Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
jdandanell skrev:
Nikon AF-S 200-400/4,0 G VR IF-ED har ju varit enormt eftertraktad och är ju restnoterat på B&H för jämnan. Den kostar ju trots allt 60tkr i Sverige

Innebär ett bländarsteg (på 400mm) en halvering av priset tror du Tore? Tänkte på dina tankar om ett 200-400/4.5-5.6 AF-S VR i 25-30 tkr klassen.

Om Nikon, mot förmodan, skulle ta fram ett sådant alternativ, måste priset nog hamna där som högst för att det skall vara säljbart.

Sigmas nya 120-400/4.5-5.6 HSM OS kostar i och för sig bara 6300 kr men Nikons 80-400/4.5-5.6 VR ligger på 15.000 kr. Ett tänkt 200-400/4.5-5,6 AF-S VR lär då förmodligen hamna på minst 25.000 kr.
 
Luta sig mot F-bajonetten?...

Frågan är ju i vilken utsträckning nikon kommer att luta sig mot sin enorma bakåtkompabilitet, kommer alla kameror framöver att fungera mer eller mindre problemfritt med gamla MF-gluggar (som nu börjar komma fram ur gömmorna när vissa gamla stötar dör av och när en del som fotograferat i sin ungdom åter kan börja när det börjar bli billigt med dslr).

Som jag ser det kommer vi antagligense ett pro-segmen och ett semi-pro segment som ger en god kompabilitet medans det är frågan om detta smyger sig ner till entusiastsegmentet ochså.
En D90 som har ljusmätning och A-läge även med helt cpu-lösa objektiv måhända?

Framtiden för telen kan nog ev vara mer nischad åt Dx kamerorna då det där verkligen gör en skillnad i vikt och pris och inte minst bildvinkel när vi börjar vandra över 400mm, så skulle det iaf vara smart att göra det, speciellt som det nu snart ger helt ok bildkvalitet öven i beskuret DX-läge för de som kör nästa genrations FX-hus...
Iaf när det gäller mellansegmentet som just diskuteras tror jag DX har en framtid...i profssegmentet kommer vi altid se ett fåtal månstergluggar men det är inte det som diskuteras nu.

Men visst, en uppgradering av 500mm spegelreflex till ett överkomligt pris skulle nog både fx-ägare och dx ägare jubla åt...för säga vad man vill, det är en förhållandevis portabel glugg som man faktiskt kan "råka" få med sig och så länge man står ut med eller vet hur man ska undvika ringarna är ju resultatet i toppklass.
 
jag har pentax, de har "VR" i huset som ni nog vet. Hur mycket drar VR upp priset på en lins tror ni?

Sedan är det väl bra att det finns höga iso. då får man ju ner slutartiden på största bländare. det kanske är något såndant de tänker?

men om ni tycker ni har dåligt med tele, pentax har väl bara sitt Star 300? Några gamla 400 kanske (använder inte tele själv så jag har ingen koll). Iofs är Star ett jäkligt bra objektiv.

Där Nikon (efter vad som står i tråden) missar "mellanobjektiv" saknar Pentax i proffssegmentet.
Men det känns ju mer naturligt att ha två segment som ligger nära varandra istället för att ha billiga och svindyra...

Överlag tycker jag det gnälls på både Pentax, Nikon och Canon nu angående gluggar. Kort svar?
De hinner inte med efterfrågan :)
 
Chewbacca skrev:
jag har pentax, de har "VR" i huset som ni nog vet. Hur mycket drar VR upp priset på en lins tror ni?

Inte mycket, saker som allmän byggkvalitet, glaskvalitet, maxbländare, bildegenskaper i kanter och hörn är mycket mer avgörande för priset. Ser man på objektiv med bildstabilisering från Canon/Nikon och jämför dem med i övrigt jämförbara objektiv från Olympus/Pentax/Sony så är det sällan någon avgörande prisskillnad.

Sedan är det väl bra att det finns höga iso. då får man ju ner slutartiden på största bländare. det kanske är något såndant de tänker?

men om ni tycker ni har dåligt med tele, pentax har väl bara sitt Star 300? Några gamla 400 kanske (använder inte tele själv så jag har ingen koll). Iofs är Star ett jäkligt bra objektiv.

Där Nikon (efter vad som står i tråden) missar "mellanobjektiv" saknar Pentax i proffssegmentet.
Men det känns ju mer naturligt att ha två segment som ligger nära varandra istället för att ha billiga och svindyra...

Överlag tycker jag det gnälls på både Pentax, Nikon och Canon nu angående gluggar. Kort svar?
De hinner inte med efterfrågan :)

Här tror jag du slår huvudet på spiken: De hinner inte med.

Några siffror att fundera över: I januari 2006 gick Canon ut med nyheten att de då producerat 30 miljoner EOS-objektiv sedan 1987. 30 miljoner objektiv på 20 år (nåja, nästan). Och vad mer, 10 miljoner av dem hade gjorts de sista fem åren av den tjugoårsperioden (http://www.dpreview.com/news/0601/06011902canonef.asp). I april i år hade Canon nått upp till 40 miljoner EOS-objektiv. Redan två år efter de uppnått 30 miljoner hade de alltså sålt 10 miljoner till. (http://www.usa.canon.com/templatedata/pressrelease/20080429_40_million_ef_lenses.html). Hälften av de 40 miljonerna objektiv har alltså sålts de senaste sju åren, en fjärdedel de senaste två åren ...

Det har aldrig någonsin genom historien sålts så många systemkameror som det gör nu. Och så många objektiv.

Alla tillverkarna kämpar för glatta livet att hinna bygga och distribuera alla de objektiv som efterfrågas. Canon och Nikon i högre grad än de andra eftersom de har en så stor andel av den här exploderande marknaden.

Vi Nikon-människor brukar grumsa om alla väntetider för populära objektiv. Länge var 17-55/2,8 hopplös, alla minns väl de halvårslånga väntetiderna på 18-200? 70-200 har man fått vänta på, nya 24-70 är svår att få tag i, 200-400 har varit helt hopplös sedan D3 dök upp.

Att vi får vänta långa och obestämda tider är inget Nikon vill, de vill kunna sälja allt de vi vill ha, när vi vill ha det. Det finsn inget företagsekonomiskt skäl att ha ihållande bristsituationer på en växande marknad. Men de hinner helt enkelt inte med.

I det läget är det inte enkelt för dem att dessutom ta fram fler nya roliga objektiv som de ändå de inte kommer hinna leverera i det tempo vi vill köpa dem ... :)

Nikon vill nog oerhört gärna kunna sälja alla de nya objektiv vi frågar efter, men de hinner ju knappt tillverka de objektiv de redan har i sitt utbud.

Jag inbillar mig att Canon på ett sätt sitter lite bättre till, de har ett större utbud av moderna objektiv och de är som sagt ett många gånger större företag med många gånger större resurser. Men vad jag förstår har även de oerhört svårt att hånga med i efterfrågan.

Kort sagt: Jag tror inte vi på kort sikt kommer se några jättestora uppgraderingar av Nikons objektivsortiment. Hur gärna de än vill uppdatera sortimentet måste de samtidigt lägga mycket resurser på att öka sin kapacitet för de modeller de redan har. Hittills tycker jag ändå att de skött den balansgången hyfsat bra. Finns det någon annan tillverkare som släppt lika många nya objektivmodeller de senaste två åren?
 
Kan inte annat än hålla med resonemanget ditt.

Alla tillverkarare kanske borde sakta ner utbudet o leverera kvalité istället för kvantitet. För det kommer inte, enligt min mening, några direkta superobjektiv (eller iaf högre kvalité) just nu. Men många zoomar med varierande kvalitet/ljusstyrka/omfång.

De har det inte lätt nu :)

Dessutom har de ju en hel del nya kameramodeller som måste ut för att vara med i racet :)

Rimligen borde det snart tagga ner lite, snart har ju varenda en en kamera och en hel del köper nog inte hus förrens om några år. Och de som gör det dröjer nog med sitt tredje. Så tror jag nog den stora massan beter sig iaf.
 
Snälla Nikon, ge mig en 70-200/4 VR!

f/2,8 är för stor och tung för att släpa med sig på vandring och resor, övriga alternativ är för ljussvaga och/eller dåligt byggda med tveksam optisk prestanda. Nej, presentera ett f/4 som går att använda på f/4 så ställer jag mig i kö direkt.
 
Nej, ett 400/4 VRII med ett pris på ca:25.. Relativt lätt och möjlighet att använda tillsammans med TC-14E med bra resultat.. Det skulle vara mitt drömobjektiv på en crop-kamera. Säkert riktigt användbart på en D3 också men dock en konkurrent till 200-400/4.. 200-400/4 må vara hur fin som helst, den är FÖR dyr för att sälja till annat än rika och proffs..
 
Emil-G skrev:
Snälla Nikon, ge mig en 70-200/4 VR!

f/2,8 är för stor och tung för att släpa med sig på vandring och resor, övriga alternativ är för ljussvaga och/eller dåligt byggda med tveksam optisk prestanda. Nej, presentera ett f/4 som går att använda på f/4 så ställer jag mig i kö direkt.

Tror att Nikon känner att de har tillgodosett denna kategori med 70-300 VR och 18-200 VR. Allvarligt, de 800 grams skillnad som 70-200/4 har mot 70-200/2.8 gör ju faktiskt inte SÅ stor skillnad på fjällturen. Känns som om detta har blivit en rent akademisk fråga för Nikonister då Canon faktiskt har denna glugg och dessutom säljer bra av den.. Jag tror de flesta köper 70-200/4 för att den är billigare, inte lättare.. Jag tror att en ny 70-200/2.8 VRII ligger långt före i prioriteringen då den nuvarande inte riktigt fungerar på FF. Då kommer det plötsligt bli en bra begagnatmarknad för de som vill ha gamla gluggen på sin crop-kamera...
 
Jonas L. Svensson skrev:
Det är med ett stort frågetecken och en gnutta ilska i huvudet som jag skriver detta: Hur tänker nikon?.....

//jonas

De tänketr precis som alla andra företag som fungerar: De maximerar sin vinst genom produktdifferentiering och intelligent prissättning, precis som flygbolag och biltillverkare.

Vilka varor som finns i sortimentet och priset på dessa varor avgörs av vilka alternativ som konsumenten kan tänkas ha. Det är alltid en avvägningsfråga där det gäller att hitta en "perfekt balansgång". Säkert sitter det ett gäng matematiker i vita rockar på Nikons huvudkontor och räknar på det där....


Uppenbarligen har de ju lyckats räkna rätt när det gäller dig: Du knorrar och klagar på deras pris/sortiment men fortsätter använda nikon...

Du är helt enkelt den perfekta kunden.
 
Jo, fast å andra sidan lär de ju tappa en hel del kunder till Canon också, kunder som vill ha tele till mänskliga priser. Visst för att det kostar att ta fram ett objektiv, men vad skulle de i gengäld inte casha in senare?
 
j3n5 skrev:
Tror att Nikon känner att de har tillgodosett denna kategori med 70-300 VR och 18-200 VR. Allvarligt, de 800 grams skillnad som 70-200/4 har mot 70-200/2.8 gör ju faktiskt inte SÅ stor skillnad på fjällturen. Känns som om detta har blivit en rent akademisk fråga för Nikonister då Canon faktiskt har denna glugg och dessutom säljer bra av den.. Jag tror de flesta köper 70-200/4 för att den är billigare, inte lättare.. Jag tror att en ny 70-200/2.8 VRII ligger långt före i prioriteringen då den nuvarande inte riktigt fungerar på FF. Då kommer det plötsligt bli en bra begagnatmarknad för de som vill ha gamla gluggen på sin crop-kamera...

800 gram gör all världens skillnad i ryggsäcken. Vissa bryter av sina tandborstar för att spara vikt och utrymme ;o) 70-200/4 med samma optiska prestanda som Canons skulle bli en storsäljare, det är jag helt övertygad om. Det handlar både om pris och vikt. /FW
 
Emil-G skrev:
Snälla Nikon, ge mig en 70-200/4 VR!

f/2,8 är för stor och tung för att släpa med sig på vandring och resor, övriga alternativ är för ljussvaga och/eller dåligt byggda med tveksam optisk prestanda. Nej, presentera ett f/4 som går att använda på f/4 så ställer jag mig i kö direkt.
Yep, då tar jag köplats 2 då...
 
Chewbacca skrev:
Kan inte annat än hålla med resonemanget ditt.

Alla tillverkarare kanske borde sakta ner utbudet o leverera kvalité istället för kvantitet. För det kommer inte, enligt min mening, några direkta superobjektiv (eller iaf högre kvalité) just nu. Men många zoomar med varierande kvalitet/ljusstyrka/omfång.

Hm, du syftar på Nikons tråkiga och ointressanta 24-70/2,8 och den halvkassa 14-24/2,8? :) Eller de mediokra tilt-/shiftobjektiven på 24, 45 och 85 mm? Eller de optiskt trista 400/2,8, 500/4 och 600/4? :)

Jag tycker nog Nikon fått ut så många kvalitetsobjektiv man kan begära senaste året. Mer än man kan begära förresten. Hur det ser ut hos andra märken har jag sämre koll på, men jag vet att Canon kom med en grymt trevlig 14/2,8 i höstas och en ny uppgraderad 85/1,2 för drygt ett år sedan. Inga skräpobjektiv det heller :)

De har det inte lätt nu :)

Dessutom har de ju en hel del nya kameramodeller som måste ut för att vara med i racet :)

Jo, det är ju en annan del av ekvationen. Den här explosionsartadade marknads- och teknikutvecklingen går förmodligen lite snabbare än vad tillverkarna själva skulle önska sig just nu -- men skall de inte tappa markandsandelar så gäller det att vara med på tåget till varje pris, oavsett vad man tycker om hastigheten som det körs i ...

Rimligen borde det snart tagga ner lite, snart har ju varenda en en kamera och en hel del köper nog inte hus förrens om några år. Och de som gör det dröjer nog med sitt tredje. Så tror jag nog den stora massan beter sig iaf.

Man tycker ju det, saker som skakigare konjunktur framöver borde spela in en del. Nya systemkameror och objektiv hamnar nog rätt långt ned på prioritetslistan när familjer stramar åt ekonomin. Dessutom borde tillverkarna som du säger snart ha mättat stora delar av marknaden -- för några år i alla fall.

Men samtidigt, tänk på att det numera inte längre bara handlar om försäljning i USA, Japan och Europa längre. Det uppstår en medelklass kanske framför allt i Kina och Indien, men även i länder som Ryssland. Inga små marknader precis ...

Jag kan tänka mig att kameratillverkningen saktar in lite grann, vilket inte blir något egentligt problem för vare sig Canon eller Nikon -- men möjligen för någon av de mindre märkena.

Skulle utvecklingen bli sådan så blir det förmodligen än mer intressant för Canon/Nikon att befästa sin ledande ställning -- till exempel genom att då i stadig takt presentara nya spännande objektiv till vettiga priser (som en Nikon 70-200/4 för att ta ett exempel). En sådan utveckling skulle göra det mycket svår för de mindre märkena att hänga med.
 
Grevture skrev:
Hm, du syftar på Nikons tråkiga och ointressanta 24-70/2,8 och den halvkassa 14-24/2,8? :) Eller de mediokra tilt-/shiftobjektiven på 24, 45 och 85 mm? Eller de optiskt trista 400/2,8, 500/4 och 600/4? :)

Njae jag var väl mer inne på att de är väldigt dyra (vad jag misstänker iaf). Och en fråga/uttalande var att det inte "finns" ett medelsegmant prismässigt. Jag har ju Pentax själv så jag har ingen koll på priserna hos Nikon.

Det kommer en hel del bra objektiv, det har du såklart rätt i.

Grevture skrev:

Men samtidigt, tänk på att det numera inte längre bara handlar om försäljning i USA, Japan och Europa längre. Det uppstår en medelklass kanske framför allt i Kina och Indien, men även i länder som Ryssland. Inga små marknader precis ...

Precis, det tänkte jag inte på direkt men det stämmer ju helt på pricken. Antagligen ligger det fortfarande en viss tid fram i tiden men det lär ju komma.

Grevture skrev:

Jag kan tänka mig att kameratillverkningen saktar in lite grann, vilket inte blir något egentligt problem för vare sig Canon eller Nikon -- men möjligen för någon av de mindre märkena.

Skulle utvecklingen bli sådan så blir det förmodligen än mer intressant för Canon/Nikon att befästa sin ledande ställning -- till exempel genom att då i stadig takt presentara nya spännande objektiv till vettiga priser (som en Nikon 70-200/4 för att ta ett exempel). En sådan utveckling skulle göra det mycket svår för de mindre märkena att hänga med.

Ja de mindre märkena får ju göra det bästa de kan nu för att få de andelar de kan få. Pengar lär de ju behöva för nya marknaderna och det är nu de ska skaffa sig dem.

Sen finns det väl som vanligt alltid nått att gnälla på när det gäller utbud :)
Är det inte omfång så är det ljusstyrka och/eller priset :)
 
frwe skrev:
800 gram gör all världens skillnad i ryggsäcken. Vissa bryter av sina tandborstar för att spara vikt och utrymme ;o) 70-200/4 med samma optiska prestanda som Canons skulle bli en storsäljare, det är jag helt övertygad om. Det handlar både om pris och vikt. /FW

Näe, 800 gram gör inte världens skillnad i ryggsäcken. Dessutom, lägger du mellanskillnaden på att viktminimera övriga prylar i ryggan tror jag du kammar hem mer än 800 gram...

De som bryter av sina tandborstar gör nog det i de flesta fall för att droppa det framför lägerelden, eller på kontoret veckan efter.. DVS.. en rent akademisk fråga i sammanhanget...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.