Annons

Solproblem..

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
jag har börjat fota solnedgångar men har ständigt problem med solen. känns som att det är ganska grundläggande att kunna hantera.. men det krävs nästan alltid att solen precis har gått ned eller är bakom ett moln för att en bild ska bli bra. titta hur den här förstörs av att solen "förtörs" av kameran. har ni något tips på någon teknik man kan använda för att hantera solen bättre, om så vid fotograferingen eller i PS?
 

Bilagor

  • dsc03868.jpg
    dsc03868.jpg
    78.7 KB · Visningar: 601
den här tog jag någon minut senare med andra "solomständigheter"..
 

Bilagor

  • lol.jpg
    lol.jpg
    88.1 KB · Visningar: 605
Att solen fräts ut är ju inte så konstigt, det ska till ganska mycket dynamiskt omfång för att få till både solen och det som är i motljus


HDR kanske kan hjälpa till? sök på HDR så får du miljoner träffar hur du gör.


Eller kanske en reflektor stor som gotland.
 
Jag skulle rekommendera att du fotar solnedgången med ganska många olika exponeringar, helst med stativ. Ta även väldigt mörka exponeringar. Använd ND-filter om det behövs. Då har du gott om råmaterial att välja bland efteråt.
Sedan kan du i datorn bestämma dig för om du kan få bilden så som du vill ha den utifrån en och samma exponering. Annars kan du redigera ihop olika exponeringar i PS, manuellt eller med den automatiska HDR-funktionen.

Att själva solskivan blir utfrätt (dvs helt vit) tror jag är oundvikligt utom när solen står mycket lågt, precis över horisonten. Att få med bildinformation från solskivan annars tycker jag räknas till astrofoto.
Däremot är det ju en smaksak hur mycket av solens omgivning man tycker kan få bli utfrätt. Därför är det bra att ha många olika exponeringar att välja på.
Att vara förberedd så att man kan jobba snabbt är också viktigt eftersom det går mycket fort när solen precis är på väg att gå ned, och det kan vara lätt att missa de allra vackraste ljusförhållandena annars.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.