ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hängt med den här tråden länge och väl utan att skriva något. Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över gnället på testare som inte "upptäcker" kamerans förnämliga kapacitet, som enligt den här tråden vida överglänser det mesta långt upp i aps-c-klasserna. A580 är försedd med klassens bästa sensor men sen halkar den efter i allt mot sina sensorsyskon D7000 och K-5.

Oj, har du hittat hit. Bara en liten korrigering. D7000 som ju utan tvekan har ett annat materialval och en liten annan prislapp spelar faktiskt helt jämnt mot A580. Du brukar slå mig i skallen med DXO:s nuffror.
Så jag returnerar vänligheten. Vilket rum på Säter har du? Vi kanske syns!
Kolla mitt inlägg 514 i denna tråd..
//L

Oj, har du hittat hit. Bara en liten korrigering. D7000 som ju utan tvekan har ett annat materialval och en liten annan prislapp spelar faktiskt helt jämnt mot A580. Du brukar slå mig i skallen med DXO:s nuffror.
Så jag returnerar vänligheten. Vilket rum på Säter har du? Vi kanske syns!
Kolla mitt inlägg 514 i denna tråd..
//L

Jo, jag sitter här ensam i en ruin, i vilken härjar du :)))

Sensormässigt enligt DRO är ju dessa tre syskon väldigt likvärdiga, skrev så oxå tror jag. Menade det i.v.f. :) Men i övrigt så är ju ligger nog A580 sammantaget efter sina sensorsyskon.

A580 rekommenderas av FOTO.
D7000 rekommenderas av FOTO, dessutom prisvärd.
K-5 är toppklassad av FOTO.

Vad jag vet så är det bara 7D, D300(s) och K-7 av APS-C-kamerorna som tidigare fått "toppklass" av FOTO.
Olymous E3 i 4/3-klassen oxå tror jag...

Kompletterande tillägg: Det är i alla fall inte ovanligt att källhänvisning anges till DXO Mark som komplement till ett test.
Är det verkligen DxOmark som de hänvisar som komplement till testet, är det inte så att de tagit hjälp av DxOlabs för att ta fram testdata? DxOlabs har som affärsverksamhet att bland annat ta fram testdata till tex fototidningar som inte har kompetens att göra de själva.

Jag tror i o f s när det gäller mer avancerade kameror att recessenterna sätter fokus på lttåtkomlighet till kärnfunktioner: ISO, WB, bländare, slutartid och sedan uppläsning och brus. Scenlägen får i dessa modeller finnas så länge de inte är i vägen. För familje och hobbyfotografer får situationen vara en annan.

Jo, jag sitter här ensam i en ruin, i vilken härjar du :)))

Sensormässigt enligt DRO är ju dessa tre syskon väldigt likvärdiga, skrev så oxå tror jag. Menade det i.v.f. :) Men i övrigt så är ju ligger nog A580 sammantaget efter sina sensorsyskon.

A580 rekommenderas av FOTO.
D7000 rekommenderas av FOTO, dessutom prisvärd.
K-5 är toppklassad av FOTO.

Vad jag vet så är det bara 7D, D300(s) och K-7 av APS-C-kamerorna som tidigare fått "toppklass" av FOTO.
Olymous E3 i 4/3-klassen oxå tror jag...

Jo, så är det. Men det är också sensorprestanda jag satt främst plus de självklara basic-funktionerna och rawprestanda. Och då framstår ju A580 som en mycket bra kamera. Som sig bör med de senaste sensorerna har den även ett övertag mot tidigare toppklassade modeller som Canon 7D och Nikon D300s.

Men här ska ju andra faktorer vägas in. Både 7D och D300s spelar i en annan division vad gäller AF-möjligheter, sekvens, vädertäthet mm och lite mer brus betyder inte så mycket i praktiken som vi tidigare konstaterat. Sedan har vi ju lite andra prislappar på dessa kameror.

Som du väl vet vid det här laget är jag inget märkesfreak, men jag har ju förmånen att direkt kunna jämföra Canon och Sony. Det som är riktigt bra i det här är hur man än ser det att Canon inte längre på något sätt går säkra längre med sina cmos-sensorer. Men det är ännu så länge mest Nikon som lyckats dra fördel av Sonys sensorer i sin D3x (samma som A900) och nu senast D7000.

Vi hörs framöver//Lennart.

