Jo, men det var den sista meningen som var lite kryptisk
Hursomhelst, jäkla gissel det där med felfokus.
Alla märken verkar vara likadana kålsupare, men enligt vad jag hört så tillhör Sony de bättre, men eftersom det finns så många fler Canon kanske det är därför man hör om fler fall.
I allafall är det skit att man inte kan lita på att grejerna är bra. Vi som huserar här är nog ändå bara en liten klick av alla användare som köper kameror och tänk på de stackarna som får en feljusterad kamera eller objektiv och inte har en tanke på att kontrollera det, eller kunskap om hur man går tillväga. De kämpar säkert och får dåligt resultat och tappar sen intresset, eller byter märke och har dom tur så får dom nåt som funkar. Säkert bara en procent som verkligen mäter och kollar.
Jag har haft en kamera och två objektiv som fokuserat fel(vad jag känner till. Nu har jag kontrollerat all min utrustning, men innan har jag haft kameror och objektiv som jag inte har kollat . Kanske extremt drabbad, men procentuellt sett är det väldigt mycket faktiskt. Tappade nästan sugen helt och hållet i somras när det inte blev bra med min A900 och Zeiss 85. Typ det värsta och dyraste man kan ha och så blev det inte bra ändå. Fattade inte vad jag gjorde för fel, men det visade sig att jag inte gjort något fel. Både kamera och objektiv felfokuserade och tillsammans förstärktes detta. Tog ganska lång stund innan jag systematiskt gick igenom och kontrollerade och kunde konstatera felen. Efter service låg allting spot-on och nu när både kamera (nu A850) och objektiv ligger exakt korrekt i fokus är det en otrolig skillnad, vilken otrolig knivskärpa det är. Visst, med FF och 85/1,4 blir skärpedjupet otroligt kort så bara ett minimalt fel gör stor skillnad.
På APS-C och mer normala objektiv är ju inte skillnaden alls lika stor, så man kanske inte märker det förrän man antingen har något att jämföra med, vilket kan vara svårt eller sätter upp en mättavla och stativ osv., men inte många som gör det.
Om man då gör det och lämnar in på service är det ju skit rent ut sagt om grejerna kommer tillbaka och det ändå inte är perfekt.
Själv har jag idag också slitit mitt hår pga detta!
Hämtade idag ut mitt Sony 28-75/2,8 SAM som bakfokuserade och har varit på service.
När jag nu testade det enligt alla konstens regler så märker jag att det istället framfokuserar! Vad i @$¤%$£@4!!! Inside hade stängt, annars hade dom fått ett mycket irriterat samtal på direkten.
Tur var väl det, för efter en stund kom jag ju på att jag ställt in microjustering för det objektivet och den låg ju kvar i kameran
. Nu är allt frid och fröjd, alla grejer ligger spot-on. Verifierat och funkar. Så förbaskat skönt, nu kan man lita på grejerna och koncentrera sig på bilden istället för utrustningen.
/Mats