hell_se
Aktiv medlem
Jo, men det kan vi väl vara. Dock kan jag väl tillåta mig att skämta med mig själv då jag faktiskt varit så illa däran att jag vårdats på en dylik institution p g a svårartad ångest samt skadat mig själv efter en separation. Dock var det inte på Säter.
Vill dock ändå visa på något sätt att jag inte direkt griper mina sentenser här på FS ur luften vad gäller detta numera besjungna objektiv.
Så härmed plagierar jag andra som brukar drämma till DXO:s tester/mätningar som av många betraktas som den heliga skrift vad gäller sensorers och objektivs prestationsförmåga.
Vi jämför först Canons motsvarande 18-55:a som får värdet 11, medan Sonys får bara hälften c:a
Spelar ingen roll vilken kamera man väljer att sätta bakom gluggen. Jag satte din A330 där. Sätter jag Sonykameror med 40% högre upplösning når den ändå inte upp till Canons 11 där en 7D huserar som har 18MP. Sonygrafen kan inte höja sig från sitt värde mer än marginellt vid 14MP. Och då blir det som jag tidigare skrivit att objektivet, enl min uppfattning inte bör testas med en 16MP kamera som A580 eftersom den faktiskt sänker den kamerans prestanda. Däremot fixar den just 8-10MP hyfsat. Vilket kan förklara att du är riktigt nöjd eftersom A330 har 10MP, medan jag blir mindre nöjd när jag sätter denna glugg framför en 14MP kamera.
Grafen under visar dessutom en del intressanta saker. Ju mera rött desto sämre.
Den tredje grafen visar en 18-55 ur Nikons G-serie som inte ska förväxlas med deras DX-seriekitzoom, varken i pris eller prestanda. Notera hur regelbunden grafen är på ett riktigt bra objektiv.
Gå gärna in på DXO:s sida så kan du göra olika kombinationer.
Ha det bra och tack för trevliga svar//Lennart
Jag vet att DxO sågar objektivet jäms med fotknölarna, men sen har vi denna recension som stämmer bra med mina erfarenheter. Kanske handlar det om stor spridning i kvalitet? Jag är iallafall nöjd.
Ha det bra själv, jag läser alla dina inlägg och har lärt mig massor. Men jag erbjuder en gräsrotsversion, vi som köper kitet liksom...
/Lennart