Om du vill jämföra objektiv från Zeiss måste du jämföra dessa två objektiv med motsvarande autofokusobjektiv fråm Zeiss som passar Canon och Nikon.
Förstår inte ditt resonomang. Skulle objektivet vara i en särskild klass bara för att det står Zeiss på det? Tittar man istället på tester så är Zeiss 24-70 antingen lite sämre i skärpa (åtminstone vid vidvinkel) än Canons (FOTO) eller lite bättre (photozone). Däremot har det en nervös oskärpa som ligger sämre än konkurrenterna (photozone). Däremot klår Zeiss 16-35 Canons ditto åtminstone i vidvinkeldelen av zoomomfånget och här har Zeiss en fördel. Däremot kommer det till korta mot Nikkor 14-24 som, sist jag kollade, dessutom var något billigare - och det står inte Zeiss på Nikonobjektivet.
Sedan tittar man då på ett paket med zoomoptik från 16 t o m 200mm fullformat. Om man kör Canon, även om man bekostar deras nya 70-200 IS II och väljer då 5DII och 850 som hus sparar man i runda tal c:a 8000:- på Canonkombinationen. Man får lite sämre skärpa mellan 16-24mm och bättre skärpa mellan 135-200 vid bl 2,8 med Canon. Lägger man på mer tele ökar Canons prisfördel ytterligare.
Kan man leva med 12MPX men ett mer finessfullt hus tjänar man lite mindre med Nikon, men vid bl 2,8-4 spelar antet pixlar mindre roll (zoomarna är aldeles lite oskarpa vid dessa bländare som äter upp mycket av pixelökningen). Vid dessa bländare slår Nikon Zeissgluggarna mellan 16-20 och 135-200mm.
Vid fasta brännvidder är prisdkilnaden mindre om man köper Canons och Nikons senaste, men tittar vi på zeiss 85/1,4 betalar man många tusen för att få AF med Sony och Sonyvarianten kan vara mindre skarp (dock oklart, testerna går isär, men Sonyvarianten är inte skarpare). Tittar vi på 135 och 200mm är Sony klart dyrare än Canon, med möjligen en diskret fördel för Sony Zeiss vid bl 2,0 (startar vid 1,8). Detta tar inte hänsyn till det stora begutbudet för Canon. Nikkor blir överlag aningen dyrare än Canon här men billigare än Sony och då får man möjlighet att korrigera sfärisk abberation hos Nikkor 135an (DC). Nu får man bilstabilisering som grädde på moset hos Sony, men med 850/900 äts denna 2-3 stegsfördel nästan upp av det högre bruset efter ISO 800.
Missfòrstå mig inte, Sony har sina fördelar - vissa gluggar är ypperliga och slår det mesta, bilstabilisering med alla objektiv är bra, sökarna på 850/900 slår nästan all konkurrens i fråga om klarhet och kontrast, och nu äntligen med de senaste tillskotten har man fått bukt med bruset.
Problemet är att upplösningen på sensorerna har blivit så hög och så krävande av husen att skall man få full valuta för sina dyra pixlar räcker inte den gamla prisvärda mellanklasdoptiken som Minolta var känd för - det behövs mer optik av proffskaliber. Sony kommer inte bli en stor spelare och få uppbolymerna i de kräsna segmenten (f u nischfotografer) om man inte sänker priserna. Proffskunder som inte är lika priskänsliga kräver istället en utbyggd serviceorganisation - och det blir ännu dyrare atg starta upp.