PS. Hälsa Gisela. DS

Sonykameran som skall ta upp kampen med världens bästa kameraleverantörer ( CaNikon) har inte kommit ut än, Sony är i början på sitt 5:e levnadsår, CaNikon går in på sitt 50:e.

Efter endast 4 år levererar dom en sensor som i praktiken slår knockout på världens största kamerafabrikanter, Canon/Nikon har ännu en betydligt större budget och mycket större marginaler än övriga.

När jag frågade på tråden vad dom betalat för 7D under dess första tid fick jag svaret att 2st betalade 18,100-200 för sina kameror, på mycket kort tid var kameran nere runt 14000Kr sedemera, skillnader kan så komma beroende på vilken optik som väljs till den så klart, ser bara till deras resurser och vilka möjligheter dom har.

Pentax K5 som har samma kropp som K7 och den senare kände jag på för ett tag sedan, vart verkligen förvånad över vad liten den var, i sin strävan att spara vikt förmodar jag, mina drakulafingrar kunde jag nästan linda runt optiken, den kameran måste nog våra kvinnor vara väldigt förljusta i eller en 60 kilos japan.

Men självklart kan en modell vara jättebra på många sätt, det perfekta greppet kan inte komma för än någon ser möjligheten med ställbara grepp, förvånad över att det inte har kommit ännu, möjligvis blir sony först med den finessen.

Följande autofokus är Canon/Nikon riktigt bra på, övriga har tydlingen inte en chans inom detta svåra moment.
//Bengt.

Jo, så är det. Men det är också sensorprestanda jag satt främst plus de självklara basic-funktionerna och rawprestanda. Och då framstår ju A580 som en mycket bra kamera. Som sig bör med de senaste sensorerna har den även ett övertag mot tidigare toppklassade modeller som Canon 7D och Nikon D300s.

Men här ska ju andra faktorer vägas in. Både 7D och D300s spelar i en annan division vad gäller AF-möjligheter, sekvens, vädertäthet mm och lite mer brus betyder inte så mycket i praktiken som vi tidigare konstaterat. Sedan har vi ju lite andra prislappar på dessa kameror.

Som du väl vet vid det här laget är jag inget märkesfreak, men jag har ju förmånen att direkt kunna jämföra Canon och Sony. Det som är riktigt bra i det här är hur man än ser det att Canon inte längre på något sätt går säkra längre med sina cmos-sensorer. Men det är ännu så länge mest Nikon som lyckats dra fördel av Sonys sensorer i sin D3x (samma som A900) och nu senast D7000.

Vi hörs framöver//Lennart.

PS. Hälsa Gisela. DS

Sony har utan tvekan mycket bra dslr-kameror! Det har inte minst du visat för mej med A550, A850/A900. Det bästa som hänt är att både Pentax och Sony börjat trampa på ordentligt med sina kameror. Tyvärr så tycker jag dom saknar en ersättare för A700 fortfarande...

Men varför är sonyägarna här i trådarna så upptagna med att leta fel i diverse tester och jämföra detaljer med Canon och Nikon hela tiden för att med näbbar och klor bevisa får någon, undrar vem eller vilka eg, att nog är "mitt" märke minsann minst lika bra. Tycker mest det liknar någon typ av mindervärdighetskomplex. Pentaxägarna verkar ha blivit mycket mer "vuxna" vad gäller sådana tankar på senare tid tycker jag, även om dom tidigare liknade dagen sonyister. Kan det bero på att sonyägarna själva inte anser att Sony inte är ett riktigt dslr-märke än?

Jag har ju som du en 5DII och en 7D som jag har fullt upp med att lära mej att kunna plocka ut maximalt ur, och det lär ta tid, flera år till skulle jag tro innan jag ser nåt behov att byta. Jag tycker att det är viktigare att lära sej sitt verktyg än att hoppa än hit och dit i tron att gräset och bilderna blir bättre på andra sidan "stängslet".

Hoppas Sony släpper en A750 snart som verkligen placerar sej ensam i toppen i APS-C-klassen med finesser och af som sopar golvet med 7D och D300s. Sen behöver dom nog aven en riktig presskamera som D3s/1DIV med en 16 Mpix FF-sensor...typ.

Det är du och någon enstaka till som sprider positiva vibbar i sonytrådarna.

-------------------------------------------------------------------------------

Det skulle vara kul att ta en tripp neröver snart men jag tro att våren får börja dra in över Götaland först. Jag triv så förbenat bra med vinterns kyla och snö häruppe :)

Höres!
/Leif

Senast ändrad:
Sony har utan tvekan mycket bra dslr-kameror! Det har inte minst du visat för mej med A550, A850/A900. Det bästa som hänt är att både Pentax och Sony börjat trampa på ordentligt med sina kameror. Tyvärr så tycker jag dom saknar en ersättare för A700 fortfarande...

Men varför är sonyägarna här i trådarna så upptagna med att leta fel i diverse tester och jämföra detaljer med Canon och Nikon hela tiden för att med näbbar och klor bevisa får någon, undrar vem eller vilka eg, att nog är "mitt" märke minsann minst lika bra. Tycker mest det liknar någon typ av mindervärdighetskomplex. Pentaxägarna verkar ha blivit mycket mer "vuxna" vad gäller sådana tankar på senare tid tycker jag, även om dom tidigare liknade dagen sonyister. Kan det bero på att sonyägarna själva inte anser att Sony inte är ett riktigt dslr-märke än?

Jag har ju som du en 5DII och en 7D som jag har fullt upp med att lära mej att kunna plocka ut maximalt ur, och det lär ta tid, flera år till skulle jag tro innan jag ser nåt behov att byta. Jag tycker att det är viktigare att lära sej sitt verktyg än att hoppa än hit och dit i tron att gräset och bilderna blir bättre på andra sidan "stängslet".

Hoppas Sony släpper en A750 snart som verkligen placerar sej ensam i toppen i APS-C-klassen med finesser och af som sopar golvet med 7D och D300s. Sen behöver dom nog aven en riktig presskamera som D3s/1DIV med en 16 Mpix FF-sensor...typ.

Det är du och någon enstaka till som sprider positiva vibbar i sonytrådarna.

-------------------------------------------------------------------------------

Det skulle vara kul att ta en tripp neröver snart men jag tro att våren får börja dra in över Götaland först. Jag triv så förbenat bra med vinterns kyla och snö häruppe :)

Höres!
/Leif

Ja, allt ovanstående har vi ju tillsammans diskuterat under turer och åskväder på Bolmsö samt promenader längs Lagaån.

Och 5DMkII resp 7D växer man ju inte ur i första taget. Isynnerhet 7D är en lynnig jävel ibland. Kör numera konsekvent iso 400 på den som "basinställning" för att hämta ut mer dynamik. Som vi kom underfund med så peakar den ju uppåt i isoskalan och är inte så rolig på sitt nominella basiso. AF-inställningarna som tedde sig en smula komplexa har jag blivit vän med. 5DMkII är en typiskt "snäll" kamera. Tycker man nästan kan bära sig åt hur man vill med den. Den levererar på något sätt i alla fall. I själva verket så är det mycket jämnt skägg mellan den och A900, med viss fördel för A900 upp till iso 800 och noggrann exponering. Därefter drar ju 5DMkII ifrån rätt så mycket. Kör den numera också på rätt höga iso istället för basiso då den får ännu bättre DR. Man märker ju knappt skillnad om man har 200 eller 1600 iso ibland under lite ljusare förhållanden (Nja, lite överdrivet men 200 och 800 iaf.

Så många Canon vs Nikontrådar som du och jag deltagit i gör ju att man vet hur en viss märkestalibanism förtör trådarna. Så har väl inte skett här riktigt, men jag förstår vad du menar.
Men jag är ff förvånad över hur mycket det går att hämta ut från en "simpel" A550 och likaså NEX.
Så det finns ju ingen anledning för folk att ha mindervärdighetskomplex. Tvärtom, tycker jag.

Fast jag behåller ju mina verktyg av samma anledning som du, även om jag funderat på att banta utrustningen en del.

Härnere är ff vinter och lär så förbli. Hade du kommit nu hade det blivit att hugga upp isen för att bada.
Jag antar att du dyker upp någon gång under vår eller sommar så vi kan trakassera ortsbefolkningen med lite kamerasmatter. Men den här gången blir det fanimej en rejäl tur på sjön så du lär dig att fånga gös.

För övrigt kan du be de jävla Leksandsspelarna att dra åt h-e! Slår Troja på detta nesliga vis. Och ikväll hjälpte Troja både Leksand och Mora genom att slå Örebro. Otacksamma dalkarlar!!!!

Frid//Lennart

Egentligen ska jag ju inte vara här och skriva om Canon men iso400 som standard på en canonkamera är nog det ultimata. Kollar man DxOs kurvor så visar ju de på detta oxå. Kan inte fatta varför Canon släppte ner autoiso ända till basiso men de föll nog för den okunniga mobben ;-))

Resten kan vi ta vid nån promenad eller nåt gösfiske :)

Ha det gott tills dess!

