Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael - Som funderar på varför det är bekymmer att det finns kameror att välja på -

Jo, det kan man undra. Svaret är väl tyvärr att det verkar finnas en massa bekymmer. Kolla runt på FS olika forumtrådar som vimlar av olika förvirrade inlägg. Kan förstå det när det gäller nybörjare, men i alla dessa trådar finns garvade fotografer med som skriver inlägg om att de har svårt att välja.

Men de skulle ha det ännu svårare om det inte fanns olika kameror att välja emellan. Fast sånt här får man ju ta med humor, eller hur?

Men folk som är okunniga om att andra märken existerar finns det hos alla kameraägare oavsett om de råkar äga Nikon, Sony, Canon, Pentax; Olympus, Statens Spårvägar, Kodaks lådkamera eller vad som.

Men man får ta det filosofiskt och tänka att det är väl bra om de bara är lyckliga i sin okunnighet.

Härliga historier! :)

Apropå citatet från din text; jag minns från mina sommarjobb i fotoaffärer och en kortare heltidsanställning, att den absolut vanligaste önskan kunderna kom med var "Jag skall ha en vanlig film till en vanlig kamera"

Nåja, på den tiden fanns det något som kallades service i affärerna så någon kvart senare hade vi i regel rett ut vad det var kunden skulle ha. Och det var definitivt inte alltid särskilt "vanliga" grejor ;-)

/Red. Skall tillägga att detta var på 60- och 70-talet, så något digitalt drömde man inte ens om ;-)

Länkar?

Vad säger det om Canons prissättning?

Michael - Som funderar på varför det är bekymmer att det finns kameror att välja på -

Vad ska du ha en länk till? Menar du test? Denna tråd handlar ju till stor del om hur meningslösa tester är. Eller de tester som är postiva till Sony verkar ju gillas. Om du vill läsa test av objektivet hade en stor fototidning nyligen en jämförelse mellan ett antal teleobjektiv, bl.a. det Sony och Canon 100-400 L, Sonyn var mjuk på 400mm och Canonen fick mkt bra betyg.

Var på dop idag och en tjej i 19 års åldern stod för fotandet. Hon hade en Canon med kit glugg. Jag frågade vilken model det var och hon svarade "en eos 450d".
Hon tyckte kameran var bra och talade om för alla där vad den kostat.
Sedan sa hon att det även finns "dyrare proffs modeller och sen så finns ju Nikon, som också är bra".
Jag sa då att jag har Sony och fick ett leende tillbaks och hon sa "ja, så finns det Sony också". alla i rummet började småskratta och på fullt alvar trodde jag menade Sony/Ericson.
Tjejen flikade här in att "ja, dagens mobiltelefoner har riktigt bra kameror".
Vad fan säger man........................

Hörde härom dagen om en grupp elever i klass 9, där allt för många trodde att vitsippa var ett djur.
Att inte känna till Sony nu efter 4 år, är nog stor brist på reklam. Nexkamerorna rullar ganska friskt på TV:e nu annars.

Hörde härom dagen om en grupp elever i klass 9, där allt för många trodde att vitsippa var ett djur.
Att inte känna till Sony nu efter 4 år, är nog stor brist på reklam. Nexkamerorna rullar ganska friskt på TV:e nu annars.

Å andra sidan finns det en mängd yngre fotografer som aldrig hört talas om Zeiss, Leica/Leitz, Contax, Yaschica, Voigtländer, Arca Swiss, Rollei/Rolleflex. Inbegriper även en hel del vuxna människor som ska köpa kamera.

Å andra sidan finns det en mängd yngre fotografer som aldrig hört talas om Zeiss, Leica/Leitz, Contax, Yaschica, Voigtländer, Arca Swiss, Rollei/Rolleflex. Inbegriper även en hel del vuxna människor som ska köpa kamera.

Helt riktigt är det så, har träffat många kluriga människor under åren, men som kanske struntade i att lägga på minnet vilken huvudstad som tillhörde det och det landet, eller vad den presidenten nu hette 1956. Vi besitter många olika intelligenser, men någon vill bestämma vem av dom som är viktiga, mattematik är sådan som har förstört många kreativa människor, vet ej varför den har varit en måttstock för hur smart en person uppfattas, håller väl så sakta på att suddas ut lite grann numera, men vissa saker är djupt rotade och vill inte släppa taget.

Hur väl man behärskar sin dator har blivit en ny måttstock hur smart man är, och en del vill brilljera med sina kunskaper så det står härliga till, att dessa sedan spenderar många timmar vid datorn varje dag, är ju rena hermodskursen, skulle samma tid ängnas åt maratonlöpning vore dom väl i elitklass.

All dagens teknik är ju arv från den gamla tiden, vissa ungdomar kan ju förledas tro att allt kom till under dom sista 10 åren, Tyskarna labbade med Tv:e bilder redan på 20-talet.

Jag tycker inte om när vissa vill framhäva sonykamerorna som det åttonde underverket. Yaschica som du nämde ovan gjorde några mycket fina kompakter, T4:a och T5, hade inte råd att köpa dessa, men yrkesfotografer köpte dom. så det finns många duktiga tillverkare, Canons ixus-serie blev mäkta framgångsrik bland kompakter, var väl byggda i rostfritt och såldes bäst över hela världen.

Fick väl en del skäll när jag redan för några år sedan skrev om att det ser ut som Sony struntar i det lilla landet Sverige, Asien är gigantiskt växande marknad så där finns nog vinster att hämta. Den morderna tiden har ofta benämts som slit och släng tiden, går radion sönder ingen idee att laga den, bara att köpa nytt, vi kanske snart får systemkameror som kostar 1500 Kr håller i två år, släng och köp nytt.
//Bengt.

Vad ska du ha en länk till? Menar du test? Denna tråd handlar ju till stor del om hur meningslösa tester är. Eller de tester som är postiva till Sony verkar ju gillas. Om du vill läsa test av objektivet hade en stor fototidning nyligen en jämförelse mellan ett antal teleobjektiv, bl.a. det Sony och Canon 100-400 L, Sonyn var mjuk på 400mm och Canonen fick mkt bra betyg.

Det folk regerar på är ju att det ofta skrivs så mycket felaktigheter om Sony-kamerorna som testas och att testaren alltid lägger stor vikt på sina personliga tycken vilket påverkar omdömet av kameran....ett test/betyg skall vara baserat på saker som är mätbara...inte basera/grunda sig på saker som är personligt o som skiljer från person till person.

Att Canons 100-400 skulle vara märkbart bättre än Sonys 70-400 håller jag inte med om....har ägt en Canon 100-400 och har nyligen testat en Sony 70-400 både på APS-C och FF i samband med att en kompis skulle köpa objektivet....skulle säga att dom presterar väldigt likvärdigt.

Sony 70-400 på A700:

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/432-sony_70400_456?start=2

Canon 100-400 på 350D:

http://www.photozone.de/canon-eos/204-canon-ef-100-400mm-f45-56-usm-l-is-test-report--review?start=2

Senast ändrad:
Helt riktigt är det så, har träffat många kluriga människor under åren, men som kanske struntade i att lägga på minnet vilken huvudstad som tillhörde det och det landet, eller vad den presidenten nu hette 1956. Vi besitter många olika intelligenser, men någon vill bestämma vem av dom som är viktiga, mattematik är sådan som har förstört många kreativa människor, vet ej varför den har varit en måttstock för hur smart en person uppfattas, håller väl så sakta på att suddas ut lite grann numera, men vissa saker är djupt rotade och vill inte släppa taget.

Hur väl man behärskar sin dator har blivit en ny måttstock hur smart man är, och en del vill brilljera med sina kunskaper så det står härliga till, att dessa sedan spenderar många timmar vid datorn varje dag, är ju rena hermodskursen, skulle samma tid ängnas åt maratonlöpning vore dom väl i elitklass.

All dagens teknik är ju arv från den gamla tiden, vissa ungdomar kan ju förledas tro att allt kom till under dom sista 10 åren, Tyskarna labbade med Tv:e bilder redan på 20-talet.

Jag tycker inte om när vissa vill framhäva sonykamerorna som det åttonde underverket. Yaschica som du nämde ovan gjorde några mycket fina kompakter, T4:a och T5, hade inte råd att köpa dessa, men yrkesfotografer köpte dom. så det finns många duktiga tillverkare, Canons ixus-serie blev mäkta framgångsrik bland kompakter, var väl byggda i rostfritt och såldes bäst över hela världen.

Fick väl en del skäll när jag redan för några år sedan skrev om att det ser ut som Sony struntar i det lilla landet Sverige, Asien är gigantiskt växande marknad så där finns nog vinster att hämta. Den morderna tiden har ofta benämts som slit och släng tiden, går radion sönder ingen idee att laga den, bara att köpa nytt, vi kanske snart får systemkameror som kostar 1500 Kr håller i två år, släng och köp nytt.
//Bengt.

Förvisso stämmer nog en hel del av det du skriver. Men gör man en tidsresa och går tillbaks till sin egen barndom i tanken och försöker minnas hur man själv tänkte så ändras ju perspektivet väldigt mycket.

Jag är i din ålder och när jag var 10 år hade andra världskriget slutat bara 13 år tidigare. För mig var ju den händelsen nästan förhistorisk. Att jämföra med nuet. Hur pass mycket skulle andra världskriget suttit i hjärnan på dagens 10-åring om det slutat 1998?

Ändå var jag väldigt upplyst om det p g a mina förädrars starka avståndstagande och jag kan förstå min far (som tjänstgjorde vid norska gränsen anno dazumal) som med viss fasa såg på när jag byggde en modell av slagskeppet Bismarck.

Sedan spelar propaganda och media en stor roll hur man tänker och vilka intryck man får i ung ålder. I princip går ju väldigt mycket ut på såpor i TV där folk ska röstas ut. Aftonblaskorna med sina närupplagor har blivit megafoner (eller kanske mega-fånar?:)) som på såväl löpsedler och i artiklar redovisar vad som hänt i den ena eller andra såpan i starkt överdrivna ordalag.
Jag menar att även vuxna människor med normal intelligens borde ju reagera, men otroligt många flyter bara med. Och tillsynes okritiskt.
Det är mycket mer allvarligt och känslosamt om XXX blir utröstad ur Idol än om en kvinna stenas i Iran när hennes enda brott är att blivit våldtagen.

Sjukpensionärer och utslagna röstar i förvånansvärt hög utsträckning i Sverige på partier som vill "förinta" dem. Det är berömvärt att ha vassa armbågar och klättra på sina medmänniskor och det mesta handlar om yta istället för själ.

Men så här har det nästan alltid varit. Det handlar bara om andra företeelser. Männsikan i gemen verkar helt oförmögen att lära av historien.

Så någonstans blir ju Sonys placering i tester bara likt en musfjärt i en orkan. Det är ju egentligen jävligt konstigt att vi engagerar oss i det medan folkhemmet rasar runt oss. Eller kanske det beror på att vi inte orkar engagera oss längre i den kollektiva dumheten utan flyr in på FS forum.

Vi kan och bör inte lägga för mycket ansvar på yngre människor för vad som sker. Och för övrigt finns det otroligt många saker som var sämre förr. Numera kanske man kan säga att "allt är bättre innan..."

Ursäkta viss OT!

//Lennart

Det folk regerar på är ju att det ofta skrivs så mycket felaktigheter om Sony-kamerorna som testas och att testaren alltid lägger stor vikt på sina personliga tycken vilket påverkar omdömet av kameran....ett test/betyg skall vara baserat på saker som är mätbara...inte basera/grunda sig på saker som är personligt o som skiljer från person till person.
Det är din personliga åsikt, men jag tror de flesta föredrar tester där med både mätvärden och subjektiva synpunkter. Betyget bör avspegla helheten, både mätbara saker som bildkvalitet, men också subjektiva saker som hantering av kameran.

Betyg som bara baseras på mätbara saker riskerar bli väldigt skeva. Då kanske en kamera som A580 skulle få klart bättre betyg än A900. Vill man inte läsa om subjektiva synpunkter så finns DxOmark.

Det största problemet med tidningars recensioner av kameror tror jag är tidsbrist, då testaren helt enkelt inte får tillräcklig tid för att göra en helt rättvisande bild av kameran. Problemet blir extra stort om kameran är av annat fabrikat än testaren är van att använda. Då är det lätt att felaktigheter dyker upp i testet pga att testaren inte förstått sig på kameran eller lärt sig alla inställningsmöjligheter.
I tidningarna ska i regel testet sammanfattas i en väldigt begränsad mängd ord så det är inte heller så lätt att ge en helt rättvis bild av någon kamera.

Men användare överreagerar ganska ofta på testaren synpunkter, se bara vilken storm det blev när dpreview hade synpunkter om ISO-knappens placering på Nikon D7000.

Det är din personliga åsikt, men jag tror de flesta föredrar tester där med både mätvärden och subjektiva synpunkter. Betyget bör avspegla helheten, både mätbara saker som bildkvalitet, men också subjektiva saker som hantering av kameran.

Betyg som bara baseras på mätbara saker riskerar bli väldigt skeva. Då kanske en kamera som A580 skulle få klart bättre betyg än A900. Vill man inte läsa om subjektiva synpunkter så finns DxOmark.

Det största problemet med tidningars recensioner av kameror tror jag är tidsbrist, då testaren helt enkelt inte får tillräcklig tid för att göra en helt rättvisande bild av kameran. Problemet blir extra stort om kameran är av annat fabrikat än testaren är van att använda. Då är det lätt att felaktigheter dyker upp i testet pga att testaren inte förstått sig på kameran eller lärt sig alla inställningsmöjligheter.
I tidningarna ska i regel testet sammanfattas i en väldigt begränsad mängd ord så det är inte heller så lätt att ge en helt rättvis bild av någon kamera.

Men användare överreagerar ganska ofta på testaren synpunkter, se bara vilken storm det blev när dpreview hade synpunkter om ISO-knappens placering på Nikon D7000.

Vad jag menar är att saker som är väldigt personliga så som hur grepp,handhavande mm upplevs inte bör påverkar poängsättningen/slutbetyget eftersom det som sagt rör sig om personliga saker.....givetvis kan/ska det påpekas mm i testet hur man upplever alla dessa personliga saker men det skall inte påverka/vara avgörande för betygssättningen...tex jag personligen gillar/trivs inte alls med Canons handhavande och menysystem utan föredrar Nikon och Sony...skulle det då vara ok om jag som testare skrev ner betygen på Canons kameror som jag testade pgr av att jag personligen inte gillar/kommer överrens med handhavandet/ergonomin?? Hade det varit ok om jag pgr av ovana o tidsbrist gång på gång skrev felaktigheter som inte alls stämmer med kamerorna??

Vad jag menar är att saker som är väldigt personliga så som hur grepp,handhavande mm upplevs inte bör påverkar poängsättningen/slutbetyget eftersom det som sagt rör sig om personliga saker.....givetvis kan/ska det påpekas mm i testet hur man upplever alla dessa personliga saker men det skall inte påverka/vara avgörande för betygssättningen...tex jag personligen gillar/trivs inte alls med Canons handhavande och menysystem utan föredrar Nikon och Sony...skulle det då vara ok om jag som testare skrev ner betygen på Canons kameror som jag testade pgr av att jag personligen inte gillar/kommer överrens med handhavandet/ergonomin?? Hade det varit ok om jag pgr av ovana o tidsbrist gång på gång skrev felaktigheter som inte alls stämmer med kamerorna??
Givetvis är det ok att du drar ner betyget på en produkt du upplever som sämre än konkurrenterna. Det är ju till och med ditt ansvar som testare av en produkt.

Att det blir brister pga tidsbrist är ett problem, men en testare måste få framför sina åsikter. Annars kan tidningen lika gärna publicera tillverkarens produktblad istället.
Om du vill se en förändring så bör du framföra dina åsikter direkt till testare och tidningens redaktör, så kanske de kan göra ett bättre jobb i framtiden.

Det där ju bara en omskrivning för att man tycker det är ok att tidningarna gör ett dåligt jobb och levererar dåliga produkter. Finns ingen anlednng att tycka det ör ok att testaren inte klarar av sitt jobb och skriver felaktigheter för att han är van vid ett annat märke, eller publicerar något innan de hunnit med att göra klart. Klart att det ska reageras på och skällas på. Inte så konstigt att Nikon-användare upptäcker fel vid tester på Nikon-kameror och att Sony-användare upptäcker fel på Sony-kameror. Det är ju när någon testar "min" kamera som jag kan avgöra om det som skrivs är korrekt eller inte eftersom jag känner till saken.

Problemet blir större när de som inte har någon kamera alls och förlitar sig på testerna. Om de då är ensidigt missgynnande mot ett kameramärke för att testaren är ovan med märket och att det överhuvudtaget skulle kunna finnas finesser som inte finns på en Canon-kamera. Att klaga på placering av knappar

Jag är vid det här laget väl inkörd på Sony och tycker reglage och menyer är helt perfekt, Hittar omedelbart rätt inställning utan att ens behöva fundera och titta så mycket.

Lånade för en tid sedan en Canon 50D i ett par veckor och tycker ärligt att reglage och menyer var usla. Jäkligt krångligt och bakvänt för mig, men inser att det är en vanesak, det går nog att bli vän med en Canon också, däremot inte lika cäl som med en Sony :).

Subjektiva tyckanden ska beskrivas just som subjektiva med ett allvarligt försök att bortse från invanda beteenden. Däremot finns det objektiva sätt att ange vissa av dessa också.

Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om en extern blixt till trådlös funktion?
Sony: 2 knappttryck och en vridning på pekfingerhjulet (ställer om både kamera och blixt)
Canon: ???

Hur många knapptryckningar och vridningar behövs för att ändra till filmningsläge?
Sony: 1 knapptryck

Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om till panoramatagning?
Sony: En vridning och en knapptryckning. (För 3D behövs två knapptryck)

Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om till automatisk HDR-foto?
Sony: 1 knapptryck och en vridning på pekfingerhjulet

Hur många knapptryckningar för att byta till LV-läge med Phasedetect AF?
Sony: 1 växlingsknapp

Hur många knapptryckningar behövs för att växla mellan vilket av de två minneskorten som ska användas?
Sony: 1 växlingsknapp

Hur många knapptryckningar behövs för att välja mellan 8 olika scenlägen?
Sony: 1 vridning på programratt och val med pekfingerhjulet

Så kan man hålla på. Det går att göra dessa saker också objektiva istället för att skriva "Sony är krånglig att ställa in" vilket är rent skitsnack. "Få inställningsmöjligheter" är en annan ren felaktighet. "Klumpig" för Sony när en annan större tyngre modell från annat märke kallas "Smidig" osv. Klart att det ska reageras mot sånt och egentligen blåsas upp så att tidningarna blir klassade i pålitlighet/opålitlighet, det vore bra om det fanns en sån märkning som kanske skulle sätta blåslampa på redaktionerna att vara lite mer kvalitetsmedvetna i sina produkter. Tester som får sådant genomslag borde ha krav på sig att vara mer korrekta. Rena faktafel som att t.ex. Kamera och Bild skriver upprepade gånger att Sony A55 tar 7 bilder per sekund med fokus på första bilden, när sanningen är att den tar 10 bilder per sekund med kontinuerlig fokusering, inte bara mellan bilderna utan även samtidigt. När det gäller specifika nyckelfunktioner får det inte missas gång på gång så ensidigt.

Fyll gärna på listan här med hur ovan det liger till med Canon. jag vet uppriktigt inte, kanske är superenkelt om man kan det, men jag har svårt att tro att det skulle vara bättre än Sony. Bra att få lite rätsida på det så man kan tolka de vaga subjektiva åsikterna i tester.

/Mats

Så kan man hålla på.
Hur många läsare skulle vara intresserade av ett sånt test, där antal knapptryck rabblas upp för kameran alla funktioner?

Vad för slutsats skulle man dra av att ena kameran kräver 836 knapptryck för att sköta kamerans funktioner, medan en annan kräver 875? Det är inte bara antalet knapptryck som är viktigt, utan mycket annat i handhavande som styr hur man trivs med kameran.

Hur ska vägningen av funktionerna göras, påverkar tex antalet knapptryck som krävs för inställning av av slutartid, bländare och ISO lika mycket av slutbetyget som antalet knapptryck för att förändra auto-ISO intervall eller val av jpg kvalitet?
Hur ska vägningen av betyget göras om ena kameran saknar en funktion den andra har? Vägningen av olika funktioners betyg kommer dessutom sällan överensstämma med läsarna eftersom alla läsare har inte samma behov av alla funktioner.
En kamera med 200 direktknappar skulle få väldigt bra betyg, men jag tror väldigt få användare skulle gilla den kamerans handhavande. Att ta fram bästa möjliga handhavande är nog ingen som kan uttryckas i en enkel formel som kan mätas.

Tror inte det finns någon tidning som är intresserad att publicera en knapptrycks-lista istället för en subjektiv recension, för listan skulle kräva för stort utrymme i tidningen, och väldigt få läsare skulle få något ut från den.

Trots att jag inte använder Canon så kan jag se att din lista är klart subjektivt vald av dig som Sony användare. Du vet ju självklart att Canon saknar många funktioner som du listat.

Jamen, allt är ju egentligen väldigt enkelt. T o m jag kan växla ganska obehindrat mellan Canon, Sony och Nikon samt i viss mån Pentax vad gäller att navigera i resp menysystem samt därtill känna till resp märkes grundegenskaper.

Grundegenskaperna hänger med länge, från modell till modell. Fabrikanterna ändrar inte mer än ganska sparsamt på knappars placering o dyl, var inmatningshjul etc sitter.

Jämför med en som ska vara systemansvarig på ett företag: Vederbörande kan Microsofts operativsystem mycket bra, liksom Linux. Men företaget är av den arten att även Mac OS och ett eget kontruerat OS används plus en massa applikationer med öppen källkod för resp OS.
Anställer man överhuvudtaget en person som knappt är bekant med 50% av en viktig verksamhet?
Jo, det kan ju göra om personen är snabb och villig till att lära eftersom principerna är ganska lika.

Så självklart borde väl testare som har testning som yrke och får lön för det vara insatt i en så pass enkel nisch det ganka lilla antal dslr-märken som förekommer utgör. Det är bara att plugga in det man inte kan.
Allt annat får betraktas som tjänstefel eller slapphet.

Att skylla på tidsbrist visar bara ännu sämre omdöme. Med dessa utvidgade kunskaper skulle vi sannolikt se betydligt mer nyanserade och därmed "tillåtna" subjektiva omdömen. Det är i själva verket bra med sådana om de skrivs som " Greppet känns inte bra för mig personligen på kamera X, eftersom jag har ganska stora händer. Bättre då med kamera Y, men den kanske känns svår att greppa för personer med mindre händer".

Men innan de här lindriga kompetenskraven existerar för anställda/inhyrda men likväl betalda testare är det verkligen bättre att bara hålla sig till mätbara värden eller mer drastiskt spara utrymme och hänvisa till grundligare sajter som Dpreviiew, där man visserligen avger subjektiva omdömen med ordentliga motiveringar, men ockå vänder på resonemanget och ser en funktion ur fler synvinklar. Deras tester tar ganska lång tid, men bättre det än personliga påståenden som är långt ifrån allmängiltiga och där testaren inte ens letat upp vissa finesser (vilket hade varit enkelt efter ett kastat ett par getögon i manualen).

Har själv jobbat mycket som nischskribent och även rescensent med rätt att uttrycka subjektiva åsikter, men om mina publicerade påståenden var felaktiga/slarviga eller resultatet av att inte behärska ämnet fick jag fasiken nog veta var skåpet skulle stå. Och därtill skriva dementier vilket känns ganska skamligt.

Bättre att ägna de timmarna till att göra det ordentligt och vederhäftigt från början.

Jamen, allt är ju egentligen väldigt enkelt. T o m jag kan växla ganska obehindrat mellan Canon, Sony och Nikon samt i viss mån Pentax vad gäller att navigera i resp menysystem samt därtill känna till resp märkes grundegenskaper.

Grundegenskaperna hänger med länge, från modell till modell. Fabrikanterna ändrar inte mer än ganska sparsamt på knappars placering o dyl, var inmatningshjul etc sitter.

Jämför med en som ska vara systemansvarig på ett företag: Vederbörande kan Microsofts operativsystem mycket bra, liksom Linux. Men företaget är av den arten att även Mac OS och ett eget kontruerat OS används plus en massa applikationer med öppen källkod för resp OS.
Anställer man överhuvudtaget en person som knappt är bekant med 50% av en viktig verksamhet?
Jo, det kan ju göra om personen är snabb och villig till att lära eftersom principerna är ganska lika.

Så självklart borde väl testare som har testning som yrke och får lön för det vara insatt i en så pass enkel nisch det ganka lilla antal dslr-märken som förekommer utgör. Det är bara att plugga in det man inte kan.

Att skylla på tidsbrist visar bara ännu sämre omdöme. Med dessa utvidgade kunskaper skulle vi sannolikt se betydligt mer nyanserade och därmed "tillåtna" subjektiva omdömen. Det är i själva verket bra med sådana om de skrivs som " Greppet känns inte bra för mig personligen på kamera X, eftersom jag har ganska stora händer. Bättre då med kamera Y, men den kanske känns svår att greppa för personer med mindre händer".

Men innan de här lindriga kompetenskraven existerar för anställda/inhyrda men likväl betalda testare är det verkligen bättre att bara hålla sig till mätbara värden eller mer drastiskt spara utrymme och hänvisa till grundligare sajter som Dpreviiew, där man visserligen avger subjektiva omdömen med ordentliga motiveringar, men ockå vänder på resonemanget och ser en funktion ur fler synvinklar. Deras tester tar ganska lång tid, men bättre det än personliga påståenden som är långt ifrån allmängiltiga och där testaren inte ens letat upp vissa finesser (vilket hade varit enkelt efter ett kastat ett par getögon i manualen).

Har själv jobbat mycket som nischskribent och även rescensent med rätt att uttrycka subjektiva åsikter, men om mina publicerade påståenden var felaktiga/slarviga eller resultatet av att inte behärska ämnet fick jag fasiken nog veta var skåpet skulle stå. Och därtill skriva dementier vilket känns ganska skamligt.

Bättre att ägna de timmarna till att göra det ordentligt och vederhäftigt från början.

Övriga kommentare överflödiga som dom säger ibland, men vad himla lite som behövs med orden för att hamna i rätt balans, bara det lilla att nämna att detta grepp passar stora händer men inte en med små händer, som du nyss skrev. Klockrent och samtidig så enkelt, Peter nämnde en bra sak för en tid sedan, att kameran behöver också en viss längd för att inte fingrar skall slå i optiken, men för att få ner vikten till varje pris och kanske skryta om den låga vikten, så kan priset för detta göra kameran onödigt dålig hanterings mässigt. japaner byggde länge bilar bara för japaner ( korta säten) så för en europe vart det jobbigt att åka långa sträckor, men det var för några år sen.

Tyvärr tror jag marknaden för professionella kameratestare är allt för liten i Sverige

Hur mycket kan en person som testar kameror för Svenska fototidningar tjäna per år på det? Själv misstänker jag att det finns en handfull testare som lägger ner en eller max ett par månader per år på detta. Jag tror det är för lite tid att kunna göra sig lika förtrolig med alla tillverkares kameror. Sin övriga tid får de ägna åt andra saker för att kunna försörja sig.

Men jag tror inte fototidningar och testare får tillräcklig feedback för att förändra sitt arbetssätt. Med fler missnöjda läsare som hör av sig skulle de nog ta sig en funderare. Tyvärr tror jag tidningarna har betydligt högre krav på journalistiska kunskaper hos testarna än i kunskapen om produkterna som testas.

Att få en tidning att sluta publicera sina tester och istället hänvisa till en konkurrerande verksamhet är rätt osannolikt.

Senast ändrad:
Tyvärr tror jag marknaden för professionella kameratestare är allt för liten i Sverige

Hur mycket kan en person som testar kameror för Svenska fototidningar tjäna per år på det? Själv misstänker jag att det finns en handfull testare som lägger ner en eller max ett par månader per år på detta. Jag tror det är för lite tid att kunna göra sig lika förtrolig med alla tillverkares kameror. Sin övriga tid får de ägna åt andra saker för att kunna försörja sig.

Men jag tror inte fototidningar och testare får tillräcklig feedback för att förändra sitt arbetssätt. Med fler missnöjda läsare som hör av sig skulle de nog ta sig en funderare.

Att få en tidning att sluta publicera sina tester och istället hänvisa till en konkurrerande verksamhet är rätt osannolikt.

Självklart är det ganska osannolikt att man hänvisar till konkurrerande medier. Men det var menat som "väckarklocka".

Det är möjligt att testare inte får feedback på sina tester i tillräcklig omfattning. Har tyvärr bara läst här på FS att det givits feedback som förblivit obesvarad. Själv skickar jag ingen feedback eftersom jag anser mig klara mig med "mätbara värden" för att se om kameran är intressant för mig eller inte.

Jag är fullständigt övertygad om att det är rimligt att lära sig exv 5 dslr-märkens bas/grundhantering så att tester går att genomföra smidigare och träffsäkrare. D v s om personerna ifråga är lämpliga som testare och har tekniska kvalifikationer för det. Och då klarar man det på låt oss säga den tid du anger ovan. Men kanske grundkvalifikationerna saknas.
Fast pointen ligger inte bara där. Den ligger faktiskt mer på att tar man betalt för en tjänst som ska vägleda andra människor i sina val så ska den tjänsten vara vederhäftigt utförd. Och det kan jag inte anse den vara om kamera X inte får minus för en finess den saknar medan kamera Y får minus för att den har en bra sådan finess, fast bara är vinkelbar åt ett håll. Fullständigt inkonsekvent. Det är bara ett exempel.

Folk får gärna testa kameror hur mycket de vill och lägga ut hur många personliga aspekter som helst på nätet så länge de inte tar betalt för sina åsikter.

Och marknaden för kameratestare i Sverige må vara tämligen liten, men jag har aldrig fått lära mig att liten nödvändigtvis ska leda till "sämre" eller "omotiverat subjektiv".

Naturligtvis är hela frågan ganska komplex och börjar ta åt helsike för stor plats i en tråd som ska handla om A580.

Själv är jag egentligen sedan flera inlägg tillbaka färdig med denna testdiskussion men har hållit mig kvar i tråden med hopp att den ska vända tillbaks till mer matnyttiga diskussioner om just A580.

Vore inte det bästa att den som verkligen brinner för att diskutera kameratestares vederhäftighet och kompetens startade en tråd i detta ämne och uppmanade FS egen redaktör Fröderberg som ju jobbat som kameratestare att deltaga?

Själv känner jag nämligen inget behov av det.

//Lennart

Jag har hängt med den här tråden länge och väl utan att skriva något. Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad över gnället på testare som inte "upptäcker" kamerans förnämliga kapacitet, som enligt den här tråden vida överglänser det mesta långt upp i aps-c-klasserna. A580 är försedd med klassens bästa sensor men sen halkar den efter i allt mot sina sensorsyskon D7000 och K-5.

Jag har just läst FOTOs test av A580 och jag kan uppriktigt sagt inte förstå alla negativa synpunkter som framförs här. Hade jag varit ute efter en kamera i A580-klassen hade jag mycket väl kunnat tänka mej att köpa en A580 istället för en 550D eller motsvarande Pentax eller Nikon ur samma klass. I klassen strax över finns ju idag t.ex. D7000 och 60D. Högst upp i APS-C-klassen hittar vi K-5, 7D, A700 och D300s.

Ligger man i näst lägsta APS-C-klassen får man nog finna sej i att A580 inte får någon toppklassutmärkelse.

Stor och klunsig är den ju utan tvekan i.o.m. att den är störst i sin egen klass. Den är ju t.o.m. större än D7000 och K-5 i klasserna ovanför, dessutom väger den mindre. Inte konstigt att de uppfattas som plastig...

Jag tycker att FOTO gjort en "köplockande" test av A580 efter den positioneringen Sony valt att ge den.

Sluta gnälla och märka ord i diverse tester och plocka fram det positiva med kameran istället! Tips och trix om hur man får ut det mesta ur den t.ex.

En riktigt trevlig kamera men vad gäller minusposter så tycker jag det är synd att den saknar toppdisplay, men vilken kamera i samma klass har en sådan?...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar