Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart: Du har gjort ett i mitt tycke lysande inlägg. Håller med varenda ord.

Fast min dotter skulle bli lite ledsen om jag förpassade alla tidningarna till att bli bränsle då hon gillar att läsa DFA:s tips när det gäller efterbehandling i Adobe elements mm. :)

Min egna åsikt är att alla kameror av idag har bra och lite mindre bra sidor. Jag har valt Sony och är nöjd med det och min dotter har Nikon och är nöjd med det. Alla tidningars olika tester får man alltid ta med en nypa salt . Dpreview gillar jag verkligen :)

Vi borde kanske lämna egna tyckanden och nu vad gäller olika tidningars och sajters kameratester. Trådar brukar hamna i dödvatten av sådant.

Men jag vill ändå bidra med ett personligt exempel: Canon EOS 7D, toppklassad och höjd till skyarna av många testare (som nästan verkar snott samma text och bara stuvat om lite grann i den). Jag äger en sådan och har bra och snabba objektiv till den.
MEN 7 pluspunkter av 10 stämmer inte överens med mina erfarenheter av den. Om det beror på mina preferenser eller att testare som betygsatt kameran inte varit helt objektiva är ju intressant.

Den brusar mer (även på basiso) än uppgivet.
Extern blixtstyrning fungerar inte mer än partiellt (finns långa problemtrådar om detta)
Dess 18MP tillför i princip ingenting jämfört med Nikons 12MP eller Sony A550:s 14MP
Primitiv tätning för batteri och minneskortslucka.
Exponerar mest efter mellantoner vilket gör att man måste efterbearbeta rawfilerna mer eller ständigt växla exp.kompensation. Ingen vidare DR.
Lika stor och tung som en FF.
Mikrojustering som bara sitter där som kosmetik. I princip oanvändbar.
Därtill kommer att otroligt många exemplar levererades dåligt avsynade avseende AF-modulens kalibrering. Finns en lååång tråd om detta också.
AWB medioker.

Byggkvalitet, AF-snabbhet och sekvens har dock kameran så det räcker och blir över. Inget att klaga på där för egen del. Filmfunktionen är säkert bra, men jag använder kameran för stillbild.

Men många av de punkter jag tycker är svaga hos kameran har hissats av testare. Dpreview tog dock upp en del av det som jag tycker är "missar",

I efterhand är det bara att kolla på DXO så verifieras brusegenskaperna.

Här är en länk till 7D som får samma slutvärde som A550. Som jämförelse finns även A580 inlagd och den är överlägsen Canons prestigemodell inom aps-c segmentet inom den viktiga formen bildkvalitet, även på högiso, DR, tonalitet och färg i allmänhet. A550 spelar ssv jämnt.. Visst jag kan få en 7D att få fram liknande högisobilder som en A580 men det fordras en helsikes efterbearbetning och mycket noggrannt tänkande innan exponeringen. Ändå blir det bara "liknande".

OCH notera att detta är MÄTBARA värden. Inget subjektivt tyckande.

www.dxomark.com/index.php/en/Camera...)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Sony

För att nu avsluta denna test-tråd så tror jag att det bästa är om folk här på FS som äger en A580 lägger upp diverse exempel. Mats Lillnor har lagt upp några t ex. Det tror jag är värdefullare än rutinmässiga tester och på det viset lär vi av varandra.

För nytillkomna i tråden vill jag understryka att jag är totalt ointresserad av märkestänkande. Jag använder Sonys FF-kameror därför att de passar mig. Canon hade jag sedan tidigare och är mycket nöjd med 5DMkII, men jag skulle lika gärna använda en Nikon D3x (om jag hade råd) eller en Nikon D700 i många fall.

MVH//Lennart

....................................En märklig sak med DFA:s test var att längre bak i tidningen testar dom a55 som om man läsre lite tycks få betydligt bättre betyg. Detta gällde också byggkvaliteten. Mycket märkligt enligt mig som äger en a55. Jag tycker nog att a580 känns lika välbyggd som a55.

Ja det där är obegripligt för mig med. Vad är det som är så mycket bättre med A55 än med A580? Det är exakt samma typ av plast. Jag har också en A55. Jag tror det där har blivit en vandringssägen. Någon testare i United Bluff har testat och skrivit detta - kanske Luminous Landscape och sedan rullar det på.

