avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jag är lite förvånad över ovan skrivna: Att 60D i princip är lik Nikon D7000 när det skiljer nästan 2 steg i headroom mellan dem. Det är ganska mycket skillnad i DR som kan plockas ut där av Nikon.
Att Nikon D7000/Pentax K-5/Sony A580 ger lite bättre teknisk kvalitet än Canon 60D/Canon 7D (de har väl exakt samma sensor-inkråm?) är inte särskilt förvånande. Dels är Sonys sensor nyare (och jag tror personligen att de har lite mer innovationsförmåga och resurser än Canon och har väl möjligen också delvis utnyttjat en del av backlit-tekniken från EXMOR-R) och dessutom så är Sony-sensorn lite större till ytan än Canons samtidigt som Canons har fler pixlar. Det är väl ett generellt faktum att brus, värmeutveckling , skuggning från ledningskomponenter och "överhörning" mellan närliggande pixlar blir större när pixeltätheten ökar.
Att det skulle vara skillnader mellan Nikon/Pentax/Sony vid exakt samma exponering av samma motiv och då man tittar på "äkta" RAW-data skulle förvåna mig, men Kamera och Bild ger snarast intrycket av att det skulle vara mindre skillnad mellan Nikon och Canon än mellan Nikon och Pentax/Sony, vilket jag i allafall tycker verkar märkligt.
Det skulle vara klargörande att också visa hur kamerornas uppgivna ISO-värden stämmer med verkligheten. T.ex. genom att vid samma tillfälle i exakt samma ljus och samma motiv med samma exponeringsområdesinställning och likvärdiga objektiv med samma bländartal och samma ISO-inställning kontrollera att kamerorna verklgen ger samma slutartid (och helst bör man mäta upp slutartiden också). Helst att ha med två eller tre olika exponeringsmätare också som referens.
Jag misstänker nämligen att det avrundas lite snett och friseras en hel del både vad gäller ISO-tal i kamerorna och bländaröppningar på objektiven.
Om inte det görs och det finns en skillnad mellan olika kameror i det avseendet, så blir ett test missvisande där man jämför bilder som "bara" har samma ISO-inställning på kamerorna. Helst ska man exponera helt manuellt med samma slutartid och bländare och även använda likadant ett tredjepartsobjektiv, t.ex. Sigma, som finns till alla kameramodellerna.
/Mats