Annons

Sony A560/A580: bäst bildkvalitet i APS-C-klassen, bättre än Canon och Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
AF-trådar kommer och går, vill man inte gå tillbaka till manuell fokus,
Så blir frågan ständigt aktuell, det elemtära med en kamera är ju en någorlunda skarp bild.
frågan kom ju upp i samband med 5DM2-7D tråden, att AF:en dök upp i minolta 1985. och många undrade vad som hänt under 25 år. Nikon trådarna är väl för övrigt den tråden där lågljus-iso ständigt debatteras. alla tester idag domineras fullständigt av lågljus-iso egenskaper, hur mycket detaljer återstår vid iso 3200, funktioner, handhavande gås snabbt förbi, vid testet av A580 (bra lågljus.egens.) nämdes inte ett ord om kamerans Nya AF-modul med 15 sensorer och hör och häpna 3st korsformade sensorer, 2 extra sedan 2006. blir väl Fotos test nästa vår man får vänta på

/Bengt.

AF-trådar kommer och går, vill man inte gå tillbaka till manuell fokus,
Så blir frågan ständigt aktuell, det elemtära med en kamera är ju en någorlunda skarp bild.
frågan kom ju upp i samband med 5DM2-7D tråden, att AF:en dök upp i minolta 1985. och många undrade vad som hänt under 25 år. Nikon trådarna är väl för övrigt den tråden där lågljus-iso ständigt debatteras. alla tester idag domineras fullständigt av lågljus-iso egenskaper, hur mycket detaljer återstår vid iso 3200, funktioner, handhavande gås snabbt förbi, vid testet av A580 (bra lågljus.egens.) nämdes inte ett ord om kamerans Nya AF-modul med 15 sensorer och hör och häpna 3st korsformade sensorer, 2 extra sedan 2006. blir väl Fotos test nästa vår man får vänta på

/Bengt.

Tack för åter ett klokt inlägg. För många är i praktiken låg ISO, snabb AF, antal pixlar egentligen perifera frågor ur användarsynpunkt om just inte ens egna fotoinriktning har stor nytta av dessa egenskaper. Samtidigt är det roligt att diskutera med insatta människor ffa om man försöker undvika ett partiskt förhållningssätt. För min del vill jag så gärna se Sony förbättra sin konkurrensposition så att det blir 3 stora spelare för det gynnar oss konsumenter. Därför blir jag besviken när Sony har de priser de har då det motverkar jakten på tillväxt och inte tvingar Canon och Nikon att sänka priserna. Även om jag inte bytte till Sony vill ju jag ha billigare Canonoptik.

Sedan blir jag som traditionell fotograf och som tidigare Minoltaägare besviken då man istället för att bygga mer "fotografers kameror" som A900,A850 och i viss mån A700 har ödslat så mycket resurser och tid åt vad jag känner är gimmicks i övriga A segmentet (undantaget är väl den sensibla A450). Sannolikt vill väl Sony som elektronikjätte komma ifrån dyra optiska lösningar med prismor och objektivutveckling och locka med nya kameraidéer. För mig skulle det räcka med bara en lite modernare A850 med 135/1,8 till bra pris också. Men jag kanske är, trots mina dryga 40 år, lite gammaldags.

Att jag kör Canon, ja det handlar mest om matematik och ekonomi - hur kan jag få tag i FF proffsgluggar till bäst pris?

Sedan blir jag som traditionell fotograf och som tidigare Minoltaägare besviken då man istället för att bygga mer "fotografers kameror" som A900,A850 och i viss mån A700 har ödslat så mycket resurser och tid åt vad jag känner är gimmicks i övriga A segmentet (undantaget är väl den sensibla A450).
Med ordet "ödslat" menar du att Sony kastar bort resurser på att bygga upp en stor marknadsandel genom att sälja mängder av kameror till de som uppgraderar från kompaktkameror i stället för att bygga kameror som du vill köpa? Om Sony vill öka sin marknadsandel är det effektivare att fånga upp kunder som är på väg in i marknaden än att försöka övertyga de som redan investerat i Canon eller Nikon att byta.

