Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om man tittar tillbaka lite, 1985 t ex. Då var Canon och framför allt Nikon dominerande på proffssidan och även stora på amatörsidan. Det här året kom Minolta, som första tillverkare, med en systemkamera där autofokusen styrdes helt från kamerahuset. Samma princip för AF har använts av alla tillverkare av SLR-kameror sen dess, analoga såväl som digitala. Det är bara motorns placering som kan variera.
Först 1987 kom Canon med sin första kamera av den här typen. Nikon och Pentax kom ytterligare något senare. Vilka är det som dominerar proffs- resp. amatörmarknaderna idag? Vad hände med Minolta?
Minolta gjorde ett par halvhjärtade försök att slå sig in på proffsmarknaden utan att lyckas. Jag tror att det blir mycket svårt för någon ny tillverkare att lyckas med detta. T ex behövs ju en uppsättning av monstertelen för att sportfotograferna skall bli intresserade. De yrkesfotografer som man ser mest i t ex TV är ju sport- och pressfotografer. Canon och Nikon får mycket gratisreklam där. När vi amatörer ser vilka märken proffsen använder så vill vi gärna använda samma. Duger det åt proffsen så måste det ju även duga åt oss, tycker säkert många.
Olle
Det kan mycket väl vara så men det kan också vara som med IPhone. Vem hade trott att en gammal datortillverkare som Apple skulle få ett sånt otroligt lyft som med IPhone och så fullständigt sopa banan med konkurrenterna. Hur länge har inte Microsoft hållit på med sitt Windows för lurar utan att göra någon glad?Jag tycker det är sensationellt att de företag som inte gjort annat än telefoner med Nokia i spetsen aldrig riktigt lyckats göra telefoner med ett lika bra och intuitivt gränssnitt som IPhone (OBS! jag har ingen själv men jag har ju ögon att se med - min son har en). Det bara sprutar fram fantastiska applikationer. Det senaste jag såg var en applikation för skyttar som kopplar upp sig mot väderstationer och väger in vind, lufttryck och gud vet vad så att skyttar ska veta hur de ska kompensera siktena på egna vapen vid långdistansskytte. IPhone har en användbarhet som vi aldrig sett tidigare och man slipper släpa med sig en hel släpbar dator för att göra det man behöver - där man är.
Frågan är snart inte längre om det är en Windows- eller Mac-dator, när man räknar dominans på Internet utan hur stor andel som kopplat upp sig med en IPhone. Denna scenförändring har skett på ett par år bara. Hur många år har Linux-datorer försökt sig på att etablera sig som Internet-plattform för persondatorer och lyckats nå en knapp procent?
Idag är det väl ingen mellan 20 och 40 som inte har eller tänker byta till en IPhone. Det är bara gamla människor och småungar som inte redan har eller tänker skaffa en IPhone. Läste jag fel när jag såg att man tror att Apple kommer att sälja 1 miljon IPhone bar i Sverige typ till jul. Nokia är helt tagna på sängen och finnarna som varit rejält uppblåsta och haft väldigt hög svansföring i drygt 10 år lägger nu ut trevare, gör avbön och talar om att de har blivit mer ödmjuka nu och dignalerar att de vill ha mer industriellt samarbete med Sverige och övriga Norden . Hundratals sägs nu upp i Esbo utanför Helsingfors, där Nokias stora anläggningar ligger. Telefonerna obestridda marknadsledare får just nu nöja sig med att främst dominera marknadssegmenten med billiga enkla telefoner för småungar och pensionärer. Grejen är dessutom att när de andra får hålla till godo med att sälja traditionella telefoner för att par tusenlappar och har drösvis av modeller har Apple några få som de dessutom tar 5 ggr mer betalt för - och folk köper i en takt så de knappt hinner skruva ihop dem och leverera.
Så vi ska verkligen inte bli förvånade om botten går ur det intresse som funnits för allt billigare DSLR-kameror det senaste åren. Precis som Mankan säger så är både jag och andra rätt trötta på att släpa omkring på våra DSLR:er till vardags. Varför skulle det vara så konstigt att den trend som får allt fler att lämna sin bärbara PC hemma och ta med IPhonen istället inte skulle kunna få sin motsvarighet på bred front när det gäller även "systemkameror". Det viktiga är bara att dessa nya mer användbara kameror har tillräckligt bra bildkvalitet även för de kräsnaste användare - och de har de fått nu. Japan och Europa är redan på gång. Av olika skäl har det gått lite trögare i USA som kanske fortfarande lider av mer "krismedvetande" än vi verkar göra.