ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om det fanns skillnader mellan exemplar av 18-70 så tror jag inte ens det bästa exemplaret skulle kunna benämnas "bra".

/Mats

Märk att du inte tycker om det. Men jag var nöjd med det (är klart känslig för oskärpa ungefär som ni för brus vilket jag kan leva bättre med, speciellt om det är "fint" brus, klarar dock ej oskärpa). Deffenitivt till priset och som kit glugg.
Klarade upplösningen bra även på A700. CA är dock kanske ingen höjdare....

Även om det fanns skillnader mellan exemplar av 18-70 så tror jag inte ens det bästa exemplaret skulle kunna benämnas "bra".

/Mats

Nej, verkligen inte bra i en helhetsbedömning. Plockade fram en bild från 2007 tagen med de gluggen.
Som Rikard påpekade hade det dock skärpa. Men det var allt. CA bara förnamnet...och när man kollade histogrammet en gräslig spridning mellan R, G och B. Denna spridning märks inte så mycket i skärpan på nära avstånd men skapar på längre brännvidder och långa avstånd en fadd bild.

Förstärker också färgbruset. Men skärpan på normalavstånd var okej. Hittade i samma mapp bilder tagna med A100 och ett Minolta 50/1,7. Visst kameran var brusig i sig själv, men här syntes snygga färgövergångar och bruset blev inte så störande. Skärpa och bokeh väldigt bra.

Sedan tittar jag på bilder tagna med A700 och 16-105 DT. Riktigt bra glugg för sitt pris och tonomfång.
Histogrammen visar mer sammanhållna färger. Samma glugg på A550 likadant.

Så, i den bemärkelsen var 18-70 inte bra, men det är tyvärr inte 18-55 SAM heller. Sony saknar m a o en bra kitglugg och det tycker jag förtjänar att påpekas. 16-105:an är ju tyvärr ganska dyr för att kunna platsa som kitglugg om man vill hamna i samma prissegment som konkurrenterna.

Här har Sony något att jobba med för framtiden. Och det borde de väl klara. 18-55:ans främsta fel är dock att den har så dålig linjeupplösning. Men jag har visst tjatat om det ett par gånger nu:)

//Lennart

Så, i den bemärkelsen var 18-70 inte bra, men det är tyvärr inte 18-55 SAM heller. Sony saknar m a o en bra kitglugg och det tycker jag förtjänar att påpekas. 16-105:an är ju tyvärr ganska dyr för att kunna platsa som kitglugg om man vill hamna i samma prissegment som konkurrenterna.

Här har Sony något att jobba med för framtiden. Och det borde de väl klara. 18-55:ans främsta fel är dock att den har så dålig linjeupplösning. Men jag har visst tjatat om det ett par gånger nu:)

//Lennart

7000kr för en kitglugg är rätt saftigt :)

Poängen var ju att "ni" inte ens gillar kitobjektivet, det är mediokert, mao. inte taskigt av testarna att säga att det är det, testerna smittar av sig till svenson som väljer canikon.

Tror du att kunder väljer bort Sony för att kit-objektivet skulle vara sämre än de som finns till Canon eller Nikon? Försäljningen (eller bristen av) har inte ett dyft med det att göra.

För det första är Sonys 18-55 är inte uselt. Det är rätt hyggligt och avsevärt bättre än det tidigare kitobjektivet 18-70. Dock inget superobjektiv och vi som huserar här är knappast representativa, vi är en bunch nördar som har satt oss in ordentligt och har en massa G- och Zeiss-objektiv osv. Varför då överhuvudtaget skruva på kit-gluggen?

Den genomsnittlige kameraköparen som går in på Elgiganten eller Expert och köper sin första systemkamera gör inte så. Där används kit-objektivet och kompletteras ev. med ett billigt tele sen är det ofta stopp om inte fotointresset tar fart ordentligt. Tror inte att den personen egentligen ser nån skillnad på en print i A4 tagen med kit-objektivet eller t.ex. ett 16-105.

Däremot kan han/hon lyckas väldigt mycket bättre med sina bilder genom att utnyttja finesserna i en sony-kamera, den suveräna exponeringsmätnngen, HDR-läget, SSS, Night-shot och allt som går att välja i de mycket bra menyerna med förklaringa, QLV osv. Sen när vederbörande utcvecklas och lär sig fotografera mer på klassiskt vis så är det en mycket kompetent kamera med de vanliga attributen också.

Ett rektigt intressant test skulle vara att ta två likvärdiga nybörjare och utrusta den ena med Sony A580-kit, en blixt och Gary friedmans handbok och den andra ett Canon 60D-kit för samma pengar och en Lighthouse-manual eller Scott Kelby-bok och jämför deras bilder efter några månader.

