Det där som sagts att det är "samma sensor" i Sony/Pentax/Nikon stämmer alltså inte.
Likvärdiga i den meningen att de använder samma teknologi från Sony, men det är lite olika varianter specialbeställda av de olika kameratillverkarna.
Även om det är "Sony" som gör sensorn så är det inte samma som kameratillverkaren "Sony". Alltså, Sony Corporation är så väldigt stort med skilda divisioner. Den del som utvecklar och tillverkar sensorer gör det med flera kunder som säkert delar på viss utvecklingskostnad osv, men en speciell variant enligt spec. I det fallet är Nikon en kund, Pentax en annan och Sonys kameradivision en tredje.
Det man kan fastslå är att Sony och Nikon är precis likvärdiga, medan pentax tydligen är en liten aning bättre. I praktiken betydelselösa skillnader.
Beträffande objektiven så finns det väl inget att klaga på att dom testat Sony med CZ16-80, det är ju Sonys bästa normalobjektiv för APS-C. Ett riktigt bra objektiv och inte alls betydligt sämre än Sigma 17-70. "Sämre linjeupplösning". äh, troro inte det finns nån avgörande skillnad, mer i så fall mellan enskilda exemplar. Ljusstyrkan är i princip samma också med ett haltv steg ljusare på Sigma, men vet inte riktigt var det slår om till f/4. CZ har 3,5-4,6 på ett större zoomomfång. Inget att anmärka på i skillnad mellan objektiven, så likvärdigt det kan bli tror jag.
Tycker däremot att det är oseriöst att använda värdeladdade ord som klumpig och smidig. Det är ju en högst subjektiv åsikt beroende på vad personen föredrar. Några vill ha en mindre kamera, andra en större. Bättre att redovisa mått och vikt, vilket är objektivt och i jämförelse mellan modeller använda ord som större/mindre och tyngre/lättare. Se om större är bra eller dåligt är väl upp till den som läser att avgöra. Riktigt dåligt blir det om den mindre lättare kameran får epitetet klumpig och den större tyngre kallas smidig.
Sen om grepp mm. är bra eller inte är till stor del vad man vant sig vid. Märktes tydligt när vissa som är mycket inkörda på Canon anser att greppet är dåligt på Sony och att reglage sitter fel osv. Den som är inkörd på Sony tycker tvärtom om Canon istället.
När det gäller Sony/Nikon/Pentax så kan man fastslå att de är rätt likvärdiga i bildkvalitet.
Däremot finns det andra skillnader som är avsevärt mycket större och avgörande, som t.ex.
- Inbyggd bildstabilisering
- LiveView med PhaseDetect AF
- Auto-HDR
- Menysystem
- Dubbla minneskort
- Multiframe NR, NightShot
- 7 fps
- Svep-panorama + 3D
- osv.
Har inte läst testet, men förutsätter att de punkterna ovan avgjorde jämförelsetestet, annars är ju något allvarligt fel...
Alltså, det "färdiga bildresultatet" blir inte samma om man t.ex. fotograferar en person framför ett fönster i motljus och ställer in "Auto-HDR" på sony-kameran. Det blir en @£¤#$%! skillnad!
I såna saker ligger den verkliga skillnaden.
/Mats
Sensorn är densamma. Totalt ekonomiskt vansinne av Sony annars. Däremot skiljer utskärningsstorleken från den wafer sensorerna skärs ut från. A580:s sensorstorlek är 23,4x15,6mm och ger då 4912x3264 pixlar=appr 16 MP.
Pentax sensorstorlek är 23,7x15,7mm vilket ger4928x3264 pixlar=16,1 MP. Även Nikons sensor har lite avvikande mått från A580.
Skillnad=NADA i grundprestanda.
Däremot skiljer det sannolikt kring sensorns tillhörande hårdvara och intern mjukvara. Bara att jämföra A850/A900 vs Nikon D3x där Nikon applicerat annan hårdvara framför med mikrolinser vilket ger lite bättre DR och lågljusprestanda. Men denna gång är Nikon och Sony lika vad gäller råprestanda vad gäller A580 och D7000.
Pentax verkar dock ha lyckats bäst vad gäller signalbehandling, förstärkning, brus etc i sin hård/mjukvara.
Sedan Mats förstår jag inte varför du hänger upp dig CZ 16-80. Det är tillräckligt bra för att få det bästa av sensorn. MEN vi borde ange fakta här. Sigma 18-50 EX DC har lite bättre linjeupplösning. I annat fall skulle Canon inte få högre värden i linjer per bildhöjd. Det beror på att Sigmagluggen orkar med även 18MP i aps-c storlek vilket är ekvivalent med c:a 44 MP om det översattes till FF.
Men här är, precis som jag skrev, det jättebra att man använt CZ-objektivet.
Så här ser A580:s plussida ut.
x Högupplöst bildsensor ger detaljrika bilder
x Filminspelning med full HD.
x Snabb AF med LV
x Mycket snabb serietagning
x Inbyggd bildstabilisering
x Stort isoområde
x Multiframe brusreducering
x Auto HDR
x Vinklingsbar högupplöst monitor
x Digitalt vattenpass i sökare o monitor
x Skärpedjupskontroll
x Optioner: IR fjärr, vertikalgrepp.
Minussida A580
x Stor och klunsig
x Utspridda knappar o lite ologisk hantering
x Få inställningsmöjligheter
x Dålig visning av vald AF-punkt i sökaren
x Monitorn inte vridbar i sidled
x Ingen AF vid filmning
x Brusreduceringen försämrar skärpan vid höga iso-tal
x Enkel auto-iso utan begränsningsmöjligheter.
Pentax K-5 har varken vinklingsbar eller vridbar monitor, AF-sensorerna syns inte i sökaren.
Det skiljer dessutom 4000:- mellan A580+kitglugg och K-5 med kitglugg.
Därtill som mer marginell parantes har A580 lite högre linjeupplösning vertikalt och samma som K-5 horisontellt.
Men hur man än vrider och vänder på pottan så får man ypperlig bildkvalitet vilken kamera man än väljer.
Fast som vanligt, tyvärr, gäller det raw endast. Sony har fortfarande inte fått riktig kläm på bildprocessorn eller populärt kallad jpegmotorns mjukvara.
Fast jag tycker nog att recensionen/testet av A580 var lite halvbuttert skrivet. Christer Nilsson som testade Pentax K-5 höll en snyggare stil och den artikeln kändes som den var skriven med större förståelse. Den som testade A580 tog väl till personliga intryck för mycket, utan att skriva "personligen". Värdeladdning finns ju i "Stor o klunsig", ologisk" m fl uttryck.
För artikelförfattaren var den subjektivt uppenbarligen stor, klunsig och ologisk. Jag vill endast ha mätbara fakta med plus vilka funktioner som finns bakom knapparna. Klara beskrivningar på dimensioner och vikt. Hur stor sökartäckningen är o s v. För övrigt går det att mäta ljushet i sökaren också. Och givetvis bildexempel med "allt lika".
Sedan må det tillåtas artikelförfattaren att skriva "Personligen anser jag att reglage kändes lite ovant placerade för mig och kameran kändes en smula klumpig i mina händer. Men andra personer kanske det passar bättre. Vi är ju alla olika".
//Lennart