Nu drar jag mej ur här...

Var på dop idag och en tjej i 19 års åldern stod för fotandet. Hon hade en Canon med kit glugg. Jag frågade vilken model det var och hon svarade "en eos 450d".
Hon tyckte kameran var bra och talade om för alla där vad den kostat.
Sedan sa hon att det även finns "dyrare proffs modeller och sen så finns ju Nikon, som också är bra".
Jag sa då att jag har Sony och fick ett leende tillbaks och hon sa "ja, så finns det Sony också". alla i rummet började småskratta och på fullt alvar trodde jag menade Sony/Ericson.
Tjejen flikade här in att "ja, dagens mobiltelefoner har riktigt bra kameror".
Vad fan säger man........................

Det är väl bäst att ha lite överseende. Du får väl visa kidsen några bilder tagna med en Sony. :)
Läste i tidningen idag att de yngre blir allt konservativare. Men visst är det konstigt att man hunnit bli så pass cementerad redan vid 19.

Tyvärr tror jag marknaden för professionella kameratestare är allt för liten i Sverige

Hur mycket kan en person som testar kameror för Svenska fototidningar tjäna per år på det? Själv misstänker jag att det finns en handfull testare som lägger ner en eller max ett par månader per år på detta. Jag tror det är för lite tid att kunna göra sig lika förtrolig med alla tillverkares kameror. Sin övriga tid får de ägna åt andra saker för att kunna försörja sig.

Men jag tror inte fototidningar och testare får tillräcklig feedback för att förändra sitt arbetssätt. Med fler missnöjda läsare som hör av sig skulle de nog ta sig en funderare. Tyvärr tror jag tidningarna har betydligt högre krav på journalistiska kunskaper hos testarna än i kunskapen om produkterna som testas.

Att få en tidning att sluta publicera sina tester och istället hänvisa till en konkurrerande verksamhet är rätt osannolikt.

Det kan ju dessutom vara någonting så banalt som en deadline och att tidningen och testaren inte har tillräcklig framförhållning. I en del fall kan det säkert också bero på att tillverkarna/leverantörerna inte får fram tillräckligt många utlåningsex. och att kön är lång när speciellt efterlängtade "heta" grejor ska till att släppas. Testaren kanske då inte får tillgång till kameran tillräckligt länge. Sen är det väl också så att det finns ett avtagande intresse för tester. Den som kommer först får sälja fler tidningar på testerna ifråga men den som kommer trea eller fyraa ut med sin artikel kommer inte möta samma intresse.

Jag har hängt med den här tråden länge och väl utan att skriva något. Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över gnället på testare som inte "upptäcker" kamerans förnämliga kapacitet, som enligt den här tråden vida överglänser det mesta långt upp i aps-c-klasserna. A580 är försedd med klassens bästa sensor men sen halkar den efter i allt mot sina sensorsyskon D7000 och K-5.

Jag har just läst FOTOs test av A580 och jag kan uppriktigt sagt inte förstå alla negativa synpunkter som framförs här. Hade jag varit ute efter en kamera i A580-klassen hade jag mycket väl kunnat tänka mej att köpa en A580 istället för en 550D eller motsvarande Pentax eller Nikon ur samma klass. I klassen strax över finns ju idag t.ex. D7000 och 60D. Högst upp i APS-C-klassen hittar vi K-5, 7D, A700 och D300s.

Ligger man i näst lägsta APS-C-klassen får man nog finna sej i att A580 inte får någon toppklassutmärkelse.

Stor och klunsig är den ju utan tvekan i.o.m. att den är störst i sin egen klass. Den är ju t.o.m. större än D7000 och K-5 i klasserna ovanför, dessutom väger den mindre. Inte konstigt att de uppfattas som plastig...

Jag tycker att FOTO gjort en "köplockande" test av A580 efter den positioneringen Sony valt att ge den.

Sluta gnälla och märka ord i diverse tester och plocka fram det positiva med kameran istället! Tips och trix om hur man får ut det mesta ur den t.ex.

En riktigt trevlig kamera men vad gäller minusposter så tycker jag det är synd att den saknar toppdisplay, men vilken kamera i samma klass har en sådan?...

