Sedan kan den skenbara felfrekvensen dessutom ytterligare vara till Canons och Nikons nackdel då marknadsandelarna bland avancerade användare som dels kollar efter fokusfel och som har ljusstarkt optik nog att mindre fokusfel syns p g a tunnt skärpedjup är betydligt större. Kanske är det t o m 20 avancerade Canon eller Nikonanvändare för varje Sonyanvändare i det här segmentet. Med samma rapporteringsfrekvens med samma felfrekvens kommer då Sony att se 20x bättre ut om hänsyn bara tas till antal klagomål. Vore intressant om Fotosidans medlemmar vore intresseradr nog att genomföra en systematisk genomgång för att få pålitliga siffror.
Kan ligga mycket i vad du skriver. Baserat på marknadsandelar är ju din teori åt det sannolika hållet, dock svår att bevisa.
Men jag kör (måhända återigen) mina egna personliga erfarenheter. Var i princip Nikonanvändare åren 1980-2008 körde dock Canon parallellt åren 1982-1986, men även Leica R och M. Från år 2003 blev Canon mitt huvudmärke och jag har även ett sidosystem från Sony som körs parallellt med Canon sedan början av 2009.
Låt mig påpeka att det finns en massa Canonägare därute som inte ens vet att det är fokusfel på deras kameror alternativt objektiv. Flera har kommit till mig och sagt att deras gluggar och kameror är perfekta.
Uppsatt på stativ, oneshot, fast belysning har senare visat på mina provmotiv att deras prylar frapperande ofta varit långt ifrån perfekta.
Min personliga erfarenhet (kan vara slumpmässigt) av egna och andras Nikonkameror är att det föreligger en betydligt mindre frekvens av riktigt störande AF-fel.
Likaså är min personliga erfarenhet av egna och andras Sonykameror i deras FF-serie samt de aps-c jag kommit i kontakt med att AF har mindre felprocent än Nikon. Canon är den värsta boven för mig vad gäller dåligt kalibrerad AF vid leverans.
Vad gäller dslr bygger mina iakttagelser på 11 st Canonhus, 8 st Nikonhus samt 5 st Sonyhus. Alla ägda av mig, men senare i många utbytta och sålda (vem f-n kan sitta med så många kamerahus och till vilken nytta?).
7 st Canonhus had allt ifrån grava till irriterande AF-fel frpån leverans, Nikonhusen hade bara ett som var riktigt gravt felaktigt plus ytterligare 2 som var godtagbara men pendlade på toleransen. Sonykamerornas AF satt i samtliga fall utom ett spot on. Det aps-c hus som ramlade lite utanför visade sig ha en lättare transportskada.
Frekvensen fel av ovannämnda typ på andra kameror än de jag ägt/äger av dessa märken (såväl pro- som semiprohus) som folk kommit med till mig för att få bedömda (jag är ingen jätteexpert men kan grunderna bra frö testning av AF) visar ändå att Canon toppar vad gäller AF-fel och Sony toppar åt "rätt håll". De exemplar av Nikon jag testat har i stort sett haft bra kalibrerad AF.
Men detta blir ju bara en fingervisning p g a de större mängder Nikon och Canon som cirkulerar jämfört med Sony.
Tror det blir svårt att få det hela statistiskt säkerställt. Jag kan haft tur resp otur där andra haft det vice veras med olika märken.