Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Menade inte att spara en JPEG från en RAW i högsta kvalitet. Det avsåg endast JPEG till JPEG. Ja vi har ju inskannade bilder från gamla glasplåtar på mitt jobb som är uppåt 1 GB stora. Det vanliga är väl emellertid TIFF:ar som arkivbilder i ca 100 Mb och leveransfiler till kund i halva storleken. Om någon vill så kan ni gärna meddela mig hur mycket disk vi behöver ha om vi skulle skanna in 3 miljoner bilder i den kvaliteten (100 Mb per bild). Jag orkar inte ens börja den multiplikationen rent mentalt. Rekommendationen är fortfaranade TIFF men alltfler inklusive de stora bildbyråerna kör uteslutande JPEG och användningen av det formatet ökar på flera institutioner av rena kostnadsskäl samt för transparensen förstås.

Är det någon som ver hur det är att bli övergiven med både obsoleta RAW-format och konverterare som slutar utvecklas så är det jag och alla andra som hade Minolta RAW tillsammans med RAWShooter Premium som Adobe köpte upp och lade ned innan de hade den tvivelaktiga godheten då att kompenserade oss med en gratislicens av Lightroom 1.0. Då jublade man inte direkt när man insåga att man för evigt skulle vara tvingad att alltid spara en kopia av RawShooter för att kunna läsa programmets okonverterbara metadatasidecarfiler. Så kommer jag hålla på tills den dag RawShooter tappar kompatibiliteten med Windows X.0. Då tvingas man bita i det sura äpplet och importera dem i LR - men vi är inte där än.

Jo, men vi menar nog samma sak. Problem blir det!

Bara för skojs skull så skiter vi i det här med raw och jpeg sedan (förslagsvis)

Vilken av nedanstående bilder är en jpeg direkt ur kameran resp en bearbetad raw (frågan ställd till alla som det berör)?

//Lennart

Bilagor

• exempel1.jpg
    exempel1.jpg
    54.9 KB · Visningar: 133
  • exempel2.jpg
    exempel2.jpg
    49.7 KB · Visningar: 134
Om detta är parallella bilder / samma "´klick" (som vi säger på mitt jobb) så har du tvättat den undre med reflexen och tagit bort den - reflexen alltså.. Oftast är skillnaderna väldigt mycket mindre än så och betydligt subtilare att avslöja. Den övre är skärpt och mer kontrastrik. Men efter som du är ute efter att blåsa oss så är det så att det är den undre som kommer direkt ur kameran och den övre som är en RAW-bearbetning. Mina kamerors JPEG-processning har hittills aldrig lyckats eliminera reflexer i bilderna.

Senast ändrad:

Bara för skojs skull så skiter vi i det här med raw och jpeg sedan (förslagsvis)

Vilken av nedanstående bilder är en jpeg direkt ur kameran resp en bearbetad raw (frågan ställd till alla som det berör)?

//Lennart

De är utan tvekan mer dynamik, djup och stuns i den övre så den är framtagen ur rå-formatet. Om inte så är du en förbannat dålig rå-behandlare ;-)

En liten snabb återgång till klassindelningen av kameror, utlänska sajter nämner ofta Entry Level som då är instegskameror, entry level låtar väl städat och bra, Foto har alltid nämnt instegs eller nybörjar kamera.
Under alla år på jobbet så brukar jag i bland när jag ser en fin bild i någon tidning utbrista, vilken fin bild, svaret blir då ofta, ja dom har allt bra grejer också, kostar säkert 70000Kr den kameran.

Precis som att hade jag en sådan, så kunde jag med ta lika bra bilder, dom här orden kan man höra vad gäller det mesta, om bara jag hade en sådan rallybil, om bara jag hade dom verktygen osv.

Vi människor är lite förunderliga i bland, vet inte varför det är så, historien om killen som hade en A100 och visade så fina utskrifter för Lennart och tänk om jag hade haft en Nikon sa han.

Behöver det verkligen betyda, att det är löjligt att säga instegk. är det inte så att vissa personer uttrycker sig på ett sätt som inte är genomtänkt bara. För mig betyder ju inte insteg att den kamera tar dåliga bilder på något vis, vem påstår att en sådan modell tar sämre bilder, att en dyrare kamera kan få fler möjligheter ( En kommande A77 kanske) att ta avancerade bilder för den intresserade är väl inget märkvärdigt i sig.

Det som blir tokigt beror helt på personens sätt att göra sina tolkningar av vad en bra kamera är för honom. Foto försöker väl att vara konsumentvänliga på flera sätt som exempel, dom måste ju för en rutinerad killa som Aspman, verka på tok för övertydliga i sina förklaringar, men inte för nybörjaren. skall Foto i nästa test säga att denna kamera är för dyr dig för du är ny inom foto köp en billig i stället, det är pappan som brukar säga så till sonen/dottern.

Jag tror inte Sony byggde A580 för att direkt konkurera med Nikon D300s, dom har byggt en bra kamera som har senaste sensorn och kan på så vis hävda sig på flera sätt men inte på alla sätt. För är det så, är väl ingen idee att vänta in någon A77 för A580 kan allt, A77 kan dom släppa 2013 om dom vill.

Men det håller väl inte, att sedan 9700Kr för en kamera är skitbilligt så man kan byta vartannat år rimmar dåligt i mina ögon, men det är mycket välbeställda hobbyandvändare på tråden som har tjocka plånböcker som kan säga så. Fröken Ekman i annan tråd rekommenderas att köpa optik för 20000Kr ( ett objektiv) kära nån tråden är full av rikemanssöner tydlingen, och välj Canon för dom har gjort 50000 objektiv, vad fint då kan man ha en 10-12 objektiv hemma, vad kostar en två:a på östermalm månne

//Bengt.

//Lennart

Jag tycker bild två är en lugnare bild mera avspänd, vilsam, men ur en reklamfilm där solen snart exploderar är ettan bättre, (skulle passa bra om klimathotet och solens undergång)

De är utan tvekan mer dynamik, djup och stuns i den övre så den är framtagen ur rå-formatet. Om inte så är du en förbannat dålig rå-behandlare ;-)
Om detta är parallella bilder / samma "´klick" (som vi säger på mitt jobb) så har du tvättat den undre med reflexen och tagit bort den - reflexen alltså.. Oftast är skillnaderna väldigt mycket mindre än så och betydligt subtilare att avslöja. Den övre är skärpt och mer kontrastrik. Men efter som du är ute efter att blåsa oss så är det så att det är den undre som kommer direkt ur kameran och den övre som är en RAW-bearbetning. Mina kamerors JPEG-processning har hittills aldrig lyckats eliminera reflexer i bilderna.

Leif och Sten-Åke!

Det kan bara vara samma "klick" och ni har båda fel. Det är samma jpegbild. Ville bara visa att det går ur ett ganska svårt motiv att få fram mer detaljer ur skuggorna, ändra kontrast och samtidigt göra bakgrunden annorlunda ur en jpeg samt givetvis ta bort elaka flares. Dessutom är ju självklart vitbalans ändrat. Går faktiskt att lyfta fram ännu mer. Bilden är tagen 2003 med en Nikon D100 6MP och en 16-35 zoom.
Men ville bara jävlas lite.

Men detta blir ju inte perfekt, fast myten om att det inte går med jpeg är bara en halvsanning. Att det sedan inte går lika bra som med raw är en annan sak. Men med dagens dslr som har styvt 3 EV ytterligare DR än denna gamla häck bör det gå ännu bättre i alla fall. Men detaljerna kom fram.

//Lennart

Bilagor

• svkoronobergy.jpg
    svkoronobergy.jpg
    72 KB · Visningar: 105
Egentligen är det så att du har bildbehandlat bägge bilderna från ett raw-format!

Det finns olika datorer och program för att göra de. En kombination av detta är processorn och firmware som sitter i kameran. Där ändrar man via menyalternativ hur stor färgmättnad, vilken skärpeökning (akulans), kontrast osv man vill ha. Eller så gör man det efteråt i ett program för Windows eller Mac, men det är genom inställningarna i kameran som man bildbehandlar ju.

Många som köper sin första DSLR vill kunna komma igång med att fota och då är jpeg-behandlingen i kameran utmärkt. Om man har behov och intresse så kan man lära sig en del bildbehandling och få ut lite mer, eller så spar man det till ett senare tillfälle.

I vissa fall blir det absolut tillräckligt bra med kameran och vid vissa mer omfattande funktioner så finns det inget val om man inte vill lägga ner mycket jobb manuellt själv.

En fiffig sak med Sonys RAW-konverterare IDC är att alternativen inne i programmet heter likadant som i jpeg-inställningarna i kameran.

Förresten Lennart, du skrev tidigare att bara IDC kan helt tvätta bort DRO från en raw-fil. Håller inte riktigt med om det. Kameran lägger inte in någon förändring i raw-bilden alls bara för att man har ställt in det i kameran. Däremot så för att kunna skapa ett bredare omfång så överexponeras bilden en aning eftersom det är lättare att mörka ner högdagrar än att lyfta skuggor utan att tillföra brus, så med DRO inställt blir inte bilden helt neutralt exponerad. Det är ändå så lite att det inte har någon praktisk betydelse och är ofta bara bra.

And now over for something completely different!

Jag ser över min utrustning lite och har en del saker till salu.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898

Vertikalgrepp splitter nytt till A850/A900
Sony 70-300 G SSM
Tamron 29-75/2,8
Minolta 28-105/3,5-4,5 RS

(Troligen måste jag nog av ekonomiska skäl också lägga ut mitt Zeiss 85/1,4, men vill inte riktigt det, så jag avvaktar tills vidare).

/Mats

Jag tror inte Sony byggde A580 för att direkt konkurera med Nikon D300s, dom har byggt en bra kamera som har senaste sensorn och kan på så vis hävda sig på flera sätt men inte på alla sätt. För är det så, är väl ingen idee att vänta in någon A77 för A580 kan allt, A77 kan dom släppa 2013 om dom vill.

Men det håller väl inte, att sedan 9700Kr för en kamera är skitbilligt så man kan byta vartannat år rimmar dåligt i mina ögon, men det är mycket välbeställda hobbyandvändare på tråden som har tjocka plånböcker som kan säga så. Fröken Ekman i annan tråd rekommenderas att köpa optik för 20000Kr ( ett objektiv) kära nån tråden är full av rikemanssöner tydlingen, och välj Canon för dom har gjort 50000 objektiv, vad fint då kan man ha en 10-12 objektiv hemma, vad kostar en två:a på östermalm månne

//Bengt.

Definitivt byggdes A580 och Pentax K-5 för att på allvar konkurrera med Nikon D300s och Canon 7D vad gäller ren teknisk bildkvalitet. Däremot kan ingen av de kamerorna konkurrera med D300s och 7D vad gäller en hel radda andra tekniska prestanda vad gäller exv AF (vädertätning kan K-5 dock konkurrera med) och byggkvalitet på det hela taget.

Jag skrev i annat inlägg i en annan tråd att OM en kamera används yrkesmässigt och kostar 10.000:- och är benämnd insteg eller semipro samt håller för 100.000 exponeringar och man tar 150 exponeringar varje dag hela året så skulle statistiskt kameran hålla i 2 år. Köper man då en ny modell av samma kamera har den blivit uppgraderad med ytterligare nya finesser men till samma pris. Okej, man kör 2 år till och sedan nyinköp och därmed nyare teknik igen. Kostnad 30.000:-

Att jämföra med en 1DsMkIII eller Nikon D3x som brakar iväg på 70.000:- och håller för 300.000 exponeringar. D v s med samma frekvens skulle den då hålla 6 år innan slutarbyte á 5000:- blev aktuellt.
Under tiden har det kommit minst en uppgradering av dessa kameror.

Intäkterna en yrkesfotograf får minskat med kostnaderna=vinst. med instegs/semipro-alternativet skulle vinsten öka mellanskillnaden mellan den svindyra kameran och de 3 andra- D v s 70.000+slutabyte=75.000 minus 30.000=45.000:- mer i vinst. plus dessutom nyare teknik vartannat år.

Det är så jag menar. Annars kan jag inte se något som helst billigt heller i mina ögon. med att byta kamera vartannat år eller tätare. Mina privatkameror byter jag aldrig ut med sådan frekvens. Vi har nu kommit så långt att den gamla klyschan om att kamerans kompetens är högre än min egen för många år framåt. Så varför byta om man är nöjd bara för att det kommer nya modeller. Tänkbar orsak skulle kunna vara om det kom mågot som verkligen revolutionerade mina behov. Och mina behov för privat fotografering ligger ungefär vid 2004. Då skulle jag kunnat välja mellan Canon 20D, Canon 1DMkII och 1DsMkII. Väldigt kompetenta kameror fortfarande.

Egentligen är det så att du har bildbehandlat bägge bilderna från ett raw-format! /Mats

Man kan se det så, om man verkligen vill:). Men du jämför tvärs av en bild som kameran själv har processat (ungefär som en intern rawbehandlare skulle framkallat bilden i kameran efter aktuella inställningar) och sedan komprimerat till en jpeg som i viss mån är bildförstörande. Finns skärpe- och brusalgoritmer, och egna kontrastkurvor inlagda dessutom så har de facto mycket information blivit lite taskiga att återställa.

Dock bör man nog inte se det så. Bilden jag använt mig av här är per definition en jpeg direkt ur kameran,
och därmed ingen RAW-fil eller NEF som Nikon benämner sina rawfiler.

Man kan dock gå en liten fin genväg för jpeg i Adobe Camera Raw via Bridge. Markera jpegfilen och begär att den öppnas i Camera Raw. Det ger vissa begränsade fördelar. Jag har inte använt den möjligheten på exemplet.

Mitt syfte med det hela var att ta död lite grann på den lätt nedlåtande synen på jpeg. Isynnerhet med tanke på de nya HDR- och 3D funktionerna.

Ang DRO så menade jag nog samma sak som du. Den går att återställa HELT genom att minska exponeringsparametern om man så önskar. I Autoläge har den väldigt liten påverkan, men väljer man DRO med olika grader plustecken framför kan man återställa den till samma värde som den mildare Auto DRO utan att dra i exponeringsreglaget.

Men skit samma. Vi är lite inne på hårklyverier.

//Lennart

En liten snabb återgång till klassindelningen av kameror, utlänska sajter nämner ofta Entry Level som då är instegskameror, entry level låtar väl städat och bra, Foto har alltid nämnt instegs eller nybörjar kamera.

Det är ju flytande begrepp och syftet är mera att om man inte har fakta att luta sig emot dra till med för att upphöja eller nedlåta ett märke eller modell av olika anledningar, oftast kommersiella.

Ena gången är PRO samma sak som avancerad. Om det då råkar vara visa sig att fel märke råkar vara mer avancerad ändras definitionen till att ha direktknappar. Oj hoppsan, Sony-kamern hade ju fler direktknappar, nja då får det bli hållbarheten att kameran håller 5 gånger sin egen livstid. oj hoppsan, en utvikningsbar skärm med plastgångjärn var mycket klenare än en rejär dubbel gångjärnskonstruktion av metall, nja då får det bli prisma istället för spegelhus som är avgörande för om det är en proffs eller instegskamera. Riktiga unika bra funktioner som snabb AF i LV-läge, HDR-processing, panorama kallas för lullull och tramsbildbehandlingsfunktioner som filter och förvrängningar blir proffsattribut.

Eller så har en handlare massa utgångna modeller i lager, då är det bara att skriva om skylten och kalla kameran för proffs eller semi-pro kamera istället.

Oseriöst trams är vad det är.

Under alla år på jobbet så brukar jag i bland när jag ser en fin bild i någon tidning utbrista, vilken fin bild, svaret blir då ofta, ja dom har allt bra grejer också, kostar säkert 70000Kr den kameran.

Ibland är det tvärtom!

När jag visade en bild jag tagit från en dykbåt för en bekant utbrast han: "WOW! Jäklar vilken bra kamera du har!"

Finns det nåt tristare att höra som fotograf?

Trots att jag faktiskt har rätt hyggliga kameror så råkade den här bilden vara tagen med en 4 Megapixel Canon IXUS 400, då jag hade den kvar för att jag har ett UV-hus till den och kameran satt tom i huset vid det här tillfället.

Det som avgör bilden är främst det som är några centimeter bakom kameran. Att kunna läsa ljuset, komponera bra och fånga rätt ögonblick smäller högre än superduper brusfrihet i svagt ljus.

Just A580 är lit extra bra, för den har så fantastiska funktioner att den som börjar fotografera direkt kan ha roligt och lyckas få riktigt bra bilder och dessutom så går den att växa med i princip hur mycket som helst vartefter skickligheten/nördigheten växer.

Sätt en PROFFS-kamera (alltså en sån utan masa "dåligt lullull", som är dyr, tung och gjord av metall och en har en svårläst svartvit lcd-display på ovansidan) i händerna på en nybörjare så blir resultatet dåligt och intresset svalnar.

Jag upplevde detta när jag skaffade min A850. Då hade jag ändå viss vana med foto, men resultatet blev skit i början och betydligt sämre än med min A550 jag hade då. Skyllde förstås på kameran och sålde iväg den överilat, men sansade mig sedan. Den kameran är svår att fotografera med och gör man inte rätt så blir det dåligt, men om man lär sig, är noggrann och gör rätt så är den helt otrolig. Man blir tvungen att öva upp sin skicklighet helt enkelt. Därför blir det också skillnader i omfömen beroende på hur skicklig fotografen är. Ta t.ex. Lennarts omdömen om kitobjektiv och att APS-C inte riktigt duger och filtrera det genom ovabstående så får man en mer nyanserad bild.

Det fina med Sony A580 är att den funkar som en point-and-shoot och levererar bra resultat direkt, men har dessutom förmågan att leverera fullkomligt enastående bilder i händerna på en skicklig fotograf. Den kameran passar både entry-level och proffs i dess rätta bemärkelse.

Men det håller väl inte, att sedan 9700Kr för en kamera är skitbilligt så man kan byta vartannat år rimmar dåligt i mina ögon, men det är mycket välbeställda hobbyandvändare på tråden som har tjocka plånböcker som kan säga så.

Jag gav 6390 kr för min A580 med kitobjektiv. 4500 kr för min NEX-5 med kitobjektiv. 13000 för A850 (första gången :), aningen mindre andra och tredje gången) 2900 kr. för ett nytt Sony 28-75/2,8 (och så finns det såklart en del dåliga affärer med, sålde ett fint objektiv till en snål smålänning t.ex. ;-))

Visst behövs en grundinvestering för att komma igång på riktigt om man har ett stort intresse för fotografi med systemkamera, men sen behöver kostnaden inte bli speciellt stor i längden.
Om man är vaken så går det att hitta bra erbjudanden och då det är hyggligt andrahandsvärde så kan man byta upp sig. Om man är beredd och har utrymme med 10 000 kr. i start så räcker det långt. Om man bara vill backa en halv till en generation kan man t.ex. köpa sig en A550 för 4500 kr, en blixt för en tusenlapp, ett bättre objektiv och ett stativ t.ex.

Fynda t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898

/Mats

Men skit samma. Vi är lite inne på hårklyverier.
//Lennart

Håller med till 100%, Vi vet allihop vad skillnaden mellan RAW och JPEG är och behöver inte tjafsa mer om det här. För vissa specialfunktioner finns inget alternativ än att låta kameran sköta hela processningen, men den gör det så bra att det är helt ok och det blir avsevärt svårare att fixa det själv. För "vanliga" bilder är RAW fantastiskt när man lärt sig en del om det för att man kan få ut så mycket mer, men ibland inte speciellt mycket alls.

I slutändan när bilden publiceras är det ändå jpeg ju. Ju mer rätt man gör från början så ökar chansen att kameran klarar att göra det lika bra.

När jag nyligen gick den där studio-ljussättningskursen så var en av de största aha-upplevelserna att det inte behövdes nån stor bildbehandling. Jag är rätt van vid att behöva brottas med mina bilder från A850 i ACR, att justera vitbalans, lägga på fill-light, balansera kontrast och brushantering osv. Med ISO 100, manuell exponering och ljusmätning med ljusmätare, korrekt inställning av blixtarna och manuell vitbalans efter just dessa blixtar som var noga kalibrerade färgmässigt så upptäckte jag att när jag tog upp bilden i ACR så var den "färdig". Fanns inget regalge jag kunde peta på så att det blev bättre. Nu fotade jag aldrig i jpeg vid det tillfället, men hade jag gjort det är jag säker på att det som kameran levererade skulle varit precis lika bra.

/Mats

Senast ändrad:

Leif och Sten-Åke!

Det kan bara vara samma "klick" och ni har båda fel. Det är samma jpegbild. Ville bara visa att det går ur ett ganska svårt motiv att få fram mer detaljer ur skuggorna, ändra kontrast och samtidigt göra bakgrunden annorlunda ur en jpeg samt givetvis ta bort elaka flares. Dessutom är ju självklart vitbalans ändrat. Går faktiskt att lyfta fram ännu mer. Bilden är tagen 2003 med en Nikon D100 6MP och en 16-35 zoom.
Men ville bara jävlas lite.

Men detta blir ju inte perfekt, fast myten om att det inte går med jpeg är bara en halvsanning. Att det sedan inte går lika bra som med raw är en annan sak. Men med dagens dslr som har styvt 3 EV ytterligare DR än denna gamla häck bör det gå ännu bättre i alla fall. Men detaljerna kom fram.

//Lennart

Jaha du, luras sådär är inte snällt ;-))

Jag satt länge och undrade om det möjligtvis kunde vara nåt lur med då jag såg att det helt klart var samma knäpp men hade jag inte vetat om att du kör raw+jpg så hade jag nog inte gått på de så lätt, mer trott på två varianter ur en rå-fil :))

Men visst går det att plåga även jpg både i sot och högdager för trots att de handlar om bara åtta bitar så finns det ju alltid nåt att ta fram, speciellt ur dunklet. Första bilden tyckte jag var skickligt behandlad...ändå :)

Jaha du, luras sådär är inte snällt ;-))

Jag satt länge och undrade om det möjligtvis kunde vara nåt lur med då jag såg att det helt klart var samma knäpp men hade jag inte vetat om att du kör raw+jpg så hade jag nog inte gått på de så lätt, mer trott på två varianter ur en rå-fil :))

Men visst går det att plåga även jpg både i sot och högdager för trots att de handlar om bara åtta bitar så finns det ju alltid nåt att ta fram, speciellt ur dunklet. Första bilden tyckte jag var skickligt behandlad...ändå :)

Vid den tidpunkten hade jag inte ens tillgång till Photoshop CS som var det första PS som hade integrerad ACR. Bilden är en reportagebild tagen med tidningens kamera och tidningen körde bara jpeg och hade inte CS utan en tidigare version av PS. Alltså kunde jag inte konvertera en NEF-fil (Nikon raw) eftersom Nikon på den tiden inte levererade Capture NX med sina kameror (det gör de bara sporadiskt numetra också). Så jag lagrade bara NEF-filen och plockade fram bilden i somras för att den skulle bli ett omslag till en turist/fiskebilaga.

Men då upptäckte jag att jag kunde få mer ur filen, men detta var helt ärligt endast jpegfilen jag satte in i forumet.

Du får lura mig nästa gång:)

//Lennart

Det är sant att DRblivit bättre i JPEG. Å andra sidan innebär det att de där stackars 8 bitarna nu sprids ut över ännu mer EV. Precis som adobe RGB har samma antal bitar att jobba med som sRGB men i en större färgrymd. Mer färger vid utkanterna men större steg emellan f ö.

Från det ena till det andra Mats. De lyckades inte justera min A55 på verkstan så jag blev nöjd trots att de verkligen skruvat på allt. Fick mycket, säger klart mycket bättre bildkvalitet med mina nya objektiv ur min gamla A550 när jag testade i helgen (som jag är väldigt nöjd med) så jag har beslutat att ta deras erbjudande och byta till en A580 istället. Så nu är vi hux flux modellpolare igen. Blir nog bäst så. Jag får väl slå till på en A77:a istället när den kommer lite senare för jag tycker 55:an annars var det roligaste jag haft i kameraväg. Lite känns det allt som att lämna tillbaka en av Micke Frodes havsracekatamaraner efter en flygtur på vattnet och sätta sig i någon gammal tråkig bucklig Buster-sardinburk och puttra hem till Vaxholm igen. Ni som kör bil kanske känner mer igen er i om ni skulle lämnat tillbaka den lånade fabrikstrimmade Ferrarin och tvingats styra hem i er gamla trötta Saab. Inget ont (verkligen inte) om A580 men det är ju som att få en till av samma kamera jag redan har men är den lika bra som min A550 med mina nya objektiv, så får jag väl äntligen göra slag i saken och sälja min A550. De här kamerorna är nog lite väl lika för att jag ska motivera mig att ha två. Det var ju egentligen för att få en mindre resekamera jag köpte A55:an. Nu står jag på ruta ett igen :-( - nästan.

A550 och A580 känns lite för mycket av det goda. 580 är ju en uppgraderad modell av 550, så de är väldigt lika. Du kan ju sälja A550 till Bengt här via tråden t.ex.

A580 och A850 är annars en rätt bra kombo :)

Riktigt så stor skillnad som trimmad Ferrari och trött Saab är det väl ämdå inte mellan A55 och A580? jag gissar att det inte dröjer så värst länge tills ett ansiktslyft av A55 (kanske A65) kommer innan A77 släpps. A55 är verkligen en revolutionerande kamera, men det är ändå lite version 0.99 över den och det finns potential att förbätra en del saker. A580 är mer en evolution av en mycket bra, men mer traditionell kamera (A550).

Hur var det med sigma 17-70? Har du hunnit prova det ordentligt än? Jag efterlyste nyligen lite synpunkter på det. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1625709#post1625709
Care to share?

/Mats

Sten-Åke!

Vad var det man inte lyckades fixa på A55? Är skärpan (AF) risig eller är det annat? Kan ju vara bildprocessorn eller själva sensorn som inte är ok. Och isåfall hjälper ju inget även om skärpan är rätt.

För övrigt har jag en Buster L med direktinsprutad 50hk Yamaha 4stroke. Saknar absolut inte de där flytetygen som påminner om septiktankar (eg. plastbåtar). Skär som en kniv genom böljan blå på Bolmen där det faktiskt kan vara värre vågor än i skärgården.

Även jag är intresserad av dina erfarenheter av Sigma 17-70 eftersom jag hade den gamla versionen och fann den mycket bra.

//Lennart

Rensning

Även jag är på väg att strukturera om min fotoutrustning en smula. Har saker som är i perfekt nyskick som bara blir liggande och jag har lite andra planer. Så det handlar om såväl Sony APS-C, Sony FF-glugg och Canon kompaktkamera som ska bort. Måste passa på nu när det det finns mycket garanti kvar på de 2 förstnämnda.

Siktar på att minimera min privata utrustning så den endast ska innehålla vad jag behöver, varken mer eller mindre.

Om det är någon här på tråden som är intresserad så är det bara att kolla
www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=76852

Kan t o m säljas på avbetalning till någon som är betrodd. Jag far illa av att ha prylar som inte används, faktiskt.

Ingen annan som kan känna på det viset? jag har sett och träffat personer som har 20-30 kameror som inte används. Och då menar dslr och digitalkompakter utan någon samlartanke bakom. Däremot kan jag mycket väl förstå de som samlat på sig gamla analoga kameror.

//Lennart

Bilagor

• A550.jpg
    A550.jpg
    61.6 KB · Visningar: 104
............................Men det håller väl inte, att sedan 9700Kr för en kamera är skitbilligt så man kan byta vartannat år rimmar dåligt i mina ögon, men det är mycket välbeställda hobbyandvändare på tråden som har tjocka plånböcker som kan säga så. Fröken Ekman i annan tråd rekommenderas att köpa optik för 20000Kr ( ett objektiv) kära nån tråden är full av rikemanssöner tydlingen, och välj Canon för dom har gjort 50000 objektiv, vad fint då kan man ha en 10-12 objektiv hemma, vad kostar en två:a på östermalm månne

//Bengt.

Äh, Bengt det kanske bara är 10 gamla fina Minolta-godingar och de kostar ju bara en 1000-lapp styck. Det är ju bara lika mycket som någon rotfyllning och en spräckt krona kostar så det är bara att fortsätta borsta tänderna så har man det som i en liten ask :) och tänk vad folk lägger på förärvet vecka ut och vecka in - en del under hela livet. Du får nog gå in på Hemnet och kolla bostadsmarknaden Bengt. Du är långt från Östermalm både geografiskt och prismässigt när det gäller lägenheter. Du får inte mer än en halv kvadrat och knappt det för de 20 000 fröken Ekman förväntades lägga på objektiv. Du får allt en jäkla hög med kameragrejor för en bostadsrätt på Östermalm oavsett storlek och skick. Det enda som fortfarande är hyfsat billigt här kring huvudstaden är väl en etta på Skogskyrkogården. Man kan dessutom få den fullt möblerad för drygt 5000 spänn om det kniper. Skippar man house warning-partyt också så kan man hålla kostnaderna inom mycket rimliga gränser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar