Jag kommer nog inte skaffa någon A850 även om det är en fin FF-kamera som man idag kan få till väldigt bra pris. Men jag är torsk på Sony Live View som jag bara älskar så jag skulle aldrig köpa en kamera idag med fast skärm. För mig är det som en cykel med ett hjul.
Kan förstå din inställning. Även jag skulle önska vinklingsbar LV på FF. Mest därför att det är en behaglig betraktningsvinkel "von oben" som på en Hasselblad eller gammal Rolleiflex samt man slipper en massa krypa-på-knäna-situationer. MEN jag skulle bara vilja ha LV med bibehållet äkta sökarprisma och den stora, ljusa sökare som finns på dagens A900/A850.
På kommande modeller lär vi få se LV och elektronisk sökare. Inget ont i det direkt, men har man vant sig vid Sonys FF-sökare, som jag och många andra betraktar som världens bästa, är det något man också torskar på.
Sådana kameror som A900/A850 kommer därmed att bli mycket dyrare att tillverka i framtiden. Och hur man än ser det finns det sannolikt fördelar med båda konstruktionssätten.
Lite historik: När exv Nikon F2 år 1981 ersattes av F3 (som hade automatik i form av bländarförval och världens först LCD-panel i sökaren samt elektronisk slutare etc.) så minskade antalet delar i kameran från c:a 2500 för F2 till 1200 för F3. Nikon F4 som hade både AF och PASM samt inbyggd motor och kom 1988 hade delarna ytterligare minskat något i själva kameran (den hade dock löstagbart prisma med en hel hög delar i sökaren).
Den mesta mekaniken bestod av delarna i filmtransmissionen samt spegelhus.
I dagens dslr är givetvis filmtransmission borta och jag ser på sikt att även spegelhusens delar kommer att minska till följd av antingen fler modeller med fasta speglar och mer sannolikt total eliminering av spegel. Ersatt av EVF. Blir inte mycket mekanik kvar i kamerorna.
Så för det kan vara värt: A900/A850 är i princip ensamma om att med sitt utseende, material etc ge en riktig känsla av "forntidens" F2, Contax RTS, Canon F-1/F1n och andra mekaniska eller hybridmekaniska
dinosaurier kombinerat med en fortfarande mycket modern digital elektronik. Bildresultatet, sökare och relativ litenhet samt lätt handhavande och pålitlig AF samt ovannämnda "känsla" gör att jag torskat för denna modell.
De som har liknande perversa böjelser som jag bör nog skynda sig att skaffa denna typ av FF.
För de som ser mer nyktert på saken är Sten-Åkes resonemang mycket sunt.
Men en positiv känsla är svår att värdera. Och tittar man i en A900-sökare samt därefter i en A550-sökare är skillnaden som att se dagen i lätt slöjat solsken istället för att skåda in i en elefants arsel en mulen dag (inbillar jag mig. Måste ju kontra Sten-Åkes enhjuliga cykel