Jag tänker på alla skämt som finns om professorer, korta byxben, letar efter glasögon som sitter på pannan, och kan inte tanka bilen osv. många gånger är inte skämten elakt förtal utan kan stämma förvånansvärt ofta. Men en dåligt underbyggd lögn kan med tiden bli en myt som kan ta generationer att bygga bort. Någon skrev tror det var Mats, i en plastbalja ligger Sony 290 i kartonger huller om buller och säljs till det facila priset av 2990Kr, i spotligt-belysta hyllor står snyggt placerade CaNikoner på löpande band.

Men lite orolig kan man bli när vi Sonyfanaster nöjer oss med minsta lilla, vi skulle kunna köpa bara innanmätet, sedan stoppa in det i en blå fryspåse från Ica, då får vi både filtereffekt, och kan fota under vatten, och det räcker med en avtryckare. det är skillnad på finesser och inställningsmöjligheter.
Herr Nilsson på Foto har erkänt flera gånger att han är en tekniknörd, han imponeras av Pentax K5 enormt många inställningsmöjligheter, tydlingen den kameran som har allra mest av alla.

Han påtalar ofta att dom verkligen är nyttiga också, allt från K20 och framåt. Hur skall vi ta imot en kommande A77, kommer inte den att bli på tok för bra, förmodlingen fullproppad med nymodigheter, och möjligheter, hur skall vi ta imot den, skall vi leta efter beggade A550 eller A200, eller köpa en A850 av Mats, att dom inte tar upp produktionen av Volvo Amazon, det skulle vara grejer det. Kanske lite elak nu, men med stor glimt i ögat-:)-:)-:)

Ja det där är obegripligt för mig med. Vad är det som är så mycket bättre med A55 än med A580? Det är exakt samma typ av plast. Jag har också en A55. Jag tror det där har blivit en vandringssägen. Någon testare i United Bluff har testat och skrivit detta - kanske Luminous Landscape och sedan rullar det på.

Skulle man nu kunna tänka sig att "uppgradera" den gamla sentensen om lögn i stigande grad från 3 potenser till 5?

ALLTSÅ:

LÖGN--FÖRBANNAD LÖGN--STATISTIK--ARBETSMARKNADSSTATISTIK--KAMERATESTER

Möjligen borde ju även vallöften kvala in i denna högre division, men å andra sidan är ju detta så allmänt känt att t o m politikerna är tvungna att ljuga för sig själva. Men sådant ska man ju inte skriva här på FS om det finns en moderator (ej att förväxla med tillskyndare av Fredriks ideér) på tråden och är på hugget. Så jag har nog inte skrivit det, fast om jag har det så har jag glömt att jag skrivit det.

//Lennart

Men lite orolig kan man bli när vi Sonyfanaster nöjer oss med minsta lilla,

Ditt övriga inlägg var väl lustigt skrivet, men du borde kanske skriva "....kan jag som Sonyfantast..." istället för "vi Sonyfantaster".
Jag deltar i denna tråd utan att vara Sonyfantast. Jag gillar och använder en del av deras sortiment, men håller de andra tillverkarnas och Sonys produkter lika högt eller lågt när de gjort något bra eller mindre bra.

Foto/kamerafantaster kan jag möjligen köpa.

MVH//Lennart

En lite "kort" fråga.

Det går många rykten om nya A7....
typ
APS-C 23.6 x 15.6 mm 24.4 Mp

Frågan var är max gränsen (när objektivets upplösning är begränsande och inte sensor upplösningen) för en APC sensor i upplösning. Antar att manhar #1 ett valigt objektiv (zoom) typ 16-105 eller #2 ett fast t.ex. CZ Sonnar T* 135 F1.8 eller dyligt. Bägge på bästa bländare typ 5.6.

Sony sa när A900 med sin 24 Mp sensor presenterades att det finns objektiv som kan klara upp till 100 Mp på FF ( (kanske att han sa Zeiss-objektiv - minns ej helt säkert). Förmodligen på bästa bländare, gissar jag.

Han sa att 24 Mp är en bra kompromiss f.n., som svar på att det direkt kom kritik för att 24 Mp "är alldeles för mycket, och att objektiven inte kan utnyttja detta".

Ditt övriga inlägg var väl lustigt skrivet, men du borde kanske skriva "....kan jag som Sonyfantast..." istället för "vi Sonyfantaster".
Jag deltar i denna tråd utan att vara Sonyfantast. Jag gillar och använder en del av deras sortiment, men håller de andra tillverkarnas och Sonys produkter lika högt eller lågt när de gjort något bra eller mindre bra.

Foto/kamerafantaster kan jag möjligen köpa.

MVH//Lennart

Tack för reprimanden, såg att du skrev i samma minut, uttrycket plastigt som någon yttrade, har i sonys fall växt som den klassiska snöbollen, fast en liten sanning fins där och ruvar.

Har försökt förmedla på tråden att massläppet av instegskameror av lite tvivelaktig konstruktion, omdesigningar och jag vet inte vad, har inte gagnat sony enligt min mening, som jag skrev tidigare kan det ta lite tid att ändra något som upprepas ofta, att dessa sedan tar mycket fina bilder hjälper inte jämt. När man som ung reagerar på en vacker kvinna och blodet svallar, är det först som äldre man ser andra saker hos det motsatta könet ( behöver inte vara filmstjärnelik) När man fyllt 40 år vet man att 30 min-sex inte räcker så långt när det är 23,5 timmar kvar på dygnet. Därför kan ju en A900 räcka väldigt långt, man har liksom hittat hem och kommit till sans.

A700-A900-Nex 5 har gjort intryck på många testare, varför det, kanske för att dom är välbyggda, A55 har klarat sig väldigt bra i många tester, Vad gäller Iphons nämde Peter att välspecad säljer, men jag tror synintryck är mycket viktigt, för att locka till sig köpare. /Bengt.

Sony sa när A900 med sin 24 Mp sensor presenterades att det finns objektiv som kan klara upp till 100 Mp på FF ( (kanske att han sa Zeiss-objektiv - minns ej helt säkert). Förmodligen på bästa bländare, gissar jag.

Han sa att 24 Mp är en bra kompromiss f.n., som svar på att det direkt kom kritik för att 24 Mp "är alldeles för mycket, och att objektiven inte kan utnyttja detta".

Om nu en kommande A77 får över 20+ pixlar hur gör vi med optiken, vad kan krävas.

Tack för reprimanden, såg att du skrev i samma minut, uttrycket plastigt som någon yttrade, har i sonys fall växt som den klassiska snöbollen, fast en liten sanning fins där och ruvar.

Har försökt förmedla på tråden att massläppet av instegskameror av lite tvivelaktig konstruktion, omdesigningar och jag vet inte vad, har inte gagnat sony enligt min mening, som jag skrev tidigare kan det ta lite tid att ändra något som upprepas ofta, att dessa sedan tar mycket fina bilder hjälper inte jämt. När man som ung reagerar på en vacker kvinna och blodet svallar, är det först som äldre man ser andra saker hos det motsatta könet ( behöver inte vara filmstjärnelik) När man fyllt 40 år vet man att 30 min-sex inte räcker så långt när det är 23,5 timmar kvar på dygnet. Därför kan ju en A900 räcka väldigt långt, man har liksom hittat hem och kommit till sans.

A700-A900-Nex 5 har gjort intryck på många testare, varför det, kanske för att dom är välbyggda, A55 har klarat sig väldigt bra i många tester, Vad gäller Iphons nämde Peter att välspecad säljer, men jag tror synintryck är mycket viktigt, för att locka till sig köpare. /Bengt.

Hehehe och jag håller inte med dig denna gången heller Bengt...det har aldrig gått så bra som det gör för Sony just nu....dom tre senaste modellerna Nex 3/5 , A580 och A33/55 är Sonys mest sålda modeller....och dom säljer riktigt bra och mycket...till och med bättre än Nikon och Canon i vissa länder.....det är deras hårt satsande på dom billigare kamerorna i kombination av nytänkande som har bidragit till framgången....Sony hade inte kunnat konkurrera med Canon och Nikon på samma sätt om dom hade följt efter i samma spår så därför har dom varit tvungna o testa sig fram.
A580 och A33/55 tycker jag är näst intill lika bra byggda som Nikons D80/90 har varit/är o dom är det konstigt nog ingen som har klagat på men nu för tiden är det tydligen inte gott nog för att anses som bra byggkvalité.

Om du skulle köpa en DSLR för ca 10000sek Bengt o du inte va jätte fotointresserad och insatt ....vilken skulle du då välja....den som hade en spec som uppfyller det mesta du vill ha/kan tänka dig eller en den som inte alls hade lika många funktioner men som designmässigt ser lite bättre ut?? DSLR köper inte "Svennson " för att den är snygg utan i tron om att det kommer blir så mycket bättre bilder bara han/hon har en DSLR för den är ju större,har fler funktioner mm..

Ja du Peter har inte koll på vad gammal du igentligen är, men jag närmar mig 59 nu i oktober, faen vad tiden går. Joakim, trådens teknikorakel som verkar att ha koll på dom mest djupa informativa uppgifterna om det mesta från säljframgångar till uppbyggnad av sensorer, var väl inte så positiv till Sonys säljframgångar, var han hittar all information vet jag inte, men så var det.

Faktum är att du faktiskt skriver precis det jag nämt tidigare, sony vill inte konkurera inom samma segment, och valde ett annat spår, säkert klok av dom. Du och jag vet så väl vad starkt fäste canikon har bland folk. inte tusan är det lätt att övertyga dessa, inte lätt att ragga kunder då, har inget bra svar på det faktiskt, men jag kan ju tro mycket, en lite märklig grej som är helt ovetenskaplig gäller Nexarna, mer och mer hör jag folk prata om Nex som om det vore ett nytt fabrikat, och inte Kommer från Sony, Nex verkar inte dum säger dom, lite kul faktiskt. //Bengt.

Senast ändrad:
dom tre senaste modellerna Nex 3/5 , A580 och A33/55 är Sonys mest sålda modeller....och dom säljer riktigt bra och mycket...till och med bättre än Nikon och Canon i vissa länder.....

Dom säljer inte bra bara för att dom säljer mer än de gjort förut. Detta har INGENTING med kvaliten på kamerorna att göra. Ta t.ex. A580, vilken jag anser är en bättre kamera än Canon 60D, den säljer inte ens en tiondel av Canon-kameran. Anledningen är att den helt enkelt inte säljs och exponeras ute hos handlarna som är återförsäljare av Sony kameror! De har ju för sjutton jättesnygga uppställnigar av Canon och Nikon, alla modeller i princip med möjlighet att testa och glasmontrar med tillbehör och den enda Sony som finns är A290. Såg det igen häromdagen.

Visserligen har NEX och A33/A55 "stulit showen" lite grann och blivit uppmärksammade en del i tidningar osv TROTS att de är Sony, bar för att de är så väldigt nydanande, men försäljnigen är lååångt ifrån den potential Sony-kamerorna har. Det kommer att ändras drastiskt när väl kulan kommer i rullning och någon kommer in på marknaden i större skala så att de andra befintliga handlarna måste ta in kamerorna i sortimentet. När det väl har satt sig så kommer skillnade att bli enormt stor jämfört med idag.

Det är deras hårt satsande på dom billigare kamerorna i kombination av nytänkande som har bidragit till framgången....

Framgången har inte kommit ännu.

Om du skulle köpa en DSLR för ca 10000sek Bengt o du inte va jätte fotointresserad och insatt ....vilken skulle du då välja....den som hade en spec som uppfyller det mesta du vill ha/kan tänka dig eller en den som inte alls hade lika många funktioner men som designmässigt ser lite bättre ut??

Nä, den som FINNS att köpa är den man köper.

/Mats

Här finns kalla siffror på allt mätbart. Sedan får testarna skriva vad fasiken de vill. Nu skiter jag i att grotta ned mig i flera testresonemang och efterlyser fler inlägg och exempel på A580;s fördelar från de som äger en. D v s riktig användarinfo istället för halvsanningar/dikter från DFA.
//Lennart

Bilagor

• dxo1.jpg
    dxo1.jpg
    39.9 KB · Visningar: 155
  • dxo3.jpg
    dxo3.jpg
    44.1 KB · Visningar: 151
  • dxo2.jpg
    dxo2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 150
Precis som Mats skrev, A580 måste ut till våra elektroniklador och stora Sonytrumman behöver låta högt.
även om A580 hade haft 17 EV i DR och overall score på på 104, så måste folk få veta att den finns
Men tusan vet vad som skall göras, en supermajoritet av svensson känner till CaNikon allra mest.
vad tittar svensson efter. Nr.1-Märke Nr.2-pris. Nr.3 mängden pixlar. Nr.4 antal bilder/sek. När han kommer till punkt 2, så sammanfaller pris med modell och utseende.
Om handlaren finge chans att förklara A580 finurliga LV-system, frågan är om han har modet att säga sanningen om dess överlägsna snabbhet. Här skall Sony ha en stor reklamskylt som berättar om LV-systemet.
//Bengt.

Har nu fotat massor med min A580. Tar lite tid att komma in i hur den fungerar då jag kört Nikon länge.Börjar lära mid hur den fungerar i olika situationer.Det enda jag egentligen saknar gentemot D90 som jag haft innan är väl toppdisplayen.Har inte många objektiv ännu men testar med det jag har.Kitoptiken 18-55 tycker jag är kapabel att leverera bilder fullt i klass med vad Nikons 18-105 klarade.Det svåraste än är övergången från CaptureNX till PS.Har testat Bibble Pro 5,2 också och det är helt ok.IDC går att använda men verkar inte vara något extra, synd att inte Sony fixar till ett bättre program.Har nu hunnit testa HDR och olika scenlägen och panorama (kör annars nästan uteslutande på A ). Panorama funktionen är helt lysande.I de allra flesta fall går det inte att se var den "sytt" ihop bilderna.Hdr är fantastisk.Inte hunnit testa mer än att köra auto på den ännu, vet inte vilket som är bäst.Har testat filma lite och det funkar kanon.Var ute en kväll och testade på en vacker kvällshimmel,här är resultatet, gör sig bättre som stor bild men man kan ana de fina färgerna.Nu är det bara att jobba på och fortsätta och lära sig kameran och mjukvaran så man får ut det mesta av kameran!

Bilagor

• Himmel.jpg
    Himmel.jpg
    12.1 KB · Visningar: 146
Det verkar vara så att Sony velat satsa på en egen niche - nytänkande, innovation och bort från traditionella kameror. Satsa på utveckling för att kunna hitta en niche där de inte behöver konkurrera mycket med pris. Alternativet skulle vara att fortsätta med traditionella kameror och konkurrera med pris för att öka marknadsandelarna. Pentax hittade sin niche - tog över Olympus gamla från fram till 80 talet - kameror som är lika välbyggda som konkurrenternas men mindre.

Det orosmoln jag dock ser för många trogna Minolta/Sonyanvändare är att om satsningen på att konkurrera med ny teknik och nya gränsdnitt fortsätter med A700s, A850s och A900s efterträdare så kan de som har hållit fast vid märket komma att lämna det om konkurrenterna fortsätter att erbjuda konventionella kamerahus och Sony istället får ett nytt klientel.

En sak jag kanske missat som någon kanske har koll på: Sonys marknadsandel av sålda systemkameror har tack vare NEX och A55/33 stigit i många länder och Sony är nu nr 2 i Storbrittanien - men hur ser det ut med försäljning av tillbehör - blixtar, objektiv mm. Jag kan tänka mig att den överväldigande majoriteten av NEX och A33 och i mindre mån A55 köparna inte köper lika mycket till som t ex A900, A700 Nikon D300s mm och Canon 7D mm gör. Det är inte givet att köparna av dessa kameror sedan är lojala mot Sonymärket då de skall utveckla sin hobby och börja lägga mycket pengar. Instegskameror kan vara vägen in i systemet men de kan också vara en dead end. Vad jag läst vad gäller Canon köper 90% av användare av instegskamerorna inga fler objektiv.

Här finns kalla siffror på allt mätbart. ...

Den stora skillnaden ligger inte i dessa mätbara storheter. Allihop är mycket bra kameror bildmässigt tekniskt sett och ett stort steg framåt jämfört med vad som fanns för ett par år sen bara.

Den stora skillnaden är i funktionalitet som gör att kameran går att använda på ett avsevärt mer kreativt sätt. Bara en sån sak som inte pratats om här, blixt-funktionaliteten. På Sony om man har en extern blixt monterad på kameran funkar den som fyllnadsblixt. Tryck på FN och ändra blixt till WL (fyra knapptryck totalt) plocka bort blixten, kör med kameran på magen med LV och blixten i vänsterhanden för extralys från sidan, så jäkla snyggt med perfekt exponering. Går väl på någevis att få till på Canon med, men knappast så intuitivt och enkelt.

Eller Auto-HDR! Eller night-shot, eller #d-panorama osv. osv. DET är STORA AVGÖRANDE skillnader till Sonys fördel. Sen att den är 15% bättre i bildkvalitet och ljusegenskaper är extra plus.

/Mats

Har nu fotat massor med min A580. Tar lite tid att komma in i hur den fungerar då jag kört Nikon länge.Börjar lära mid hur den fungerar i olika situationer.Det enda jag egentligen saknar gentemot D90 som jag haft innan är väl toppdisplayen.Har inte många objektiv ännu men testar med det jag har.Kitoptiken 18-55 tycker jag är kapabel att leverera bilder fullt i klass med vad Nikons 18-105 klarade.Det svåraste än är övergången från CaptureNX till PS.Har testat Bibble Pro 5,2 också och det är helt ok.IDC går att använda men verkar inte vara något extra, synd att inte Sony fixar till ett bättre program.Har nu hunnit testa HDR och olika scenlägen och panorama (kör annars nästan uteslutande på A ). Panorama funktionen är helt lysande.I de allra flesta fall går det inte att se var den "sytt" ihop bilderna.Hdr är fantastisk.Inte hunnit testa mer än att köra auto på den ännu, vet inte vilket som är bäst.Har testat filma lite och det funkar kanon.Var ute en kväll och testade på en vacker kvällshimmel,här är resultatet, gör sig bättre som stor bild men man kan ana de fina färgerna.Nu är det bara att jobba på och fortsätta och lära sig kameran och mjukvaran så man får ut det mesta av kameran!

Tack för ditt inlägg! Det är just "fältrapporter! som borde uppskattas mer i trådarna. Speciellt från en person som du som gått från ett system till ett annat.

//Lennart

Den stora skillnaden ligger inte i dessa mätbara storheter. Allihop är mycket bra kameror bildmässigt tekniskt sett och ett stort steg framåt jämfört med vad som fanns för ett par år sen bara.

Den stora skillnaden är i funktionalitet som gör att kameran går att använda på ett avsevärt mer kreativt sätt. Bara en sån sak som inte pratats om här, blixt-funktionaliteten. På Sony om man har en extern blixt monterad på kameran funkar den som fyllnadsblixt. Tryck på FN och ändra blixt till WL (fyra knapptryck totalt) plocka bort blixten, kör med kameran på magen med LV och blixten i vänsterhanden för extralys från sidan, så jäkla snyggt med perfekt exponering. Går väl på någevis att få till på Canon med, men knappast så intuitivt och enkelt.

Eller Auto-HDR! Eller night-shot, eller #d-panorama osv. osv. DET är STORA AVGÖRANDE skillnader till Sonys fördel. Sen att den är 15% bättre i bildkvalitet och ljusegenskaper är extra plus.

/Mats

Precis, siffrorna visar just på mätbara prestanda som basic visar kamerasensorns egenskaper hos resp kamera. Hur användaren sedan väljer att lära sig hantera dessa egenskaper är en annan sak. Men de visar helt klart upp 2 lysande kameror vad gäller bildkvalitet (med DR, färghantering, lågljusegenskaper inräknade naturligtvis)

Vad som inte visas i siffror är det du redogör för (finns fler saker) är upp till en seriös testare att redogöra för och helst prova samt uppvisa exempel på på ett så objektivt sätt som möjligt.. Så gör oftast Dpreview.

Men eftersom en del testare väljer att inte klart nämna dem som starka fördelar för märke X och kanske p g a okunnighet, tidsbrist eller vad det nu handlar om, underlåter att nämna brister hos märke Y så vet inte jag vad som ska göras åt det.

Så allt som inte är mätbart struntar jag i vad gäller tester när det gäller mina personliga inköp och provar själv eller är med i trådar som denna.

Hade jag trott på testers allsmäktiga kunnighet hade jag för 2 år sedan inte skaffat en Sony. Men jag blev nyfiken och fick testa en samt fann att kameran passade mig och min fotografering trots att testet egentligen sade att den inte skulle passa mig.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar