Annons

Snabb återkoppling

Produkter
(logga in för att koppla)

jpersson

Aktiv medlem
Har ni märkt att ni har ändrat hur ni drar nytta av digitalkamerans snabba återkoppling efter hand som ni har utvecklats som fotografer? I så fall hade det varit roligt om ni kunde försöka er på att beskriva den förändringen.

Jag är inte riktigt på det klara med hur du menar. Menar du jämfört med att tidigare fotat med film (vilket jag började med efter att jag lärt mig fotoa med digital kamera) eller om beteendet vad gäller användande under den tid man fotat digitalt.

Om det är det sistnämnda så använde jag LCD:n mycket i början, under den tid jag lärde mig. Numera använder jag den nästan aldrig, eller iaf väldigt sällan.

Jag är inte så teknikintresserad. Det jag tycker är intressant är användandet av den snabba återkopplingen i relation till hur man utvecklas som fotograf.

Dels tycker jag att fotopedagogik är spännande och dels kommer jag i kontakt med många nybörjare genom min fotoklubb. Häromdagen fick jag en känsla av att en del nybörjare använder återkopplingen av rädsla för att göra fel och det var mest det som jag vill gräva vidare i. Sedan är det klart att det också är intressant hur andra ser på det. Själv använder jag den snabba återkoppling för att göra plats på minneskortet.

Under den tid som jag lärde mig (det slutar man ju aldrig göra iofs) så använde jag det väl mer för att få en bekräftelse på att jag tänkt rätt.
Att få en direkt återkoppling och meddetsamma, redan på plats, se hur det man gör påverkar resultatet, ger en mycket snabbare änlärning än att se bilderna först ett par dagar senare och då försöka komma ihåg vad man gjorde (om man nu inte tar sig tid att skriva ner hur man tänkte och vilka inställningar man hade när man är ute och fotar (då blir ju fokus på att föra bok istället för att fotografera.

Kommer jag till en situation som jag känner mig osäker på så gör jag fortfarande gärna en dubbelkoll.

Tekniskt har den snabba återkopplingen i form av histogram och högdagerblink på den precis gjorda exponeringen blivit till min mest använda ljusmätare. Jag märker att det är mer sällan jag använder mina lösa ljusmätare idag. Istället gissar jag oftast en exponering, testskjuter och justerar in mig mot målet.

Bildmässigt utnyttjar jag inte återkopplingen alls. Precis som förut så måste mina bilder mogna lite innan jag kan ta tag i dem. Nu ligger de på hårddisken istället för som oframkallad film.

Jag har haft digitalare sen 2003. Under den tiden har nog mitt utnyttjande av återkopplingen inte förändrats så värst mycket. Jag började redan från start med den metod jag kör idag.

dumbo skrev:
Under den tid som jag lärde mig (det slutar man ju aldrig göra iofs) så använde jag det väl mer för att få en bekräftelse på att jag tänkt rätt.
...samtidigt hör jag om erfarna fotografer som kastar betydligt högre andel av sina bilder än nybörjare. Hade i så fall inte den erfarna fotografen också behövt att kolla så att det blev som det var tänkt? Det jag funderar på är om bekräftelsen som du skriver om är viktigare än resultatet.

Att det blir som man tänkt behöver ju inte innebära att det blir bra.
Som Jim skriver så bör bilderna mogna lite.

Att en bild blir bra rent tekniskt, dvs exponerad som man tänkt, innebär ju inte att det är en bra bild. Det är ju två vitt skiljda saker.

jimh skrev:
Tekniskt har den snabba återkopplingen i form av histogram och högdagerblink på den precis gjorda exponeringen blivit till min mest använda ljusmätare. Jag märker att det är mer sällan jag använder mina lösa ljusmätare idag. Istället gissar jag oftast en exponering, testskjuter och justerar in mig mot målet.
Exakt så arbetar jag också nu för tiden. Histogrammet & högdagerblinkandet är ovärderligt & den bästa ljusmätaren jag haft!

jimh skrev:
Bildmässigt utnyttjar jag inte återkopplingen alls. Precis som förut så måste mina bilder mogna lite innan jag kan ta tag i dem.
Detta är mycket viktigt! Vet inte hur många gånger jag omvärderat bilder efter ett tag, mest åt det positiva hållet av nån anledning...

//Larsa

OK... så erfarna fotografer använder framför allt den snabba återkoppling tekniskt och inte bildmässigt.

Vad säger ni som i princip bara har digital erfarenhet? Var det så ni använde den snabba återkopplingen när ni tog era första steg?

Att förstå hur den ovane använder tillgänglig teknik kan hjälpa till i många situationer; även här på fotosidan.

jpersson skrev:
OK... så erfarna fotografer använder framför allt den snabba återkoppling tekniskt och inte bildmässigt.
Förresten... jag kom på ett tillfälle när jag själv använder kameran bildmässigt. Om jag fotograferar en osäker modell så kan den snabba återkopplingen ge en viss trygghet åt modellen.

ANNONS