Problemet är att testarna i tidningar mm. inte ligger i paritet med detta, utan presenterar massa mätvärden hit-och-dit för att utse en "vinnare". utom när Sony-kamerorna får bäst bildkvalitet så hux-flux skrivs det istället att "men det är inte så viktigt, alla kameror är bra idag så det är andra egenskaper som fäller avgörandet". När andra kameror testas och det refereras till att andra är bättre så "glöms Sony bort". Det här är inte bara nån konspirationsteori utan fakta tyvärr.

Skulle det finnas kännedom om det både hos butikerna och ett intresse att sälja Sony skulle inte marknadsandelarna se ut som de gör idag. I butikerna är kunskapen ofta väldigt dålig och det sägs ofta helt sjuka saker.

Den genomsnittlige kunden som går in antingen hos en renodlad fotobutik där det står "Canon pro Dealer" med halvmeterhöga bokstäver på skyltfönstret eller till någon av elektronikkedjorna som Elgiganten eller Expert eller så för att köpa sin första system-kamera kommer nästan garanterat ut med en Canon eller Nikon. Det beror inte på att dessa kameror passar kunden bättre, är bättre på något sätt eller mer prisvärda. Det är INTE informerade köp som görs 9 gånger av 10.

De Sony som säljs i större antal är modeller som A290 med kit-objektiv för under 2500 kr. De köps in i tusental av kedjorna och säljs med liten avans för att locka in kunder och som de sedan försöker locka över till t.ex. en Canon 550D. Lyckas de inte köper kunden en Sony med vetskapen att det är en billig men inte så bra kamera. Vill dom sedan byta upp sig så har dom siktet inställt på Canon.

De allra flesta vet nog inte ens om att Sony gör riktigt bra kameror med unika finesser och har ett stort utbud av objektiv och tillbehör osv.

Kanske inte så konstigt om det finns uppdukade bord med Canon och Nikon-kameror att klämma på och glasmontrar med objektiv och sedan några ouppackade kartonger med Sony A290 i rea-korgen. Bilden som ges är att det finns två riktiga märken för den som vill ha schyssta grejer och ett billigt dåligt märke för den som är snål.

Sen när de köparna haft sin kamera ett tag så frågar kompisarna hur den är osv.

Så länge inte testare framhåller egenskaperna på ett rättvist sätt eller det inte finns anledning för handlarna att göra annat än snabba enkla affärer genom att sälja en Canon, som också ger personlig säljbonus, så kommer det inte att ändras.Först när någon aktör börjar konkurrera och marknadsföra Sony på ett sätt som hotar försäljningen av Caonn i första hand så kommer de andra fotohandlarna att bli mer aktiva för att sälja Sony.

Så varför bry sig? Jo, för oss som upptäckt den här "juvelen" finns så möts man i en massa sammanhang med misstro och att vara väldigt "udda". Sortiment av tillbehör osv. blir lidande.

Marknaden är trög. Sony har inte varit med på banan speciellt länge och har en del luckor i sitt sortiment. Kamerorna håller lika eller högre klass än Canon och är ofta mer prisvärda. Canon är lite bättre på en del punkter och Sony är lite bättre på några andra. Vi kan diskutera detaljerna här i forumen på den nivån, men hos gemene man är Canon bra och Sony billigt skräp om de ens vet om att Sony gör DSLR-kameror. Det kommer att ta ytterligare ett tag innan det här ändras, men när det sker kommer det att gå ganska fort. Sony vet om det. Canon och Nikon vet om det och är i en defensiv försvarsställning, medan Sony är offensiva och hittar på nya finesser. De som inte vet om det är fotohandlarbranschen och framförallt kollektivet av fotografer.

Medan Canon och Nikon jobbar febrilt på att komma ifatt genom att utveckla spegellösa systemkameror och DSLR-kameror med snabb AF i LV-läge eller elektroniska sökare, så smider Sony ihop helt andra saker.

Om fem år när alla har 3D-skärmar på sina datorer och surfar på internet och alla websiter ska ha 3D. Vilka kameror är det då som kommer att kunna plåta i 3D? Jag kan sätta en peng på att det är Sony som löser det genom multiframe-teknik och avståndsmätning.

Min A580 har idag möjlighet att 3D-panorama bilder. Gå in på ett Sonycenter och titta på såna bilder via HDMI på en 3D-tv!

Tror också att Sony kommer att utöka ledningen i sensor-utveckling. Exmor-R för stora sensorer, 3-CMOS teknik och säkert helt nya grejer som ingen av oss har en aning om. När Sonys marknadsandel ökar så blir dom själva viktigare internkunder än de andra kameratillverkare de idag levererar sensorer till.

Om 5-10 år ser marknaden garanterat helt annorlunda ut med en helt annan topp-3. Om bara två år kommer det nog att vara stor skillnad gentemot idag, men samma ordning.

Den här omställningen kommer är jag helt säker på och det har ssv inte ett enda dyft att göra med kitobjektivets duglighet, eller om raw-konverteraren kan pilla bort en brusprick mer eller mindre.

Många är nog trötta på att jag skriver såna här saker och det gör inte någon som helst nytta heller, mera "preaching to the choir", så dagsatt sluta med det och göra nåt annat. Förvånad dock över uppfattningen att kit-objektiv eller raw-program har någon praktisk betydelse för försäljningen.

/Mats

Nej, verkligen inte bra i en helhetsbedömning. Plockade fram en bild från 2007 tagen med de gluggen.
Som Rikard påpekade hade det dock skärpa. Men det var allt. CA bara förnamnet...och när man kollade histogrammet en gräslig spridning mellan R, G och B. Denna spridning märks inte så mycket i skärpan på nära avstånd men skapar på längre brännvidder och långa avstånd en fadd bild.

Förstärker också färgbruset. Men skärpan på normalavstånd var okej. Hittade i samma mapp bilder tagna med A100 och ett Minolta 50/1,7. Visst kameran var brusig i sig själv, men här syntes snygga färgövergångar och bruset blev inte så störande. Skärpa och bokeh väldigt bra.

Sedan tittar jag på bilder tagna med A700 och 16-105 DT. Riktigt bra glugg för sitt pris och tonomfång.
Histogrammen visar mer sammanhållna färger. Samma glugg på A550 likadant.

//Lennart

Jag har haft ett 18-70 och 2 18-55 och det förra var riktigt gräsligt. Det föll sönder rent mekaniskt så linselementet satt och dimlade i en skruv!. Ett av mina18-55 är ganska OK faktiskt. Kollar man photozone så ger de som vissa redan påpekat genom länk kitobjektivet 3,5 - 4 stjärnor men 70-400 som jag precis äntligen hittade till bra prispå (12350 ink moms) och köpte i kväll, så får det bara 3,5 (för anmärkning på bokeh). Man får väl tycka vad man vill om det men skärpan i kitobjektivet är det faktiskt inget fel på i alla fall även om byggkvaliteten är rent dålig. Om de skött testerna rätt så talar väl tabellerna för sig själva. Men sen som Lennart påpekade så är det ju inte bara skärpa och upplösning det handlar om. Sen lurar alltid fokusfelen bakom hörnet coh en del som gnäller gnäller kanske på AF-problem utan att veta om det.

Grattis! Ser fram emot intryck senare.
Nytt i Sverige inkl. moms 12350 kr. Får man fråga var?

/Mats
(Troligen snart ett 70-300G till salu)

Tack för inspelet tidigare. Det behövdes att jag började kolla priser och lagerhållning de senaste veckorna mer aktivt, så fann jag ett till slut. Var hos Sony Style inne i Sthlm tidigare i vecka för att klämma på ett men inte ens de hade något "för att de hade sålt det de hade i julas". Så inte ens Sony har dem ju i lager vad det verkar. Tidigare har det dessutom varit utlånat för jag har nog försökt få testa i ett halvår nu.

Nytt förstås men på nätet, om nu inte Pixmania försöker sälja en retur till mig med bruten förpackning utan att tala om det. De hade rea på det och jag högg direkt för detta objektiv vill jag verkligen ha med när jag åker till Öst-Afrika nästa gång. Jag har ju själv jobbat i på en i IT-prylsdistributör och dessa företag jobbar rätt hård med att ha koll på lageromsätningshastigheten och det gör stora ÅF också. Mycket pengar att tjäna på att få snurr på "hyllvärmare" som få vill köpa. Jag tror att 70-400 kan vara en sådan eftersom marknaden för Sony är liten som du själv varit inne på ovan och marknaden för Zeiss och dyra Sony G-objektiv är nog verkligt ytterst marginell idag tyvärr. Det är väl du och Lennart och några få till här och ni låter ju grejorna gå runt mellan är så man blir yr i bollen för alla har ju inte samma grejor. Men det är rätt galet för priserna spänner mellan 12 346 kr - 20 429 kr på Pricerunner och de som har det i lager (Rajala bl.a tar ca 18000 för det). Men även om drygt 12 000 är billigt, så är det bara nördar som lägger ut de pengarna på ett objektiv - hur bra det än är.

Kommentar till din utläggning om varför folk alltid kommer ut med en Canon eller Nikon från typ Elgiganten: det finns ju nästan aldrig några Sony att köpa överhuvudtaget eftersom de inte för märket i praktiken (i alla fall inget annat än kompakter). Sist jag kollade hade de inte ens en NEX och att de reade ut NEX:en som du köpte berodde nog bara på att de köpt på sig för mycket inför julen som de var rädda skulle bli hyllvärmare de också. Jag tror fortfarande att många handlare inte litar riktigt på Sonys förmåga att få grejorna att sälja sig själva på samma sätt som Canon och Nikon lyckats med.

Tror du har mycket rätt i analysen ovan.

Senast ändrad:
Ursäkta en dåres envishet: Men JAG (dåren) anser att det är jätteviktigt att ha ett bättre kitobjektiv NU. Det är NU testerna som borgar för en framtid görs. Det ska då inte finnas något så rudimentärt fel som ett kit där gluggen fixar 8-10MP upplösnin till en kamera med 16MP så att sensorvärden blir sämre än vad de i själva verket är.

Dåliga eller rättare sagt sämre rawkonverterare spelar roll för testare som lägger ut sina resultat. Och mina herrar, ni får ursäkta mig men anser ni att sämre rawkonverterare och kitobjektiv inte har någon betydelse för att via testare fånga upp intresset hos inköpare för ÅF så är jag inte ensam dåre här.

jag håller med Mats i allt han skriver om tänkbar utveckling, men ssv inte ang kitobjektiv. Varför kan inte Sony, när Nikon, Canon och Pentax kan, ta fram ett lika bra kitobjektiv.

Vi kan snacka von oben här om "okunniga Svensson, okunniga försäljare, konspiratoriska testare (vilket jag inte riktigt tror på) o s v", Med ett dåligt kitobjektiv går det aldrig att tillbakavisa testresultaten. Och så mycket heder har väl testare att de inte manipulerar resultaten på faktiskt upplösning.

Så jag anser att det har betydelse.

Ring mig på slutna avdelningen på Säter och be att någon ur vårdpersonalen håller telefonen åt mig för det är så svårt att hålla teleluren med tvångströjan på om ni önskar replikera. Jag viker i alla fall inte ett tum från min åsikt.

Frid på er//L

Sony säljer bra i japan, undrar hur ofta japanerna byter kamera. Vad gäller bilar så byter dom ofta, så har det varit tidigare, så bilarna byggdes utan att vara särskilt sevicevänliga, och gick något sönder så blev reperationen mer komplicerad och dyr, vilket betyder att japanerna inte har så gamla bilar, ingen är äldre än 3 år C:A. Sverige hade väl bland europas äldsta bilpark i alla fall som jag mins från 90-talet. Kanske inte fungerar likadant inom kamerafronten dock för japanerna.

När jag besökte MM-Örebro så fanns varken A580 eller A55, därimot ett antal Nexar. Pentax hade flera modeller inne, kameror som jag rent visuellt tycker ser riktigt bra ut, men blev lite förvånad vad liten deras K7 var, den var mycket låg så det blev trångt för lillfingret.

Om jag vore kamerakonstruktör så skulle jag omedelbart titta på olika varianter av Lillfingerstöd som man kunde snäppa dit alternativit fälla ut, man skulle kunna tänka sig en utformning liknade en avtryckare som finns på pistoler/Gevär. Greppkänslan ligger ofta högt vid alla tester, och detta med om Lillfingret får plats eller ej är ständigt akuellt, Alternativen som finns är då att skruva på stora vertikalgrepp. som ofta då inte heller är särskilt billiga.

Dessa kameror verkar inte heller vinna så jättemycke i vikt fast dom är förvånansvärt små, A55 därimot är bara 95 gram tyngre än en G12:a. men så klart det är utan optik då. Nog tycker jag att det finns saker att förbättra på våra kameror, allt handlar inte om högiso eller att skriva ut jätteplancer. precis som om våra bilar skulle ha 600Hk men vara strypt till 150HK, för det är så svårt att kunna andvända allt.

//Bengt.

Ursäkta en dåres envishet: Men JAG (dåren) anser att det är jätteviktigt att ha ett bättre kitobjektiv NU. Det är NU testerna som borgar för en framtid görs. Det ska då inte finnas något så rudimentärt fel som ett kit där gluggen fixar 8-10MP upplösnin till en kamera med 16MP så att sensorvärden blir sämre än vad de i själva verket är.

Dåliga eller rättare sagt sämre rawkonverterare spelar roll för testare som lägger ut sina resultat. Och mina herrar, ni får ursäkta mig men anser ni att sämre rawkonverterare och kitobjektiv inte har någon betydelse för att via testare fånga upp intresset hos inköpare för ÅF så är jag inte ensam dåre här.

jag håller med Mats i allt han skriver om tänkbar utveckling, men ssv inte ang kitobjektiv. Varför kan inte Sony, när Nikon, Canon och Pentax kan, ta fram ett lika bra kitobjektiv.

Vi kan snacka von oben här om "okunniga Svensson, okunniga försäljare, konspiratoriska testare (vilket jag inte riktigt tror på) o s v", Med ett dåligt kitobjektiv går det aldrig att tillbakavisa testresultaten. Och så mycket heder har väl testare att de inte manipulerar resultaten på faktiskt upplösning.

Ring mig på slutna avdelningen på Säter och be att någon ur vårdpersonalen håller telefonen åt mig för det är så svårt att hålla teleluren med tvångströjan på om ni önskar replikera. Jag viker i alla fall inte ett tum från min åsikt.

Frid på er//L

Foto påtalar ofta vid sina upplösningstester att dom koncentrerar sig på centrum av optiken, för där är skärpan störst, det berättar ju bara halva sanningen om optikens verkliga prestanda, dom väljer också bästa brännvidd och bästa bländare, vad upplösningen är vid 75mm får vi alldrig veta.

Jag mailade för flera år sedan, och hade önskemål om dom också kunde redovisa upplösning vid högre Iso-tal och inte bara vid basiso, hur många linjer klarar som exempel en 7D vid Iso 1600 eller Iso 3200.
Det vore väl en fin konsumentupplysning, och ytterligare ett bevis på optikens prestanda. Jag väntar än och hoppas på det. //Bengt.

Frid på er//L

Tittar man på tester så kommer det nog bättre kit.
18-70 var gammal design (till minolta 6mp 2005) och skärpan OK men CA dåligt
nya 18-55 var väl OK enligt vissa och dålig enligt andra tester.

Nexens 18-55 presterar ju bra (trotts kanske vissa plast linser då jag tycker den är lätt)om man kollar tester t.ex. dpreview. Personligen har jag inte hunnit testa så mycket än. :( Kör just mycke inne med m42 adapter.....

Så fråga är om det är stor konstruktions skillnad på nexen och A mounten ..... 11/9 mot 8/7 (element/grupper)
Så det kommer kanske en uppdatering av kitzomen liknaden nexen... :) vilket skulle vara kanon

Det visar sig väl snart då Sony och Nikon kommer lansera APS-C-kameror under 2011 med upp till 25 MP sensorer. Då om inte förr behöver man väl ett bra kitobjektiv. Vi kanske får se ett ommärkt Tamron 17-50 :), vem vet?

Svar från vårdaren på Säters Paviljong som tolkat Lennarts oartikulerade utsaga:

Kitgluggen till NEX är så pass mycket bättre att jag anser (efter personliga bildjämförelser) med samma NEX-5 och adapter för A-mount (där A-mount 17-55SAM monterats) att E-kitgluggen håller väsentligt högre klass vad gäller såväl upplösning, CA och att färgerna R; G o B träffar sensorn med betydligt mindre diversion.

Man får helt enkelt bättre detaljering, snyggare färgövergångar, Liknande prestanda på vanliga A-mount-kitgluggen och Sony är hemma. Sedan spelar det ingen roll om SAM-gluggen är plastigare och glappigare än E 17-55:an. Bara den levererar något så när i närheten.

Varför inte ge konventionella APS-C samma chans som Sony gav FF som säljer A850 i kit med den alldeles utmärkta 28-75/2.8 SAM?

Sony säljer bra i japan, undrar hur ofta japanerna byter kamera. Vad gäller bilar så byter dom ofta, så har det varit tidigare, så bilarna byggdes utan att vara särskilt sevicevänliga, och gick något sönder så blev reperationen mer komplicerad och dyr, vilket betyder att japanerna inte har så gamla bilar, ingen är äldre än 3 år C:A. Sverige hade väl bland europas äldsta bilpark i alla fall som jag mins från 90-talet. Kanske inte fungerar likadant inom kamerafronten dock för japanerna.

När jag besökte MM-Örebro så fanns varken A580 eller A55, därimot ett antal Nexar. Pentax hade flera modeller inne, kameror som jag rent visuellt tycker ser riktigt bra ut, men blev lite förvånad vad liten deras K7 var, den var mycket låg så det blev trångt för lillfingret.

