Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb & bra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Evelina

Medlem
Ja, jag vet att det kommer en massa frågor om vilken kamera som skulle passa för just de kraven man ställer. Men jag har sökt (både i forumet och på nätet) och inte hittat det jag letat efter.

Jag fick för ½ år sen en Nikon Coolpix 4300 och den är helt ok förutom att den är för slö. Tycker även att blixten är för stark och batteriet tar snabbt slut. Jag tar nästan bara bilder på snabba djur och innan bilden är tagen är motivet redan borta.

Det jag vill ha är en kamera som är snabb när man tar "vanliga" bilder med eller utan blixt. Jag kan ställa in min kamera på "multishot", men då används ju inte blixten och bilderna blir suddigare.
Kameran ska vara snabb från det att jag trycker ner knappen tills det att fotot är sparat, det är även bra om den sen snabbt kan ta nästa bild.

Kameran ska även kunna spela in kortare filmer (gärna med ljud). Jag vet att många tycker att man inte ska kräva det av en kamera, men nu vill jag att den ska kunna även det.

Jag är bara en amatörfotograf så jag behöver inte ha en avancerad kamera, det viktigaste är detta..

* snabb
* 4-5 megapixlar (vill kunna förstora bilderna rejält)
* gärna bra batteritid
* 3* optisk zoom
* den ska även kunna spela in kortare filmer (gärna med ljud)
* 3000-4000:-

Givetvis ska den även ta bra bilder, men den behöver inte vara liten.

Har jag för många krav? Finns det en digitalkamera för mig? Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få. =)
 
Evelina

Har lite kort om tid just nu men ett par snabba tips. De kanske är helt onödiga för just dig, men det kan ju vara andra som läser också


Om jag har digitalkameran med och några bekanta omkring mig så säger alltid någon. - Men ge mig kameran så får du var med på en bild också. OK. Sen när jag drar det i datorn är det mest skuggor på just de bilderna. Jag kanske är ett spöke också, men jag behöver då sällan "vara med på bild" Varför då? Jo, de håller kameran framför sig och bara trycker ned knappen. Proffsen kan ge bättre råd om detta, men det finns några sätt att "speeda upp" kameran i en del situationer genom att låsa fokus, bolla med ISO etc. Kan du den biten?


Här är ett par trådar med frågor som liknar din en hel del. Lycka till med fotograferandet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=25704

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=25882&perpage=15&pagenumber=1
 
Hej! kasta ett öga på den här:
Konica Minolta DiMAGE G400 2800:-
"Kameran startar på 0,7s. Ja, du läste rätt, G400 är blixtsnabb. och det tar ca 2s mellan bilder. Fokuseringen tar 0,2s. Tid från avtryck till tagen bild tar 0,03s, vilket är mycket snabbare än de flesta"
http://www.cyberphoto.se/

Mvh
Gunnar
 
Angående min fråga om svarta Z3:eek:r...

så fick jag svaret från Cyberphoto att de svarta än så länge bara finns i Asien....
 
Jag rotade länge i den här frågan. Liten och snabb ville jag ha. Här är de jag kom fram till:

Ricoh Caplio GX: Toksnabb (fokus på 0.12, start på sekunden), bra makro, vidvinkel, ljusstark, nästan allt lyx man kan önska sig... utom vettigt filmläge och riktigt bra bildkvalitet. Blixtsko. AF-hjälpljus i mörker. Ganska liten, men har en del utstickande detaljer som gör den större. Ganska billig (ca 2800-3000). Plus för att den klarar både R6 och LiIon! (Mycket intressant kamera, jag hoppas på uppföljare som fixar bristerna. Då har Ricoh en riktig vinnare.)

Ricoh Caplio RX: Mindre än GX, lika snabb, vidvinkel, men mer titta-tryck. Mycket billig, ca 1600-2000. Klarar både R6 och LiIon. Aningen låg upplösning (3.3 Mpix). Trevligt budget- och fickformatsval.

Sony W1: Snabb (fokus på ca 0.2). Bra film. AF-lampa. Inte så bra makro. Dyra minnen, även kameran lite dyr i sammanhanget, men laddningsbara batterier och laddare ingår i alla fall.

Casio QV-R41: Hyfsad på det mesta, men inte bäst på något. (Syskonet QV-R51 är inte intressant - dyrare utan fördelar.)

Minolta G400: Halvsnabb (fokus på 0.4, inte 0.2, enligt mer seriösa testare, men 0.4 är inte dåligt). Trevlig objektivlucka. Minus för LiIon (man tvekar alltid att köpa på sig extra, för de är dyra och man vet att de inte kommer att funka i nästa kamera). Notera att syskonet G500 inte alls är en snabb kamera.

Minolta Z2/Z3 var inte på tal, eftersom jag ville ha en liten, men Z3 lär vara riktigt trevlig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.