Det största problemet med tidningars recensioner av kameror tror jag är tidsbrist, då testaren helt enkelt inte får tillräcklig tid för att göra en helt rättvisande bild av kameran. Problemet blir extra stort om kameran är av annat fabrikat än testaren är van att använda. Då är det lätt att felaktigheter dyker upp i testet pga att testaren inte förstått sig på kameran eller lärt sig alla inställningsmöjligheter.
Det där ju bara en omskrivning för att man tycker det är ok att tidningarna gör ett dåligt jobb och levererar dåliga produkter. Finns ingen anlednng att tycka det ör ok att testaren inte klarar av sitt jobb och skriver felaktigheter för att han är van vid ett annat märke, eller publicerar något innan de hunnit med att göra klart. Klart att det ska reageras på och skällas på. Inte så konstigt att Nikon-användare upptäcker fel vid tester på Nikon-kameror och att Sony-användare upptäcker fel på Sony-kameror. Det är ju när någon testar "min" kamera som jag kan avgöra om det som skrivs är korrekt eller inte eftersom jag känner till saken.
Problemet blir större när de som inte har någon kamera alls och förlitar sig på testerna. Om de då är ensidigt missgynnande mot ett kameramärke för att testaren är ovan med märket och att det överhuvudtaget skulle kunna finnas finesser som inte finns på en Canon-kamera. Att klaga på placering av knappar
Jag är vid det här laget väl inkörd på Sony och tycker reglage och menyer är helt perfekt, Hittar omedelbart rätt inställning utan att ens behöva fundera och titta så mycket.
Lånade för en tid sedan en Canon 50D i ett par veckor och tycker ärligt att reglage och menyer var usla. Jäkligt krångligt och bakvänt för mig, men inser att det är en vanesak, det går nog att bli vän med en Canon också, däremot inte lika cäl som med en Sony
.
Subjektiva tyckanden ska beskrivas just som subjektiva med ett allvarligt försök att bortse från invanda beteenden. Däremot finns det objektiva sätt att ange vissa av dessa också.
Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om en extern blixt till trådlös funktion?
Sony: 2 knappttryck och en vridning på pekfingerhjulet (ställer om både kamera och blixt)
Canon: ???
Hur många knapptryckningar och vridningar behövs för att ändra till filmningsläge?
Sony: 1 knapptryck
Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om till panoramatagning?
Sony: En vridning och en knapptryckning. (För 3D behövs två knapptryck)
Hur många knapptryckningar behövs för att ställa om till automatisk HDR-foto?
Sony: 1 knapptryck och en vridning på pekfingerhjulet
Hur många knapptryckningar för att byta till LV-läge med Phasedetect AF?
Sony: 1 växlingsknapp
Hur många knapptryckningar behövs för att växla mellan vilket av de två minneskorten som ska användas?
Sony: 1 växlingsknapp
Hur många knapptryckningar behövs för att välja mellan 8 olika scenlägen?
Sony: 1 vridning på programratt och val med pekfingerhjulet
Så kan man hålla på. Det går att göra dessa saker också objektiva istället för att skriva "Sony är krånglig att ställa in" vilket är rent skitsnack. "Få inställningsmöjligheter" är en annan ren felaktighet. "Klumpig" för Sony när en annan större tyngre modell från annat märke kallas "Smidig" osv. Klart att det ska reageras mot sånt och egentligen blåsas upp så att tidningarna blir klassade i pålitlighet/opålitlighet, det vore bra om det fanns en sån märkning som kanske skulle sätta blåslampa på redaktionerna att vara lite mer kvalitetsmedvetna i sina produkter. Tester som får sådant genomslag borde ha krav på sig att vara mer korrekta. Rena faktafel som att t.ex. Kamera och Bild skriver upprepade gånger att Sony A55 tar 7 bilder per sekund med fokus på första bilden, när sanningen är att den tar 10 bilder per sekund med kontinuerlig fokusering, inte bara mellan bilderna utan även samtidigt. När det gäller specifika nyckelfunktioner får det inte missas gång på gång så ensidigt.
Fyll gärna på listan här med hur ovan det liger till med Canon. jag vet uppriktigt inte, kanske är superenkelt om man kan det, men jag har svårt att tro att det skulle vara bättre än Sony. Bra att få lite rätsida på det så man kan tolka de vaga subjektiva åsikterna i tester.
/Mats