Annons

Sol med 8 kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 100/2.8 makro objektiv som vid full bländaröppning (2,8) inte har en helt rund bländare. Detta yttrar sig så att om man tex fotograferar något med en oskarp sol i bakgrunden så blir inte solen rund utan den får 8 kanter. Jag kan förstå detta om man har bländat ner då bländarlamellerna bildar ett 8-kantigt hål, men vid full bändaröppning förväntar jag mej ett runt hål. Min fråga är om detta fenomen även gäller andra makro objektiv tex Canon 180/3,5 L, Sigma, Tamron?
Bildexempel:
 

Bilagor

  • sol med 8 kanter.jpg
    sol med 8 kanter.jpg
    25 KB · Visningar: 451
Detta beror helt och hållet på hur många bländarblad det sitter i objektivet.. desto fler, desto rundare (hmm.. ganska självklart ;)).

EF 180/3.5 har också 8 blad.

Sigmas 105:a har också 8 blad.

Tamrons vet jag inte... men förmodligen 8 där med.

SÅ är det...det är möjligt att Canons 180:a (eller Sigmas) ger en synbart rundare form, pga kortare skärpedjup..(orkar inte räkna på det nu).
 
Såhär ser det ut med mitt macro.. även 8 kanter.. går inte att komma ifrån..tyvärr
 

Bilagor

  • vitsippa.jpg
    vitsippa.jpg
    42.2 KB · Visningar: 417
Jeppe skrev:
går inte att komma ifrån..tyvärr
Tack Jesper för informationen, då behöver jag ju i alla fall inte sukta efter ett nytt mackro objektiv. Jag tror mej dock ha sett mackro bilder som haft helt rund sol i bakgrunden men kan dock inte påminna mej var och när.

Roine W
 
Fredric C skrev:
Jo då! Använd största bländaren så slipper man kantiga solar och dylika effekter.
Det är ju största bländaröppningen jag använt och det är det som frågan gäller. Finns det något makroobjektiv som på full bländaröppning inte ger den 8-kantseffekt som exemplen visar? Vilket makroobjektiv har du Fredric som inte ger denna effekt?

Roine W
 
Hustomten skrev:
Nikon säger sig ha gluggar med rund bländaröppning på ALLA bländare
Jag har också sett det påståendet, men skeptisk som jag är...

Nikon får nog komma med bildbevis (och helst en förklaring på hur de gjort) innan jag tror på det.
 
Visst låter det för bra för att vara sant med rund bländare på alla öppningar...
Minolta har rund bländare ifrån full öppning och ner 1½ steg - se här.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det lite har med att göra solreflexernas egenskaper, som gör de runda eller inte.. Hur stora de är och var i skärpeplanet de ligger.

Kollade på tamrons macro-objektiv,... Den har 9 st bländarblad, mot Canons (och Sigmas) 8.. Det kan betyda hela skillnaden.. Så svaret på frågan får väl kanske härmed anses besvarad.
 
Jeppe skrev:
Kollade på tamrons macro-objektiv,... Den har 9 st bländarblad, mot Canons (och Sigmas) 8.. Det kan betyda hela skillnaden.. Så svaret på frågan får väl kanske härmed anses besvarad.

Det är dock inte enbart antalet blad som spelar in - om du titta på ett objektiv med runb bländare så ser du att varje blad är böjt.

Minolta 80-200 har rund öppning, och 9 blad.
Men, Tamron 28-75 har ju även den rund öppning (det ser iaf så ut - hittar inget officiellt), men bara 7 blad.
 
När jag tittar i mitt Tamron 90 bakvägen får jag uppfattningen att det på full glugg inte längre är lamellerna som utgör öppningens kant.
 
Roinew skrev:
Det är ju största bländaröppningen jag använt och det är det som frågan gäller. Finns det något makroobjektiv som på full bländaröppning inte ger den 8-kantseffekt som exemplen visar? Vilket makroobjektiv har du Fredric som inte ger denna effekt?

Roine W


Samtliga av mina jag provat oavsett makroobjektiv eller inte, och de är: till nikon: 105 mm makro(sigma), 85/1,8, 300/2,8, 35/2

Till och med min gamla rollieflex gör det inte! Mina Hasselbladsobjektiv (CF 50 mm, 80 mm och 120 mm) gör det inte heller!

Normalobjektivet till Mamiya RZ (110 mm) gör det inte heller!

På alla mina objektiv jag har ägt eller äger har jag kontrollerat detta eftersom jag tycker det inte är helt oviktigt för ett objektiv att ha möjligheter att få dessa effekter med helt runda solar eller dylika ljuspunkter/ljuskällor i bakgrunden. Det är ju så lätt att kontrollera innan man köper objektivet. Observera att det gäller ju bara största bländaren naturligtvis, så fort man bländar ned så visar sig "kantigheten" på solen oavsett hur dyrt och fint objektiv man har. Då spelar det ingen roll om man har 5 eller 9 lameller kantigheten visar sig ändå, dock med olika karaktärer. Jag trodde alla objektiv gav "runda" bilder på största bländaren. Men tydligen inte. Det är kanske något typiskt för modernare objektiv?

Mvh
Fredric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.