Ja jag tycker faktiskt att du har en poäng i det du säger (konkurrenterna gör bättre kamerahus) men om man är testare så är det väl just det att dessa borde vara kapabla att få fram vad som eventuellt är unikt med A580 i jämförelse med konkurrenterna - det är väl den uppgiften de ger sken av att fylla åt oss eller hur och som en del inte riktigt uppskattar. Precis som Lennart tidigare sagt så är det väl annars upp till Sony att i så fall paketera sin i flera fall utmärkta och delvis unika teknik i ett mer välgjort hus när prestanda i denna A580 faktiskt skulle räcka för att konkurrera i klassen strax över som du utrycker det. Det är nog det många Sonyanvändare väntat på och är lite frustrerade över. Både Nikon och Canon har ju kommit med flera nya modeller efter Sonys A700 som väl på den tiden ställdes mot Canon 40D och Nikon D300. Det kan ju verka lite konstigt att ställa en kamera för under 10 000 mot de som kostar 50-100% mer men det sker hela tiden utan att någon faktiskt egentligen tar hänsyn till det. Man behandlar två olika marknadssegment som ett. Det är väl helt naturligt att A580 inte fixar den jämförelsen fullt ut om man väger in det som inte handlar strikt om de värden DxO mäter.

Sen när det gäller toppdisplay så tycker en användare som jag att det är en fullständigt umbärlig sak som en del testare länge sett som en markör för just "semipro"-nischen (eller vad man nu ska kalla det). Men jag förstod att en sådan måste finnas efter testerna som gjordes av A700, trots att jag ser den närmast som en gimmick. Personligen ser jag hellre att det utrymmet används för snabbknappar istället. Vad är det man vill se i en toppdisplay som man inte kan se på andra ställen. Jag har aldrig fattat det. Mitt nya kamerahus kan visa allt jag behöver se både i sökaren och på bakdisplayen som overlayer - om jag vill. Har man dessutom sedan länge vant sig med utvikningsbar bakdisplay så har du en hel jäkla bakdisplay med kameradata att kolla på och inte bara en fånig liten toppdisplay. Problemet är att många testare inte fattat vad Live View a la Sony egentligen är kapabel till eftersom varken Canon eller Nikon tills helt nyligen inte hade en enda modell med ställbar skärm. Vilket är egentligen problemet de försöker lösa med en omodern toppdisplay?

Säger detta för att ge uttryck för att vi verkligen tycker olika om detta vi användare.
Sen är det ju också fantastiskt i denna kameravärld att man kan få en kamera med precis lika bra prestanda när det gäller bildkvalitet för halva priset av vad en annan kostar. Låt vara att den dyrare är snyggare att se på och att den har ett mer välgjort kamerahus. Men vad spelar det för roll om de enklare husen faktiskt håller så bra som de trots allt gör och halveringstiden på kameravärdet är ett år i många fall. Efter två är det ju ändå dags för många att köpa nytt för då har det hänt så pass mycket att många tycker ett byte är motiverat och då har restvärdet dalat så mycket att det knappt är värtatt sätta in en annons. Är man inte fotografproffs kan man dra stor nytta av detta faktum och ha råd att byta kamerahus oftare än man annars skulle ha råd med (om inte pappa eller chefen betalar förstås).

Sen kan jag ju tycka att fokus ligger lite väl mycket på nya kamerahus. Själv köpte jag ett par nya bra objektiv förra veckan och det har fått mig att bara älska min gamla A550. Jag har tagit en hel den bilder i helgen och jag är närmare Nirvana än på länge - helt utan droger :). Den är klockren, gör verkligen dessa nya objektiv rättvisa och den är faktiskt ännu bättre ihop med dessa objektiv än min nya A55 trots att den just varit inne på översyn för bakfokusering. Samma typ av lyft upplevde jag när jag fick händerna på Lightroom 3.0 i jämförelse med den betydligt sämre version 2.x. Man behöver inte alltid byta kamerahus öfr att få ett lyft. Objektiven är ännu viktigare och en ny RAW-konverterare kan göra veritabla underverk!

En stor anledning tilll att byta kamerahus idag är att vi vill byta till en bättre "film". På den gamla goda tiden så fanns inte den anledningen till byte utan det var andra behov som styrde när man bytte. Jag tror att vi idag tenderar att stirra oss blinda på "filmens" betydelse och glömmer andra egenskaper som på filmens tid betydde mer när kameror testades. Nu har DxO tagit hand om uppmätningen av "filmerna" så att övriga testare slipper lägga en massa tid på detta utan kan mer koncentrera på husens andra egenskaper, likt förr.
Detta tycker jag är bra och dessutom, som du säger Sten-Åke, så utvecklas programvarorna så att inte bara dagens digitalkameror blir mer likvärdiga.

F.ö. tycker jag att FOIO och Kamera&Bild är tillhör de bättre testarna här på klotet och för objektivtester är ju FOTO med sina MTF-uppmätningar lika outstanding som DxO är på sensorsidan. Vad gäller objektivtester så kan ju Photozone m. fl. slänga sej i väggen med sina s.k. objektivtester som ju enbart mäter några kamerors upplösning med olika objektiv.

Läste i tidningen idag att de yngre blir allt konservativare. Men visst är det konstigt att man hunnit bli så pass cementerad redan vid 19.

Om det bara gällde kameror skulle jag vara lugn. Har tyvärr märkt att det gäller en massa andra företeelser som väl är viktigare ur samhällssynpunkt och därmed mellanmänskliga relationer och förmågan att se saker ur mer empatiska perspektiv.

Men, kanske inte så mycket att förvåna sig över med dagens mediers massutbud med samma innehåll.
Får t o m gamle Bohmans åsikter att framstå som genuint liberala (i ordets rätta bemärkelse) samt även radikala.

Numera ska man tydligen börja tänka på pensionsförsäkring redan som spermie. Så om "index" då flyttas så förvånar det mig inte om vissa 19-åringar sitter med armerad betong från fötter upp över huvudet.

Ursäkta OT, men jag är verkligen orolig över detta. Tillbaks till medeltiden. Fast om nu detta cementerade förhållande skulle stämma så borde vi snart se en rejäl efterfrågan på gamla tvåögda Rolleiflex, fältkameror, glasplåtar, magnesiumblixtar mm.

Vad gäller objektivtester så kan ju Photozone m. fl. slänga sej i väggen med sina s.k. objektivtester som ju enbart mäter några kamerors upplösning med olika objektiv.

Sällan har jag kunnat skriva ett så 100% medhåll. Bara synd om väggen som kanske inte gjort något illa.

Tror inte det finns någon tidning som är intresserad att publicera en knapptrycks-lista istället för en subjektiv recension, för listan skulle kräva för stort utrymme i tidningen, och väldigt få läsare skulle få något ut från den.

Trots att jag inte använder Canon så kan jag se att din lista är klart subjektivt vald av dig som Sony användare. Du vet ju självklart att Canon saknar många funktioner som du listat.

Självklart var mitt inlägg avsiktligt vinklat med flit.
Jag har försökt få fram en poäng på flera olika sätt, men inser att jag misslyckats totalt.

Klart att min lista tog upp saker som Sony har och inte finns på Canon, det var liksom hela poängen. Alltså, tester mm. blir missvisande om man bara går efter minsta gemensamma nämnare och den funktionsuppsättning som alltid funnits. Skillnaderna lgger på andra plan.

A580 vs EOS60D

Det här är kameror i samma klass. Vet inte varför vissa påstår att Canon ligger i en högre klass.

Kanske för att Canon har en toppdisplay, men det är en sak som faktiskt är totalt överflödig anser jag. All information finns ju på bakdisplayen betydligt tydligare. Jag har den i princip alltid aningen lutad utåt i nederkant så är det hur enkelt att se, även då man använder optisk sökare och inte i vägen det minsta. På Canon-kameran kan man ju inte vinkla ut den. Enda sättet att göra det är att helt flippa ut den åt sidan så att den kommer på sidan av kameran och sedan vinkla den upp och ner. Det här gör displayvinklingen i praktiken helt oanvändbar, undrar hur många Canon-ägare som går omkring med displayen pekandes utanför kameran på det sättet. Väldigt fel ställe att titta på och ser lite muppigt ut.

Beträffande byggkvaliten och känslan är de väldigt lika, men ett litet övertag för Canon finns, speciellt om man har små händer för då lägger sig greppet väldugt skönt i handen. Jag har känt och klämt kritiskt på bägge modellerna sida vid sida och anser att skillnaden är minimal.

Knappar och menyer:
Liknande funktioner, men nås på lite olika sätt. Är man van med Canon känner man sig mer hemma där och är man van med Sony är det tvärtom. Däremot rent objektivt är det enklare, snabbare och mindre trevande för att nå funktionerna med en Sony och för den som inte är inkörd på någon av modellerna innan. För att börja filma t.ex. är det bara att trycka på en knapp, inget vridande på programrattar osv. Skillnaderna i det här avseendet är små och inte avgörande.

Bildkvalitet
Canon har drygt 1,5 megapixel mer, vilket försäljningsargumentmässigt har stor betydelse. Sensorn på Sony är lite större och kvalitetsmässigt är "filmen" ett par snäpp bättre. Sony och Nikon är i princip identiska och ligger knappt 2 EV före Canon.
Det här är ingen avgörande skillnad heller ocjh inte så konstigt. Canon släppte sin sensor före Sony och när den lanserades var den bäst. Utvecklingen går fort, så när Sony lite senare släpper sin är den ett strå vassare, när Canon släpper sin nästa före Sony kommer den att vara snäppet bättre osv. inte mycket att orda om.

Sådär nu är jämförelsen slut i de flesta fall.
En liten övervikt totalt sett för Sony som är lite bättre på i princip allt och kostar en tusenlapp mindre. Canon känns aningen mer gedigen och är ett mer etablerat kameramärke. På en frisk marknad skulle de vara ganska jämnbördiga konkurrenter, men i praktiken är det inte så.

Det finns sajter som gör rättvisande relativt objektiva tester och jämförelser, t.ex. denna.
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_60D-vs-Sony_Alpha_DSLR-A580

(Fånigt dok att dom skriver så här: "Snapsort recommends the Sony Alpha DSLR-A580. This recommendation, however, should be taken with a grain of salt since it doesn't always make sense to compare a pro DSLR with a entry-level DSLR." På vilket sätt skulle Canon 60D vara en PRO-DSLR och en Sony A580 en Entry-level DSLR? Det är såna små värdeladdade kommentarer som petas in på alla möjliga små ställen som påverkar väldigt mycket.

Problemet är att det ger en totalt skev bild av vad skillnaden mellan kamerorna verkligen är, vilket märks inte minst på kommentarer här för de som inte känner till att det finns saker som särskiljer kamerorna rejält.

T.ex. om man tar en sån här bild.
HDR.jpg

Det tas inte så många såna bilder, för att om man gör det med en Canon-kamera så blir resultatet så här:
ej-HDR.jpg

Visst, det GÅR, (om det är stilla motiv) att sätta kameran på stativ och ta flera bilder med olika exponering och sen inhandla photomerge HDR och meka ihop det själv i efterhand.

Eller inbyggda panoramafunktionen.
(Visst, det går att med manuell exponering ta flera överlappande bilder och sen manuellt i efterhand meka ihop den med t.ex. microsoft ICE och sen beskära till i bildbehandling.)

Eller om ett par år när det är standard att publicera 3D-bilder på Internet, så kan det vara bra med en kamera som kan skapa bilderna också. Tips! Prova att gå in på ett Sony-center, ta ett 3D-panoroma och visa på en Bravia 3D-tv.

Eller fasdetekterande AF i LiveView-läge som är heklt sjukt bra och användbart. Icke Sony-fotografer har så svårt att greppa nyttan med det. "Jag använder sällan LV ändå, så det är inte viktigt för mig" brukar man höra. Nä, det är klart att man inte använder LV-funktionen när den funkar på det viset.

Och så det bortglömda med bildstabilisering i huset som gör att alla objektiv blir utrustade med den senaste generationens bildstabilisering osv. Det är en enorm fördel.

Problemet med tester i tidningar som är väldigt avgörande för försäljningen är att de jämför kamerorna med konkurrenter på konkurrenternas villkor. De unika sakerna glöms bort, fakta råkar bli felaktiga och personliga preferenser och värdeladdade ord smygs in för att testaren inte är objektiv. Tidningar m.fl. gör inte sitt jobb. Sökert inte bara deras fel, utan även Sony har varit dåliga på att marknadsföra sig.

1) Bildkvalitetsmässigt, Sony lite bättre.
2) Byggkvalitetsmässigt, Canon lite bättre (om man bortser från displayvinklingen).
3) Prismässigt Sony lite bättre.
4) Funktionsmässigt Sony avsevärt bättre och totalt överlägsen på vissa punkter.

Synd att bara punkt 1-3 tas upp i testerna...

Over and out för min del angående tester. Orkar inte slåss mot väderkvarnarna längre.

/Mats

Senast ändrad:
(Fånigt dok att dom skriver så här: "Snapsort recommends the Sony Alpha DSLR-A580. This recommendation, however, should be taken with a grain of salt since it doesn't always make sense to compare a pro DSLR with a entry-level DSLR." På vilket sätt skulle Canon 60D vara en PRO-DSLR och en Sony A580 en Entry-level DSLR? Det är såna små värdeladdade kommentarer som petas in på alla möjliga små ställen som påverkar väldigt mycket.
/Mats

Testen må vara rättvisande i sak, men skriver man så som man gör i rekommendationen visar det ju i sig på en okunskap som gör att den som är "mer insatt" i terminologin tappar förtroendet för testen och den som är oinsatt får reda på att kamera X är instegskamera och kamera Y proffskamera, trots att de tillhör samma kategori.

Människan i gemen verkar ha ett starkt behov av att stoppa in saker i olika fack, att tillsätta utredningar (och genom att tillsätta en utredning betraktas ofta problemet som orsakade att utredningen tillsattes som löst) plus andra behov som i slutänden gör det svårt att bena upp saker och ting. Man skapar nya problem i sina försök att rätta till problem etc...etc...

Så varför denna kategorindelning i instegs-/semipro-/ och promedller när det gäller samma typ av kamera, nämligen dslr. Används en s k prokamera av en nybörjare blir den ju en instegsmodell och en s k instegsmodell blir en prokamera om den används av en yrkesman.

Har någon hört talas om "instegsbilar"? "Semiproffsbilar"? eller "Proffsbilar". Alla går att köra mellan Ystad och Haparanda och alla går att "stiga in i".

Insteg/semipro/pro är användaranknutet mer än kameraanknutet.

Nu lämnar jag, likt Mats definitivt testresonemanget i denna tråd men finns kvar här när det gäller annat.

Vill bara avslutningsvis understryka något jag tycker var vettigt skrivet av Sten-Åke. Nämligen att eftersom kamerorna är så pass lika i rena bildprestanda och uppdateringar sker så ofta ( samt även Leif Bengths påpekanden om att byta kamera är i princip detsamma som att byta filmtyp) så håller även "klenare byggda modeller" betydligt längre än sin ekonomiska livslängd. Då är det ganska sunt att välja ett billigare kamerahus med likvärdigt prestanda och höja bildkvaliten genom att satsa på bra objektiv som har en helt annan värdebeständighet och som ofta betyder mer för bildkvaliteten än ett kamerabyte.
Detta gäller ju naturligtvis inte i samma grad om man måste ha ett kamerahus som är extremt tåligt och vädertätat samt har extrem bildsekvens.

Också intressant att höra hur väl A550 håller med riktigt bra objektiv. Samtidigt kul eftersom jag gjort samma iakttagelse. Blir extremt liten skillnad i bildkvalitet mellan A550 och Canon 7D med kvalitetsgluggar på båda.

//Lennart

LV är användbart men jag ser bara vitsen att använda det istället för en bra optisk sökare vid 3 tillfällen: 1) makro - men då vill man ändå ha nogrann MF via live view 2) nogrann MF 3) plåta med kameran över huvudet - dock gör jag detta mest för vimmel med vidvinkel, stort skärpedjup och förinställd fokus.

Om Sony hade kunnat bjuda på förstorad bild för nogrann kontroll av fokus kanske deras fas-detekterande LV skulle varit större nytta. Jag ser ingen nytta med Sonys extra LV läge. Kan någon förklara när man skall använda det? Man får ju dessutom komma ihåg att priset man betalar för detta är sökaren är av mörkare pentaspegeltyp och mindre.

HDR i kameran är inte dumt - har Sony kompakt med detta. Skulle dock uppskatta om det gick att göra i RAW - alltså att kameran själv fick slå ihop bilderna men lämna en 14-16 bitars fil. 32-64 bitar som äkta RAW HDR blir lite opraktiskt. Så länge det bara finns som 8-bitars JPEG har jag och många andra begränsad nytta av det. Kompakter får gärna använda JPEG men systemarn vill jag köra RAW.

Jag ser ingen nytta med Sonys extra LV läge. Kan någon förklara när man skall använda det? Man får ju dessutom komma ihåg att priset man betalar för detta är sökaren är av mörkare pentaspegeltyp och mindre.

Alla dom gångerna man inte vill använda sig av sökaren men samtidigt vill ha/behöver samma prestanda på AF som man erhåller när man använder sig av sökaren ;)

Sony erbjuder ju även förstorad bild för nogrann kontroll av fokus då dom använder sig av båda typerna av liveview....sitt egna fas-detekterande LV-läge och ett kontrast- detekterande LV-läge som fungerar precis som övriga märkens live-view.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar