Annons

Sony A560/A580: bäst bildkvalitet i APS-C-klassen, bättre än Canon och Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha! Är det inte nåt sånt Sony använder i sina A33 och A55 eller vad dom heter?

Nej, A33/A55 har en separat fasdetekterande AF-sensor för sin snabba "live view" autofokus, med kontrastbaserad autofokus (fokus med bildsensorn) fungerar kamerorna som de flesta andra DSLR med "live view" (dvs. ganska långsam fokusering).

...
Men det som var riktigt förvånande var att manuell fokus med AF stöd gav klart fler bilder med korrekt fokus än om jag använde snittbild/mikroprismor, slutsatsen är att snittbild/mikroprismor inte har tillräcklig precision för exakt fokusering med 135 mm f/2 på så här nära håll (c:a 4,40 m).
...

Vad är "manuell fokus med AF stöd" för något?

Nej, A33/A55 har en separat fasdetekterande AF-sensor för sin snabba "live view" autofokus, med kontrastbaserad autofokus (fokus med bildsensorn) fungerar kamerorna som de flesta andra DSLR med "live view" (dvs. ganska långsam fokusering).

Om man ska vara petig så är det väl så att att A350/550 egentligen har en extra separat bildsensor (för att skicka bilden till huvuddisplayen) vid liveview - så att ordinarie fasdetekterande AF-krets kan användas såväl vid liveview som utan. En rätt snillrik lösning som dock kostar utrymme för den optiska sökaren. Men så finns den väl (än så länge) bara för serien med pentamirror (spegelsökare), inte prisma(?).

http://a.img-dpreview.com/news/0801/Sony/sony_a350_lv.jpg

Vad är "manuell fokus med AF stöd" för något?

Det är när man låter autofokusen signalera när korrekt fokus har uppnåtts (ljud och/eller blink) vid manuell fokus, används tillsammans med objektiv som saknar fokusmotor (eg. äldre manuell optik med adapter).

I princip använder vi kamerans autofokus som en elektronisk variant på snittbild/mikroprismor. I botten ligger problemet med att moderna mattskivor har ett skärpedjup motsvarande f/4, det vill säga vi kan inte se och fokusera korrekt med mattskivan bara. Allt ser ändå ut att vara i fokus.

Den initiala fördröjningen kan då troligtvis bero på att AF i en APS-C-kamera har svårare att hitta rätt initialt än AF i en FF, som ju hela tiden jobbar med 2,25 ggr mer ljus.

Jo men, det stämmer troligen. Antagligen kommer du ihåg när jag testade ditt ex av 24-70/2.8 mot ett väl belyst men svagt reflekterande motiv. (Senast du besökte mig). 5DMKII:an träffade rätt (de första försöken räknar vi bort eftersom mikroskakningar förekom). APS-C sensorkameran märkt Sony träffade spot on via fasdetekterande AF via LV men tog längre tid på sig vid samma motiv.

Sedan vill jag understryka att jag anser att du har rätt i att resultaten bör bedömas i proportion till sensorns storlek.

Ang 7D så har vi ju båda konstaterat att dess AF-system är "one of a kind" och kräver en viss inlärning för att välja rätt metod vid rätt tidpunkt.

Eftersom andra skrivit här om snittbildsmattskiva här så kan jag berätta att jag har en sådan monterad i min 5DMKII och jag får i princip samma goda resultat med den som vid användning av LV-AF (som visserligen är långsam men ruggigt pricksäker).

Därför skulle jag velat haft en uppfällbar skärm a la Sony på min min 5DMkII (då blir det som en schaktsökare).

För övrigt hoppas jag du har det bra, gamle masjävel! Vi ses väl snart igen. Gisela väntar på dig vid Bolmen strand!

Det är när man låter autofokusen signalera när korrekt fokus har uppnåtts (ljud och/eller blink) vid manuell fokus, används tillsammans med objektiv som saknar fokusmotor (eg. äldre manuell optik med adapter).

I princip använder vi kamerans autofokus som en elektronisk variant på snittbild/mikroprismor. I botten ligger problemet med att moderna mattskivor har ett skärpedjup motsvarande f/4, det vill säga vi kan inte se och fokusera korrekt med mattskivan bara. Allt ser ändå ut att vara i fokus.

Aha, då begriper jag. Ja, och det går ju faktiskt att använda med AF-objektiv också ställda på MF. Har noterat pipet men inte använt det "live" annat än lite som test. Knepigt det där, du föreslog en annan sak i en annan tråd som jag provat lite grann. Nämligen att köra displayen 10x förstorad och sen MF. Lite svajjigt blir det (speciellt utan IS) men likväl hoppfullt - särskilt på ljusstarka objektiv då skärpedjupet kan ligga runt centimetern. Tack för svar.

Jo men, det stämmer troligen. Antagligen kommer du ihåg när jag testade ditt ex av 24-70/2.8 mot ett väl belyst men svagt reflekterande motiv. (Senast du besökte mig). 5DMKII:an träffade rätt (de första försöken räknar vi bort eftersom mikroskakningar förekom). APS-C sensorkameran märkt Sony träffade spot on via fasdetekterande AF via LV men tog längre tid på sig vid samma motiv.

Sedan vill jag understryka att jag anser att du har rätt i att resultaten bör bedömas i proportion till sensorns storlek.

Ang 7D så har vi ju båda konstaterat att dess AF-system är "one of a kind" och kräver en viss inlärning för att välja rätt metod vid rätt tidpunkt.

Eftersom andra skrivit här om snittbildsmattskiva här så kan jag berätta att jag har en sådan monterad i min 5DMKII och jag får i princip samma goda resultat med den som vid användning av LV-AF (som visserligen är långsam men ruggigt pricksäker).

Därför skulle jag velat haft en uppfällbar skärm a la Sony på min min 5DMkII (då blir det som en schaktsökare).

För övrigt hoppas jag du har det bra, gamle masjävel! Vi ses väl snart igen. Gisela väntar på dig vid Bolmen strand!

Hej på dej du stratosaurusvirtuos och hårdrockare! Du ska få ta och bränna ut din och bandets rock-CD och skicka mej. Er "In the Ghetto" gillade jag skarpt, elvisfan som jag är. Men vi kan ta de på telefon i morgon eller så.

Jo, Sony har väldigt bra AF och fixar lätt överstrålade motiv bättre än nån Canon jag provat, oavsett om det är APS-C eller FF. Blev imponerad av de du visade även om det som du säger tog lite längre tid med AF.

Du får hälsa Gisela af Bolmen att jag har fått all permis indragen under vintern p.g.a. att jag vänstrat med Dr Ana L Ogorova, överläkare Gene Kologs hustru. Han kom på oss båda fåglande i tvångströjor i den där trevliga stolen :)))

Men till våren så brukar vi släppas loss...å då du!
Sen hoppas jag du och din fru drar er uppöver till sommaren!

En massa :)
/Leif

Hej på dej du stratosaurusvirtuos och hårdrockare! Du ska få ta och bränna ut din och bandets rock-CD och skicka mej. Er "In the Ghetto" gillade jag skarpt, elvisfan som jag är. Men vi kan ta de på telefon i morgon eller så.

Jo, Sony har väldigt bra AF och fixar lätt överstrålade motiv bättre än nån Canon jag provat, oavsett om det är APS-C eller FF. Blev imponerad av de du visade även om det som du säger tog lite längre tid med AF.

Du får hälsa Gisela af Bolmen att jag har fått all permis indragen under vintern p.g.a. att jag vänstrat med Dr Ana L Ogorova, överläkare Gene Kologs hustru. Han kom på oss båda fåglande i tvångströjor i den där trevliga stolen :)))

Men till våren så brukar vi släppas loss...å då du!
Sen hoppas jag du och din fru drar er uppöver till sommaren!

En massa :)
/Leif

Liten tolerans har de! Menar de s k helande företrädarna anställda av Landstinget. Men nog kunde de översett med ditt viktiga experiment i stolen. De kanske förväxlade strålgångsmätning med stolgångs-
dito?

Visst ska jag skicka bandets CD till dig. Men det är inte så många som uppskattat slakten på "In the Ghetto". Den är ju i omarrangerad i punk/hardcoreversion.

I övrigt får vi kanske ta oss ett snack framöver. Dr Lobo Tomi med sin ass-istent Ann Ahl hälsar att han ska försöka påverka Gene att låta dig slippa inläggning på dr Lave Mangs avdelning. Borrelia Pettersson och Salmonella Svensson sänder också sina hälsningar.

Lite mer allmänt tänkande: AF är i allmänhet mycket bra på de flesta kameror. Tror i mångt och mycket att det är vi fotografer som väntar oss för mycket av AF. Dock har jag alltid grundkravet att en kamera ska vara så välkalibrerad att den ska träffa prick i oneshotläge på belyst kontrastrikt motiv.

Frid så länge//L

Liten tolerans har de! Menar de s k helande företrädarna anställda av Landstinget. Men nog kunde de översett med ditt viktiga experiment i stolen. De kanske förväxlade strålgångsmätning med stolgångs-
dito?

Visst ska jag skicka bandets CD till dig. Men det är inte så många som uppskattat slakten på "In the Ghetto". Den är ju i omarrangerad i punk/hardcoreversion.

I övrigt får vi kanske ta oss ett snack framöver. Dr Lobo Tomi med sin ass-istent Ann Ahl hälsar att han ska försöka påverka Gene att låta dig slippa inläggning på dr Lave Mangs avdelning. Borrelia Pettersson och Salmonella Svensson sänder också sina hälsningar.

Lite mer allmänt tänkande: AF är i allmänhet mycket bra på de flesta kameror. Tror i mångt och mycket att det är vi fotografer som väntar oss för mycket av AF. Dock har jag alltid grundkravet att en kamera ska vara så välkalibrerad att den ska träffa prick i oneshotläge på belyst kontrastrikt motiv.

Frid så länge//L

Jag det tycker jag med, fullt dagsljus och en scottsrutig skjorta skall kamerans AF klara. banne mig.
roligt skrivet av dig Lennart, en kompaktkamera köpt på Lidl för 595Kr klarar ju det.

En kompaktkamera har ju *lite* större minsta skärpedjup, så toleranserna kan väl vara lite större där utan att någon märker det. Vi har rätt stora krav på fokuseringen i dagens "f/1,2-i-100%-på-skärmen-värld".

Stora krav kan man lungt säga, till och med vill en del att natt blir till dag.
Litar vi för mycket på stabiliseringen, skall alla bilder tas vid 1/30 bl/2.0

Det fina med duktiga högiso-kameror, är lite att man kan härma det enorma automatiska skärpedjup man kan få med kompakten, man kan knappa in snabb tid och ett högre bländartal, kanske det hjälper AF:en i bland, så den inte får allt för svårt.

Men jag äger ingen avancerad dyrare semipro-kamera, som man helt normalt tycker skulle vara säkrare än vad många instegskameror är, när Lennart avslöjar bristfällig AF på världsledande kamera märken.
så känns det inte bra, att hoppfulla kunder sedan skall få åka in och ut till Intervision, för att dom inte ens kan få skärpa på en stilla stående bil som till och med är målad i rutig färg.

//Bengt.

Jag har alltid en rulle rutig tejp med mig numera, sätter ett par bitar på varje spelare innan match.

Jag har alltid en rulle rutig tejp med mig numera, sätter ett par bitar på varje spelare innan match.

Genialiskt! Idén borde genast föras upp på prioritetslistan för Riksidrottsförbundets ledning så att varje metarialare tejpar alla spelare innan matchen.

Undrar också om det är därför alla porrmodeller är tatuerade numera. Så att fotografen har något att sätta fikus, förlåt fokus på bland all naken hud. Sannolikt skulle de säkert välkomna om oskicket med rakat sköte försvann. Där fanns ju en given kontrast tidigare, men nu ska alla tydligen se ut som småflickor.
Var tog alla vackra kvinnor vägen?

Men det kanske går att applicera rutig tejp där med. Fast det bästa borde kanske vara att tejpa över objektivets frontlins med svart tejp så man slapp det som så ofta benämns "fine art".

Vad jag förstått har i varje fall Canons standardmattskiva ett skärpedjup motsv F/2,8 på FF men denna skiva kan bytas om man ffa kör MF och har objektiv med F/2,8 eller större bländare.

Vad jag förstått har i varje fall Canons standardmattskiva ett skärpedjup motsv F/2,8 på FF men denna skiva kan bytas om man ffa kör MF och har objektiv med F/2,8 eller större bländare.

Nej, standardskivan ligger kring f/4 även på fullformatshusen. Det är ersättnings- skivan (xx-S) som ger ett skärpedjup motsvarande c:a f/2-2.8 (har inte kollat exakt), för objektiv med f/1.4 räcker den inte (det har jag däremot koll på).

En föga uppmärksammad fördel med xx-S skivan är att nedbländad ljusmätning fungerar påtagligt bättre, skivan är således i princip linjär (till skillnad från standardskivan).

Nej, standardskivan ligger kring f/4 även på fullformatshusen. Det är ersättnings- skivan (xx-S) som ger ett skärpedjup motsvarande c:a f/2-2.8 (har inte kollat exakt), för objektiv med f/1.4 räcker den inte (det har jag däremot koll på).

En föga uppmärksammad fördel med xx-S skivan är att nedbländad ljusmätning fungerar påtagligt bättre, skivan är således i princip linjär (till skillnad från standardskivan).

Stämmer! Hursomhelst så lyckas jag med en snittbildsskiva lägga såväl 50/1.4 och 85/1.8 spot-on på största bländare.

Det är iofs en "piratskiva" vad gäller slipningen av snittbilden men är gjord på en original Canonskiva.
Lite pillig att montera, men verktyg och intrimningsmellanlägg medföljer. Om någon är intresserad så tillverkar samma firma på beställning även skivor med mikroprisma, snedställd snittbild, korsad snittbild och flera andra varianter.

Inte enbart till Canon, utan även till andra märken som Nikon, Sony m fl. I kamerans setup får man ändra till den typ som skivan är kodad till såklart.

Se www.focusingscreen.com

Hursomhelst så lyckas jag med en snittbildsskiva lägga såväl 50/1.4 och 85/1.8 spot-on på största bländare.

På vilka avstånd?

Det blir svårare ju närmare motivet befinner sig kameran, med 135/2 på 4.4 m var det omöjligt att få 100 % pixelskärpa med 5D Mk2. På längre håll (eller kortare brännvidd) är det i praktiken inget problem, men det kan vara bra att känna till begränsningen.

Min mattskiva med snittbild är från Brightscreen (http://www.brightscreenstore.com/store/), de är de enda jag har hittat med skivor med kombinerad snittbild/mikroprismor.

En fundering till kring detta ämne. Vet vi att Sony är mer exakt i sin AF? Låt oss uppskatta en felfrekvens på 20% gällande back/frontfokus på kamera och objektiv. Om Canon har 40% av marknaden så kommer 8% av systemkameraanvändare klaga på Canon. Om Sony har 5% av marknaden med samma felfrekvens så kommer bara 1% av systemkameraanvändare klaga på Sony även med samma felfrekvens menCanon kommer att ha 8x så många klagomål på sig. Det kan alltså uppstå en bias om man inte tar hänsyn tillmarknadsandelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar