Chewbacca skrev:
jag har pentax, de har "VR" i huset som ni nog vet. Hur mycket drar VR upp priset på en lins tror ni?
Inte mycket, saker som allmän byggkvalitet, glaskvalitet, maxbländare, bildegenskaper i kanter och hörn är mycket mer avgörande för priset. Ser man på objektiv med bildstabilisering från Canon/Nikon och jämför dem med i övrigt jämförbara objektiv från Olympus/Pentax/Sony så är det sällan någon avgörande prisskillnad.
Sedan är det väl bra att det finns höga iso. då får man ju ner slutartiden på största bländare. det kanske är något såndant de tänker?
men om ni tycker ni har dåligt med tele, pentax har väl bara sitt Star 300? Några gamla 400 kanske (använder inte tele själv så jag har ingen koll). Iofs är Star ett jäkligt bra objektiv.
Där Nikon (efter vad som står i tråden) missar "mellanobjektiv" saknar Pentax i proffssegmentet.
Men det känns ju mer naturligt att ha två segment som ligger nära varandra istället för att ha billiga och svindyra...
Överlag tycker jag det gnälls på både Pentax, Nikon och Canon nu angående gluggar. Kort svar?
De hinner inte med efterfrågan
Här tror jag du slår huvudet på spiken: De hinner inte med.
Några siffror att fundera över: I januari 2006 gick Canon ut med nyheten att de då producerat 30 miljoner EOS-objektiv sedan 1987. 30 miljoner objektiv på 20 år (nåja, nästan). Och vad mer, 10 miljoner av dem hade gjorts de sista fem åren av den tjugoårsperioden (
http://www.dpreview.com/news/0601/06011902canonef.asp). I april i år hade Canon nått upp till 40 miljoner EOS-objektiv. Redan två år efter de uppnått 30 miljoner hade de alltså sålt 10 miljoner till. (
http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20080429_40_million_ef_lenses.html). Hälften av de 40 miljonerna objektiv har alltså sålts de senaste sju åren, en fjärdedel de senaste två åren ...
Det har aldrig någonsin genom historien sålts så många systemkameror som det gör nu. Och så många objektiv.
Alla tillverkarna kämpar för glatta livet att hinna bygga och distribuera alla de objektiv som efterfrågas. Canon och Nikon i högre grad än de andra eftersom de har en så stor andel av den här exploderande marknaden.
Vi Nikon-människor brukar grumsa om alla väntetider för populära objektiv. Länge var 17-55/2,8 hopplös, alla minns väl de halvårslånga väntetiderna på 18-200? 70-200 har man fått vänta på, nya 24-70 är svår att få tag i, 200-400 har varit helt hopplös sedan D3 dök upp.
Att vi får vänta långa och obestämda tider är inget Nikon vill, de vill kunna sälja allt de vi vill ha, när vi vill ha det. Det finsn inget företagsekonomiskt skäl att ha ihållande bristsituationer på en växande marknad. Men de hinner helt enkelt inte med.
I det läget är det inte enkelt för dem att dessutom ta fram fler nya roliga objektiv som de ändå de inte kommer hinna leverera i det tempo vi vill köpa dem ...
Nikon vill nog oerhört gärna kunna sälja alla de nya objektiv vi frågar efter, men de hinner ju knappt tillverka de objektiv de redan har i sitt utbud.
Jag inbillar mig att Canon på ett sätt sitter lite bättre till, de har ett större utbud av moderna objektiv och de är som sagt ett många gånger större företag med många gånger större resurser. Men vad jag förstår har även de oerhört svårt att hånga med i efterfrågan.
Kort sagt: Jag tror inte vi på kort sikt kommer se några jättestora uppgraderingar av Nikons objektivsortiment. Hur gärna de än vill uppdatera sortimentet måste de samtidigt lägga mycket resurser på att öka sin kapacitet för de modeller de redan har. Hittills tycker jag ändå att de skött den balansgången hyfsat bra. Finns det någon annan tillverkare som släppt lika många nya objektivmodeller de senaste två åren?