Vi borde kanske lämna egna tyckanden och nu vad gäller olika tidningars och sajters kameratester. Trådar brukar hamna i dödvatten av sådant.
Men jag vill ändå bidra med ett personligt exempel: Canon EOS 7D, toppklassad och höjd till skyarna av många testare (som nästan verkar snott samma text och bara stuvat om lite grann i den). Jag äger en sådan och har bra och snabba objektiv till den.
MEN 7 pluspunkter av 10 stämmer inte överens med mina erfarenheter av den. Om det beror på mina preferenser eller att testare som betygsatt kameran inte varit helt objektiva är ju intressant.
Den brusar mer (även på basiso) än uppgivet.
Extern blixtstyrning fungerar inte mer än partiellt (finns långa problemtrådar om detta)
Dess 18MP tillför i princip ingenting jämfört med Nikons 12MP eller Sony A550:s 14MP
Primitiv tätning för batteri och minneskortslucka.
Exponerar mest efter mellantoner vilket gör att man måste efterbearbeta rawfilerna mer eller ständigt växla exp.kompensation. Ingen vidare DR.
Lika stor och tung som en FF.
Mikrojustering som bara sitter där som kosmetik. I princip oanvändbar.
Därtill kommer att otroligt många exemplar levererades dåligt avsynade avseende AF-modulens kalibrering. Finns en lååång tråd om detta också.
AWB medioker.
Byggkvalitet, AF-snabbhet och sekvens har dock kameran så det räcker och blir över. Inget att klaga på där för egen del. Filmfunktionen är säkert bra, men jag använder kameran för stillbild.
Men många av de punkter jag tycker är svaga hos kameran har hissats av testare. Dpreview tog dock upp en del av det som jag tycker är "missar",
I efterhand är det bara att kolla på DXO så verifieras brusegenskaperna.
Här är en länk till 7D som får samma slutvärde som A550. Som jämförelse finns även A580 inlagd och den är överlägsen Canons prestigemodell inom aps-c segmentet inom den viktiga formen bildkvalitet, även på högiso, DR, tonalitet och färg i allmänhet. A550 spelar ssv jämnt.. Visst jag kan få en 7D att få fram liknande högisobilder som en A580 men det fordras en helsikes efterbearbetning och mycket noggrannt tänkande innan exponeringen. Ändå blir det bara "liknande".
OCH notera att detta är MÄTBARA värden. Inget subjektivt tyckande.
www.dxomark.com/index.php/en/Camera...)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Sony/(brand3)/Sony
För att nu avsluta denna test-tråd så tror jag att det bästa är om folk här på FS som äger en A580 lägger upp diverse exempel. Mats Lillnor har lagt upp några t ex. Det tror jag är värdefullare än rutinmässiga tester och på det viset lär vi av varandra.
För nytillkomna i tråden vill jag understryka att jag är totalt ointresserad av märkestänkande. Jag använder Sonys FF-kameror därför att de passar mig. Canon hade jag sedan tidigare och är mycket nöjd med 5DMkII, men jag skulle lika gärna använda en Nikon D3x (om jag hade råd) eller en Nikon D700 i många fall.
MVH//Lennart