Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte har råd att köpa FF så kan man ju planera lite för det. Om man köper en tex en Sony A55 med de tre Minoltabjektiven 24/2,8 , 50/1,4 och 135/2,8 så blir totalvikten 1256 gram ( ev tillkommer batterivikten ). Priset för de tre objektiven är, med lite tur 5000 kr. De funkar ju dessutom på FF. Detta för oss som gillar fasta Minoltaobjektiv.

Jag fattar, men i det scenariot så har man ju en APS-C kamera också och då är det bättre att använda den istället. Finns ingen anledning att köra på FF-jameran, den är ju i sammanhanget en medioker APS-C jämfört med A580 eller A55.

/Mats

Medioker och medioker? Har du testat? Må vara att det kanske inte blir som en 580, men helt i klass med A550. Även om man interpolerar upp FF-filen till 14MP. På den genrationens sensorer betyder nämligen inte diffen mellan 11 och 14 speciellt mycket. Isynnerhet inte då A850:s pixlar ff är större sett till sensorarean i APS-C-läge. Blir mer "tänjbara" och tar upp lite mer ljus.

På Canon har jag faktiskt använt Sigma 18-50/2.8 på FF för att få bättre resultat än vad jag faktiskt fick med 24-70/2.8 L usm vid 28mm när den inte var ställd/kalibrerad ordentligt och jag hade ingen annan vidvinkel att ta till. Det går att köra all tredjepartstillverkad aps-c optik på Canon. Utan markering. Men med Canons egen EF-S för APS-C går det inte.

Men det är no big deal. Det verkar i alla fall som om både Nikon och Sony tagit detta på allvar och har finessen. Nikon t o m med riktig avmaskning i sökaren. Så några måste ju ha efterfrågat det.

Om man inte har råd att köpa FF så kan man ju planera lite för det. Om man köper en tex en Sony A55 med de tre Minoltabjektiven 24/2,8 , 50/1,4 och 135/2,8 så blir totalvikten 1256 gram ( ev tillkommer batterivikten ). Priset för de tre objektiven är, med lite tur 5000 kr. De funkar ju dessutom på FF. Detta för oss som gillar fasta Minoltaobjektiv.

Bra ståndpunkt. Det är bl a därför jag aldrig köper någon glugg till Canon annat än EF-optik eller ekvivalent för att kunna använda på båda systemen.

Man kan ju också planera på det viset du skriver, men då även skaffa zoom (för den som vill) i det lite lägre prissegmentet. Sigma hade en alldeles utmärkt 15-30/3.5-4.5 EX DG som blev en extrem vidvinkel på FF och en rejäl vidvinkel på APS-C. Kostade 4.500:- (Bättre kantskärpa än Canons svindyra 16-35/2.8, men sämre än Sony CZ 16-35/2.8SSM).

Bra ståndpunkt. Det är bl a därför jag aldrig köper någon glugg till Canon annat än EF-optik eller ekvivalent för att kunna använda på båda systemen.

Man kan ju också planera på det viset du skriver, men då även skaffa zoom (för den som vill) i det lite lägre prissegmentet. Sigma hade en alldeles utmärkt 15-30/3.5-4.5 EX DG som blev en extrem vidvinkel på FF och en rejäl vidvinkel på APS-C. Kostade 4.500:- (Bättre kantskärpa än Canons svindyra 16-35/2.8, men sämre än Sony CZ 16-35/2.8SSM).

Ja, lite mer vidvinkel är ju önskvärt - men man sabbar vikten. Sigmat väger över 600 gram. Samyang 14/2,8 kan ju också vara ett alternativ ( ej testat av mig ). Drygt 400 gram.

Medioker och medioker? Har du testat? Må vara att det kanske inte blir som en 580, men helt i klass med A550.

Blir väl snarare som en A700 ungefär. lite stor, lite tung, inte så hög upplösning, inte så snabb, inte så bra ISO-egenskaper. Vad kallar du det för då? Om man nu samtidigt har en A580, varför använda !850 bakbunden?

MEN!!! Nu har jag testat!
Det ÄR inte en medioker APS-C. Det är fortfarande en FF-kamera ju. Det är inte så att APC-objektiven exakt fyller ut APS-C. Provade just med 18-55 och i vidvinkelläget så ser man ju häftig vinjettering med svarta hörn, men redan vid 24 mm. så fylls hela rutan.

Provade då att skruva på 11-18! Visst på 11mm är det avhuggna hörn, men redan vid 13-14 så får man full täckning, jädrar vilken vidvinkel!!!

Det är alltså i sökaren. Tyvärr så croppas bilden ändå till 11 megapixel :-( fastän man ställt in APC-storlek AV. Så blev det inte med mitt Samyang Fish-Eye. Har läst nånstans att kameran automatiskt känner igen APC-objektiv och croppar bilden oavsett inställningen i menyn eller ej, fast bara på vissa objektiv som rapporterar det till kameran, dvs. Sony-objektiv. Andra Sigma och Tamron mm. ska inte göra det. Skit attt man måste croppa bilden, kan man inte stänga av det? I 16/9-format eller så kan man få extrem vidvinkel på det här sättet ju. Hur får jag A850 att inte begripa att det sitter ett DT-objektiv monterat?

Det här var lite kul!!!

/Mats

Blir väl snarare som en A700 ungefär. lite stor, lite tung, inte så hög upplösning, inte så snabb, inte så bra ISO-egenskaper. Vad kallar du det för då? Om man nu samtidigt har en A580, varför använda !850 bakbunden?

Men Mats du ser ju det endast från ditt personliga perspektiv o vad du har....alla har inte både en FF och APS-C kamera....och nej resultatet blir långt ifrån mediokert o skillnaden i upplösning mellan ca 11mp och 14-16mp är försumbar o lär inte synas i praktiken/slutbilden.

För den som kör APS-C och kanske bara äger APS-C objektiv o ska ta steget till FF men samtidigt kanske inte har råd att köpa både FF hus och objektiv samtidigt/på en gång så är det ju skitbra att kunna använda ett eller flera av APS-C objektiven på FF-huset undertiden han/hon säljer av APS-C huset och objektiven/sparar ihop pengar till FF-objektiv som matchar FF-huset.

Har man dock både en APS-C och FF kamera så finns det ju som du säger ingen direkt vits med att använda FF-kameran i APS-C läget

Senast ändrad:

MEN!!! Nu har jag testat!
Det ÄR inte en medioker APS-C. Det är fortfarande en FF-kamera ju. Det är inte så att APC-objektiven exakt fyller ut APS-C. Provade just med 18-55 och i vidvinkelläget så ser man ju häftig vinjettering med svarta hörn, men redan vid 24 mm. så fylls hela rutan.

Provade då att skruva på 11-18! Visst på 11mm är det avhuggna hörn, men redan vid 13-14 så får man full täckning, jädrar vilken vidvinkel!!!

Det är alltså i sökaren. Tyvärr så croppas bilden ändå till 11 megapixel :-( fastän man ställt in APC-storlek AV. Så blev det inte med mitt Samyang Fish-Eye. Har läst nånstans att kameran automatiskt känner igen APC-objektiv och croppar bilden oavsett inställningen i menyn eller ej, fast bara på vissa objektiv som rapporterar det till kameran, dvs. Sony-objektiv. Andra Sigma och Tamron mm. ska inte göra det. Skit attt man måste croppa bilden, kan man inte stänga av det? I 16/9-format eller så kan man få extrem vidvinkel på det här sättet ju. Hur får jag A850 att inte begripa att det sitter ett DT-objektiv monterat?

Det här var lite kul!!!

/Mats

Blev aningen förvånad själv över detta. Här gäller det att hitta antingen en "igenkänningsklack" någonstans på bajonetten eller en kontakt man kan "tejpa" över tror jag.

Sens moral: Skaffa aldrig en dedicerad aps-c glugg till en Sonykamera. Jag har tyvärr ingen glugg från tredjepartstillverkare till Sony, varken i aps-c eller ff.

Nu blir ju 17-70 från Sigma väldigt intressant. Kostar 3.500:- på Rajala.

Jag har emellertid en mörk tanke här. Med risk för att jag minns fel (för jag kan förväxlat det med Canonsystemet där jag kan hämta ut nästan hela bildytan från en FF med 18-50/2.8 Sigma i vissa lägen och jag får alltid betydligt mer yta än APS-C även på 18mm) så har jag för mig att det gick på A900 när jag köpte den, men OM det nu är så så har det isåfall varit en dold finess som åkte med firmwareuppgraderingen.

För det verkar ju konstigt annars att läget finns i AV resp PÅ. Det gör ju bara verkan när man har en FF-optik på kameran.

DET GÄLLER att hitta någon som INTE uppgraderat sin kamera för att få bort den misstanken. Nu har jag ingen FF-Nikon till hands men jag tror att det gick att plåta med vad ska vi kalla det? Extended APS-C.
Fasiken måste kolla det här.

Gjorde lite experiment med Canon eftersom jag har aps-c Sigma 18-50/2.8 med canonfattning.
Jag satte mitt 24-70/2.8L usm på FF-kamera 5DMkII på 28mm och tog en bild. Därefter switchade jag till Sigmagluggen och satte även den till 28mm. Använde inte stativ så passningen blev inte exakt.
MEN när jag gick in och beskar bilden från Sigmat så det blev fritt från vinjetter märkte jag att jag faktiskt lyckades fånga styva 14,2 MP ur kamerans 21MP.

Kollade sedan hur pass Wide jag kunde göra den (panormastuk). Och det gick ju ännu längre på bredden. Misstaget jag gjorde här kom jag inte på förrän i efterhand. Motljusskyddet satt kvar, annars hade utökningen blivit ännu mer.

Okej första helbilden är en riktig sandwiich där jag lade den utskurna aps-c-bilden på FF-bilden. Den ramen är rödmarkerad. Därefter ritade jag på den nu sammaslagna bilden med grönmarkering hur pass "wide" den kunde bli.

Därefter plockade jag fram återigen en maximal bild med minimal vinjett (hade blivit större utan motljusskydd. Skallen funkar inte alltid!) Nu hade ändå satt mig närmare när jag plåtade men fick ändå med mer (syns på skalan på bild 2) Fortfarande 28mm. Måste testa noggrannare imorgon.

Så visst, Mats! Det borde ur en A900/A850 kunna plockas fram en ren 15-16MP utan vinjett vid vissa brännvidder och en ännu vidare wide. Då aps-c på 5DMkII skulle blivit 9,7 MP medan A850/A900 ger 11MP om man utgår från definitionen aps-c-area.

MVH//Lennart

Bilagor

• _MG_0019.jpg
    _MG_0019.jpg
    54.9 KB · Visningar: 196
  • _MG_0021.jpg
    _MG_0021.jpg
    48.9 KB · Visningar: 198
Senast ändrad:
Blev aningen förvånad själv över detta. Här gäller det att hitta antingen en "igenkänningsklack" någonstans på bajonetten eller en kontakt man kan "tejpa" över tror jag.

Sens moral: Skaffa aldrig en dedicerad aps-c glugg till en Sonykamera. Jag har tyvärr ingen glugg från tredjepartstillverkare till Sony, varken i aps-c eller ff.

Nu blir ju 17-70 från Sigma väldigt intressant. Kostar 3.500:- på Rajala.

Jag har emellertid en mörk tanke här. Med risk för att jag minns fel (för jag kan förväxlat det med Canonsystemet där jag kan hämta ut nästan hela bildytan från en FF med 18-50/2.8 Sigma i vissa lägen och jag får alltid betydligt mer yta än APS-C även på 18mm) så har jag för mig att det gick på A900 när jag köpte den, men OM det nu är så så har det isåfall varit en dold finess som åkte med firmwareuppgraderingen.

För det verkar ju konstigt annars att läget finns i AV resp PÅ. Det gör ju bara verkan när man har en FF-optik på kameran.

DET GÄLLER att hitta någon som INTE uppgraderat sin kamera för att få bort den misstanken. Nu har jag ingen FF-Nikon till hands men jag tror att det gick att plåta med vad ska vi kalla det? Extended APS-C.
Fasiken måste kolla det här.

Identifieringen är säkert elektronisk, inte mekanisk.

Jag gör ju inte det här lika vetenskapligt som herrana här (jag har bara betraktat bilderna på skärmen, utan att räkna pixlar), men jag provade för länge sedan att sätta mitt Tamron 17-50/2,8 på min A850, först i cropläge och sedan utan (eftersom objektivet inte säger något till kameran om saken).

När jag sedan jämförde bilderna så kunde jag endast med någon svårighet klippa ut samma bildutsnitt ur den o-croppade bilden som det som presenterades för mig från det croppade läget; så svår var vinejtteringen. Vi pratar inte om något mörkare hörn eller så, utan det såg mer ut som om en mask placerats framför censorn när jag körde i o-croppat läge. Jag har inte sett någon anledning att prova mer efter det, men än om jag t.ex. skulle hamna i något slags akut objektivbrist ute på fältet eller så. Sedan kan ju beteendet variera från objektiv till objektiv, andra kanske fungerar bättre.

Till Sten-Åke kan jag bara ge rådet att om du har planer på FF att snarast möjligt inhandla en A850!!!

................................................................Nu när den här frågeställningen kommit upp skulle jag vilja passa på att be om råd för mina planer eftersom jag hattat fram och tillbaka med mina kameraprylar och hamnat i en lite ojämn situation.

Så här har jag planerat att göra för att skifta runt utan att det ska behöva kosta mer och sen får det vara slut på allt kamerahandlande lång tid framöver. Kom gärna med synpunkter och hittar ni nåt intressant på mina listor som ni vill köpa eller sälja till mig så skicka ett mail. Annonserar inte riktigt än förrän jag tänkt helt klart. Måste nog sälja först och köpa sen, åtminstone pö om pö.

Inköpslistan:
2,8/16-35ZA (Lennart, jag mailar dig sen)
Sigma 17-70/2,8-4 HSM
Sony 70-400G
Samyang 8mm FishEye (det jag har är inte i bästa skick ;-) och Cyberphoto har kampanj med stativ på köpet)
Studioblixtar

Säljlistan:
Sony DT 11-18
Sigma 20/1,8
Tamron 28-75/2,8
Sony 70-300G SSM
Minolta 28-105
Batterigrepp "Meike" för A850/A900
(Zeiss 85/1,4 - vill inte sälja, men kanske måste pga ekonomiska skäl. Sigma 70 får i så fall duga tills vidare för porträtt och produktfoto mm. ett tag)
NEX5 med 18-55, läderpung och Konica Hexanon AR-adapter

Behåll-listan:
Sony 2,8/28-75SAM
Sony 50/1,4
Sigma 70/2,8 Makro
Tamron 70-200/2,8 (ev. sälja för att köpa Sony 70-200G)
Sony 18-55SAM (får sta kvar i skåpet tills A580 en dag ska säljas)
(Allt annat grejs som 4 blixtar, filter, stativ, småpryttlar väskor, remmar och annat)

/Mats

Jag kommer nog inte skaffa någon A850 även om det är en fin FF-kamera som man idag kan få till väldigt bra pris. Men jag är torsk på Sony Live View som jag bara älskar så jag skulle aldrig köpa en kamera idag med fast skärm. För mig är det som en cykel med ett hjul.

Ser väl bra ut din plan annars. Du har ju två kameror att ta hänsyn till, annars hade du väl kunnat gå runt på färre utan olag. Man får ju alltid överlappande brännvidder och det gäller väl bara att inte ha för många som överlappar om man inte vill sluta som samlare :). Risken är säkert överhängande för många.

En sak jag kommit på är att det finns ett bra skäl att ha något gammalt kitbjektiv också om man exv. vill sälja ett kamerahus man inte längre behöver till någon förstagångsköpare som inte har något objektiv sedan tidigare eller bara låna ut den. Då kan ett annars halvt bespottat Sony 17-55 SAM komma till riktigt god nytta.

I övrigt är det riktigt som du säger att det Sigma 17-70 jag pratar om och som är på väg till mig per post är ett nytt objektiv. Det är lätt att bli lite kollrig när man kollar Sigma-tester m.m. för det finns inte sällan ett antal olika varianter av objektiv med samma zoomområde. Det som är nytt är att det har bländare 4 i 70mm-käget istället för som tidigare 4,5. Fokusmotorn är bättre och tar mer plats så objektivet har större diameter. Dessutom har även Sony-objektiven inbyggd bildstabiliserig, vilket kan kännas som overkill för oss men ett stort plus för en Canikon-användare. Kostar väl mer att göra egna varianter för de tillverkare som har antiskak i husen än att skicka med det till oss också. I övrigt är det väl hyfsat lika optiskt.

Senast ändrad:

Just därför att jag behåller mina två 24mm och 50mm Minolta jag med även om de nästan alltid står på hyllan idag. De är ju också oerhört mycket smidigare än mycket av det som görs idag.

Identifieringen är säkert elektronisk, inte mekanisk.

Jag gör ju inte det här lika vetenskapligt som herrana här (jag har bara betraktat bilderna på skärmen, utan att räkna pixlar), men jag provade för länge sedan att sätta mitt Tamron 17-50/2,8 på min A850, först i cropläge och sedan utan (eftersom objektivet inte säger något till kameran om saken).

När jag sedan jämförde bilderna så kunde jag endast med någon svårighet klippa ut samma bildutsnitt ur den o-croppade bilden som det som presenterades för mig från det croppade läget; så svår var vinejtteringen. Vi pratar inte om något mörkare hörn eller så, utan det såg mer ut som om en mask placerats framför censorn när jag körde i o-croppat läge. Jag har inte sett någon anledning att prova mer efter det, men än om jag t.ex. skulle hamna i något slags akut objektivbrist ute på fältet eller så. Sedan kan ju beteendet variera från objektiv till objektiv, andra kanske fungerar bättre.

Det varierar lite från glugg till glugg hur mycket man kan få ut extra från en aps-c på en FF. Men någonstans verkar det kunna gå att få ut betydligt mer än 44,7% av arean vilket ska vara den korrekta siffran på APS-C vs FF som då är 100%.

I höjdled på vanlig horisontell bild finns lite mer att hämta, men desto mer i bredledd.

Dessutom tycker jag att Peter Thållen lägger en vettig aspekt på det hela ang sådana som vill satsa på en FF lite stilla och redan sitter på en några aps-c objektiv och sakta tänker bygga upp ett FF-system att det de gamla gluggarna inte är helt förgäves att äga.

Mats har en lite rolig aspekt på det hela också att det går att göra ett utsnitt som liknar "budgetpanorama" med en del objektiv.

Hursomhelst är aps-c läget på A900/A850 helt ikapp A550:s 14MP och med viss råge passerat A700 pga av bättre brusbild än den senare.

Tycker det var ett kul experiment iaf. Dessutom ska man komma ihåg att Nikon D3 och D700 som är FF bara fixar 5,1MP i APS-C läge, men det ser bra ut ändå p g a de avsevärt större pixlarna som har dubbel ljusupptagningsförmåga och slutresultatet blir som en D3000 med 10MP efter interpolering till 10MP. I alla fall mycket svårt att skilja åt.

Hursomhelst så gjordes detta lilla test av ren nyfikenhet och det kan väl i vissa fall vara nyttigt att veta begränsningar likaväl som möjligheter.

Ang kitgluggen 18-55 (ja, jag vet att jag har bespottat den), men i sökarbilden på en A900 visar den nästan 100% vid 28-35mm. F-n att funktionen kopplas om automatiskt. Och det är som du säger elektronisk info som gör det.

//Lennart

Dessutom har även Sony-objektiven inbyggd bildstabiliserig, vilket kan kännas som overkill för oss men ett stort plus för en Canikon-användare. Kostar väl mer att göra egna varianter för de tillverkare som har antiskak i husen än att skicka med det till oss också. I övrigt är det väl hyfsat lika optiskt.

Är kanon att det är OS även på Sigmas Sony-varianterna....tiden/längden för kontiunelig filmning minskas ju drastiskt om man använder den inbyggda bildstabiliseringen pgr av värmeutvecklingen så då är det ju kanon att kunna använda Sigma-objektivets OS istället om man måste/skulle vilja filma kontiuneligt hela maxlängden för filmklipp.

En annan fördel man kan dra nytta av om man köper en telezoom från Sigma med OS o använder den istället för den inbyggda bildstabiliseringen är att sökaren blir stabiliserad....riktigt bra o underlättar mycket om man kör handhållet på längre brännvidder....givetvis blir sökaren stabiliserad även på Sigma-objektiv med kortare brännvidd om man använder dess OS men det är inte lika märkbart o gör inte samma nytta som det gör på längre brännvidder där skakningarna är mer påtagliga/större.

Är kanon att det är OS även på Sigmas Sony-varianterna....tiden/längden för kontiunelig filmning minskas ju drastiskt om man använder den inbyggda bildstabiliseringen pgr av värmeutvecklingen så då är det ju kanon att kunna använda Sigma-objektivets OS istället om man måste/skulle vilja filma kontiuneligt hela maxlängden för filmklipp.

En annan fördel man kan dra nytta av om man köper en telezoom från Sigma med OS o använder den istället för den inbyggda bildstabiliseringen är att sökaren blir stabiliserad....riktigt bra o underlättar mycket om man kör handhållet på längre brännvidder....givetvis blir sökaren stabiliserad även på Sigma-objektiv med kortare brännvidd om man använder dess OS men det är inte lika märkbart o gör inte samma nytta som det gör på längre brännvidder där skakningarna är mer påtagliga/större.

Se där! Jag har inte filmat annat än till lek än med min A55:a men det är ju en bra synpunkt du kom med där. Men sökaren är väl redan stabiliserad på A55:an, den har ju EVF.

Jag kommer nog inte skaffa någon A850 även om det är en fin FF-kamera som man idag kan få till väldigt bra pris. Men jag är torsk på Sony Live View som jag bara älskar så jag skulle aldrig köpa en kamera idag med fast skärm. För mig är det som en cykel med ett hjul.

Kan förstå din inställning. Även jag skulle önska vinklingsbar LV på FF. Mest därför att det är en behaglig betraktningsvinkel "von oben" som på en Hasselblad eller gammal Rolleiflex samt man slipper en massa krypa-på-knäna-situationer. MEN jag skulle bara vilja ha LV med bibehållet äkta sökarprisma och den stora, ljusa sökare som finns på dagens A900/A850.

På kommande modeller lär vi få se LV och elektronisk sökare. Inget ont i det direkt, men har man vant sig vid Sonys FF-sökare, som jag och många andra betraktar som världens bästa, är det något man också torskar på.

Sådana kameror som A900/A850 kommer därmed att bli mycket dyrare att tillverka i framtiden. Och hur man än ser det finns det sannolikt fördelar med båda konstruktionssätten.

Lite historik: När exv Nikon F2 år 1981 ersattes av F3 (som hade automatik i form av bländarförval och världens först LCD-panel i sökaren samt elektronisk slutare etc.) så minskade antalet delar i kameran från c:a 2500 för F2 till 1200 för F3. Nikon F4 som hade både AF och PASM samt inbyggd motor och kom 1988 hade delarna ytterligare minskat något i själva kameran (den hade dock löstagbart prisma med en hel hög delar i sökaren).
Den mesta mekaniken bestod av delarna i filmtransmissionen samt spegelhus.

I dagens dslr är givetvis filmtransmission borta och jag ser på sikt att även spegelhusens delar kommer att minska till följd av antingen fler modeller med fasta speglar och mer sannolikt total eliminering av spegel. Ersatt av EVF. Blir inte mycket mekanik kvar i kamerorna.

Så för det kan vara värt: A900/A850 är i princip ensamma om att med sitt utseende, material etc ge en riktig känsla av "forntidens" F2, Contax RTS, Canon F-1/F1n och andra mekaniska eller hybridmekaniska
dinosaurier kombinerat med en fortfarande mycket modern digital elektronik. Bildresultatet, sökare och relativ litenhet samt lätt handhavande och pålitlig AF samt ovannämnda "känsla" gör att jag torskat för denna modell.

De som har liknande perversa böjelser som jag bör nog skynda sig att skaffa denna typ av FF.
För de som ser mer nyktert på saken är Sten-Åkes resonemang mycket sunt.
Men en positiv känsla är svår att värdera. Och tittar man i en A900-sökare samt därefter i en A550-sökare är skillnaden som att se dagen i lätt slöjat solsken istället för att skåda in i en elefants arsel en mulen dag (inbillar jag mig. Måste ju kontra Sten-Åkes enhjuliga cykel:)

Se där! Jag har inte filmat annat än till lek än med min A55:a men det är ju en bra synpunkt du kom med där. Men sökaren är väl redan stabiliserad på A55:an, den har ju EVF.

Sant.....dock så är det än så länge fler modeller i sonys line up som använder sig av traditionell sökare än evf så det va därför jag tog upp det också som en fördel.

Tycker det var ett kul experiment iaf. Dessutom ska man komma ihåg att Nikon D3 och D700 som är FF bara fixar 5,1MP i APS-C läge, men det ser bra ut ändå p g a de avsevärt större pixlarna som har dubbel ljusupptagningsförmåga och slutresultatet blir som en D3000 med 10MP efter interpolering till 10MP. I alla fall mycket svårt att skilja åt.

//Lennart

Betyder det att om man använder hela sensorn på en Nikon D3/D700 så blir resultatet som Canon 5D/Sony A900 efter interpolering?

Jag förstår nog din synpunkt bättre än de flesta och har - och är fortfarande - en av de största förespråkarna för Sonys LV-system! Har också varit så kategorisk och inte kunnat tänka mig en kamera utan det.

Däremot, hur bra LV än är, så är det inte det optimala för alla situationer. Det finns helt enkelt olika scenarior vid foto och i de områden som A850 briljerar är det alldeles utmärkt med en bra optisk sökare.

Svårt dock att skaffa en FF-kamera utan LV enbart utan att ha en smidigare kamera med LV också. Därför är min kombo A580 + A850 alldeles perfekt. En period nyligen före A580 så hade jag enbart A850 och då fanns det saker man saknade, så jag är väldigt glad för A580. Stod i valet mellan A580 och A55, men valde till slut A580 då det dök upp ett bra erbjudande.

Om jag var tvungen att bara ha en kamera skulle det bli A580 som stannar för den är mer allround, men som tur är måste jag inte välja. En FF-kamera är ett komplement till APS-C och jag vill absolut inte skiljas från min A850 för allt i världen. Helt fantastiskt underbar kamera! Visst hade LV varit välkommet som en extra bonus, men det är faktiskt inte ett dugg viktigt på den kameran. Jag är helt övertygad om att du skulle bli såld på den efter att ha umgåtts intensivt med den och använt den under en period.

Olika kamerar för olika ändamål som kompletterar varandra perfekt och har fördelen att vara i samma systemfamilj så att objektiv, blixtar mm går att skifta.

Du pratade ju om att ev. satsa på en FF och därför optimera dina objektiv med hänsyn till det. Vilken kamera hade du då tänkt? Det finns ju ingen annan Sony FF och kommer inte att finnas på flera år och ett annat märke skulle ju inte göra objektiven ett enda dugg kompatibla.

Mitt råd är fortfarande att du skaffar dig en A850 om du har utrymme för det. Går ju att avyttra sedan om det inte faller på läppen, det försökte jag med ett par gånger, men det var så traumatiskt att jag återvänt. Sätter fart på utvecklingen av en som fotograf också och kräver en del tillvänjning för att det ska bli bra, men när man kommit över det och kommit underfund med den så levererar den kameran något så alldeles fantastiskt. För att komma upp i motsbarande så behövs annars en Mamiya, PhaseOne, Hasselblad eller nåt för en halv miljon och de har ju inte helle LiveView och har max-iso krin 800 eller så (jaja alla andra, hoppa inte på mig nu och peka på Canon5D2 el. Nikon D3X ;-), jag vet om det..).

/Mats

Betyder det att om man använder hela sensorn på en Nikon D3/D700 så blir resultatet som Canon 5D/Sony A900 efter interpolering?

Nej, Inte om man ska svara kategoriskt i alla fall. Finns de som är skickliga i etappvis interpolering som kan fixa det så att du inte märker det på en utprintad bild. Finns även de som lyckas interpolera så att den större bilden ser bättre ut än grundbilden. Men det är enklare när det gäller porträtt än exv mer detaljerade bilder.

Gamla 5D fixar man naturligtvis då den också har 12MP. Men jag antar du menar 5DMkII. Exemplet jag drog D3 vs D3000 handlar om en helt annan pixelkvalitet som möjliggör detta. Det är svårt att jämföra äpplen och päron. Och orättvist i fallet D3 vs D3000.

Fast pratar vi högisobilder och D3s med 12MP inställd på iso 12800 kan den säkert interpoleras upp till samma detaljering som en Sony A850.

Själv brukar jag på lägre ison typ 100-400 göra interpoleringar från A900 motsvarande 90MP och få dem utprintade med så pass bra resultat ibland att många inte ser att bilden är interpolerad. Men då har det suttit en bra fast Zeissglugg framför också. Och ibland misslyckas man förstås. Ska se om jag kan återkomma med något exempel.

//Lennart (som f ö håller med Mats i sin argumentation för FF när han försöker övertyga Sten-Åke)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar