Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå

Går i köpetankar och har fastnat för Sony A350. Ett par omöjliga frågor, tar hemskt gärna dom svar jag kan få. Undrar om autofokus, hur bra funkar den i lite mindre ljus? Jag tänkte mig initialt kombinationen A350/Zeiss 135/1.8. Är det jobbigt att växla manuell/af? Kommer jag att vilja köra manuell fokus i sämre ljus? En väldigt allmän tyckning om A350 på höga ISO skulle också vara intressant. Jag har haft ett Canon 135/2 och gillade det skarpt, så tror jag vet vad jag kan vänta mig - men som sagt, behöver ett ord eller två på vägen...

Något annat jag borde tänka på?
 
Alla autofokussystem fungerar sämre i dåligt ljus, men eftersom du avser att välja ett extremt ljusstarkt objektiv, så kommer AF att fungera även vid ganska svagt ljus.

Jag har inte A350 själv, men AF/MF-knappen sitter lätt åtkomlig vad jag kan se.

Monterar du på en blixt men låter den vara frånslagen, så fungerar AF upp till ungefär 7 m avstånd även i beckmörker. Fast då kanske du behöver slå på blixten i alla fall...

De rapporter jag har sett från sådana som har provat A350 säjer att den vid höga ISO-tal är markant bättre än A100 men inte riktigt lika bra som A700.

Om det är viktigt för dig med lågt brus vid höga ISO-tal skulle du kunna överväga A300 istället (funderar själv på den), eftersom den sannolikt kommer att ha något bättre prestanda vid höga ISO-tal än A350. Dessutom blir serietagningen en liten aning snabbare, ifall detta skulle vara av någon betydelse för dig. A300:n kommer förmodligen om några veckor.

Edit: Något annat du borde tänka på - skulle väl i så fall vara att A700:ns sökare är både större och ljusstarkare än A350:ns, men den har ju å andra sidan vare sig Live View eller vinklingsbar skärm ifall detta är viktigt för dig.
 
Senast ändrad:
*(Inklistrat)* Digital zoom med hög bildkvalitet
När LCD-skärmen används som sökare går det att aktivera Smart Teleconverter-funktionen, som är en digital zoom på 1,4x eller 2x. Tack vare kamerornas höga upplösning blir bildresultatet bra även med digitalzoomen aktiverad.

Frågan är kan man använda sökaren samtidigt som LCD skärmen och med digitalzoomen aktiverad? Vid max brännvid blir ju skärmen inte speciellt användbar annars?
 
FlyerOne skrev:
Alla autofokussystem fungerar sämre i dåligt ljus, men eftersom du avser att välja ett extremt ljusstarkt objektiv, så kommer AF att fungera även vid ganska svagt ljus.
Jo. Jag får väl helt enkelt lära mig var MF/AF-omkopplaren sitter, synd att man inte har ständig MF. Angånde 300/350 så skulle jag gärna ha sett samma sensor i 350 men det verkar användbart med vinklande skärm så lutar åt den iallafall.

FlyerOne skrev:

Edit: Något annat du borde tänka på - skulle väl i så fall vara att A700:ns sökare är både större och ljusstarkare än A350:ns, men den har ju å andra sidan vare sig Live View eller vinklingsbar skärm ifall detta är viktigt för dig.
Får väl lägga ögat tätt emot dom gånger live view känns knasigt, går nog att leva med. A700 känns lite dyr, ungefär som Canon 40D, hoppas på en senare full frame i stället vad nu den kommer att kosta...

FlyerOne skrev:
Digital zoom med hög bildkvalitet
Det där lät jättekonstigt. "Digital zoom", vad betyder det? Att man klipper bort resten av bilden helt enkelt? Verkar ju svårt att "digitalt" ändra på ljuscirkeln som faller på sensorn? Kameran ändrar alltså på bildstorleken?
 
Jumfer skrev:
Jo. Jag får väl helt enkelt lära mig var MF/AF-omkopplaren sitter, synd att man inte har ständig MF. Angånde 300/350 så skulle jag gärna ha sett samma sensor i 350 men det verkar användbart med vinklande skärm så lutar åt den iallafall.

Vad menar du här? 300:an och 350:an är ju samma kamera förutom sensorn. Om du vill ha 10 MP med förhoppningsvis lägre brus så kan du välja 300:an istället?
 
Pyl skrev:
Vad menar du här? 300:an och 350:an är ju samma kamera förutom sensorn. Om du vill ha 10 MP med förhoppningsvis lägre brus så kan du välja 300:an istället?
Jag menade just att jag gärna vill åt den vinklingsbara skärmen på 350 som inte finns på 300 och får stå ut med lite sämre höga-ISO-performance...
 
DanielSand skrev:
Hehe, om du tycker att A700 känns dyr så är det nog ingen mening att hoppas för mycket på FF:en.
Jag tycker bara att A700 är dyr mot vad man får, precis på samma sätt som jag tycker att Canon 40D är dyr mot en 450D. Beroende på vad Sonys FF-kamera visar sig vara så är jag inte rädd för priset, men vill inte sätta fast mig i en A700 innan jag vet...
 
perhel skrev:
*(Inklistrat)* Digital zoom med hög bildkvalitet
När LCD-skärmen används som sökare går det att aktivera Smart Teleconverter-funktionen, som är en digital zoom på 1,4x eller 2x. Tack vare kamerornas höga upplösning blir bildresultatet bra även med digitalzoomen aktiverad.

Frågan är kan man använda sökaren samtidigt som LCD skärmen och med digitalzoomen aktiverad? Vid max brännvid blir ju skärmen inte speciellt användbar annars?



Nää, sökaren blockeras fysiskt. Den funkar ej i Live View-läget.

Man ser sedan det utsnitt som genereras vid varje zoom faktor på hela skärmen. Det är ju bara som om en mindre del av bilden visas på hela skärmen.

Hur menar du med: "Vid max brännvid blir ju skärmen inte speciellt användbar annars?", jag förstår inte.

Det funkar ju precis som på samma sätt som om man skulle beskära en bild. Det blir ju så fysiskt också. Vid 1,4ggr zoom så minskar antalet lagrade pixlar till knappt 8 megapixel istället för drygt 14. Detta utsnitt visas sedan på hela skärmen (zoom out).
 
Jumfer skrev:
Jag tycker bara att A700 är dyr mot vad man får, precis på samma sätt som jag tycker att Canon 40D är dyr mot en 450D. Beroende på vad Sonys FF-kamera visar sig vara så är jag inte rädd för priset, men vill inte sätta fast mig i en A700 innan jag vet...

Ok, då förstår jag. Tänkte att du tyckte att det var för mycket pengar för en kamera generellt.

Enligt spekulationerna här så tror folk att den hamnar på minst 30 000:- men vi får väl se...
 
FlyerOne skrev:
Tamron har däremot hittills lyckats väldigt bra när det gäller att undvika AF-problem. De har antingen varit mycket skickligare när det gäller back-engineering av tillverkarnas olika objektiv-chips, eller också har de kanhända lyckats stjäla programkoden... Obs! Enbart en spekulation från min sida. De kan ju rentav helt enkelt ha betalat licenspengar för att få tillgång till dessa uppgifter. Fast det kan väl ändå inte vara möjligt... :)
Det är faktiskt det sistnämnda som är fallet. Tamron betalar licenspengar till kameratillverkarna och kör med "riktiga" ROM-chip, så det är inte så konstigt att det aldrig strular. Sigma är mig veterligt den enda tredjepartstillverkaren som kör med reverse engineering, vilket möjliggör implementering av fler finesser (HSM, ADI, etc) på bekostnad av potentiella problem som kan uppstå när kommunikationen mellan kamera och objektiv inte har 100% fungerande kommunikation. BF/FF är en typisk sådan grej, men även att nya/framtida kameror inte vill kännas vid objektiven vilket hänt i några fall.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Nää, sökaren blockeras fysiskt. Den funkar ej i Live View-läget.

Man ser sedan det utsnitt som genereras vid varje zoom faktor på hela skärmen. Det är ju bara som om en mindre del av bilden visas på hela skärmen.

Hur menar du med: "Vid max brännvid blir ju skärmen inte speciellt användbar annars?", jag förstår inte.

Det funkar ju precis som på samma sätt som om man skulle beskära en bild. Det blir ju så fysiskt också. Vid 1,4ggr zoom så minskar antalet lagrade pixlar till knappt 8 megapixel istället för drygt 14. Detta utsnitt visas sedan på hela skärmen (zoom out).

Jag menar att den digitala zoomen används väl i första hand när inte längsta brännvidden räcker till riktigt...
Då måste man ju kunna använda sökaren ?
Eller är det så att man beskär bilden i efterhand med den digitala zoomen? :)
 
Ingen som känner till det här med den digitala zoomen på A300/A350. Beskär den bara bilden(typ bekär i Photoshop) eller interpolerar/lägger den till pixlar?

Jag vet att man tappar kvalitet när den används, men ibland finns det situationer det är befogat?
Vidare funkar den ENBART i livewiev läget?
 
perhel skrev:
Ingen som känner till det här med den digitala zoomen på A300/A350. Beskär den bara bilden(typ bekär i Photoshop) eller interpolerar/lägger den till pixlar?

Jag vet att man tappar kvalitet när den används, men ibland finns det situationer det är befogat?
Vidare funkar den ENBART i livewiev läget?
Den croppar enbart
 
Fattar jag det rätt så funkar den "digitala teleconvertern" även i läge spot och multimätning.
Utan att aktivera liveview?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.