Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560/A580: bäst bildkvalitet i APS-C-klassen, bättre än Canon och Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra inlägg Fredrik

Stenhård konkurrens skapar bättre produkter för oss oavsett vad vi har för märke på våra kameror :)

För mig som glad amatör har ju numera ALLA kända märken riktigt bra kameror i sitt sortiment. Dom enda som just nu känns lite på bakkant är Olympus och där tror jag att dom kommer att lägga sitt krut på annat än stora systemkameror framöver men det är bara vad jag tror :)

Fast just nu måste jag nog påstå att Pentax och Sony är hetast även om Nikon D3100 verkar vara en lyckträff. Ska bli kul att se nästa drag hos dom 2 stora :)

K5 är precis lika användbar för mig som en 7D. Totalt ointressant som investering men intressant som en spegling av teknikens landvinningar men du missar fortfande poängen. Varför skall jag byta ut mina prylar mot något som är aningens bättre när jag redan har en utrustning som presterar i de allra flesta fallen bättre än vad jag behöver? Min bil klarar 210 km/h om det kniper. Varför skulle jag byta ut den mot en som gör 220 km/h om jag ändå aldrig kör i den hastigheten?

Jag kommer att investera i en begagnad D700 när ersättaren kommer. Jag är rätt säker på att det är den sista uppgraderingen jag kommer att göra på mycket länge inom DSLR i sitt nuvarande utförande. Om några år gissar jag att hela marknaden ser helt annorlunda ut och då är det en annan sak. Kanske med en EVF som faktiskt fungerar, helt nya koncept och utseenden som ger en verklig fördel. Inte bara en papperstiger.

Varför investerar jag då i en D700 om jag redan är nöjd. I ärlighetens namn så är det mest för att det är kul. I andra hand så finns det situationer där en D700 skulle lyfta bildkvaliteten rejält på ett sätt som 7D/A580 eller K5 inte gör. På riktigt höga iso.

Att sedan "Pentax K5 har slukat alla dina Nikons i ett enda bett." är väl bara kul för alla som använder märket. Gratulerar till det. Men det gör inte min kamera en sämre kamera för det. Den presterar fortfarande precis lika bra bilder som fortfarande oftast vida överstiger vad jag behöver...

Fortfarande är jag lika förvånad över att tekniken inte kommit längre sedan D300 lanserades. Antingen var D300 en kalaskonstruktion eller så har marknaden mognat. Kanske en kombination av bägge. NEX serien känns som en avsevärt mer nydanande produkt än vad K5/A580/7D är.

Precis det du vill peka på, har jag mycket ofta på det ena eller andra sättet ofta nämt när jag skriver i dessa sidor. Som exempel och referens har jag använt mig av den då synnerligen lyckade kamera-modellen Canon 20D ((8Mp) gedigen, välbyggd och redan för snart 6 år sedan kunde den ta med 5b/s. Du har utan tvekan missat många av mina inlägg, men du kan vara säker på att jag har god kännedom om vad du har skrivit. Jag såg att den eminente och kloke Aspman till och med snöt en av mina förklaringar till Canikonernas framgång, nämligen lanceringen av Canon 300D den första riktigt billiga serieproducerade instegskameran, jag kommer ihåg än idag vad Foto var lyriska över den modellens bildkvalitet, medans äldre generation svor ve och förbannelse över litenheten, går väl inte att ta bilder med en sådan liten kamera.

Detta genialiska steg är jag inte helt säker på att ens Canon visste vad det skulle innebära, men herregud vad många nya systemkameraägare dom fångade in, att kameran var så silverplastig och inte vacker brydde sig ingen om. ( Canon har inte alltid gjort metallkameror)

Som någon annan skrev, var övriga tillverkare nästan på blöjstadiet när 300D släpptes.
Vad detta inneburet för Canons framgångar är lätt för alla att räkna ut.

Vad gäller Nikons D300 så var det ju en framgångssaga av oerhört välgjorda modeller som Nikon tidigare gjort, Nikon blev mästare på att tillverka ergonomiska, hanteringinsvänliga Promodeller, tunga stora, magnesiumdoftande bildmaskiner, hette den nu DH2x som så tidigt hade väldigt snabb autofokus, rent intialt som man säger, klart snabbare faktiskt än D300, men inte så många pixlar att flytta på.

Fredrik har helt förstått vad många inte vill förstå, han skriver bra här hur vissa modellers inovationer, även gynnar blivande Canikon köpare, bara ett exempel den inbyggda stabben som olympus, pentax, sony införde i sina kameror, optiken till Canon/Nikon som har sin stab i optiken, började släppa allt billigare varianter av optik med stabillisering, för visst tusan hade dom uppmärksammat nämda kamerors framgångar med inbyggd i kamerakroppen, trevligt för alla Canikonerägare.

Sedan håller jag med Peter som skrev, Att Canon/Nikon äger ju i princip hela kameravärlden, i dom raderna ingår ingen som helst avighet (bara lite) sedan får andra börja och dribbla om avundsjuka,konspiratoriska, fanatiska Sonyägare. Det är skär och klar fakta, dom lägger ju ner miljarder i reklampengar för att framhäva sina produkter, så även om K5:an skulle klå 60D på dom flesta viktiga punkterna, som testare då anser vara viktiga. så kommer 60D att sälja mångdubbelt flera kameror än K5, och en stor anledning till det är att så många tusen fler sitter med Canonoptik hemma, för dom köpte 300D en gång i tiden.

Vänl.//Bengt.

Det finns ytterligare en viktig milstolpe bland de tidigare modellerna och det var D70. Tror att den var lika viktig för Nikon för de avancerade användarna som 300D var för Canon. Tror att en stor del av framgångssagan för Nikon med Dxxx serien grundlades redan där. Många tenderar att stanna inom märket då det kostar för mycket att byta. Själv hade och har jag en D100. Har faktiskt kvar min första. Köpte en för 24000 ner den prissänktes från 30000. Köpte en D70 då jag behövde två kameror men sålde den snabbt och köpte en till D100 istället.

Jag har nog läst de flesta av dina inlägg och ev missförstånd handlar nog snarare om det begränsade utrymmet i forum som detta. Och jo jag håller med dig ang 20D. En fantastiskt kamera som fortfarande skulle stå sig fint men några små förändringar.

Nog är det så, det du och jag skulle kunna säga öga mot öga under 15minuter.
får vi skriva 10 sidor A4:a i forumet.

Blir problem då i bland vad man vill säga eller ha sagt. Vi Sonyfolk pratar ofta om att sony är ganska nya, inom dslr, och det stämmer nog till viss del, vi vet ju inte om dom gamla Konika/Minolta-ingenjörerna faktiskt lever idag, är ju eller ingen garanti att man blir lyckad inom det digitala.

satt härom dagen och bläddrade i en gammal Foto från 2001 sept. Nummret, har nog skrivit om detta förut någongång, där släper sony 2 nya kompaktmodeller S75 och S85 dom har strax under 4Mp, två bastanta modeller, dom har det mesta som sedan nyare systemkameror har, PASM, exponeringskompensation, bracketing mm. dom bild exempel som visas ser väldigt bra ut. S85 vart toppklassad, optiken tyckte dom var väldigt lik den som satt i Canons G1. jag har alltid undrat över dessa modeller, dessa två kameror tydde på att sony redan då var med i hetluften, dessa var inte dom första, men dom kunde mycket. det är nu som jag inte får ihop det riktigt, steget till riktigt hyggliga systemare borde ligga nära redan här.

Man undrar om kompaktteknikarna jobba på egen avdelning och inte sedemera samarbetade, med dslr-teknikerna, vi få väl alldrig veta, men jag får inte ihop det, men dom var troligen nöjda med sin sektor och tyckte att det räckte. men man undrar i bland när dom för tio år sedan nästan var framme.

//Bengt.

Som teknikintresserad följer man vad som händer oavsett vilket märke det gäller, jag har svårt för dessa "hata Canon" som förekommer bland Nikonister, men uppskattar de nyanserade som varit flitiga i denna tråd desto mer. Allmänt kan man säga att en kamera är bra om den uppfyller användarens krav och behov, även om det finns bättre kameror på marknaden. T.ex. så är min EOS 400D i de flesta fall mer än tillräcklig men min EOS 7D är ju bättre i de flesta avseenden, men resultatet från 400D blir ju inte sämre för det, och det lilla lätta är i många fall ett tungt vägande skäl för vilken kamera jag tar med. Så Sony är verkligen på rätt väg med NEX och att adaprar finns för de objektiv som presumtiva köpare redan har underlättar ju övergången. Kan just undra om Nikons kommande spegellösa också får bakvänd fattning. Enligt rykten så kommer både Nikon och Canon snart med sina modeller i denna genre. Men det är ju inte bara själva produkten som avgör försäljningsframgångar, Nikon har uppenbarligen lyckats bra med sin aggressiva marknadsföring med generösa erbjudanden till kändisfotografer och tidningar, detta misstänker jag får betalas av de övriga köparna, man kan undra vad de gör av all dyrbar Canonutrustning de byter in med generösa villkor.

Varför investerar jag då i en D700 om jag redan är nöjd. I ärlighetens namn så är det mest för att det är kul. I andra hand så finns det situationer där en D700 skulle lyfta bildkvaliteten rejält på ett sätt som 7D/A580 eller K5 inte gör. På riktigt höga iso.

Så stor skillnad verkar det inte vara...K-5 verkar riktigt jäklar bra.....K-5 vs D700 på iso25600

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=36841733

Senast ändrad:
Nikon-bilden har bara fått ljus som motsvarar ISO40.000. Detta bör man ta med när man gör sådana här jämförelser... Pentaxen har fått ganska exakt en halv Ev mer exponering. Bilderna jämför alltså egentligen Pentax ISO25600 mot Nikon ISO40000.

Med detta inte sagt att den inte är imponerande... :)

Senast ändrad:
Som teknikintresserad följer man vad som händer oavsett vilket märke det gäller, jag har svårt för dessa "hata Canon" som förekommer bland Nikonister, men uppskattar de nyanserade som varit flitiga i denna tråd desto mer. Allmänt kan man säga att en kamera är bra om den uppfyller användarens krav och behov, även om det finns bättre kameror på marknaden. T.ex. så är min EOS 400D i de flesta fall mer än tillräcklig men min EOS 7D är ju bättre i de flesta avseenden, men resultatet från 400D blir ju inte sämre för det, och det lilla lätta är i många fall ett tungt vägande skäl för vilken kamera jag tar med. Så Sony är verkligen på rätt väg med NEX och att adaprar finns för de objektiv som presumtiva köpare redan har underlättar ju övergången. Kan just undra om Nikons kommande spegellösa också får bakvänd fattning. Enligt rykten så kommer både Nikon och Canon snart med sina modeller i denna genre. Men det är ju inte bara själva produkten som avgör försäljningsframgångar, Nikon har uppenbarligen lyckats bra med sin aggressiva marknadsföring med generösa erbjudanden till kändisfotografer och tidningar, detta misstänker jag får betalas av de övriga köparna, man kan undra vad de gör av all dyrbar Canonutrustning de byter in med generösa villkor.

Ett klart faktum är också att i Sonytrådarna så näms övriga märken mycket mera, vilket tyder på att Sonyfolket är mera insatta i andra märken än övriga, i Sonytråden får man även länkhänvisningar
till andra märken, detta förekommer inte i andra trådar, vi skriver så mycke i bland om andra märken att vi får skäll och bannor av vissa. Är inte detta en Sonytråd månne säger dom till oss. för närvarande så gratulerar vi Pentax nu i Sonytråden för den fina K5:an dom släppt, tror inte att man hittar mycket av det i övriga trådar, bland alla märken har det alltid funnits fanatiker som är väldigt lika vissa fotbollssupportrar
Som alltid tycker deras lag är bäst i världen, och förlorar dom någon match så beror det ofta på Dommaren ( Testaren) skojigt att se är ju A580 som fick lite gott renome, men blixtsnabbt kom motsvaren, hallå, D7000-K5 är inte testade, typ vänta bara. och skillnaderna mot 60D är pytte,pytte,pytte litet så det så. det sa fröderberg som glömde bort att testa nya AF systemet hos A580 dessutom. Men vi var flera här i tråden som faktiskt nämde att andra märken hade fina sensorer på gång, duktiga isostädare också har dom.

//Bengt.

Det är en jätteskillnad. Mina objektiv passar inte på K-5 hur bra den kameran än är..... 80-400, 70-200 f2,8, 24-70 och 17-55 f2,8, 85/1,4, Zeiss 50/1,4 samt en sisådär 14-15 andra gluggar kostar för mycket att byta ut.

Herregud jag tror vi får skicka dom där städdamerna, som härjar på TV:en
det behöver röjas upp hos dig, du kan ju inte gå och trampa runt på optik
som ligger över allt och skräpar. gamla D100 och ett koppel D40:iar.

//Bengt.

Herregud jag tror vi får skicka dom där städdamerna, som härjar på TV:en
det behöver röjas upp hos dig, du kan ju inte gå och trampa runt på optik
som ligger över allt och skräpar. gamla D100 och ett koppel D40:iar.

//Bengt.

Jag har även en underbar och nästan oanvänd FM3A i vitrinskåpet med ett gäng AI gluggar. Känslan i dessa kan igen Sony, Pentax eller Nikon slå.... Tyvärr så använder den film..... därav att den ligger i vitrinskåper som ett smycke istället för att den används..... Givetivs använder jag inte allt hela tiden. Har tre fyra gluggar som är mina vardagsobjektiv. 16-85, 17/55, 70-200, 85/1,5 och på resor 80-400 är de jag använder mest. Men det är jättekul att plocka fram gamla eller nya godingar ur skåpet då och då, bara för att jag kan

Jag har sparat i stort sätt alla objektiv jag haft sedan jag köpte min första Nikon. Den begagnade FEn. De få prylar jag sålt har jag ångrat efteråt och tom köpt nya. Husen har jag däremot sålt. Förutom min gamla D100 som frugan och dottern använder....

Senast ändrad:
Jag har även en underbar och nästan oanvänd FM3A i vitrinskåpet med ett gäng AI gluggar. Känslan i dessa kan igen Sony, Pentax eller Nikon slå.... Tyvärr så använder den film..... därav att den ligger i vitrinskåper som ett smycke istället för att den används.....

Givetvis använder jag inte alla mina gluggar konstant. De mest använda är 16-85, 17-55, 70-200, 80-400 och 85/1,4. Övriga är sådant som jag har inhandlat under många år. Har kvar i stort sätt allt sedan jag köpte min begagnade FE. Det är fördelen men Nikon. Allt gammalt skit passar

Ja du nämner kameror som man bara drömde om i ungdommen, för mer än 40 år sedan
fick jag köpa en Konika autoreflex T med 28 vidvinkel och 200 tele undra om det inte satt ett 40mm Hexagon på, optiken är kvar men kameran är borta, på så vis halka jag in i Konika/Minolta stallet.

//Bengt.

K5 är precis lika användbar för mig som en 7D. Totalt ointressant som investering men intressant som en spegling av teknikens landvinningar men du missar fortfande poängen. Varför skall jag byta ut mina prylar mot något som är aningens bättre när jag redan har en utrustning som presterar i de allra flesta fallen bättre än vad jag behöver? Min bil klarar 210 km/h om det kniper. Varför skulle jag byta ut den mot en som gör 220 km/h om jag ändå aldrig kör i den hastigheten?

Jag kommer att investera i en begagnad D700 när ersättaren kommer. Jag är rätt säker på att det är den sista uppgraderingen jag kommer att göra på mycket länge inom DSLR i sitt nuvarande utförande. Om några år gissar jag att hela marknaden ser helt annorlunda ut och då är det en annan sak. Kanske med en EVF som faktiskt fungerar, helt nya koncept och utseenden som ger en verklig fördel. Inte bara en papperstiger.

Att sedan "Pentax K5 har slukat alla dina Nikons i ett enda bett." är väl bara kul för alla som använder märket. Gratulerar till det. Men det gör inte min kamera en sämre kamera för det. Den presterar fortfarande precis lika bra bilder som fortfarande oftast vida överstiger vad jag behöver...

Fortfarande är jag lika förvånad över att tekniken inte kommit längre sedan D300 lanserades. Antingen var D300 en kalaskonstruktion eller så har marknaden mognat. Kanske en kombination av bägge. NEX serien känns som en avsevärt mer nydanande produkt än vad K5/A580/7D är.

Jo, jo. Min F2 räckte till från 1972 till den digitala eran runt 2004. Min D300 lär räcka till för mina fotografiska behov och intressen många år till (å länge elektroniket etc. håller). Ni som köpt modernare grejer - grattis, men blir era bilder verkligen bättre än mina? / mvh FiCa1

Jag kan i viss mån förstå Sonyägarnas besvikelse att när en Sonykamera äntligen blir bäst i klassen så kommer vi Canon och Nikonägare och vill förstöra deras glädje. Jag är fn Canonägare men har haft Nikon och Minoltasystem, köpt en Pentax till min son och kör en liten Olympus systemkamera som kompaktkamera så jag är knappast Canonist och jag tror likaså att många som gòr inlägg som förespråkar Canon eller Nikon knappast är fanatiker heller.

Jag tror dock att det finns skäl att stanna upp och säga "so what" om Sonys framsteg lika mycket som om något annat märke hade samma framgång. Vi pratar här om en EVOLUTION i brusutvecklingen inte en REVOLUTION. Detta är SYSTEMkameror och att köpa en kamera för att den är bra är att missa poängen. Vad skall man köpa för optik till? Skaffar man ett 18-55/3,5-5,6 äts hela fördelen upp i teleläget mot en kamera med 2 steg sämre brusprestanda om man istället lägger pengarna på en 2,8 zoom. Därför att Sonys originaloptik är dyr gör det lättare att kompensera ev brusskillnader med bättre optik hos Nikon och Canon ffa. Köper man en kamera p g a megapixelantal får man ändå bättre skärpa och kontrast med en äldre kamera och bättre optik.

Däremot, och tacksamt nog, finns det tillräckligt många INOM varje system som byter upp sig ofta och som därigenom ger oss begagnatköpare tillgång till utrustning. Vi får väl hoppas att Sony kommer med kameror nu som lockar mer kräsna fotografer med proffsoptik över till dem för en ökad konkurrens gynnar oss alla. Ett 2-märkes monopol är inte gynsam för osd Canon och Nikonägare.

Däremot tror jag att Sony som är sist ut bland de digitala ESR/SLR tillverkarna har det svårt för sig. Till skillnad från i synnerhet Canon och Nikon som var först, måste Sony fòrvandla Nikon och Canonanvändare till Sony för att växa. Dessa tillverkare sitter knappast och sover så jag tror inte att Sony kan komma med något så stort i de exklusivare segmenten att de kan locka Canon och Nikonanvändare att göra sig av med sina objektiv och byta utan att dessutom kraftigt sänka objektiv och tillbehörspriser. Kameramodeller är på sikt fel väg att gå för Sony, f u för instegsmodeller, de borde satsa met på optik istället. Canon och Nikon, trots stora objektivarsenaler lanserar fler nya objektiv per år än Sony. De flesta köpare av instegsmodeller (tror jag läst 90%) köper bara kitobjektivet. Man blir helt beroende av volym för vinsten i detta segment. Dessutom är det många som köper Nikon och Canoninstegsmodeller för att proffsen använder de märkena oavsett om ett annat märkes instegspaket faktiskt är bättre. Så Sony sitter ändå där - för att bli en betydande spelar på sikt även i de nedre segmenten är man tvungen att få en image som ett märke som proffs, och i visd omfattning, avancerade amatörer använder.

Jag har även en underbar och nästan oanvänd FM3A i vitrinskåpet med ett gäng AI gluggar. Känslan i dessa kan igen Sony, Pentax eller Nikon slå.... Tyvärr så använder den film..... därav att den ligger i vitrinskåper som ett smycke istället för att den används..... Givetivs använder jag inte allt hela tiden. Har tre fyra gluggar som är mina vardagsobjektiv. 16-85, 17/55, 70-200, 85/1,5 och på resor 80-400 är de jag använder mest. Men det är jättekul att plocka fram gamla eller nya godingar ur skåpet då och då, bara för att jag kan

Jag har sparat i stort sätt alla objektiv jag haft sedan jag köpte min första Nikon. Den begagnade FEn. De få prylar jag sålt har jag ångrat efteråt och tom köpt nya. Husen har jag däremot sålt. Förutom min gamla D100 som frugan och dottern använder....

FM3a var en riktig skönhet

men min gamla Nikon F4s från 88 var en mycket kompetent kamera

Tyvärr sålde jag den alldeles för billigt när jag skulle ner till Australien

Ångrar denna impulsförsäljning än idag

Med viss anknytning till inlägg Nr94. Jag tror att det mera måste handla om att flera kameramärken
kan beredas plats att det finns utrymme och urval.

Volvo har sålt överlägset bäst i mer än 30 år på den svenska marknaden, nära nog dubbelt så mycket som tvåan. trots det finns det utrymme för häpnadsväckande många olika bilmodeller.
och då är sverige ett litet land.

Sonycheferna har uttryckt det själva att vi kan inte konkurera på stora superpromarkanden.
Nikon/Canon äger ju hela världens promarknad inom det tyngre kameragardet.
Det är så det ser ut, bara ett enkelt konstaterande, skall Sony börja att satsa på 70000Kr kameror
Det blir som att kasta pengarna i sjön.

Att någon halv promille av Sonyister vill tro att det skulle vara möjligt, anser jag personligen är en total omöjlighet, men det är vad jag tror. Förstagångsköparen av en digital-systemkamera kanske inte riktigt
vet i allafall vad han/hon köper, det ligger ofta i händerna på en pratkunnig handlare,
när dom stiger in i butiken.

På hyllorna ligger 95% Nikon/Canonkameror, med färgglada skyltar som det står Toppklassade på, och sedan hänvisning, till Foto och kamera å Bild, dessa unga pratkunniga män och kvinnor vet mest om Canon/Nikon, för dom har alltid dominerat kameravärlden, nästan alltid sålt överlägset bäst.

Man måste bara konstatera ur verkligheten ser ut, på den analoga tiden fick arbetaren välja Konika
för den hade lägre pris, och den sålde ganska bra och i fråga om bildkvalitet stog den sig väl mot samtida modeller. Kameran saknade dock riktigt status som är så oerhört viktigt och ofta nyckeln till försäljningsframgångar.

Vi var många Sonyister som var förbannade över att inte Sony sänkte priset på den förnämliga A700
Som faktiskt hade det mesta man kan begära av en riktigt bra kamera, där fanns det mesta som är så lockande på majoriteten av många köpare. Magnesium, vädertätning, den första kameran med den högupplösta monitorn, som sedemera vart standard på övriga märken. många av oss tyckte att Sony satt sig på allt för höga hästar här. jag själv gick så långt så jag skrev att tror Sony att dom byggt en Hasselblad, för konkurenterna hade precis lika bra kameror.

För vad jag personligen tyckte då var ju att dom måste sänka priset, särskilt när första året hade gått, och på så vis locka till sig nya köpare, men icke sa nicke, när Speciellt Canon och Pentax släppte till och med flera uppföljare, så sänkte inte Sony priset något nämnvärt på sin åldrande kamera.

Men det är historia nu, Sony verkar äntligen att ha hittat sitt riktiga spår nu, dom har förmodlingen insett att vår enda chans att få vara kvar på en mycket tuff marknad, är att söka helt nya vägar, försöka att locka en ny generation av teknikintresserade unga människor. Vi gamla uvar som fortfarande sitter fast i gamla värderingar, att vreden och knappar måste vara så stora så vi kan ha tjocka vinterhandskar på oss
när vi skall ställa in någonting på kameran, det är en riktig kamera det.

Nej jag tror ingen igentligen på riktigt allvar kan ta upp kampen mot dom stora giganterna.
Vad som igentligen händer när Pentax,Sony och Olympus släpper lite unika inovationer, så snyter helt enkelt dom stora finurligheterna, och genom sina makalösa resurser, och starka ställning, så förbättrar dom och utvecklar där kanske inte tex. olympus har pengarna till.

Minn enda förhoppning är bara att det måste finnas plats för olika märken att det ges utrymme för ett stort urval, precis som vi önskar när vi går in i en sportaffär eller livsmedelshall.
Sony måste nu skärpa eggarna till det absolut yttersta, för canikonerna ligger i startgroparna, dom kommer absolut inom en snar framtid att släppa spegellösa modeller, dom har noga nu studerat vad Sony har gjort, teknikingenjörerna hos Canon/Nikon går nog för högtryck nu, det går inte att vila på lagarna inom det här tuffa området.

Vänl.//Bengt.

Jag säger tvärt om...jag tror Sony eller någon av dom andra tillverkarna mycket väl kan sänka nått av dom två stora märkena på sikt....den nya och unga generationen vill ha det senaste och det nyaste som finns på marknaden hela tiden när det gäller teknik/funktion och här är dom två stora rätt passiva...dom trampar på i samma gamla spår år ut och år in.

Ta bara Apple och deras Iphone som exempel...dom kom från ingenstans med nått helt nytt o ändrade hela synen/sättet på hur en mobiltelefon skulle se ut o fungera , dom sänkte dom största tillverkarna på väldigt kort tid är nu den ledande mobiltelefontillverkaren.

Senast ändrad:
Jag säger tvärt om...jag tror Sony eller någon av dom andra tillverkarna mycket väl kan sänka nått av dom två stora märkena på sikt....den nya och unga generationen vill ha det senaste och det nyaste som finns på marknaden hela tiden när det gäller teknik/funktion och här är dom två stora rätt passiva...dom trampar på i samma gamla spår år ut och år in.

Ta bara Apple och deras Iphone som exempel...dom kom från ingenstans med nått helt nytt o ändrade hela synen/sättet på hur en mobiltelefon skulle se ut o fungera , dom sänkte dom största tillverkarna på väldigt kort tid är nu den ledande mobiltelefontillverkaren.

Skillnaden är den att Apple tjänar sina penhar på telefonen, sysyemkameratillverkarna tjänar mycket av sina pengar på tillbehör och behöver locka till köp av dessa.

Tycker inte liknelsen med iPhone håller riktigt; vad och hur man fotograferar har inte ändrats så radikalt som hur och till vad man använder sin mobiltelefon. En iPhone är för många inte en telefon i första hand, utan en kombinerad webläsare, mediaspelare, spelkonsol etc, en trend som många andra tillverkarna varit lite sena att haka på. Det enda som väl egentligen hänt på kamerasidan är lite bättre videoinspelning, och nu den spegellösa trenden. Jag ser inget från Sony som skulle "sänka" någon annan tillverkare.

Skillnaden är den att Apple tjänar sina penhar på telefonen, sysyemkameratillverkarna tjänar mycket av sina pengar på tillbehör och behöver locka till köp av dessa.

visst iphone är ett nytänk men skiten håller inte. Min flickvän är inne på sin tredje o jag har fått min utbytt till en ny för är det fel på den så lagas den inte du får en sprillans ny om du har garanti kvar. Mina mac datorer har alltid funkat men det kan man inte säga om iphone.
som ni ser så gillar hon inte iphone för mycket ibland...........

Bilagor

• 01 iph.jpg
    01 iph.jpg
    14.6 KB · Visningar: 186
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar