Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox sidoljus, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan visa med bild och text hur man använder sidoljuset på en softbox. Det sägs att det ska vara underbart mjukt. Men jag fattar inte vilken kant som ska svepa förbi modellen.

/ Marcus

Mjukheten på ljuset, alltså hur oskarp kanten på skuggorna blir, beror på hur stor ljuskällan är i förhållande till objektet.Stor ljuskälla ger mjukt ljus.

Att enbart använda sidoljus lär inte ge mjukt ljus i sig.

Jo, det vet jag. Men jag har hört ett antal gånger att om man använder kantljuset så blir det mjukare. Kanske har man bara beskrivit det dumt, eller så menar man att kanten på softboxen ska vara väldigt nära modellen och då blir ju självklart ljuset mjukt.

/ Marcus

Låter som det varit en udda beskrivning.

Det blir mjukare om hela softboxen lyser upp modellen, inte bara kanten.

Poängen är att istället för att centrera softboxen på modellen, och därmed slösa bort ljuset som hamnar bakom modellen, vrider du softboxen så att allt ströljus istället hamnar framför modellen vilket, på grund av ljusets diffusa kvalitet, ska bidra med wrap-around och upplättning av skuggsidan.

Tekniken kallas "feathering" vilket borde underlätta sökningar.

Och är man ute efter ultramjukt ljus kan man studsa softboxens ljus mot tak eller vägg. Men det blir ju mer som allmänljus. Om man inte har modellen rätt nära väggen tex.

Jo, om vägg eler tak är vit ( eller ljus ).Man förlorar ju lite i styrka förstås.

Skuggornas mjukhet beror ju på ljuskällans storlek. En vägg är ju gigantiskt jämfört med en softbox.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar