ANNONS
Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Över 6 veckor har det nu gått. De har haft den i verkstaden i över 4 veckor utan att de har rört den. Störande? Japp. Kollar man statusen på internet står det "err99, brådis TA DEN DET ÄR AKUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Men det verkar inte som att nån bryr sig.


Jobbade första halvan av sommaren för att kunna köpa kameran, andra halva hade jag tänkt ta det lugnt och fota. Men näe, då ska ju kameran vara borta såklart.

På onsdag börjar skolan igen och då blir det inte mycket tid över till fotografering. Tack Centralservice. Jättemycket tack. Inte.
 
Make till dålig service har jag inte sett på väldigt länge. Jag känner för dig Patrik! Jag kan dock inte förstå hur de kan missköta sig oerhört. När brorsan har skickat in sin 20D för problem med vertikalgreppet har den alltid kommit tillbaka inom en vecka.
 
Har inte läst hela tråden men om jag förstår det hela rätt så har din kamera gått sönder och säljaren sagt åt dig att skicka in den på service. Därefter har sex veckor gått utan att någonting har hänt. Om jag vore du skulle jag omedelbart skriva ett brev till säljaren och begära att kameran åtgärdas inom en vecka och om så inte sker skall omleverans omgående vidtas. Dessutom borde säljaren efter allt detta krångel givetvis kompensera dig på något sätt (s.k. presentcheckar e.dyl som plåster på såren).
 
TreborD skrev:
Har inte läst hela tråden men om jag förstår det hela rätt så har din kamera gått sönder och säljaren sagt åt dig att skicka in den på service. Därefter har sex veckor gått utan att någonting har hänt. Om jag vore du skulle jag omedelbart skriva ett brev till säljaren och begära att kameran åtgärdas inom en vecka och om så inte sker skall omleverans omgående vidtas. Dessutom borde säljaren efter allt detta krångel givetvis kompensera dig på något sätt (s.k. presentcheckar e.dyl som plåster på såren).

Har skrivit ett mail till Dustin idag där jag skrev ungefär det du sa, plus lite mer. Får hoppas att de tar tag i saken och fixar det.
 
Kan efter att studerat hela tråden, konstatera att, jag aldrig hört något liknande.
Dustin har hanterat det hela åt skogen och Sthml Centralservice borde ta bort en del av namnet.

Detta (servicen) är en av orsakerna att jag bytte till Nikon.
Behöver man service på Nikon'en och bor i Sthml, är det bara att ta en sväng till U-Väsby.

/ E
 
Patrik Åström... Du har ett tålamod som jag är väldigt imponerad över. Hoppas att det löser sig mycket snart.

Mv. C
 
Jag hade ett liknande problem med Experts reparationer. Det tog 8+ veckor från det att jag lämnade in kameran till dess att den var klar
Efter ca 5 veckor började jag (20 år vid den tiden) tjata ordentligt på dom men det tog skruv först när min far (50+) pratade med dom. Tyvärr är det tydligen så att ju äldre man är, desto mer fart blir det. Bara ett litet tips...
 
Jag har lämnat in min Sigma glugg hos Expert för 7 veckor sedan . Det händer NADA.

Orkar inte ens blir upprörd.
Jag har bestämmt mig att ringa först efter 8 veckor:)


När det gäller Canon så kan jag tänka mig flera omständigheter påverkar detta bla deras flytt fr. Hägersten , och faktum att de har sålt en del kameror på senare tid...


BTW: Err 99 brukar bero på skitiga guldkontakter på objektiven ...
 
Jag har haft min canon 350 i snart en månad, redan första dagen upptäcktes att det var fel på kameran eftersom den inte fottade 100% skarpa bilder. jag lämnade kameran till inköpsstället (Scandinavian Photo) i Mölndal. 4 dagar senare hade jag en perfekt kamera i handen.

Det jag vill säga med detta är att ska man köpa fotto saker av lite högre klass så bör man nog göra detta via riktiga fotobutiker. Att köpa dessa produkter via Dustin skulle jag inte rekomendera just eftersom servicen och kunnigheten hos personalen inte är på topp.

Jag kan även inflika och säga att reparation går före allt i detta fall. Att få ut en ny kamera är nog väldigt svårt om inte omöjligt såvida dom inte kan reparera felet på något sätt. Eftersom Canon har egna verkstäder på flera platser i sverige som har kunskapen att kunna bygga en helt ny kamea i princip så kommer allt att göras för att reparera din kamera innan ny kamera kommer på tal.
 
Så mycket tålamod ska man inte behöva ha.

Säljaren ska reparera varan inom skälig tid vilket är i storleksordningen 10 arbetsdagar.

Sedan kan säljaren välja mellan omleverans (ny kamera) eller hävning av köpet (pengarna tillbaka).

Struntar säljaren i att agera så kan man som kund då köpa sin kamera någon annanstans och kräva pengarna tillbaka. Då kan inte butiken längre komma med en reparerad kamera utan är skyldig att häva köpet då man inte uppfyllt sina skyldigheter enligt KKL.

I västa fall kan man gå via tingsrätten och kräva sin rätt där vilket säljaren åker på att bekosta då man har rätt till kostnadsfri reklamation och alla befogade kostnader man har ska ersättas.

Jag skulle ställa ett ultimatum till säljaren (Canon behöver du inte blanda in utan det är mellan dig och Dustin).
Har jag inte en fungerande kamera i min hand på Fredag kl 16:00 så köper jag en ny och kräver mina pengar åter inom 5 bankdagar efter det. Ränta från fredagen tillkommer.
Eventuella tillbehör som itne är inskickade skickas in på Dustins bekostnad alternativt så kan dom hämtas hos mig.
 
Conna skrev:
Patrik Åström... Du har ett tålamod som jag är väldigt imponerad över. Hoppas att det löser sig mycket snart.

Mv. C

Jadu, tålamod kan jag egentligen inte påstå att jag har. Men jag har ju inte kunnat göra nåt annat än att vänta. Kameran är ju 100 mil bort, så jag kan ju inte precis gå dit och skälla ut dem.

Tack för att du hoppas iaf. :)
 
Dajo skrev:
I västa fall kan man gå via tingsrätten och kräva sin rätt där vilket säljaren åker på att bekosta då man har rätt till kostnadsfri reklamation och alla befogade kostnader man har ska ersättas.

Jag skulle ställa ett ultimatum till säljaren (Canon behöver du inte blanda in utan det är mellan dig och Dustin).
Har jag inte en fungerande kamera i min hand på Fredag kl 16:00 så köper jag en ny och kräver mina pengar åter inom 5 bankdagar efter det. Ränta från fredagen tillkommer.
Eventuella tillbehör som itne är inskickade skickas in på Dustins bekostnad alternativt så kan dom hämtas hos mig.

Skrev ungefär så i ett mail till Dustin. Får se om jag får svar imorgon. Om de tjafsar ska jag säga att jag kräver pengarna tillbaka och köper kameran från en seriös fotohandlare.

Tack alla för att ni bryr er, btw.
 
Dustin har nu kontaktat Canon och om jag inte hör nåt om kameran i veckan ska jag kontakta Dustin igen.

Haha, vilket skitsvar. Jag ville höra ett "javisst, vi fixar det!" Eller "Självklart skickar vi en ny".

Ska jag skriva till Dustin och säga att det inte duger? Att jag _ska_ ha den på fredag.
 
Senast ändrad:
Hej Patrik!

Jag har skummat igenom den här tråden, och det är ju skandalöst dåligt av säljaren tycker jag. Kräv att få din kamera, eller en ny på fredag. Om inte, kräv att få häva köpet pga säljarens oskäligt långa dröjsmål med att åtgärda felet.

Det finns inga knivskarpar regler för exakt vad som är skäligt och oskäligt, men det finns riktlinjer för hur man bedömer det. I ditt fall gick kameran sönder redan efter några dagar, och du har väntat hela sommaren på att få den lagad. I ett sånt fall borde säljaren ge dig en NY kamera NU.

Har du någon konsumetrådgivare i din kommun så råder jag dig att vända dig till den direkt och be om hjälp med kontakterna med säljaren. Det verkar ju som om de är ganska nonchalanta mot dig, och det kan vara bra med någon som kan spelreglerna och är van att hantera såna ärenden.
 
Godsmack skrev:
Men så förbannat inkompetenta de är på Sthlm Centralservice. Det är 4 veckor sen jag skickade kameran. De har inte ens kollat på den än! Jag ringde idag och hon sa att hon kunde lägga den högre på prioritetslistan, men vafan spelar det för roll? Jag vill ju ha kameran nu, helst för 2 veckor sen! Borde man inte få nån slags ersättning för att man har varit utan kamera i över en månad? Pengar, minneskort, objektiv, båt, villa, chipspåse, vafan som helst!?

Då vore jag hack i häl på Bill Gates vid det här laget!

Jag nämndes tidigare i tråden och har, som det stod där, råkat ut för ungefär samma sak som du. Dock var det min 300D som krånglade (AF-problem, en klassiker nowadays).

Jag lämnade kameran i Upplands Väsby, där man efter 2 veckor kommit fram till att de flyttat servicen på Canon-kameror till Hägersten. Väl där så tar det ytterligare 2 veckor innan man lagar kameran. Jag ringde under dessa två veckor varje dag och tjatade, och när den väl var klar så sa de att se skickat den på direkten. Efter en veckas väntan på ringde jag för att få tag i ett Kolli-nummer, vilket de inte kunde uppbringa.

När jag sedan ringde tillbaks ännu en vecka senare höll de på och flytta och kunde inte få fram några uppgifter om något ö.h.t.

Det visade sig hur som helst att kameran aldrig skickats till mig, utan till Upplands Väsby.
Där hämtade jag den till sist då efter ungefär 5 veckor.

Jag hann åka på ett reportage för att upptäcka att något var fel. Kameran tappade inställningarna varje gång jag tog ur batteriet. Det visade sig att de på Centralservice glömt att sätta dit den delen som innehåller bl.a. backupbatteriet. Så in med den igen, men denna gång tog det bara en och en halv vecka.

Så du kan lugnt konstatera att du inte är ensam :(
 
Ringde Centralservice idag, igen.

Ingen tekniker var där tydligen, så nån av dem skulle ringa mig imorgon.

Han ska få sig en utskällning han sent ska glömma iaf. Imorgon är det sju veckor sen jag lämnade in den. Att få den på fredag kan jag väl lika gärna glömma.

Helvete.
 
Jag köpte ett 70-200/4 L vid midsommar, konstaterade snabbt ett par fel på det, ägnade tid åt kontrollerade tester och dokumentation som bifogades vid returen till butiken 11/7. Sedan dess har jag inte hört något. För närvarande ska man nog inte skicka in något som inte är mer sönder än att det går använda... Jag hade ju åtminstone en skarp högersida och kunde har lärt mig fokusera lagom mycket framför... Har det alltid varit sådana tider hos Canon, eller kom de med ökad försäljning av DSLR under våren?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.