Med ordet "ödslat" menar du att Sony kastar bort resurser på att bygga upp en stor marknadsandel genom att sälja mängder av kameror till de som uppgraderar från kompaktkameror i stället för att bygga kameror som du vill köpa? Om Sony vill öka sin marknadsandel är det effektivare att fånga upp kunder som är på väg in i marknaden än att försöka övertyga de som redan investerat i Canon eller Nikon att byta.

Nej, inte alls. Men Sony har ju fullständigt dränkt marknaden i snaelika instegsmodeller. De kunde ängnat mer tid åt annat.

Nej, inte alls. Men Sony har ju fullständigt dränkt marknaden i snaelika instegsmodeller. De kunde ängnat mer tid åt annat.

Håller också med. Nu drog man tillbaks A560, vettigt nog. De 2 modellerna A390 med syskon skulle väl helst aldrig sett dagens ljus då de byggde på "inget nytt under det omdesignade skalet". Kunde blivit EN kamera istället och med senaste teknologin. Mer kraft borde ägnats åt en efterföljare till A700 och åtminstone en firmwareuppgradering till A900/A850.

Har dock viss förståelse för att det blivit så p g a deras satsning på NEX-systemet. Förståelse är dock inte synonymt med acceptans.

Ja som hyffsat ny aktör på DSLR marknaden så borde dom först o främst satsat på 2-3 semi/proffskameror i 15-40000kronors klassen och objektiv i samma klass/pris och satsa mycket mindre på instegskameror...hålla sig till max en modell i detta oviktiga och meningslösa segment....hade dom gjort det så hade dom tjänat såååå mycket mer pengar o tagit hälften av Canons o Nikons marknadsandelar och semipro/profisionella anvädare på bara nått år....konstigt att Sony inte har insett detta själva ;)

Glömde...priserna måste dumpas kraftigt också...skit i kostnaden för utveckling och vad det kostar att sätta upp produktionslinjerna mm för dom nya kamerorna och nya objektiven...japp detta är helt rätt väg att gå trotts att den lilla marknadsandelen och få användare som Sony just nu har av A-systemet jämfört med Nikon och Canon....x-antal i miljoner i förlust varje år gör inget bara dom lyckas tillfreställa dom få som skriker i forumen o samtidigt lyckas sno några få semipro/profisionella användare från Nikon o Canon ;)

Nädå skojar bara...jag förstår frustrationen för dom som väntar på semipromodellen o vill ha billigare optik och ett utbud stort som Canon o Nikon...men har man stort behov av detta personligen så gör man nog bäst i att byta system...för det kommer inte ske så snabbt som man kan önska hos Sony....det är både kostsamt och tidskrävande att utveckla, sätta upp nya produktionslinor för nya objektiv och kameror....Sony satsar helt klart först o främst på det som är lönsammast för dom o som dom anser lägger grunden för utökade marknadsandelar...helt övertygad om att Nikon och Canon hade gått samma väg om dom hade varit i samma situation/marknadsförhållanden som Sony är i...man kan inte utveckla och satsa stort o brett på allt på en o samma gång.

Givetvis hoppas jag personligen på att Sony ska börja köra en aggresivare satsning på semipro/pro-segmentet men samtidigt så inser/förstår jag varför det tar tid och inte sker över dagen då jag själv jobbar med arbetar med utveckling/produktionsteknik på ett företag som ingår i en gigantisk koncern...det är tidskrävande,svårt och väldigt kostsamt att slå sig in/ta andelar på områden som andra dominerar.

Dock så kommer semipro-modellen nästa år enligt Sony själva(hoppas dom håller detta denna gången)...dessutom sägs det enligt säkra källor att det ska komma fyra stycken nya SonyZeiss objektiv med A-fattning under 2011..hoppas detta stämmer för jag tror det ihop med ett kamerahus i semipro hade tystat många av dom som är besvikna och tvivlar på Sonys satsning på dom mer avancerade användarna.

Ärligt talat vet jag inte vad du vill "laga" med dina inlägg?

En del inlägget från dig handlar billigare priser samtidigt som andra inlägg handlar om för mycket "lågbudget".

Så om Canon eller någon annan aktör skeppar ut kameror i prisklasserna 1995, 2545, 2995 och 3995 med kit objektiv med föra generationens (1 år) teknik, så är det inte bra enligt dig?

Hur gör vi med dem som tar sig råd att köpa sin första DSLR med val att på femhundra kronors steg få något mer och är eventuellt riktigt nöjda?

Glöm inte att det var inte så länge sedan en på fotosidan påstod att en DSLR aldrig kommer att kosta under 10 000 kr på grund av sensor priser!

Är det ett problem att Canon har många objektiv (dränkt marknaden?) som överlappar varandra och med små prisskillnader och små skillnader?

Är Pentax, Sony och andra mindre aktörer skulden till Canons höga priser på kvalitetsobjektiv?

Michael - Jag förstår inte riktigt -

Ja dessa egendomliga kamerasläpp är så anmärkningsvärt märkligt så man tror knappt det är möjligt. syftar allra mest på dubbeltrillingserien, och att andra A500 serien får bara leva ett år och där fortfarande inte filmfunktion ingick. sedan kom A450, här började man bli lite lätt snurrig. Faktiskt nästan så man skäms. Trillingserien med konstiga greppet kunde ha fungerat om priset hade satts mycket lågt redan från start, om sedan marknadsreklamen trummat på att kamerorna hade passat till tonåringar med små händer som dom då ofta har.

Med A100 har det släppts 15 st plastkameror, mitt i detta kom A700 sedan A900 tycker inte att A850 skulle ha släppts utan en sänkning av priset på A900 skulle ha varit rimligt, den saknade både Live view och filmmöjlighet som samtida Mk2:an fick.

Räknade inte med A33-55 som också är plastkameror i ovanstående räkning, den serien + Nexarna ser ju ut att vara populära utanför sverige, tycker det finns hopp där i alla fall.

Men en kamerfabrikant kan ju inte bara se till instegsfolket, och nybörjarna, förstår dom inte vad A700 byggdes för.

Men en kamerfabrikant kan ju inte bara se till instegsfolket, och nybörjarna, förstår dom inte vad A700 byggdes för.
En tillverkare som vill komma in på en marknad som redan är inmutad måste ha en fungerande strategi. Att tillverka något som ligger på samma nivå som de etablerade aktörerna tillverkar ger inte existerande kunder så stort incitament att byta. A700, A850 och A900 är i den kategorin.

En mer effektiv strategi är att fånga upp nya kunder genom att få ut många produkter i instegssegmented och se till att man täcker in olika prisnivåer och olika utrustningsnivåer. Byt modeller ofta för att fånga in så många nya kunder som möjligt. Alla Sonys instegskameror i Alfa-serien är i den kategorin.

En annan effektiv strategi är att introducera något helt nytt som de etablerade aktörerna inte tillverkar och därmed fånga upp en helt ny kundgrupp. I denna kategori hittar vi t.ex. Sonys NEX- och SLT-kameror samt Apples iPhone och iPad.

Om Sony skulle tillverkat fler kameror liknande A700, A850 och A900 skulle det kostat mycket och gett få nya kunder. Antagligen gör Sony precis så mycket de tror behövs för att visa marknaden att de bryr sig om det segmentet, men väntar med ett större engagemang tills instegskamerorna har byggt upp en större användarbas. Tänk på hur Sony tidigt började prata om A900 jämfört med hur lite de har sagt om andra kameror. A900 kan nog ses som en demonstration av vad Sony kan göra och vilken ambition de har, inte något som något som skulle generera stora vinster och ta marknadsandelar.

och Nikon 17-55/2,8 (som i o f s också var en liten besvikelse men kan bländas ner för bättre prestanda).

Måste vara en stor spriding på denna glugg eller bara en massa felfokus. Vill minnas att jag provade att antal av den före köp. 3 eller om det var den 4:e var riktigt bra.

Detta var före jag "upptäckte" fenomenet felfokus så jag vet inte om det beror på felfokus eller på om de jag ratade faktiskt var dåliga. Hur som helst så min fantatiskt skarp på vilken bländare som helst. Bättre än något av mina fasta faktist (förutom Zeiss 50/1,4.)
Till saken här oxå att ingen av mina 14-15 AF-S gluggar( förutom en enda) har någonsin fungerat 100%igt efter att jag bytt hus. Inte heller 17-55/2,8. Efter justering så har den dock hela tiden levererat på topp

En tillverkare som vill komma in på en marknad som redan är inmutad måste ha en fungerande strategi. Att tillverka något som ligger på samma nivå som de etablerade aktörerna tillverkar ger inte existerande kunder så stort incitament att byta. A700, A850 och A900 är i den kategorin.

En mer effektiv strategi är att fånga upp nya kunder genom att få ut många produkter i instegssegmented och se till att man täcker in olika prisnivåer och olika utrustningsnivåer. Byt modeller ofta för att fånga in så många nya kunder som möjligt. Alla Sonys instegskameror i Alfa-serien är i den kategorin.

En annan effektiv strategi är att introducera något helt nytt som de etablerade aktörerna inte tillverkar och därmed fånga upp en helt ny kundgrupp. I denna kategori hittar vi t.ex. Sonys NEX- och SLT-kameror samt Apples iPhone och iPad.

Om Sony skulle tillverkat fler kameror liknande A700, A850 och A900 skulle det kostat mycket och gett få nya kunder. Antagligen gör Sony precis så mycket de tror behövs för att visa marknaden att de bryr sig om det segmentet, men väntar med ett större engagemang tills instegskamerorna har byggt upp en större användarbas. Tänk på hur Sony tidigt började prata om A900 jämfört med hur lite de har sagt om andra kameror. A900 kan nog ses som en demonstration av vad Sony kan göra och vilken ambition de har, inte något som något som skulle generera stora vinster och ta marknadsandelar.

Kan nog köpa det mesta av det du skrev, men av 15st insteg kunde dom nog ha tagit bort ett antal, och petat in en mera lik A700 för att stilla många kunder. Jag har varit rädd att dom har kunnat tappat en del också. Men problemet att kunderna ska välja Sony även om det är instegare, då duger det ju inte med en A290. Skall bli intressant att följa Pentax som då mera går på Canikon-linjen hur dom lyckas.

Senast ändrad:
Kan nog köpa det mesta av det du skrev, men av 15st insteg kunde dom nog ha tagit bort ett antal, och petat in en mera lik A700 för att stilla många kunder. Jag har varit rädd att dom har kunnat tappat en del också. Men problemet att kunderna ska välja Sony även om det är instegare, då duger det ju inte med en A290. Skall bli intressant att följa Pentax som då mera går på Canikon-linjen hur dom lyckas.

Förstår inte vad som är problemet med o ha många instegsmodeller i ett jämt stegrande prisspann....tänkt o köpa alla modeller ;) ???

Dessutom har Sony inte så många modeller i dagens aktuella line up som många verka tro...dom har städat upp rätt ordentligt....dagens aktuella line up av DSLR är A290, A390, A450, A500, A580, A850 och A900...för många??
Visst det går att få tag i dom gamla modellerna på vissa ställen men dom är utgående/utgångna modeller och A560 såg aldrig ljuset pgr av att den ansågs överflödig plus att dom inte skulle ha kapacitet till o tillverka den sensorn i så stort antal pgr av att den används i så många modeller(inte i bara deras egna kameror).

Utöver DSLR erbjuder Sony SLT i form av A33/55 och spegellösa kameror i form av Nex-3/5.

Tycker Sony har en riktigt fin line up i dagsläget....fattas bara en semi-pro o den kommer ju enligt Sony själva nästa år.....men när den väl kommer så ska det väl klagas o gnällas på att dom inte har en vass FF som kan mäta sig med konkurrenterna ;)

Pentax kommer knappast blir märkbart större/ta mer mark pgr av K-5an eller för att dom har en liknande line up som Canon o Nikon.

Förstår inte vad som är problemet med o ha många instegsmodeller i ett jämt stegrande prisspann....tänkt o köpa alla modeller ;) ???

Dessutom har Sony inte så många modeller i dagens aktuella line up som många verka tro...dom har städat upp rätt ordentligt....dagens aktuella line up av DSLR är A290, A390, A450, A500, A580, A850 och A900...för många??
Visst det går att få tag i dom gamla modellerna på vissa ställen men dom är utgående/utgångna modeller och A560 såg aldrig ljuset pgr av att den ansågs överflödig plus att dom inte skulle ha kapacitet till o tillverka den sensorn i så stort antal pgr av att den används i så många modeller(inte i bara deras egna kameror).

Utöver DSLR erbjuder Sony SLT i form av A33/55 och spegellösa kameror i form av Nex-3/5.

Tycker Sony har en riktigt fin line up i dagsläget....fattas bara en semi-pro o den kommer ju enligt Sony själva nästa år.....men när den väl kommer så ska det väl klagas o gnällas på att dom inte har en vass FF som kan mäta sig med konkurrenterna ;)

Pentax kommer knappast blir märkbart större/ta mer mark pgr av K-5an eller för att dom har en liknande line up som Canon o Nikon.

Av alla Ca. 20 modeller valde du själv A900 som man faktiskt ett tag trodde skulle bli den sista klassiska Prokameran som man ser uppbyggd på ett mera äldre sätt, lite kantig grov i formen, även trevlig för mig att titta på, så du anser att A290 serien klarar sig fint mot Nikon3100 och Pentax K-r det tror inte jag att du gör. Vad jag menar med mitt Pentax resenomang är bara om Pentax valt rätt väg eller inte. eftersom Sony valt att växla in på ett eget spår med sina Nexar och A33-55, det spåret är väl inte så långt ännu. Canikon spåret har väl hunnit runt jorden flera varv nu. Men Sony bygger på och är väl snart första varvet runt. Vi vet så väl både du och jag vad svårt det är att konkurera med både Nikon och Canon, orsakerna till det har vi tagit upp många gånger i trådarna och dom är väldigt många, vad än DX0 visar så kommer Canon 60D att sälja mångfallt mer än alla Pentaxmodeller tillsammans. släppet av dom sex (dubbeltrillingserien med ccd) under samma år förstår jag inte alls. jag orkar fakiskt inte tala mera om dom. NU SER VI FRAMÅT. Nexarna har fått ett eget specialspår med möjligheterna till optik från nära hela världens optikarsenal unikt och spännande, Alphaserien A33-A55 där gamla vanliga optiken passar (guds lov) verkar mer än lovande, men bara hur kommande modeller blir, mycket viktigt vad Sony gör med dom, för att verkligen visa allvarvet med satsningen.

//Bengt

Sony behöver nog en mer kantig och proffsinriktad variant av både APS och FF-storlek om de ska fortsätt konkurrera vad det gäller spegelbaserade kameror. De siffror jag har sett (som jag nog måste säga är väldigt trovärdiga med tanke på källorna) visar att Sony under 2010 faktiskt backat ca 2% på kameramarknaden. En minskning för första gången på 5 år, och en förslust av allt de tagit in under 2009! Det är i stort sett BARA i Japan de ökat, och t.o.m här har de tappat mark vad det gäller de större, spegelbaserade kamerorna. Det är enbart NEX-serien som lyft deras marknadsandel här, hade de inte haft den hade de tappat 2-4% i Japan också.

Problemet som jag ser det är att man inte har någonstans att "ta vägen" när man tröttnat på sin plastiga instegskamera. Antingen köper du då en starkt föråldrad konstruktion i form av A850 eller A900, eller så byter du till ett annat märke när du vill byta upp dig.

Att enbart koncentrera sig på instegsmarknaden är en väldigt kortsiktig strategi, som mäste följas upp med ett tyngre sortiment för att göra utvecklingen hållbar. Annars sorteras man snart in i ett "leksaksfack", tillsammans med andra massproducenter av billig elektronisk utrustning. Detta är inte bra för långsiktig marknadspositionering, och det ger inget namn som gör att folk blir sugna på att köpa en Sony.
-"Just det, Sony... Dom har jag hört gör bra kameror, vi köper en sån..."
Den kommentaren finns inte inbyggd i folks tankar om man bara säljer billiga kameror. Det är också därför C/N tjänar miljarder på sina instegskameror, folk blickar upp mot toppmodellena som alla proffsen använder och tänker att "det här är säkert bra".

Är det verkligen korrekt att kalla A900 en "starkt föråldrad konstruktion"? Det är fortfarande en av de bästa kameror du kan köpa. Vad kan man köpa som är bättre och modernare?

Visst är det korrekt att kalla A850/A900 föråldrade konstruktioner. Jag har både en A850 och en A900 och tidigare haft en A550 och kan absolut säga att när det gller finessrikhet och prestanda, LV mm. så utklassar A550 de andra, för att inte tala om de nyare ännu fiffigare kamerorna som finns nu. Däremot är ju bildkvaliten hos den sensorn som sitter i FF-kamerorna helt fantastiskt underbar och byggkvaliten likaså saknar ju motstycke. Så även om A850/A900 faktiskt är föråldrade i vissa avseenden så är det ändå helt fantastiska skapelser.

Har dock full förståelse för att Sony tar sakerna i den ordning de gör. Även om vi är en iten klick här som vill ha uppdaterade superduper FF Sonykameror, så måste de skapa en marknad genom att få in förstagångsköparna i systemet. Jag är dock lugn och är säker på att det kommer riktigt godis så småningom.

Det här gör ju dock att det finns hopp om att Sonys FF-kameror kommer att fortsätta att regera ett tag till innan det är dags för uppdatering.

/Mats

Det är extremt svårt för någon annan fabrikant utanför Nikon/Canon att plocka kunder från dom.
Olympus släppte mängder av modeller 08-09. Men har nu bromsat betydligt, Pentax hade i princip bara två modeller länge Kx och K7.

Vad finns att göra. A100 var absolut inte så dålig som rycktet säger, den var både finessrik och mycket greppvänlig, upplösningen var hög, den hade 10Mp.
Men redan här var förväntningarna en solidare kamera med metallkänsla, man hade alltså byggt en riktigt bra instegare, fast Sonys tanke kanske var någonting annat.

Här gjorde Sonys sitt första misstag som jag ser det, detta hände 2005-06. detta enormt viktiga första steg att presentera sig för övriga världen, vid denna tid var det enormt viktigt med att kameran skall kännas solid, annars hade kameran det mesta som en hygglig Fotograf frågade efter, tyvärr så var lågljusegenskaparena bristfälliga en akilleshäl som sonyingenjörerna hade svårt för.

Det är faktiskt mycket olyckligt att N/C så tidigt tog över världens marknad, dom har så stora marginaler att dom blixtsnabbt sänker priserna när fara hotar. dom stora Elektronikladorna nästan skänker fina kamerapaket till Julen och sommaren. Inte lätt för någon fabrikant att hävda sig.

//Bengt.

Det finns väl två sätt att se på den saken. Sony valde att i A100 satsa på detaljåtergivning och prioriterade ned brusstädning (som ju alltid sker på detaljåtergivningens bekostnad. Det Sony dock missat var att marknaden är och var brusneurotisk. Det spelade ingen roll att A100 skiner på basiso när alla tittade i andra ändan.

Det här gör ju dock att det finns hopp om att Sonys FF-kameror kommer att fortsätta att regera ett tag till innan det är dags för uppdatering.

/Mats

Jag är väldigt nöjd med min A900, men brusegenskaperna kunde varit bättre och det är det jag hoppas ska bli bättre med mjukvaruuppgraderingen.

Med tanke på att Nikon har samma sensor, så borde det gå att få till bättre egenskaper via mjukvaran, eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar