Fredrik AVT
Aktiv medlem
Att ha bildstabilisering i huset är bra då alla objektiv blir stabiliserade. Det är också sannolikt så att det kommer bli svårt att tillverka objektiv i fast brännvidd med normalt få linselement med stabilisator i objektivet (t ex planarobjektiv) och inte tappa i bildkvalitet. Däremot har bildstabilisering i objektivet tydliga fördelar ffa i telen, i min erfarenhet ffa fr o m 200mm. Om man har bilstabilisering i huset (sensorn) så är inte AF sensorerna stabiliserade och skakningarna vid fotografering gör att huvudmotivet rör sig med skakningarna så att AF har ingen fast punkt att fokusera på. Fick erfara detta flera år sedan med en Nikon D2H och Tamron 200-400/5,6. Jag kunda öka ISO till tillräcklig nivå för att undvika skakningsoskärpa men det gick inte att fokusera vid 400mm (gick vid 200) p g a att det jag försökte fokusera på "flyttade sig" p g a skakningar.
Sedan undrar jag: då sensorn flyttar sig för att undvika skakningar, åtminstone på FF kamera där objektivets bildvirkel är minimalt större än sensorns diagonalmått, har ni som använder detta på FF märkt av ökad vignettering på steady shot på?
Sedan undrar jag: då sensorn flyttar sig för att undvika skakningar, åtminstone på FF kamera där objektivets bildvirkel är minimalt större än sensorns diagonalmått, har ni som använder detta på FF märkt av ökad vignettering på steady shot på?