Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke!

Jämför man en Zeiss 24-70/2.8 och ett Sigma 17-50 på en APS-C är det faktsikt jämnt skägg i lnjeupplösning. Aningen bättre för Sigma faktiskt, men det kan bara mätisntrument uppfatta.

Jag vet då jag har ett slikt Sigma till mina Canon 7D. När jag hade 24-70/2.8 (sedermera bytt mot 16-35/2.8 ZA och ett 28-75/2.8 SAM) gjorde jag en test med A550D och Zeiss 24-70SSM. Totalt jämnt.

Självklart blir det lite skillnad när kiloklumpen kommer på en FF, men där har jag likt Mats gjort samma iakttagelse ang 28-75/2.8 SAM. Det är i mångt mycket likvärdigt med 24-70/2.8SSM.

Men här skickar jag även en länk till DXO där man kört APS-C på Zeissgluggen och Sigma 17-50/2.8.
Förutom skärpa så ser graferna väldigt bra ut vilket väl verifierar eller iaf styrker det jag tyckte mig se.

www.dxomark.com/index.php/en/Lens-w...y/(brand3)/Nikkor/(camera1)/619/(camera2)/624

Som så många gånger tidigare: Tamron 17-50/2.8 är mycket bra, men Sigmas motsvarighet är vassare.
Antagligen därför som den gluggen används så ofta i tester mellan olika kameramärken.

Ska du skaffa FF är väl rekommendationen 28-75/2.8 SAM, men du får likt Mats säger vissa brister i vidvinkelområdet.

Tack för hjälpen. Finns bara ett litet aber och det är ju att det förekommit lite varningsflaggor kring Sigma och A55 men det verkar som om Sigma fixat detta för att en hel del folk har vittnat om att objektiv som inte borde funkat faktiskt gör det.

Såg ni puckot på förstasidan idag som tatuerat in en Canon-logga runt armen frivilligt. Nu väntar vi bara på att någon verkligen står upp för Sony och sätter en i pannan :).

Tack för hjälpen. Finns bara ett litet aber och det är ju att det förekommit lite varningsflaggor kring Sigma och A55 men det verkar som om Sigma fixat detta för att en hel del folk har vittnat om att objektiv som inte borde funkat faktiskt gör det.

Ja, det är det, men det är ett antal månader sedan det slogs larm om detta och alla nyinkomna exemplar är ju redan åtgärdade.

A pro pos Sigma 17-70 hade jag ett sådant en tid och var mycket nöjd med det till min Canonutrustning. Kommer inte ihåg varför jag sålde det. Det är ju också ett bra alternativ med extremt bra macrofunktion dessutom. Antagligen sålde jag det för att någon ville ha det med en kamera som jag sålde. Men jag harbilderna kvar från det och de var ju riktigt bra i kvalitet (rent tekniskt alltså)

Kurt Mungers favoriter

Kunde inte låta bli, han har med ganska många av de kameror/objektiv mm. som diskuteras i denna tråd. Här.

Intressant. Om någon kan tolka siffrorna åt oss som inte förstår alla detaljer vore det bra.

Märkligt att det skiljer i spec mellan modellerna om de har precis samma sensor:

Sony: 4928 x 3260
Nikon: 4991 x 3280
Pentax: 4992 x 3284

Också pixeltätheten skiljer och även förstoringsfaktorn jämfört med FF.
Stor skillnad på ISO-område.
Varför är det så?

/Mats

Intressant. Om någon kan tolka siffrorna åt oss som inte förstår alla detaljer vore det bra.

Märkligt att det skiljer i spec mellan modellerna om de har precis samma sensor:

Varför är det så?

/Mats

Har för mig att Sonys sensorplatta är en aning mindre, kanske det som gör skillnaden.

Vet du Peter hur det påverkar vid Raw, Sonyn 12 bits/pixel. Nikon/Pentax 14 bits/pixel.
har dom kramat ur lite mer information tack vare det., och får då lite högre DR.

Nej jag är tyvärr för dåligt insatt i det för att kunna svara på om den lilla skillnaden i DR beror på/främst av det extra antalet bitar..men jag skulle tror att det påverkar lite men även filter framför sensorn,hårdvara,pålagd kurva mm påverkar ju också...men totalt sett så är det ju minimala skillnader för dessa tre modeller när det gäller bildkvalitén....ska man kunna dra nytta av den lilla skillnaden i DR som skiljer dessa modeller åt så måste man vara riktigt duktig på att bildbehandla/ta vara på alla information på bästa sätt.....men jag tror personligen att man i praktiken/slutbilden inte lär se någon skillnad..speciellt inte mellan D7000 och A580 där det i princip är dött lopp hela vägen om man bortser från det lilla övertaget(som inte heller lär synas i praktiken/slubilden) D7000 har i DR.

Senast ändrad:

Varför är det så?

/Mats

Alltså, om vi bortser från från detta med avvikelerna du listat ovan (där jag just nu bara kan gissa att det beror på att avvikelserna beror att sensorerna är skurna ur olika wafers och man därmed kan hitta avvikelser mellan Sony A55 och A580. Kolla själv på DXO!) så är skillnaderna marginella.

I princip ingen mellan Sony och Nikon vad gäller prestanda.

Titta istället på samma sida och lägg upp Nikons och Canons nuvarande flaggskepp D300s resp 7D vid sidan av A580 så lär det väl rinna några glädjetårar från Sonyfantasters ögon.

Här kan väl även de som tyckt att A580 borde byggts i metall och med annat upplägg på direktknappar, sökarstorlek, vädertätning mm, d v s en ren ersättare för A700 få vatten på sin kvarn för då hade Sony haft en s k "äkta semipromodell" som legat före både Nikon och Canon som dock kostarc:a 5000-7000:- mer.

Om 14-bits raw vs 12-bits vågar jag inte uttala mig riktigt. Men OM så borde D7000 dragit ifrån mer än på annat än DR. Det vi ser är väl egentligen något historiskt.; Pentax har dragit ifrån mätbart från såväl Canon och Nikon. Och Sony ligger ifatt Nikon. I APS-C-sammanhang ligger Canon som under nästan hela 2000-talet lett utvecklingen med sina egna cmos-sensorer på 4:e plats.

...................................................Skillnaden mellan Tamron 28-75 och Zeiss 24-70 är minimal och motsvarar väl inte prisskillnaden på 400% riktigt.

Jag har faktiskt både ett Tamron 28-75 och Sony 28-75 (hade Tamron, men fick superpris på Sony så jag slog till). Tänker därför sälja Tamron 28-75 om du är intresserad. Perfekt exemplar som prickar skärpan exakt och är i bästa skick (dock utan originalgaranti kvar och bara objektiv med MS, bakre och främre linslock, främre ej org, och ingen kartong)............................................................

..................................Bristen med 24-70 eller 28-75 på APS-C är väl annars omfånget om man behöver vidvinkeldelen. Rätt stor skillnad 16-28 mm. om man har de behoven. Själv har jag ett super-wide Sony 11-18 också, så jag klarar mig med det glappet, kanske kompletterar med Tamron 17-50.

/Mats

Tycker 28-75 är för dåligt i vida änden. Har redan ett Minolta 28-105 som jag funderar på att sälja själv. Tycker det ändå är lite soft längst ut i vida änden även om det är bra upp till just 70-80. Har ju också mitt Tamron 24-125 som sagt och jag vill ha ett som är vidare och ljusstarkare om jag ska handla. Det är positivt också att dessa Sigma väger hälften av ett CZ (om vi undantar 16-80 då).

Lutar väl åt ett av Sigma-objektiven även om jag har lite ångest över det för är det några objektiv jag läst skit om så är det just Sigma. Många exempel på felfokuserande AF finns det och strul med A55 m.m. har man ju läst om och det är ju den kombon jag kommer sitta med. Jag har säkert fördomar men så ser de i så fall ut. Men det finns ju ännu fler verkligt nöjda som får toppgrejor till bråkdelen av vad exv. ett CZ kostar. Fyra fem ggr mer i pris för samma optiska prestanda är ju lite väl häftigt. Tror trots allt inte jag lägger mina pengar på ett CZ. Om man sumpar ett Tamron eller Sigma i gaten eller får det snott svider det inte lika mycket som om man" förolyckat" ett CZ.

Tamron 28-75 ser bra ut på APS-C :)
(Märks kanske att jag fortfarande experimenterar med min "köks-studio")
Visa bilaga 113502

/Mats

Snygg bild! Tänk om folk orkade engagera sej likadant på Blocket också, när de ska sälja sina kameror. Istället för dessa intetsägande, stereotypa och snodda produktbilder från respektive tillverkare. Riktigt kul att du har "torskat" på det där med ljussättning.

Tycker 28-75 är för dåligt i vida änden. Har redan ett Minolta 28-105 som jag funderar på att sälja själv. Tycker det ändå är lite soft längst ut i vida änden även om det är bra upp till just 70-80. Har ju också mitt Tamron 24-125 som sagt och jag vill ha ett som är vidare och ljusstarkare om jag ska handla. Det är positivt också att dessa Sigma väger hälften av ett CZ (om vi undantar 16-80 då).

Lutar väl åt ett av Sigma-objektiven även om jag har lite ångest över det för är det några objektiv jag läst skit om så är det just Sigma. Många exempel på felfokuserande AF finns det och strul med A55 m.m. har man ju läst om och det är ju den kombon jag kommer sitta med. Jag har säkert fördomar men så ser de i så fall ut. Men det finns ju ännu fler verkligt nöjda som får toppgrejor till bråkdelen av vad exv. ett CZ kostar. Fyra fem ggr mer i pris för samma optiska prestanda är ju lite väl häftigt. Tror trots allt inte jag lägger mina pengar på ett CZ. Om man sumpar ett Tamron eller Sigma i gaten eller får det snott svider det inte lika mycket som om man" förolyckat" ett CZ.

Du bor ju så pass nära större och välsorterade fotoaffärer att det knappast borde vara något problem att knata in med kameran och provskjuta en glugg. Vägrar ÅF får du väl skjuta på vederbörande, Har aldrig blivit nekad detta utom en gång. Förtydligande: Att provskjuta gluggen, alltså.

Finns många motiv som är lagom svåra för en kamera/glugg att fokusera på i en affär och som avslutning tar man några bilder ut genom dörren på längre avstånd (och sedan lägger vissa benen på ryggen och har temporärt en billig glugg. Det hela brukar dock sluta med att man får gratis mat och husrum i häktet:)

Nej, men jag menar allvar. Det är väldigt frustrerande att komma hem med ett objektiv som felfokuserar och som måste skickas iväg på x antal veckor för att korrigeras.
Alternativ 2 är ju att redan vid köpet göra en överenskommelse med ÅF att objektivet går tillbaks till ÅF vid ev felfokus. Jag har faktiskt haft sådana överenskommelser även med nätfirmor (bl a Cyberphoto) och det har aldrig varit några problem trots att jag behövt utnyttja överenskommelsen 2 ggr.

Nu vet jag inte vad du menar med "att 28-75 är dåligt i ena ändan" Lider det av hemmorojder eller munsår? Eller menar du att 28mm ger för lite vidvinkel på en APS-C?.

Hursomhelst resonerar du antagligen ganska sunt och rätt vad gäller dina gamla gluggar som om de fungerar tillfredsställande på APS-C antagligen inte alls skulle göra bort sig på en eventuell FF.

//Lennart

Du bor ju så pass nära större och välsorterade fotoaffärer att det knappast borde vara något problem att knata in med kameran och provskjuta en glugg. Vägrar ÅF får du väl skjuta på vederbörande, Har aldrig blivit nekad detta utom en gång. Förtydligande: Att provskjuta gluggen, alltså.

Finns många motiv som är lagom svåra för en kamera/glugg att fokusera på i en affär och som avslutning tar man några bilder ut genom dörren på längre avstånd (och sedan lägger vissa benen på ryggen och har temporärt en billig glugg. Det hela brukar dock sluta med att man får gratis mat och husrum i häktet:)

Nej, men jag menar allvar. Det är väldigt frustrerande att komma hem med ett objektiv som felfokuserar och som måste skickas iväg på x antal veckor för att korrigeras.
Alternativ 2 är ju att redan vid köpet göra en överenskommelse med ÅF att objektivet går tillbaks till ÅF vid ev felfokus. Jag har faktiskt haft sådana överenskommelser även med nätfirmor (bl a Cyberphoto) och det har aldrig varit några problem trots att jag behövt utnyttja överenskommelsen 2 ggr.

Nu vet jag inte vad du menar med "att 28-75 är dåligt i ena ändan" Lider det av hemmorojder eller munsår? Eller menar du att 28mm ger för lite vidvinkel på en APS-C?.

Hursomhelst resonerar du antagligen ganska sunt och rätt vad gäller dina gamla gluggar som om de fungerar tillfredsställande på APS-C antagligen inte alls skulle göra bort sig på en eventuell FF.

//Lennart

Nää, jag menade inte att Tamron 28-75 "är dåligt i ena änden", ber i så fall om ursäkt för det missförståndet. 28 mm ger ju motsvarande 40+ på APS-C och jag vill ha mer vidvinkel nu än så. Jag ska testa Sigmas nya 17-70 tror jag, för ett sådant har lite mer använbart zoomspann än 17-50 trots allt. Resa är överordnat andra överväganden har jag landat i och detta gäller även om objektivet ifråga faktiskt är både lite tungt och stort men vad gör man inte för 1 stop bättre ljusegenskaper. I övrigt en hyfsad kompromiss till min A55:a. Är bokeh för taskig för porträtt, så kan jag ju alltid ta min Tamron 90 makro till det, för den har hyfsad bokeh. Jag får ta att den inte funkar på FF. Den dan köper jag nog inte bara ett kamerahus i alla fall. Ska försöka resa med bara två objektiv.

Även om man får låna ett ett demoobjektiv och provskjuta i affären, så vill de ofta ändå pracka på dig nåt de har nedstoppat i en obruten förpackning. Det är viktigt med obrutna förpackningar i allt som har med distribution att göra - ingen kund litar på sånt som inte är plomberat. I värsta fall tror vi väl att de försöker pracka på oss något skit någon annan lämnat i retur med grava bakfokusproblem.

Sen överskattar både du och andra detta med att få tag i ett Sigma-objektiv i en fotoaffär i Stockholm. Stockholm är en internationell byhåla - det är bara lantisar som du som tror något annat och mkt få affärer har ens de populäraste Sigma-gluggarna med A-fattning på hyllan. Var ligger CyberPhoto och var har Scandinavian Photo sitt huvudkontor? Inte är det i Stockholm i alla fall.

Apropå att smita från notan har jag helt ofrivilligt tränat på det då min kusin bjöd mig på Grand Hotel en lunch för ca 40 år sedan. När vi ätit färdigt så sa han : "Äh, de här var fan inge vidare, varken mat eller service, så de här tänker i alla fall inte jag betala för! Nä hä svarade jag, så då tycker du att jag ska göra det va? Nää, det har jag inte sagt, du får 15 meters försprång om du går nu, sa han och då gick jag och sedan sprang jag. Det bör väl vara preskriberat vid det här laget och kusinen ifråga ler i sin himmel död sen ett antal år. Släkten är alltid värst!

Har nog kvar de flesta Minolta-gluggar jag har för det är ju inte ens lönt att lägga ner tid och kraft på att skriva annonser. De är inte värda många spänn idag. De står väl i 4-5 : 1 i jämförelse med vad vilket skitobjektiv som helst kostar hos Sony Style och en dag blir de perfekta på en FF kanske.

Senast ändrad:
Nää, jag menade inte att Tamron 28-75 "är dåligt i ena änden", ber i så fall om ursäkt för det missförståndet. 28 mm ger ju motsvarande 40+ på APS-C och jag vill ha mer vidvinkel nu än så. Jag ska testa Sigmas nya 17-70 tror jag, för ett sådant har lite mer använbart zoomspann än 17-50 trots allt. Resa är överordnat andra överväganden har jag landat i och detta gäller även om objektivet ifråga faktiskt är både lite tungt och stort men vad gör man inte för 1 stop bättre ljusegenskaper. I övrigt en hyfsad kompromiss till min A55:a. Är bokeh för taskig för porträtt, så kan jag ju alltid ta min Tamron 90 makro till det, för den har hyfsad bokeh. Jag får ta att den inte funkar på FF. Den dan köper jag nog inte bara ett kamerahus i alla fall. Ska försöka resa med bara två objektiv.

Även om man får låna ett ett demoobjektiv och provskjuta i affären, så vill de ofta ändå pracka på dig nåt de har nedstoppat i en obruten förpackning. Det är viktigt med obrutna förpackningar i allt som har med distribution att göra - ingen kund litar på sånt som inte är plomberat. I värsta fall tror vi väl att de försöker pracka på oss något skit någon annan lämnat i retur med grava bakfokusproblem.

Sen överskattar både du och andra detta med att få tag i ett Sigma-objektiv i en fotoaffär i Stockholm. Stockholm är en internationell byhåla - det är bara lantisar som du som tror något annat och mkt få affärer har ens de populäraste Sigma-gluggarna med A-fattning på hyllan. Var ligger CyberPhoto och var har Scandinavian Photo sitt huvudkontor? Inte är det i Stockholm i alla fall.

Apropå att smita från notan har jag helt ofrivilligt tränat på det då min kusin bjöd mig på Grand Hotel en lunch för ca 40 år sedan. När vi ätit färdigt så sa han : "Äh, de här var fan inge vidare, varken mat eller service, så de här tänker i alla fall inte jag betala för! Nä hä svarade jag, så då tycker du att jag ska göra det va? Nää, det har jag inte sagt, du får 15 meters försprång om du går nu, sa han och då gick jag och sedan sprang jag. Det bör väl vara preskriberat vid det här laget och kusinen ifråga ler i sin himmel död sen ett antal år. Släkten är alltid värst!

Har nog kvar de flesta Minolta-gluggar jag har för det är ju inte ens lönt att lägga ner tid och kraft på att skriva annonser. De är inte värda många spänn idag. De står väl i 4-5 : 1 i jämförelse med vad vilket skitobjektiv som helst kostar hos Sony Style och en dag blir de perfekta på en FF kanske.

Var som jag trodde. Vidvinkelsidan fallerade. Nåväl Sigma 17-70 är utifrån mina aspekter och erfarenheter av det (dock monterat på en Canon) ett mycket välbyggt och bra allroundobjektiv. Det presterade faktiskt bättre än det låneexemplar av CZ 16-80 jag provade och hade funderingar på att köpa.
Nu vet vi ju att CZ 16-80 verkar vara mycket ojämna från ex till ex. Så det ska man kanske inte dra för höga växlar på.

Jag vet ju inte så mycket om tillgången på Sigma med Sonyfattning i Stockholm. Våren 2010 såg det inte så illa ut i alla fall när jag besökte Rajala och Japan Photo. Fast det handlade nog mest om längre gluggar. I höstas när jag gjorde samma runda var i alla fall Rajala väldigt utplockat överhuvudtaget vad gäller Sony.

Så du har väl rätt, antar jag. Som infödd nollåtta och sedermera flyktad sådan till förmån för Åsa-Nisses och Vilhelm Mobergs landskap har jag dock endast 12 mil till Scandinavian Photos huvudaffär i Bankeryd där man är mycket serviceminded och ofta har Sigma till många märken på hyllan.
Nu har inte Sigma direkt plomberade kartonger så det har aldrig varit något problem att testa där. Faktiskt inte heller Canongluggar eller vilka som. Likaså har jag 55 km till MediaMarkt i Växjö som dock har ganska ont om Sigma till just Sony. Men det har aldrig varit problem med att prova där eller ev returer p g a felfokus. Oavsett om det gällt kameror eller objektiv.

Sedan fungerar ju faktiskt alla aps-c gluggar på sätt och vis på Sonys FF. I dagsläget med A900/A850 innebär det att man sättre kameran i aps-c läge och går efter en mindre ram i sökaren och får ute en bild som i upplösning är i princip ekvivalent med en A700 (Mer exakt 11MP). Inte helt fel. I alla fall inte jämfört med Canon vars aps-c gluggar inte ens går att sätta på deras FF eller APS-H kameror eftersom spegeln slår i objektivfattningen som sticker in ett stycke längre än de vanliga objektiven.

Men 17-70 gillar jag. Lev väl nära den internationella byhålan. En idiotisk omtextning ang förorten Sumpan kom jag just på (vet inte vad som styr min hjärna egentligen så jag ber om ursäkt i förväg på U-P Olrogs vägnar).

"Se Sundbyberg och sedan dö, Möt Båren i Södertälje"

//Lennart

Var som jag trodde. Vidvinkelsidan fallerade. Nåväl Sigma 17-70 är utifrån mina aspekter och erfarenheter av det (dock monterat på en Canon) ett mycket välbyggt och bra allroundobjektiv. Det presterade faktiskt bättre än det låneexemplar av CZ 16-80 jag provade och hade funderingar på att köpa.
Nu vet vi ju att CZ 16-80 verkar vara mycket ojämna från ex till ex. Så det ska man kanske inte dra för höga växlar på.

...

Sedan fungerar ju faktiskt alla aps-c gluggar på sätt och vis på Sonys FF. I dagsläget med A900/A850 innebär det att man sättre kameran i aps-c läge och går efter en mindre ram i sökaren och får ute en bild som i upplösning är i princip ekvivalent med en A700 (Mer exakt 11MP). Inte helt fel. I alla fall inte jämfört med Canon vars aps-c gluggar inte ens går att sätta på deras FF eller APS-H kameror eftersom spegeln slår i objektivfattningen som sticker in ett stycke längre än de vanliga objektiven...

//Lennart

Tydligen så är Sigma 17-70/2,8-4 OS HSM ett nytt objektiv som har fått utmärkelse EISA bästa nånting 2010 och inte samma riktigt samma som det Sigma 17-70/2,8-4,5 som fanns tidigare.

Jag börjar också bli väldigt sugen på det här objektivet nu. Det är ljusstarkare och presterarar ännu bättre än Zeiss 16-80 verkar det som och har dessutom (viss) Makro-funktion samt HSM.

Även om man har flera objektiv redan så är det bra med just det här omfånget och ljusstarkt, perfekt allround för APS-C.

Det där "fungerar ju faktiskt alla aps-c gluggar på sätt och vis på Sonys FF" håller jag inte riktig med om. Förstår såklart vad du menar, men i praktiken är det väl ingen som köper en A850 och sen bestyckar den med DT-objektiv, finns betydligt bättre alternativ då.

Det är egentligen inte ett val mellan FF och APS-C. Står man i den situationen och bara ska ha en kamera så råder jag att handla en APS-C och bestycka den med lämpliga objektiv som då oftast råkar vara crop, men kan vara för FF. Gör det kompromisslöst utan plan att det ska passa för FF. Att t.ex. köpa ett CZ16-35 för att enbart ha på APS-C är inte mycket vits med. Det är ju så stort och dyrt för att det har prestandan att bli ett bra supervidvinkel på FF. Bara slöseri med det på APS-C, finns mycket smidigare objektiv för det.

Att välja objektiv till APS-C för att det även ska fungera i framtiden med en ev. FF är nog en ganska dålig strategi. Finns planerna så kan man dock planera för det, så att man t.ex. låter bli att köpa ett crop-vidvinkel, 10-20mm eller så, utan i så fall inhandlar FF-kameran och ett vidvinkel till den. Har man inga definitiva planer på FF så optimera för APS-C.

En A850/900 är ju faktiskt en helt otrolig kamera och det går inte riktigt att jämföra med A580 för att det är så olika kameror, med olika egenskaper och som kräver olika objektiv för att komma till sin rätt. Vidvinkel och normalzoomar är för respektive typ.

Däremot Macro, fast ljusstarkt normal-objektiv, porträtt och teleobjektiv passar utmärkt till bägge.

Det bästa är såklart att ha både APS-C och FF och kanske bestycka FF-kameran med vidvinkelzoom och ett par fasta objektiv och ha APS-C med normalzoom och telen.

Kan bara säga att jag är EXTREMT NÖJD med kombinationen A850 och A580! De kompletterar varandra oerhört bra och har lite olika objektivkrav. Objektivmässigt har jag lite haltande uppsättning, så jag planerar att stuva om lite i sortimentet. Ska tänka till ordentligt så att det blir helt rätt den här gången.

Till Sten-Åke kan jag bara ge rådet att om du har planer på FF att snarast möjligt inhandla en A850!!!

Finns några begagnade i perfekt skick som köptes in under rean för knappt ett år sen och går att få mycket förmånligt. Finns inget bättre tillfälle än nu. Kameran håller länge och en ny FF lär nog inte komma förrän tidigast i slutet av 2012 och om man har de planerna överhuvudtaget är det inget att vänta på. priset ligger väl omkring 11000 och kommer förmodligen att ligga ganska still där en period framöver. Det är en så otroligt fantastisk kamera om man ger den ordentligt med bra ljus och briljerar i vidvinkel, porträtt, landskap och produkter. Ersätter inte en smidig APS-C för allround, rese, sport/actionfoto, så kombinationen är perfekt om man har några objektiv anpassade för respektive. Vid gatufoto/reportagefoto kan man mycket väl ha bägge med sig istället för att hålla på att skifta objektiv om man skaffar ett bra remsystem.

Nu när den här frågeställningen kommit upp skulle jag vilja passa på att be om råd för mina planer eftersom jag hattat fram och tillbaka med mina kameraprylar och hamnat i en lite ojämn situation.

Så här har jag planerat att göra för att skifta runt utan att det ska behöva kosta mer och sen får det vara slut på allt kamerahandlande lång tid framöver. Kom gärna med synpunkter och hittar ni nåt intressant på mina listor som ni vill köpa eller sälja till mig så skicka ett mail. Annonserar inte riktigt än förrän jag tänkt helt klart. Måste nog sälja först och köpa sen, åtminstone pö om pö.

Inköpslistan:
2,8/16-35ZA (Lennart, jag mailar dig sen)
Sigma 17-70/2,8-4 HSM
Sony 70-400G
Samyang 8mm FishEye (det jag har är inte i bästa skick ;-) och Cyberphoto har kampanj med stativ på köpet)
Studioblixtar

Säljlistan:
Sony DT 11-18
Sigma 20/1,8
Tamron 28-75/2,8
Sony 70-300G SSM
Minolta 28-105
Batterigrepp "Meike" för A850/A900
(Zeiss 85/1,4 - vill inte sälja, men kanske måste pga ekonomiska skäl. Sigma 70 får i så fall duga tills vidare för porträtt och produktfoto mm. ett tag)
NEX5 med 18-55, läderpung och Konica Hexanon AR-adapter

Behåll-listan:
Sony 2,8/28-75SAM
Sony 50/1,4
Sigma 70/2,8 Makro
Tamron 70-200/2,8 (ev. sälja för att köpa Sony 70-200G)
Sony 18-55SAM (får sta kvar i skåpet tills A580 en dag ska säljas)
(Allt annat grejs som 4 blixtar, filter, stativ, småpryttlar väskor, remmar och annat)

/Mats

Mats!

Jag menade inte att man om man har FF ska skaffa ett APS-C objektiv till den. Ville bara peka på möjligheten att det faktiskt går att använda med bra resultat om nöden så skulle kräva. 11 MP är ju inte kattskit precis.

Mats!

Jag menade inte att man om man har FF ska skaffa ett APS-C objektiv till den. Ville bara peka på möjligheten att det faktiskt går att använda med bra resultat om nöden så skulle kräva. 11 MP är ju inte kattskit precis.

Jag fattar, men i det scenariot så har man ju en APS-C kamera också och då är det bättre att använda den istället. Finns ingen anledning att köra på FF-jameran, den är ju i sammanhanget en medioker APS-C jämfört med A580 eller A55.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar