K5 är precis lika användbar för mig som en 7D. Totalt ointressant som investering men intressant som en spegling av teknikens landvinningar men du missar fortfande poängen. Varför skall jag byta ut mina prylar mot något som är aningens bättre när jag redan har en utrustning som presterar i de allra flesta fallen bättre än vad jag behöver? Min bil klarar 210 km/h om det kniper. Varför skulle jag byta ut den mot en som gör 220 km/h om jag ändå aldrig kör i den hastigheten?
Jag kommer att investera i en begagnad D700 när ersättaren kommer. Jag är rätt säker på att det är den sista uppgraderingen jag kommer att göra på mycket länge inom DSLR i sitt nuvarande utförande. Om några år gissar jag att hela marknaden ser helt annorlunda ut och då är det en annan sak. Kanske med en EVF som faktiskt fungerar, helt nya koncept och utseenden som ger en verklig fördel. Inte bara en papperstiger.
Varför investerar jag då i en D700 om jag redan är nöjd. I ärlighetens namn så är det mest för att det är kul. I andra hand så finns det situationer där en D700 skulle lyfta bildkvaliteten rejält på ett sätt som 7D/A580 eller K5 inte gör. På riktigt höga iso.
Att sedan "Pentax K5 har slukat alla dina Nikons i ett enda bett." är väl bara kul för alla som använder märket. Gratulerar till det. Men det gör inte min kamera en sämre kamera för det. Den presterar fortfarande precis lika bra bilder som fortfarande oftast vida överstiger vad jag behöver...
Fortfarande är jag lika förvånad över att tekniken inte kommit längre sedan D300 lanserades. Antingen var D300 en kalaskonstruktion eller så har marknaden mognat. Kanske en kombination av bägge. NEX serien känns som en avsevärt mer nydanande produkt än vad K5/A580/7D är.
Precis det du vill peka på, har jag mycket ofta på det ena eller andra sättet ofta nämt när jag skriver i dessa sidor. Som exempel och referens har jag använt mig av den då synnerligen lyckade kamera-modellen Canon 20D ((8Mp) gedigen, välbyggd och redan för snart 6 år sedan kunde den ta med 5b/s. Du har utan tvekan missat många av mina inlägg, men du kan vara säker på att jag har god kännedom om vad du har skrivit. Jag såg att den eminente och kloke Aspman till och med snöt en av mina förklaringar till Canikonernas framgång, nämligen lanceringen av Canon 300D den första riktigt billiga serieproducerade instegskameran, jag kommer ihåg än idag vad Foto var lyriska över den modellens bildkvalitet, medans äldre generation svor ve och förbannelse över litenheten, går väl inte att ta bilder med en sådan liten kamera.
Detta genialiska steg är jag inte helt säker på att ens Canon visste vad det skulle innebära, men herregud vad många nya systemkameraägare dom fångade in, att kameran var så silverplastig och inte vacker brydde sig ingen om. ( Canon har inte alltid gjort metallkameror)
Som någon annan skrev, var övriga tillverkare nästan på blöjstadiet när 300D släpptes.
Vad detta inneburet för Canons framgångar är lätt för alla att räkna ut.
Vad gäller Nikons D300 så var det ju en framgångssaga av oerhört välgjorda modeller som Nikon tidigare gjort, Nikon blev mästare på att tillverka ergonomiska, hanteringinsvänliga Promodeller, tunga stora, magnesiumdoftande bildmaskiner, hette den nu DH2x som så tidigt hade väldigt snabb autofokus, rent intialt som man säger, klart snabbare faktiskt än D300, men inte så många pixlar att flytta på.
Fredrik har helt förstått vad många inte vill förstå, han skriver bra här hur vissa modellers inovationer, även gynnar blivande Canikon köpare, bara ett exempel den inbyggda stabben som olympus, pentax, sony införde i sina kameror, optiken till Canon/Nikon som har sin stab i optiken, började släppa allt billigare varianter av optik med stabillisering, för visst tusan hade dom uppmärksammat nämda kamerors framgångar med inbyggd i kamerakroppen, trevligt för alla Canikonerägare.
Sedan håller jag med Peter som skrev, Att Canon/Nikon äger ju i princip hela kameravärlden, i dom raderna ingår ingen som helst avighet (bara lite) sedan får andra börja och dribbla om avundsjuka,konspiratoriska, fanatiska Sonyägare. Det är skär och klar fakta, dom lägger ju ner miljarder i reklampengar för att framhäva sina produkter, så även om K5:an skulle klå 60D på dom flesta viktiga punkterna, som testare då anser vara viktiga. så kommer 60D att sälja mångdubbelt flera kameror än K5, och en stor anledning till det är att så många tusen fler sitter med Canonoptik hemma, för dom köpte 300D en gång i tiden.
Vänl.//Bengt.