Precis tvärtom faktiskt.
Anledningen till att Sony A900/850 har bättre färg (egentligen rättare sagt: en färgmätning som är lättare att korrigera så att den liknar vad en människa uppfattar) är att den har lite MINDRE branta filterflanker - på rätt ställen.
Sony's filter släpper alltså totalt sett igenom MER ljus än vad ett "normalt" Nikon-filter gör.
Det som kan vara lite svårt att greppa är att detta faktiskt påverkar färgåtergivningen på ett sätt som är väldigt ologiskt om man inte har hela kedjan i huvudet. På låga ISO "stör" inte den på sina ställen flackare filtreringen råkonverteringen lika mycket, eftersom brusniverna här är väldigt låga - felen blir små. Efter hand som brusnivåerna ökar stiger däremot färgfelet som ett flackare filter orsakar lavinartat.
Tänk på det som en lång, långsamt sluttande backe, 10m stigning på 100 m sträcka. I nerändan har du blått, i övre ändan har du rött. Kamerans mätning av ljusmängden som träffar en viss pixel motsvarar här "höjden över havet" i 0-10m om vi uttrycker det så.
I detta lätta exempel räknar man snabbt ut att om felet i mätningen (bruset) är 1m "höjd" kommer felet i längsled bli 10m.
Om vi i stället kör fram grävaren och plattar ut 25m i början och slutet av backen så att hela stigningen finns i de mittersta 50m - vad händer då med felet i längsled? Jo, om mätningen ligger antingen runt 0 eller 10 meter vet vi att vi är "någonstans" i de 25m som inleder / avslutar backen, men vi kan inte riktigt säkert säga var. Men om mätningen säger 5m, då är vi någonstans i mitten av backen.
Och med samma snabba huvudräkning som tidigare kommer vi fram till att felet som "1m" mätfel orsakar i längsled nu bara är 5m. Felmängden har alltså halverats på alla höjder som motsvarar "någonstans i mitten av backen".
...................................
Flackare filter släpper igenom mer ljus, men orsakar också större färgosäkerheter (chroma-brus) när intensitetsbruset ökar i styrka. Nikon har aningens större mängd metamerifel (anpassning mot mänsklig syn) på låga ISO, men faktiskt mångdubbelt lägre färgfel per pixel på högre ISO.
Man kan på detta sätt som konstruktör ganska exakt styra hur man vill "balansera" sin kamera, man väljer helt enkelt var man vill svagheterna ska finnas.
....................................
De andra bitarna av skillnaden mellan D3x och A850/900 är nästan ännu svårare att göra något åt. Dels är utläsningsmetodiken helt annorlunda (2x dubbelkorrelering av samtliga värden som mäts), dels är strömförsörjningen till sensorplattan betydligt stabilare, dels har D3x ett mikrolins-system som är vida överlägset något annat på marknaden jag känner till. Dubbla lager mikrolinser med individuell offset-mängd, i högbrytande material för att kunna göra det så tunt som möjligt för att minska "tunneleffekter". Bara denna filter-topping i sig självt, tillsammans med det extra-tunna AA-filtret kostar ungefär lika mycket som en av Sonys billiga instegskameror att tillverka och montera.
---------------------------
Han skriver ju faktiskt rakt ut i texten (Alpha-rumours) at HAN hoppas att blah, blah, blah. Inte att ryktet säger, eller att ryktet handlar om. Utan bara hans egen personliga förhoppning om resultatet av HANS tolkning av vad som är möjligt enligt ryktet.
Det blev många "kanske", "om" och "hoppas" där, på väldigt lösa grunder, och på dåligt genomtänkta antaganden om effekter...
Det enda som skulle kunna vara rent tekniskt möjligt är att införa ett fler-läsnings-system med sänkt fps som följd. Detta skulle kunna nästan halvera den elektroniska bruspåverkan på bilden, men den skulle tyvärr inte göra speciellt mycket åt att D3x är ca 30% mer effektiv i rent fysiskt ljusinsamlande pga en bättre grundkonstruktion. Det skulle heller inte lösa problemet med den dåliga strömförsörjningen - detta är ju rent fysiska begränsningar, icke "programmerbara".