Mankan G skrev:
Ett råd. leta fram Fotos test. Du lär bli förvånad....
Jag anser dessutom att du generaliserar oerhört när du skriver "Nåt som digital teknik aldrig kommer få är "själ" i arbete och bilder. Det kommer den analoga sidan alltid behålla. Man planerar bilder mer när det kostar pengar och det tar mer tid och är mer tanke bakom. Nu för tiden kan vem som helst köpa en kamera och plåta hur mycket som helst och sortera fram några bra bilder.
Det är lite som att jämföra en fabriksutspottad bil mot en som är bearbetad för hand av riktiga plåtslagare. Det ena går fort och är effektivt, billigt och snabbt, och det andra kostar mer, tar mer tid men oj vilken själ det ligger i det. Det är ofrånkomligt även med foto. Att spotta fram bildserier är inte samma sak som att faktiskt ha kunnskapen om kamera, och planera sin bild och lära sig ta bra bilder ofta i stället för att låta kameran spotta fram bilder och sortera i en hög med gratisbilder..."
Det är bara helt olika teknologier som kan resultera i minst lika bra resultat. Att den ena av teknologierna ger möjligheter att "sprutmåla" har absolut inget med att samma teknologi ger ett sämre resultat. För mig så är det en okunnig person som yttar sig på ett sådant sätt. Vad är det som säger att en massproducerad bil alltid är sämre än en handbyggd.???? Det är hantverket bakom kontverket och hantverkarens kunskap som är avgörande, inte teknologin i sig själv....
Men det är ju inget problem, både film och digitalt finns. Välj det medium som passar dig men sluta att kasta skit eller svartmåla det andra och dess förespråkare,..,,
Nu kanske jag är ute och cyklar när det gäller din kunskap men sådana här påståenden brukar ofta komma från personer som nyligen "gått över" och int lärt sig den nya teknologin ännu....