Om jag vore kamerakonstruktör så skulle jag omedelbart titta på olika varianter av Lillfingerstöd som man kunde snäppa dit alternativit fälla ut, man skulle kunna tänka sig en utformning liknade en avtryckare som finns på pistoler/Gevär. Greppkänslan ligger ofta högt vid alla tester, och detta med om Lillfingret får plats eller ej är ständigt akuellt, Alternativen som finns är då att skruva på stora vertikalgrepp. som ofta då inte heller är särskilt billiga.

Dessa kameror verkar inte heller vinna så jättemycke i vikt fast dom är förvånansvärt små, A55 därimot är bara 95 gram tyngre än en G12:a. men så klart det är utan optik då. Nog tycker jag att det finns saker att förbättra på våra kameror, allt handlar inte om högiso eller att skriva ut jätteplancer. precis som om våra bilar skulle ha 600Hk men vara strypt till 150HK, för det är så svårt att kunna andvända allt.

//Bengt.

Ja dom byter kameror kanske oftare men det är inte den främsta anledningen till att Sony säljer bra där...Japaner är väldigt köpstarka när det gäller ny teknik...dom anammar ny teknik mycket snabbare än många/dom flesta länderna.

Japanska bilar inte sevicevänliga o komplicerad och dyra att reparera??? Vilket årtal snackar vi nu??....Japanska bilar är idag dom som tillhör dom absolut driftsäkraste och inte dyrare eller mer komplicerade att reparera/serva än dom andra stora bilmärkena.

Va har du fått ifrån att Japanerna inte har en bil som är äldre än ca 3 år?? Japan har förmodligen de strängaste fordonsregler och utgivningsregler som finns på denna planet när det gäller bilar. Varje fordon måste gå igenom en obligatorisk fordonsinspektion vartannat år till en hög kostnad vilket gör att Japanerna servar o sköter om sina bilar väldigt väl för att hålla bilarna i mycket gott skick för att klara denna test som har mycket höga krav.

Utformningen på greppet har stor betydelse för om hur bra alla fingrar får plats på greppet så det är inte bara längden på greppet som är avgörande....personligen har jag inga större problem med nått grepp på dom olika kameramodellerna(DSLR) som finns på marknaden..."trillar" lillfingret utanför så "viker" jag in det så att det hamnar under kameran/greppet istället...greppet blir tyvärr lidande på små kameror... jag personligen stör mig mer på att det är så trångt o ont om plats för fingrana mellan grepp och objektivet/objektivfattningen på dom mindre modellerna än att greppet är lite mindre/inte så väl tilltaget.

Hehehe tja i Japan är alla bilar enligt lag utrustade med en hastighetsbegränsare....ovs prestanda så begränsa högsta hastighet till ca 180 km/t....dock så kam man ju utnyttja en kameras max-prestanda trotts att greppet inte är helt perfekt för så dåligt är inte nått av greppen på dagens kameror så att det är direkt avgörande för bildkvalitén mm.

Grattis! Ser fram emot intryck senare.
Nytt i Sverige inkl. moms 12350 kr. Får man fråga var?

/Mats
(Troligen snart ett 70-300G till salu)

Det ringde en kvinna från Pixmania och kollade att min beställning var OK. Jag frågade henne om det var något särskilt ex de sålde billigare men de hade fler så det var det inte. Så det går att köpa fler till samma pris. Det skickas nu från Frankrike, så de jobbar tydligen på helgern.

...

Dåliga eller rättare sagt sämre rawkonverterare spelar roll för testare som lägger ut sina resultat. Och mina herrar, ni får ursäkta mig men anser ni att sämre rawkonverterare och kitobjektiv inte har någon betydelse för att via testare fånga upp intresset hos inköpare för ÅF så är jag inte ensam dåre här...

Jorden anropar Säter, kom in Säter!!!

Varifrån kommer föreställningen att Sony 18-55SAM är så kasst?
Jag anser att det är riktigt bra. Känns lite "billigt" i byggkvaliten, men det gör sitt jobb och är väldigt lätt och smidigt.

Optiskt sett är det bra. Jag tror inte att det ligger efter Canons motsvarande objektiv. Att Canons blir dyrare och känns solidare osv. har väl också en del att göra med att OS ska in där.

Det är inte alldeles enkelt att göra ett ordenligt test eftersom Sony-objektivet sitter på en sony-kamera och Canon-objektivet på en Canon-kamera, så det är lite knepigt att avgöra vilken del i systemet som egentligen testas.

Hursomhelst så blir dessa tester petimetertester som inte har så stort avgörande i verkligheten för målgruppen. Många andra faktorer som ljus och exponering, DRO-inställning, fokusering på rätt ställe, handhavande utan skakning osv. som är mer avgörande för bildresultatet än någon siffra i ett skärpetest i ett laboratorium.

Kan du visa upp en bildjämförelse där en Canon med kit-objektiv gör så att det blir en bätttre bild än en Sony med kitobjektiv.

När jag precis hade skaffat min A850 (första gången) så gick jag en tur på stan med både den och min A550 och tog ett antal jämförande bilder.

Här är två bilder på samma motiv vid samma tillfälle. A850 var utrustad med sigma 70 mm. f/2,8 macro, som är ett synnerligen bra objektiv. A550 med kitobjektivet 18-55SAM inställt på 45 mm. Bägge ISO 200 och bländare 8 (blev 1/800s på A550 och 1/500s på A850 av nån anledning, drygt 1/2 EV skillnad ju) och sedan försiktigt bearbetade med Adobe Camera Raw med precis samma inställningar (kopierade .XMP-filen). A850-bilden är nedskalad i PS till samma pixelstorlek som A550-bilden. Därefter likadant skärpta med unsharp mask styrka 70, radie 1.

www.lillnor.net/ZaccoBoss_A550-1855SAM.jpg
www.lillnor.net/ZaccoBoss_A850-Sigma70.jpg

Så i verkliga livet för målgruppen är inte skillnaden mellan kit-objektiven hos märkena annat än försumbar hävdar jag.

Provade igår med Sony Image Data Converter och blev positivt överraskad.
Måste erkänna att jag tidigare när jag för länge sedan använt programmet knappt hade en susning om vad reglagen betydde och gjorde. Sedan skaffade jag Adobe CS5 och efter det lärt mig mer om RAW och hur man egentligen gör.

IDC har ju princip samma möjligheter utom selektiv hantering med penslar, men det är inget jag normal använder i ACR egentligen för jag lyckas inte bra med det utan att få gloria-effekter.

IDC har ett par fördelar, speciellt att det går att spara flera versionersom bakas in i .ARW-filen. Dessutom har den samma terminologi som kamerans inställningar och samma "motivprogram". ACR sparar inställningarna man gjort i en lös .XMP-fil och det går bara att ha en sådan för varje raw-fil.

När det gäller knepiga bilder och finlir med brusreduceringen så är det möjligt att ACR är bättre, men det har jag inte haft möjlighet att prova. Tycker dock mindre och mindre att pixel-peeping på den nivån är så viktigt egentligen. Tror inte att skillnaden är så värst stor, det är avsevärt mer avgörande hur skicklig personen är som drar i spakarna än algoritmerna inuti programvaran. En skicklig bildbehandlare får bättre resultat i IDC än en halvkass bildbehandlare får med ACR.
En duktig person kanske kan få aningen bätre resultat med ACR, men det är ju inte målgruppen. Den som går vidare och blir duktig och vill satsa på bildbehandling köper kanske Adobe PS ändå sedan, oavsett kameramärke även om Nikons eller Canons medföljande RAW-program skulle vara bättre än Sonys. Har ingen erfarenhet av Canons eller Nikons programvara.

Det som skiljer sig åt är mycket arbetsflödet. Med Adobe kan jag öppna en raw, göra globala justeringarna där och bara klicka på knappen "open" så är man inne i PS direkt. Med IDC blir det mera meck genom att man måste mellanlanda i en TIFF (eller i jpeg). Tycker också att ACR är smidigare, snabbare och mjukare att arbeta i än IDC. IDC har ju två visningslägen och i den finare inställningen så är det lite yxigt att göra en justering och vänta på att bilden renderas. Adobe har byggt ihop det här så att det blir mjukare utan olika inställningar, bara man håller koll på den gula varningstriangeln upp i högerhörnet.

Nä Lennart, håller inte med dig. Varken kit-objektivet eller raw-hanteraren är dåliga hos Sony. Visst finns bättre prylar, det är ju därför såna som vi köper objektiv för flera tiotusentals kronor och program för också tiotusentals kronor. Men som start för den som köper sin första DSLR är det full tillräckligt. För den som har hållit på ett tag och har bra objektiv och vill uppgradera sin kamera så går det ju faktiskt att handla kameran utan objektiv också.

kit-objektiv och raw-program har försvinnande liten del av skulden till att det säljs så ofantligt mycket mer Canon än Sony-kameror.

Vi har väl olika åsikt helt enkelt.

/Mats

Jag mailade för flera år sedan, och hade önskemål om dom också kunde redovisa upplösning vid högre Iso-tal och inte bara vid basiso, hur många linjer klarar som exempel en 7D vid Iso 1600 eller Iso 3200.
Det vore väl en fin konsumentupplysning, och ytterligare ett bevis på optikens prestanda. Jag väntar än och hoppas på det. //Bengt.

Inte så mycket bevis på optikens prestanda då upplösningen på höga ison beror främst på hur bra kameran/sensorn är på höga ison....sen tror jag inte den vanlige konsumenten bryr sig så mycket om upplösningstest utan det är nog mest vi kameranördar som gottar oss i detta.

Greppkänslan ligger ofta högt vid alla tester, och detta med om Lillfingret får plats eller ej är ständigt akuellt, Alternativen som finns är då att skruva på stora vertikalgrepp. som ofta då inte heller är särskilt billiga.

Jag har ett vertikalgrepp till min A580. Helt ok fint och välbyggt med plats för två batterier. Gör att lillfingret får bra stöd och kameran ligger mycket bättre i handen för vänsterhanden även vid horisontalfoto. Kameran blir i princip kvadratisk och jag gillar det skarpt, så det är väl upp till var och en om man vill sätta dit eller inte. Ingen big deal i ett test egentligen.

Speciellt dyrt var det inte tycker jag, mindre än 300 kr.
http://www.linkdelight.com/B1I-Batt...-Alpha-A500-A550-VG-B50AM.html?keyword=vg-b50

/Mats

Ja dom byter kameror kanske oftare men det är inte den främsta anledningen till att Sony säljer bra där...Japaner är väldigt köpstarka när det gäller ny teknik...dom anammar ny teknik mycket snabbare än många/dom flesta länderna.

Japanska bilar inte sevicevänliga o komplicerad och dyra att reparera??? Vilket årtal snackar vi nu??....Japanska bilar är idag dom som tillhör dom absolut driftsäkraste och inte dyrare eller mer komplicerade att reparera/serva än dom andra stora bilmärkena.

Va har du fått ifrån att Japanerna inte har en bil som är äldre än ca 3 år?? Japan har förmodligen de strängaste fordonsregler och utgivningsregler som finns på denna planet när det gäller bilar. Varje fordon måste gå igenom en obligatorisk fordonsinspektion vartannat år till en hög kostnad vilket gör att Japanerna servar o sköter om sina bilar väldigt väl för att hålla bilarna i mycket gott skick för att klara denna test som har mycket höga krav.

Utformningen på greppet har stor betydelse för om hur bra alla fingrar får plats på greppet så det är inte bara längden på greppet som är avgörande....personligen har jag inga större problem med nått grepp på dom olika kameramodellerna(DSLR) som finns på marknaden..."trillar" lillfingret utanför så "viker" jag in det så att det hamnar under kameran/greppet istället...greppet blir tyvärr lidande på små kameror... jag personligen stör mig mer på att det är så trångt o ont om plats för fingrana mellan grepp och objektivet/objektivfattningen på dom mindre modellerna än att greppet är lite mindre/inte så väl tilltaget.

Hehehe tja i Japan är alla bilar enligt lag utrustade med en hastighetsbegränsare....ovs prestanda så begränsa högsta hastighet till ca 180 km/t....dock så kam man ju utnyttja en kameras max-prestanda trotts att greppet inte är helt perfekt för så dåligt är inte nått av greppen på dagens kameror så att det är direkt avgörande för bildkvalitén mm.

Det jag refererade till var lite äldre artiklar om just Toyota men det var när dom var mycket driftsäkra, inte 60-tal. men kommer inte i håg om det var sent 80-tal början 90-tal. men är säker på att dom då var ett av dom länder som sällan körde omkring i äldre bilar som vi i Sverige gjorde. om dessa artiklar var felaktiga kan jag inte svara på. när dom slog igenom på bredare front i sverige/europa så uppmärksammade man att Toyota var tidiga med att kalla in bilarna före besiktningen, så när dom kollade bilen var den oftas okej och fick en nolla i protokollet.

Har man små händer så klarar man självklart även tunna och låga grepp. Äldre analoga kameror hade inga grepp att tala om överhuvudtaget, sitter nu med en Canon AE-1 en på sin tid sveriges mest köpta kamera, den har endast en liten plåtbit att hålla två fingrar mot. om greppet för övrigt är grunt så slår ju fingrarna i både optik och kamera-kropp, jag fotar väl sällan flera timmar i sträck så man kanske inte känner av hur bra/dåligt greppet är om man inte andvänder kamera under långa pass. Men visst är vi ganska så anpassningsbara och gör det bästa av det. //Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar