En liten snabb återgång till klassindelningen av kameror, utlänska sajter nämner ofta Entry Level som då är instegskameror, entry level låtar väl städat och bra, Foto har alltid nämnt instegs eller nybörjar kamera.
Det är ju flytande begrepp och syftet är mera att om man inte har fakta att luta sig emot dra till med för att upphöja eller nedlåta ett märke eller modell av olika anledningar, oftast kommersiella.
Ena gången är PRO samma sak som avancerad. Om det då råkar vara visa sig att fel märke råkar vara mer avancerad ändras definitionen till att ha direktknappar. Oj hoppsan, Sony-kamern hade ju fler direktknappar, nja då får det bli hållbarheten att kameran håller 5 gånger sin egen livstid. oj hoppsan, en utvikningsbar skärm med plastgångjärn var mycket klenare än en rejär dubbel gångjärnskonstruktion av metall, nja då får det bli prisma istället för spegelhus som är avgörande för om det är en proffs eller instegskamera. Riktiga unika bra funktioner som snabb AF i LV-läge, HDR-processing, panorama kallas för lullull och tramsbildbehandlingsfunktioner som filter och förvrängningar blir proffsattribut.
Eller så har en handlare massa utgångna modeller i lager, då är det bara att skriva om skylten och kalla kameran för proffs eller semi-pro kamera istället.
Oseriöst trams är vad det är.
Under alla år på jobbet så brukar jag i bland när jag ser en fin bild i någon tidning utbrista, vilken fin bild, svaret blir då ofta, ja dom har allt bra grejer också, kostar säkert 70000Kr den kameran.
Ibland är det tvärtom!
När jag visade en bild jag tagit från en dykbåt för en bekant utbrast han:
"WOW! Jäklar vilken bra kamera du har!"
Finns det nåt tristare att höra som fotograf?
Trots att jag faktiskt har rätt hyggliga kameror så råkade den här bilden vara tagen med en 4 Megapixel Canon IXUS 400, då jag hade den kvar för att jag har ett UV-hus till den och kameran satt tom i huset vid det här tillfället.
Det som avgör bilden är främst det som är några centimeter bakom kameran. Att kunna läsa ljuset, komponera bra och fånga rätt ögonblick smäller högre än superduper brusfrihet i svagt ljus.
Just A580 är lit extra bra, för den har så fantastiska funktioner att den som börjar fotografera direkt kan ha roligt och lyckas få riktigt bra bilder och dessutom så går den att växa med i princip hur mycket som helst vartefter skickligheten/nördigheten växer.
Sätt en PROFFS-kamera (alltså en sån utan masa "dåligt lullull", som är dyr, tung och gjord av metall och en har en svårläst svartvit lcd-display på ovansidan) i händerna på en nybörjare så blir resultatet dåligt och intresset svalnar.
Jag upplevde detta när jag skaffade min A850. Då hade jag ändå viss vana med foto, men resultatet blev skit i början och betydligt sämre än med min A550 jag hade då. Skyllde förstås på kameran och sålde iväg den överilat, men sansade mig sedan. Den kameran är svår att fotografera med och gör man inte rätt så blir det dåligt, men om man lär sig, är noggrann och gör rätt så är den helt otrolig. Man blir tvungen att öva upp sin skicklighet helt enkelt. Därför blir det också skillnader i omfömen beroende på hur skicklig fotografen är. Ta t.ex. Lennarts omdömen om kitobjektiv och att APS-C inte riktigt duger och filtrera det genom ovabstående så får man en mer nyanserad bild.
Det fina med Sony A580 är att den funkar som en point-and-shoot och levererar bra resultat direkt, men har dessutom förmågan att leverera fullkomligt enastående bilder i händerna på en skicklig fotograf. Den kameran passar både entry-level och proffs i dess rätta bemärkelse.
Men det håller väl inte, att sedan 9700Kr för en kamera är skitbilligt så man kan byta vartannat år rimmar dåligt i mina ögon, men det är mycket välbeställda hobbyandvändare på tråden som har tjocka plånböcker som kan säga så.
Jag gav 6390 kr för min A580 med kitobjektiv. 4500 kr för min NEX-5 med kitobjektiv. 13000 för A850 (första gången
, aningen mindre andra och tredje gången) 2900 kr. för ett nytt Sony 28-75/2,8 (och så finns det såklart en del dåliga affärer med, sålde ett fint objektiv till en snål smålänning t.ex. ;-))
Visst behövs en grundinvestering för att komma igång på riktigt om man har ett stort intresse för fotografi med systemkamera, men sen behöver kostnaden inte bli speciellt stor i längden.
Om man är vaken så går det att hitta bra erbjudanden och då det är hyggligt andrahandsvärde så kan man byta upp sig. Om man är beredd och har utrymme med 10 000 kr. i start så räcker det långt. Om man bara vill backa en halv till en generation kan man t.ex. köpa sig en A550 för 4500 kr, en blixt för en tusenlapp, ett bättre objektiv och ett stativ t.ex.
Fynda t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898
/Mats