Notera att det var en kort sammanfattning av testerna. Det är inte ovanligt att det klagas på plast, speciellt när bajonetten är plast.
Plast (polymermaterial) har många goda egenskaper, men i alla fall i min värld ska de inte användas till bajonettfattningen på objektivet.
Nu är det måhända mindre sannolikt att köpare av dessa objektiv skiftar glugg lika ofta som fotografer vilka kräver högsta möjliga tillförlitlighet av sin utrustning, men plastbajonett är en styggelse för mig likväl.
Ytan må verka hård, men tittar man efter noga noterar man en massa små "korniga" upphöjningar som ganska snabbt slits ned mot kamerans honbajonett. Småbitarna tar ju vägen någonstans...in i spegel- huset och når till sist sensorn ( som iofs går att rengöra).
Notera att ALLA märken kör med plastbajonett på många objektiv i priser ända upp till 5000:-. Både Canon och Nikon gör det.
Vidare vad gäller aps-c utbud så anser jag att Canon gjort en dumhet med sin EF-S serie. De objektiven går inte ens att montera på en FF-kamera. Kanske inte mycket att hojta över, men faktum är att jag känner tre personer som har Canon APS-C dslr och ganska många EF-S objektiv som skulle vilja köpa ett FF-hus.
De är givetvis medvetna om att deras objektivarsenal inte går att använda på exv en begagnad 5D eller en ny 5DMKII, men de skulle gärna vilja kunna använda dem Ger ju c:a 10MP i alla fall på den senare och sedan komplettera med EF-objektiv allt eftersom. De har avstått tills vidare från FF.
Nikon och Sony har inte de begränsningarna utan deras FF har ett APS-C läge med ettdera maskad sökare eller ramangivelse i sökaren för formatet.
Dock kan Canons FF-hus användas med alla APS-C objektiv från tredjepartstillverkare.
En person med exv en A700 på 12MP "förlorar" bara 1MP på att använda sin aps-c glugg på en A900/A850 vars pixlar är lite större och har bättre ljusupptagningsförmåga.
Kanske ingen sak av speciellt stor betydelse, men då jag vet att folk backar att skaffa sig FF av märket Canon just p g a detta ville jag berätta det.
Många tror att man med SAM-objektiv är tvungen att switcha på 2 knappar (objektivets och kamerahusets) för att växla till MF. Det räcker med objektivets knapp då ingen mekanisk förbindelse finns till kamerahuset vad gäller AF. SAM-motorn är därmed urkopplad och kan inte skadas.
Förresten är den nya billiga SAM-serien som Göran tipsade om visserligen av plast, men uppenbarligen bra optiskt. Dessutom lätt. Kanske något för de som har en NEX med A-mountadapter. Efter senaste firmwareuppgraderingen får man ju AF på NEX med SAM-objektiv. Ett 30mm med den ljusstyrkan hade kanske inte varit fel.