Annons

Skärpan Nikonoptik + D2x

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör mest i JPG och D300/D200 och måste säga att bilder som jag beställt från Crimson.se håller minst lika hög klass som de bilder jag kopierade under min analoga tid. Även de bilderna var kopierade på ett proffslab så de går direkt att jämföra. Skärmen kan man glömma, det är kopierat man ser om det är klass på grejerna man använder. Om man nu inte råkar ha en superbra och rätt kalibrerad skärm förstås. Fast vad hjälper det om andra som öppnar dina bilder från en hemsida inte har rättkalibrerade skärmar? Skicka in en fil för kopiering i storlek 30x45 cm så ska du få se på skärpa.
 
Det där är skärpa! Bilderna som är bifogade på denna sida borgar för att det kan bli mycket bättre än mina bilder. Nu vet jag att det går, nu ska jag hitta rätt metod bara. Men ni tror att det handlar om fel fokuspunkt? Jag kör så klart med autofokus och svanar är ju rätt smala med halsar och har små huvuden så det är svårt att få en bra punkt som stämmer med deras avstånd vid bildögonblicket. Jag får helt enkelt fota stilla motiv för att se potentialen av mitt objektiv.


200-400 mm objektivet verkar ögintressant, läste precis om det. Dock är det någon som lagt in en klantig miss i recensionen på fotosidan där det står att det är f:1,4 och inte f:4 för största bländare med 1,4 på ett 200-400 låter osannolikt. Ljuset avtar ju kvadratiskt med avståndet... Ja allt det där vet ni ju. =) Ska läsa lite mer och se vad man kan skramla ihop på ebay. Ska ju köpa Nikon 14-24mm f:2,8 med och även Nikon 24-70mm f:2,8 så där har vi ju säkert ungefär 24000 i utgifter på dom 2. Men ett lån för det man tror på. =)
 
Helipop skrev:
Det där är skärpa! Bilderna som är bifogade på denna sida borgar för att det kan bli mycket bättre än mina bilder. Nu vet jag att det går, nu ska jag hitta rätt metod bara. Men ni tror att det handlar om fel fokuspunkt? Jag kör så klart med autofokus och svanar är ju rätt smala med halsar och har små huvuden så det är svårt att få en bra punkt som stämmer med deras avstånd vid bildögonblicket. Jag får helt enkelt fota stilla motiv för att se potentialen av mitt objektiv.


200-400 mm objektivet verkar ögintressant, läste precis om det. Dock är det någon som lagt in en klantig miss i recensionen på fotosidan där det står att det är f:1,4 och inte f:4 för största bländare med 1,4 på ett 200-400 låter osannolikt. Ljuset avtar ju kvadratiskt med avståndet... Ja allt det där vet ni ju. =) Ska läsa lite mer och se vad man kan skramla ihop på ebay. Ska ju köpa Nikon 14-24mm f:2,8 med och även Nikon 24-70mm f:2,8 så där har vi ju säkert ungefär 24000 i utgifter på dom 2. Men ett lån för det man tror på. =)

Om du ändå ska lägga de där pengarna, du funderar inte på en D3 istället?
 
Mikke Sandberg skrev:
Jag kör mest i JPG och D300/D200 och måste säga att bilder som jag beställt från Crimson.se håller minst lika hög klass som de bilder jag kopierade under min analoga tid. Även de bilderna var kopierade på ett proffslab så de går direkt att jämföra. Skärmen kan man glömma, det är kopierat man ser om det är klass på grejerna man använder. Om man nu inte råkar ha en superbra och rätt kalibrerad skärm förstås. Fast vad hjälper det om andra som öppnar dina bilder från en hemsida inte har rättkalibrerade skärmar? Skicka in en fil för kopiering i storlek 30x45 cm så ska du få se på skärpa.

Jag ska skicka in. Men bilderna som är infogade i forumet här i diskussionen uppenbarar sig ju som mycket skarpare på min skärm än mina egna bilder gör på min skärm. Så skärmen kan ju inte vara hela sanningen. Men jag ska fota lite mer och verkligen testa skärpan och fokuseringen med skarpa kontrastrika stilla föremål så får vi se om jag kanske får lämna in kameran för fokusjustering eller liknande.
 
ESS skrev:
Om du ändå ska lägga de där pengarna, du funderar inte på en D3 istället?

Nja kameran är jag nöjd med för tillfället. Har velat ha en d2x i år och dar och nu när jag äntligen har en så är det okay tills jag samlat på mig all optik jag vill ha. Sen är det dags för d3 eller nästkommande alternativ. ska samla på mig ett gäng FXgluggar först, det är prio 1 då D2x är bra nog att tjäna ett tag till. D3 har ju dessutom lägre upplösning, dock FX och bättre brusnivåer, annars är det nog inget som snattar min uppmärksamhet tillräckligt för att just nu överge min D2x. =) Min första digitala kamera var en D1, jag var till och med nöjd med den. Och det var 2,74 megapixel =) Fast då var det mer för dator och webpublicering av bilder. Om jag ska satsa på foto och sträva efter någon slags berömmelse och erkännande som fotograf så måste jag ju ha nåt vassare än en D1, därav min D2x. Har även ägt D70 och D70s och en del analoga kameror med, som nikkormat, F4, F5. Ja som ni ser så är det ju inte skitkameror någon av dom i allafall så lite prylgalen är jag nog allt. Ska nog köpa en F5 sen med igen som kamera på filmsidan. Just nu har jag ju bara mina mellanformatare. =)
 
Har du kollat om kameran och objektiven fokuserar rätt, det kanske är där problemet ligger.

/kent
 
En löjlig tanke ploppade upp idag som kan vara lösningen på mitt oskärpaproblem. Jag fotar mycket skata och actionsport, eller har för avsikt att göra det, så jag hade ställt in mitt fokusläge på continious autofokus att prioritera knapptryckningen kontra fokus, dvs att timingen är av större prioritet när bilden tas än skärpan. Och av ren vana så fotar jag nästan alltid med C-läget i stället för singel autofokus, så med andra ord så kanske den aldrig fokuserat noga nog innan bildögonblicket. Det kan ju vara anledningen till att det blivit ur fokus. Så nu har jag ställt om prioritet på fokus innan bild tas och på singel så hade jag fokusprio inställd men eftersom jag som sagt fotat mest med continious läget så har jag kanske därför slösat med oskärpan på mina bilder.

Så nu ska jag ta en testserie med samma förutsättningar som innan och se om det var så enkel lösning eller om jag kanske ska lämna in kameran för fokusjustering.

Mvh. Niklas
 
Hur många gånger har du tittat på ett neg i 100%??

Digitalt är myyyyycket skarpare än analog fotografi.
 
Danlo skrev:
Hur många gånger har du tittat på ett neg i 100%??

Digitalt är myyyyycket skarpare än analog fotografi.

Så kan man inte säga, det går inte generalisera så och bara säga att det ena är skarpare än det andra, det beror på utrustning. Ett negativ i småbildsformat med sina bildpunkter sägs motsvara 25 megapixel i digital teknologi. Därmed 87megapixel i 6x6format. Så med ett skarpt objektiv i en mellanformat så kan du nog få samma skärpa eller mer än måååååånga av dagens digitala kameror där även inräknat fx-sensorer. Att säga att digitalt foto är skarpare än analogt är inget annat än dumt för det är som att säga att en volvo går snabbare än en saab. Det beror helt på förutsättningar och utrustning mer än nåt annat. Har du inte sett detaljåtergivningen när dom jämför mamiya 7 mot en d2x i testet som någon länkade till här uppe? Där kan du se att filmen piskar digitalt foto. Dock med 6x7 format mot en dxsensor digital men du nämnde aldrig nåt om formaten när du sa att digitalt är skarpare än analogt, därav så var du inte specifik nog. Och då kan jag lika gärna jämföra en storformat 12x18cm filmplan med en digital och visa dig att du får tusen gånger bättre detaljåtergivning och skärpa.. Ett negativ är 24x36mm och det är inte en dx sernsor, och ett korn på ett negativ är garanterat mindre än en sensor, med andra ord så kan man inte på något sätt packa ihop objektet man fotar på en mindre sensor eller filmplan utan att förlora detaljer, det är omöjligt. Så att jämföra skärpa och säga att analogt generellt är skarpare än analog teknik det skulle jag aldrig kasta ur mig. Jag antar att du har 2 helt olika både kameror och objektiv som referens när du säger så? Analogt är ofta äldre och optiken till digitala kameror är ofta nyare och har nyare glas och utveckling mot allt från kromatisk aberration till kontrast, ytbehandlingar, glasval osv osv, det kommer nya saker varje dag till digitala kameror som hjälper fotografen att få bra kontrastrika skarpa bilder, som tex vr eller is teknologin, edglas = extra low dispertion osv osv. Så så länge du inte har en sensor av samma format placerad på samma avstånd från samma optik och jämför med 2 helt lika förutsättningar så kand du omöjligt säga att det ena är skarpare än det andra.

Låna mig en Nikon F5 och en Nikon D3 så kan vi jämföra med samma optik och samma filmplanstorlek och kanske komma till koncensis.

Och angående negativ, varje gång jag håller ett negativ eller positiv framför ögonen så ser jag det i 100% så att jämföra det med att se en bild i förstoring går inte heller. Det är 2 helt olika sätt att jämföra bilder. Men jag förutsätter att du menar att jag ska printa en bild med en viss upplösning i fullstorlek och sen belysa ett papper med samma storlek och jämföra kvaliten och teckningen i bilden? Och nej det gör jag som sagt inte så ofta. Men det handlar inte om det nu. Utan att jag faktiskt vet att andra kameror med 100% (som egentligen är ett dåligt uttryck eftersom det helt beror på skärmstorlek, upplösning på skärmen, punkttätheten man väljer att visa bilden i på skärmen i bildprogrammet man kolla i osv osv.. det är helt relativt) kan visa en skarpare bild än dom jag knäppt. Som du ser där uppe så ser man håret på kinden och kan urskilja det som hårstrån med teleoptik och förmodligen cropat till 100% vid publicering?! Och det är det jag har som referens när jag söker skarpare bilder. Jag vet att andra tagit bilder som visar sig som skarpare med samma förutsättningar som jag kollar på mina bilder med. Alltså så nöjer jag mig ju inte förrän jag kommer till samma nivå...


Mvh. Niklas
Ps. inte meningen att låta dryg eller kritisera ditt inlägg men jag måste ju få chansen att få min syl i vädret med.
 
Det finns rätt många tester som motsäger din teori och bekräftar Daniels. Eller både och faktiskt. Ni måste skilja på upplösning och skärpeintryck när ni gör denna distintion.

Redan när 1DS lanserades med sina 11 PP så översteg den en 35mm film i fråga om skärpeintryck. Samma glugg användes givetvis. Det var Foto som gjorde detta test. Om den sedan översteg i absolut upplösning är en annan sak. I en film så begränsas skärpeintrycket av kornen (ungefär som brus i en digital bild).

Enligt Zeiss (lite partiska givetvis då de är de som har tillverkat gluggen) så har de högsta värdena för upplösning som någonsin mätts upp med en 35mm kamera, oavsett digital eller kemisk, gjorts med en Zeiss 50mm f1,4 ZF monterat på en F6 och någon form av teknisk lågkänslig film. Jag har sett bilderna på nätet och de ser hemska ut men ruskigt upplösta.

Så tyvärr, om du håller dig till max 35mm formatet så får du högst skärpeintryck med en digital kamera av modernt snitt, 10-12MP räcker, om det är 35mm film du jämför med. 1DSmkII och även D2X under rätt förutsättningar (och andra 12MP kameror av god klass) ger ungefär samma skärpeintryck som en 6 x 4,5 filmkamera. Monterar du dessutom av AA filtret så har du med råge passerat filmversionen. Jag såg ett test där de jämförde en D200 med och utan AA filter. Resultatet var förbluffande.....

update: Missade din fina parad där du helt plötsligt bytte format :)
 
Senast ändrad:
Helipop skrev:
Så kan man inte säga, det går inte generalisera så och bara säga att det ena är skarpare än det andra, det beror på utrustning. Ett negativ i småbildsformat med sina bildpunkter sägs motsvara 25 megapixel i digital teknologi.

Om du "blaskar" fram ett neg kan det säkert stämma, men då den typen av framkallning idag nästan kan anses som utrotningshotad (i alla fall på professionell nivå) så är det scanning som gäller. Ska du scanna fram en dia eller neg som motsvarar 25 mpix så får du öppna plånboken rejält.
Faktum är att vid den typen sv scanning så kostar det multum och lite till, vilket innebär att den jämförelsen knappast är gångbar...

/K
 
keckax skrev:
Om du "blaskar" fram ett neg kan det säkert stämma, men då den typen av framkallning idag nästan kan anses som utrotningshotad (i alla fall på professionell nivå) så är det scanning som gäller. Ska du scanna fram en dia eller neg som motsvarar 25 mpix så får du öppna plånboken rejält.
Faktum är att vid den typen sv scanning så kostar det multum och lite till, vilket innebär att den jämförelsen knappast är gångbar...

/K

Och just därför som av flera skäl både ekonomiskt och tidspraktiskt så går man ju mer över till digitalt. Så det är för mig en kompromiss, jag gillar analogt bättre, men eftersom det finns så extremt stor konkurrens så är det ingen ide att kasta bort tid längre i labb om det inte just är för att hålla den traditionella tekniken vid liv. Alltså ska man komma någonstans med foto nu så är det digitalt som gäller ju för att det går snabbast. Man har varken tid eller råd att blaska och retuschera för hand och hantera och leta ibland känsliga negativ när man kan bläddra i en bildmapp på datorn och retuschera mycket enkelt i bildbehandlingprogram så ur den aspekten så är ju digital teknik överlägsen. Och som du sa så kostar en bra scanner massa pengar och det tar tid som f** att scanna negativ och pyssla med alla inställningar innan man ens fått dom till datorn om det nu är vad man vill. Men det förtäljer ju inte historien för föregående talares argument innehöll ju inga specifika krav eller förutsättningar för utrustning eller resurser vid påståendet. Dvs om man har ALLT man behöver på digital och analog sida och har samma förutsättningar och ska göra ett test så tror jag knappast att skilldnaden mellan bildkvalité är övervägande på någon sida. Båda har sina fördelar och dagens digitala kameror kommer med mer och mer utvecklade sensorer som klarar både högre upplösning och som minskar brus. Så med andra ord så kommer digitala kameran på sikt kanske bli överlägsen. Men så länge man inte har en digital mellanformat så har jag svårt för att förespråka digital teknik.

Nåt som digital teknik aldrig kommer få är "själ" i arbete och bilder. Det kommer den analoga sidan alltid behålla. Man planerar bilder mer när det kostar pengar och det tar mer tid och är mer tanke bakom. Nu för tiden kan vem som helst köpa en kamera och plåta hur mycket som helst och sortera fram några bra bilder.

Det är lite som att jämföra en fabriksutspottad bil mot en som är bearbetad för hand av riktiga plåtslagare. Det ena går fort och är effektivt, billigt och snabbt, och det andra kostar mer, tar mer tid men oj vilken själ det ligger i det. Det är ofrånkomligt även med foto. Att spotta fram bildserier är inte samma sak som att faktiskt ha kunnskapen om kamera, och planera sin bild och lära sig ta bra bilder ofta i stället för att låta kameran spotta fram bilder och sortera i en hög med gratisbilder...

//Nicke
 
Ett råd. leta fram Fotos test. Du lär bli förvånad....

Jag anser dessutom att du generaliserar oerhört när du skriver "Nåt som digital teknik aldrig kommer få är "själ" i arbete och bilder. Det kommer den analoga sidan alltid behålla. Man planerar bilder mer när det kostar pengar och det tar mer tid och är mer tanke bakom. Nu för tiden kan vem som helst köpa en kamera och plåta hur mycket som helst och sortera fram några bra bilder.

Det är lite som att jämföra en fabriksutspottad bil mot en som är bearbetad för hand av riktiga plåtslagare. Det ena går fort och är effektivt, billigt och snabbt, och det andra kostar mer, tar mer tid men oj vilken själ det ligger i det. Det är ofrånkomligt även med foto. Att spotta fram bildserier är inte samma sak som att faktiskt ha kunnskapen om kamera, och planera sin bild och lära sig ta bra bilder ofta i stället för att låta kameran spotta fram bilder och sortera i en hög med gratisbilder..."


Det är bara helt olika teknologier som kan resultera i minst lika bra resultat. Att den ena av teknologierna ger möjligheter att "sprutmåla" har absolut inget med att samma teknologi ger ett sämre resultat. För mig så är det en okunnig person som yttar sig på ett sådant sätt. Vad är det som säger att en massproducerad bil alltid är sämre än en handbyggd.???? Det är hantverket bakom kontverket och hantverkarens kunskap som är avgörande, inte teknologin i sig själv....

Men det är ju inget problem, både film och digitalt finns. Välj det medium som passar dig men sluta att kasta skit eller svartmåla det andra och dess förespråkare,..,,

Nu kanske jag är ute och cyklar när det gäller din kunskap men sådana här påståenden brukar ofta komma från personer som nyligen "gått över" och int lärt sig den nya teknologin ännu....
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Ett råd. leta fram Fotos test. Du lär bli förvånad....

Jag anser dessutom att du generaliserar oerhört när du skriver "Nåt som digital teknik aldrig kommer få är "själ" i arbete och bilder. Det kommer den analoga sidan alltid behålla. Man planerar bilder mer när det kostar pengar och det tar mer tid och är mer tanke bakom. Nu för tiden kan vem som helst köpa en kamera och plåta hur mycket som helst och sortera fram några bra bilder.

Det är lite som att jämföra en fabriksutspottad bil mot en som är bearbetad för hand av riktiga plåtslagare. Det ena går fort och är effektivt, billigt och snabbt, och det andra kostar mer, tar mer tid men oj vilken själ det ligger i det. Det är ofrånkomligt även med foto. Att spotta fram bildserier är inte samma sak som att faktiskt ha kunnskapen om kamera, och planera sin bild och lära sig ta bra bilder ofta i stället för att låta kameran spotta fram bilder och sortera i en hög med gratisbilder..."


Det är bara helt olika teknologier som kan resultera i minst lika bra resultat. Att den ena av teknologierna ger möjligheter att "sprutmåla" har absolut inget med att samma teknologi ger ett sämre resultat. För mig så är det en okunnig person som yttar sig på ett sådant sätt. Vad är det som säger att en massproducerad bil alltid är sämre än en handbyggd.???? Det är hantverket bakom kontverket och hantverkarens kunskap som är avgörande, inte teknologin i sig själv....

Men det är ju inget problem, både film och digitalt finns. Välj det medium som passar dig men sluta att kasta skit eller svartmåla det andra och dess förespråkare,..,,

Nu kanske jag är ute och cyklar när det gäller din kunskap men sådana här påståenden brukar ofta komma från personer som nyligen "gått över" och int lärt sig den nya teknologin ännu....

Ja nej jag klandrar inte och kastar inte skit på någon jag bara är med i diskussionen. Jag har läst många hundra timmar foto och är intresserad av så väl kameran och dess mekaniska underverk till utveckling, fototeknik och faktiskt bilderna själv.

Vad jag menar med själlöst har inget med kvaliten eller nåt att göra som du jämför. Jag sa inte att en fabrikstillverkad bil är sämre än en custombyggd, bara att det är mer personligt och kunnskapskrävande att göra nåt från grunden och planera och inte låta en maskin (liknelse, kamera) göra jobbet. Alla kan trycka på en knapp och spotta fram en formpressad plåt, men alla kan inte forma plåt osv. Samma med kamera, alla kan köpa en kamera, ställa den på automatik och skjuta en bildserie och välja fram ett par bra bilder och sen publisera och bli kända för det. Det jag försöker säga är att jag facineras av dom med intresse nog att göra det den svåra långsamma vägen där man lär sig sin kamera och hela tekniken och sen förstår processen från knapptryckning slutarrörelse skrivande av ljuset och till färdig bild. Det är för enkelt nu när man kan kolla på sin display och ställa in kameran därefter i stället för att förstå kameran. Alltså det är för lätt att ta bra bilder nu så folk är för bekväma och glömmer den biten som jag tycker är rolig, att faktiskt förstå vad som händer.

Jag tänkte återkomma med svar på ditt resonemang om "skärpeintryck" sen då jag har erfarenhet av den diskussionen med. Foto är nåt jag hållt på med länge och min pappa har fotat sen 60talet så jag har alltid haft intresse mer eller mindra på kameran då jag är uppväxt med intresset som en effekt av att pappa labbat. Jag har själv fotolabb med rätt bra utrusning. Och min första kamera var en nikon D1 för ett antal år sen, sen har jag ägt d70s, d70s, och nu en D2x så ny in på foto eller kamera både i analog eller digital väg, är jag inte. Så jag vet mycket väl vad jag pratar om.

Nu är det lördagkväll, jag återkommer med svar för att försöka tillfära diskussionen och hämma netiken och ordkriget som tar sin antydan här, för denna diskussion ska inte spåra ur till någon konnskapstävling utan handlar egentligen om mitt problem jag hade som finns att läsa i början av diskussionen och det är oxå en lösning på det jag vill få till slut. Att jag fyller på tråden vartefter är för att jag vill få ett skriftligt slut på denna tråden så folk med liknande problem får se lösningen redovisad. Och vägen dit. Sånt tycker jag är kul, därför denna tråd. Annars kunde jag lika gärna ringt till en fackman och fått problemet ur världen på ett telefonsamtal och i värsta fall en service. Men det är kul med diskussioner här, så länge det är diskussioner och inte prestigekrig och kunnskapstävlande.

Så jag ska försöka formulera mig tydligare sen.

Mvh. Niklas
 
Förresten så har jag nog nummer av fototidningen för säkert 10 år i förrådet och en hel mängd andra då pappa var intresserad. Men du kanske menar ett nytt nummer? Om det handlar om digitalt så borde den vara relativt ny? "Mina" eller min fars tidningar täcker nog 70-90tal.
 
Helipop skrev:
Och just därför som av flera skäl både ekonomiskt och tidspraktiskt så går man ju mer över till digitalt. Så det är för mig en kompromiss, jag gillar analogt bättre, men eftersom det finns så extremt stor konkurrens så är det ingen ide att kasta bort tid längre i labb om det inte just är för att hålla den traditionella tekniken vid liv. Alltså ska man komma någonstans med foto nu så är det digitalt som gäller ju för att det går snabbast. Man har varken tid eller råd att blaska och retuschera för hand och hantera och leta ibland känsliga negativ när man kan bläddra i en bildmapp på datorn och retuschera mycket enkelt i bildbehandlingprogram så ur den aspekten så är ju digital teknik överlägsen. Och som du sa så kostar en bra scanner massa pengar och det tar tid som f** att scanna negativ och pyssla med alla inställningar innan man ens fått dom till datorn om det nu är vad man vill. Men det förtäljer ju inte historien för föregående talares argument innehöll ju inga specifika krav eller förutsättningar för utrustning eller resurser vid påståendet. Dvs om man har ALLT man behöver på digital och analog sida och har samma förutsättningar och ska göra ett test så tror jag knappast att skilldnaden mellan bildkvalité är övervägande på någon sida. Båda har sina fördelar och dagens digitala kameror kommer med mer och mer utvecklade sensorer som klarar både högre upplösning och som minskar brus. Så med andra ord så kommer digitala kameran på sikt kanske bli överlägsen. Men så länge man inte har en digital mellanformat så har jag svårt för att förespråka digital teknik.

Nåt som digital teknik aldrig kommer få är "själ" i arbete och bilder. Det kommer den analoga sidan alltid behålla. Man planerar bilder mer när det kostar pengar och det tar mer tid och är mer tanke bakom. Nu för tiden kan vem som helst köpa en kamera och plåta hur mycket som helst och sortera fram några bra bilder.

Det är lite som att jämföra en fabriksutspottad bil mot en som är bearbetad för hand av riktiga plåtslagare. Det ena går fort och är effektivt, billigt och snabbt, och det andra kostar mer, tar mer tid men oj vilken själ det ligger i det. Det är ofrånkomligt även med foto. Att spotta fram bildserier är inte samma sak som att faktiskt ha kunnskapen om kamera, och planera sin bild och lära sig ta bra bilder ofta i stället för att låta kameran spotta fram bilder och sortera i en hög med gratisbilder...

//Nicke

Jag blev lite förvånad när jag såg din ålder då jag enligt ditt förhållningsätt till "gammal" kontra "modern" teknik i min snäva värld trodde endast var förbehållet för "gubbåldern". Alltså min ålder:)

Jag håller med dej om det mesta. Men är ganska övertygad om att den förlorade själen pga digitaliseringen inom fotografin är något du kanske bör omvärdera
. För själen i i bilden sitter i hjärtat hos fotgrafen, oavsett tekniken.
 
keckax skrev:
Jag blev lite förvånad när jag såg din ålder då jag enligt ditt förhållningsätt till "gammal" kontra "modern" teknik i min snäva värld trodde endast var förbehållet för "gubbåldern". Alltså min ålder:)

Jag håller med dej om det mesta. Men är ganska övertygad om att den förlorade själen pga digitaliseringen inom fotografin är något du kanske bör omvärdera
. För själen i i bilden sitter i hjärtat hos fotgrafen, oavsett tekniken.


Man kan nog säga att en del av att jag förvånar dig pga min ringa ålder är för att jag växt upp med en gubbe (pappa) som haft labb som jag tagit över även om det inte blivit mycket blaskande därute i förrådet som är ombyggt till fotolabb. Och den andra anledningen är att vi hade en eldsjäl i stan som hette Yngve Rundsjö som nu tyvärr är bortgången. Han var nog 75 år ungefär och hade fotokurser för 600 kr 18:00-22:00 måndag till torsdag och söndagar, så han tillägnade större delen av sin "fritid" till att låta ungdommar som jag spendera sin tid där för en bråkdel av summan det kostar i andra städer. Dessutom kunde man utnyttja labbet ganska fritt och låna nyckel och komma på dagarna osv då kan även jobbade som fotograf. Vi var alltså i hans alteljé och hade tillgång till en möjlighet som nog inte många ungdommar och vuxna haft. Så 12 veckor fotokurs för 600 + fri tillgång till lokalen och möjligheten att komma dit på dagarna gjorde att man nästan blev bortskämd av möjlighet till kunnskap och tillgång av labb. Sen så dog han tyvärr förra året och därmed även hela svartvita scenen i stan som annars var fullbokad varje dag utom fredag lördag med kanske 8 personer om dagen. Så 5 dagar om 8 personer borde göra ungefär 40 personer som nu förlorat sin eldsjäl och inspiration. Så jag har haft turen till en underbar fotokursledare och far som båda har hållit mitt intresse och framför allt mitt intresse för kameror och analog teknik vid liv. Jag är mycket intresserad av mekanik och elektronik och vad kan då vara mer intressant än kameror? kameror för mig är som juveler fylld med tekniska lösningar för slutare, spegeluppfällning och allt som en kamera innebär. Det är finmekanik på hög nivå. Så jag är absolut en kameratokig kille som på sikt har för avsikt att samla på kameror.

Mer kommer i morgon, sitter och gör ett av ungdommens och vuxenvärldens misstag nu, förgyller min tillvaro med lite alkohol och utgång.

På återseende.
Mvh. Niklas
 
!

Helipop skrev:
Man kan nog säga att en del av att jag förvånar dig pga min ringa ålder är för att jag växt upp med en gubbe (pappa) som haft labb som jag tagit över även om det inte blivit mycket blaskande därute i förrådet som är ombyggt till fotolabb. Och den andra anledningen är att vi hade en eldsjäl i stan som hette Yngve Rundsjö som nu tyvärr är bortgången. Han var nog 75 år ungefär och hade fotokurser för 600 kr 18:00-22:00 måndag till torsdag och söndagar, så han tillägnade större delen av sin "fritid" till att låta ungdommar som jag spendera sin tid där för en bråkdel av summan det kostar i andra städer. Dessutom kunde man utnyttja labbet ganska fritt och låna nyckel och komma på dagarna osv då kan även jobbade som fotograf. Vi var alltså i hans alteljé och hade tillgång till en möjlighet som nog inte många ungdommar och vuxna haft. Så 12 veckor fotokurs för 600 + fri tillgång till lokalen och möjligheten att komma dit på dagarna gjorde att man nästan blev bortskämd av möjlighet till kunnskap och tillgång av labb. Sen så dog han tyvärr förra året och därmed även hela svartvita scenen i stan som annars var fullbokad varje dag utom fredag lördag med kanske 8 personer om dagen. Så 5 dagar om 8 personer borde göra ungefär 40 personer som nu förlorat sin eldsjäl och inspiration. Så jag har haft turen till en underbar fotokursledare och far som båda har hållit mitt intresse och framför allt mitt intresse för kameror och analog teknik vid liv. Jag är mycket intresserad av mekanik och elektronik och vad kan då vara mer intressant än kameror? kameror för mig är som juveler fylld med tekniska lösningar för slutare, spegeluppfällning och allt som en kamera innebär. Det är finmekanik på hög nivå. Så jag är absolut en kameratokig kille som på sikt har för avsikt att samla på kameror.

Mer kommer i morgon, sitter och gör ett av ungdommens och vuxenvärldens misstag nu, förgyller min tillvaro med lite alkohol och utgång.

På återseende.
Mvh. Niklas

Du har en skön inställning och kommer antagligen att klara dej fint med din hobby/yrke!

Jag önskar dej lycka till!

MVH/Kenneth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.