Var som jag trodde. Vidvinkelsidan fallerade. Nåväl Sigma 17-70 är utifrån mina aspekter och erfarenheter av det (dock monterat på en Canon) ett mycket välbyggt och bra allroundobjektiv. Det presterade faktiskt bättre än det låneexemplar av CZ 16-80 jag provade och hade funderingar på att köpa.
Nu vet vi ju att CZ 16-80 verkar vara mycket ojämna från ex till ex. Så det ska man kanske inte dra för höga växlar på.
...
Sedan fungerar ju faktiskt alla aps-c gluggar på sätt och vis på Sonys FF. I dagsläget med A900/A850 innebär det att man sättre kameran i aps-c läge och går efter en mindre ram i sökaren och får ute en bild som i upplösning är i princip ekvivalent med en A700 (Mer exakt 11MP). Inte helt fel. I alla fall inte jämfört med Canon vars aps-c gluggar inte ens går att sätta på deras FF eller APS-H kameror eftersom spegeln slår i objektivfattningen som sticker in ett stycke längre än de vanliga objektiven...
//Lennart
Tydligen så är Sigma 17-70/2,8-4 OS HSM ett nytt objektiv som har fått utmärkelse EISA bästa nånting 2010 och inte samma riktigt samma som det Sigma 17-70/2,8-4,5 som fanns tidigare.
Jag börjar också bli väldigt sugen på det här objektivet nu. Det är ljusstarkare och presterarar ännu bättre än Zeiss 16-80 verkar det som och har dessutom (viss) Makro-funktion samt HSM.
Även om man har flera objektiv redan så är det bra med just det här omfånget och ljusstarkt, perfekt allround för APS-C.
Det där
"fungerar ju faktiskt alla aps-c gluggar på sätt och vis på Sonys FF" håller jag inte riktig med om. Förstår såklart vad du menar, men i praktiken är det väl ingen som köper en A850 och sen bestyckar den med DT-objektiv, finns betydligt bättre alternativ då.
Det är egentligen inte ett val mellan FF och APS-C. Står man i den situationen och bara ska ha en kamera så råder jag att handla en APS-C och bestycka den med lämpliga objektiv som då oftast råkar vara crop, men kan vara för FF. Gör det kompromisslöst utan plan att det ska passa för FF. Att t.ex. köpa ett CZ16-35 för att enbart ha på APS-C är inte mycket vits med. Det är ju så stort och dyrt för att det har prestandan att bli ett bra supervidvinkel på FF. Bara slöseri med det på APS-C, finns mycket smidigare objektiv för det.
Att välja objektiv till APS-C för att det även ska fungera i framtiden med en ev. FF är nog en ganska dålig strategi. Finns planerna så kan man dock planera för det, så att man t.ex. låter bli att köpa ett crop-vidvinkel, 10-20mm eller så, utan i så fall inhandlar FF-kameran och ett vidvinkel till den. Har man inga definitiva planer på FF så optimera för APS-C.
En A850/900 är ju faktiskt en helt otrolig kamera och det går inte riktigt att jämföra med A580 för att det är så olika kameror, med olika egenskaper och som kräver olika objektiv för att komma till sin rätt. Vidvinkel och normalzoomar är för respektive typ.
Däremot Macro, fast ljusstarkt normal-objektiv, porträtt och teleobjektiv passar utmärkt till bägge.
Det bästa är såklart att ha både APS-C och FF och kanske bestycka FF-kameran med vidvinkelzoom och ett par fasta objektiv och ha APS-C med normalzoom och telen.
Kan bara säga att jag är EXTREMT NÖJD med kombinationen A850 och A580! De kompletterar varandra oerhört bra och har lite olika objektivkrav. Objektivmässigt har jag lite haltande uppsättning, så jag planerar att stuva om lite i sortimentet. Ska tänka till ordentligt så att det blir helt rätt den här gången.
Till Sten-Åke kan jag bara ge rådet att om du har planer på FF att snarast möjligt inhandla en A850!!!
Finns några begagnade i perfekt skick som köptes in under rean för knappt ett år sen och går att få mycket förmånligt. Finns inget bättre tillfälle än nu. Kameran håller länge och en ny FF lär nog inte komma förrän tidigast i slutet av 2012 och om man har de planerna överhuvudtaget är det inget att vänta på. priset ligger väl omkring 11000 och kommer förmodligen att ligga ganska still där en period framöver. Det är en så otroligt fantastisk kamera om man ger den ordentligt med bra ljus och briljerar i vidvinkel, porträtt, landskap och produkter. Ersätter inte en smidig APS-C för allround, rese, sport/actionfoto, så kombinationen är perfekt om man har några objektiv anpassade för respektive. Vid gatufoto/reportagefoto kan man mycket väl ha bägge med sig istället för att hålla på att skifta objektiv om man skaffar ett bra remsystem.
Nu när den här frågeställningen kommit upp skulle jag vilja passa på att be om råd för mina planer eftersom jag hattat fram och tillbaka med mina kameraprylar och hamnat i en lite ojämn situation.
Så här har jag planerat att göra för att skifta runt utan att det ska behöva kosta mer och sen får det vara slut på allt kamerahandlande lång tid framöver. Kom gärna med synpunkter och hittar ni nåt intressant på mina listor som ni vill köpa eller sälja till mig så skicka ett mail. Annonserar inte riktigt än förrän jag tänkt helt klart. Måste nog sälja först och köpa sen, åtminstone pö om pö.
Inköpslistan:
2,8/16-35ZA (Lennart, jag mailar dig sen)
Sigma 17-70/2,8-4 HSM
Sony 70-400G
Samyang 8mm FishEye (det jag har är inte i bästa skick ;-) och Cyberphoto har kampanj med stativ på köpet)
Studioblixtar
Säljlistan:
Sony DT 11-18
Sigma 20/1,8
Tamron 28-75/2,8
Sony 70-300G SSM
Minolta 28-105
Batterigrepp "Meike" för A850/A900
(Zeiss 85/1,4 - vill inte sälja, men kanske måste pga ekonomiska skäl. Sigma 70 får i så fall duga tills vidare för porträtt och produktfoto mm. ett tag)
NEX5 med 18-55, läderpung och Konica Hexanon AR-adapter
Behåll-listan:
Sony 2,8/28-75SAM
Sony 50/1,4
Sigma 70/2,8 Makro
Tamron 70-200/2,8 (ev. sälja för att köpa Sony 70-200G)
Sony 18-55SAM (får sta kvar i skåpet tills A580 en dag ska säljas)
(Allt annat grejs som 4 blixtar, filter, stativ, småpryttlar väskor, remmar och annat)
/Mats