Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tomasz skrev:
Jag kunde inte med att läsa om denna bedrövelse mer.
Bara för allas info så tipsade jag Sverker om hur det kan gå till och lämnade denna tråd plus denna som referens.

Vad är värst? Dustin, Centralservice, Canon?

(har precis beställt grejer från Dustin. Igen, vanans makt)
 
Jag tror att vi konsumenter måste bli bättre på att kräva vår rätt enligt konsumentköplagen för att handlarna verkligen ska förstå. Man måste vara påläst och kräva sin rätt.

Jag arbetar själv med reklamationer och anser mig vara ganska påläst på lagen, och det är inte alls ovanligt att kunder kommer med konsumentköpslagen som retoriskt tillhygge och minsann har läst att det står att "varan ska lagas inom 14 dagar" eller "att en defekt vara alltid skall bytas ut till en ny inom den första månaden" trots att lagen inte innehåller några sådana konkreta formuleringar.

Det som irriterar mig mest är att många firmor inte ens tar i reklamationer utan hänvisar direkt till tillverkaren, trots att konsumentköplagen tydligt föreskrivar att det är den som har sålt varan som har ansvaret. I många fall är det givetvis enklare för kunden att vända sig direkt till tillverkaren, men det kan aldrig frita försäljaren från ansvaret enligt KKL.

I fallet i den här tråden tycker jag det är solklart att köparen skulle fått häva köpet eller fått en ny vara efter att reparationen dragit ut på tiden.
 
Jag sitter i ungefär samma båt som Patrik och är utan min 350d på obestämd tid. Har inte vågat tjafsa med butiken eftersom jag tycker de har varit trevliga och det uppenbarligen är Canons service som är problemet, men det känns ändå störande att sådana som Patrik och mig får betala genom att vara utan de dyra kameror vi arbetat hårt och betalat för under så pass lång tid.
 
emilsall skrev:
Jag sitter i ungefär samma båt som Patrik och är utan min 350d på obestämd tid. Har inte vågat tjafsa med butiken eftersom jag tycker de har varit trevliga och det uppenbarligen är Canons service som är problemet, men det känns ändå störande att sådana som Patrik och mig får betala genom att vara utan de dyra kameror vi arbetat hårt och betalat för under så pass lång tid.

Om man inte sätter press på butiken så kommer dom att fortsätta att sälja Canon med glatt humör.

Blir det krångligt och dyrt att sälja canon så blir handlarna mer restriktiva till att sälja krånglande saker.

Det sätter i sin tur press på Canon som antingen fixar fram servicekapacitet eller ser sin försäljning minska rejält.

Kort sagt så är det butikens ansvar att reparera varan och ser man krasst ekonomiskt på det måste man då höja priserna för att ha råd att ta smällen själv när det krånglar eller så slutar man sälja Canon.

Kunden ska inte behöva lida...

Detta är mellan Patrik och Dustin och är inte en fråga för Canon egentligen.
Själv hade jag väntat 3-4 veckor och sedan hävt köpet och handlat någon annanstans. Det är inte krångligt eller dyrt att dra Dustin inför tingsrätten om man inte får igenom sina krav. DEt här är så simpelt juridiskt sett att man knappast behöver anlita en advokat.

Vill Dustin att vi kunder ska fortsätta handla hos dom så måste dom skärpa till sig eller se på när kunderna vänder sig till tex Cyberphoto eller Scandinavian Photo.

Marknadsekonmi kallas det.
 
Någon som vet om man kan kräva att garantitiden förlängs
med den tiden som kameran stått på Centralservice?

Det blir fyra veckor för min del på måndag och
det är kanske dags att börja ställa krav på Canon och
deras serviceställen.
Jag har erfarenhet från eftermarknaden för
Ericssons mobiltelefoner och det som vi nu
har det tvivelaktiga nöjet att vara med om är det
sämsta jag varit med om, alla kategorier inräknade.
Något för Sverker att sätta tänderna i!
 
kluven...

Har bevakat och läst den här tråden sedan Patrik startade den och hela tiden kännt hur man blir mer och mer arg på nonchalanta toner och slappt bemötande av kund. Det är ändå kunden som står för lönen hos de anställda, det gäller ju såväl på Dustin som på Canon. Nu hade alltså Patrik fått en ny kamera och ett 1 Gb CF-kort. Jag vet inte...jag är kluven...

Ok, visst är det bra att de tagit tag i saken och skickat en ny kamera, de slänger också in ett minneskort som kompensation. Ändå kan jag inte hjälpa att tycka att de köper sig loss rätt lätt. Jag menar, en snabb sökning på Pricerunner skvallar om att ett CF 1Gb går loss på under sexhundra idag. För Dustin själva måste det ju mao röra sig om småpengar att inkludera kortet. Men Patrik, kunden, har alltså väntat i sju (!) veckor (tror jag det var sist jag kollade..) på att få ngn respons och sin reklamation åtgärdad. Innan dess har dessutom Dustin vägrat att återkomma på hans mail, eller också hänvisat vidare till tillverkaren. Jag vet inte, kanske har jag fel men jag tycker det känns som de först nu när de inser att detta börjar innebära farligt mycket dålig publicitet väljer att bemöta Patrik, och det med ett ynka minnekort.

Ja, jag vet inte som sagt men ibland är det ju så att man bara vill säga vad man tycker.

Tack för ordet!
 
Ja, inte är det några stora summor de lägger ut, men det är ju ändå bättre än ingenting. Eller hur?

Sen så har jag ju även kontaktat Canon och förklarat mitt problem. Får se hur de reagerar.
 
Kul att det löst sig för dig Patrik, det var på tiden kan man väl säga?

Jag blev så "förbannad" inatt att jag skrev till Dsutin och förklarade vad jag tyckte om just detta fall. Påtalade även att tråden hade över 7800 visningar.

Redan i morse hade jag fått svar även om det inte sa så mycket.

Men nu var det ju iaf glada nyheter som nådde Patrik.

Mv. C
 
Detta är en eländig historia.

Jag tycker den visar att man ska vara väldugt formell och hävda att det är med söäljaren, Dustin, som man har en relation. Försöker man vara snäll och skicka kameran direkt till Canon blir det oklarheter om vem som ansvarar för vad.

Nej, jag är för strategin att skicka kameran till Dustin, be att få namnet på den som där blir min peronlige handläggare och sedan ringa varannan dag och fråga hur långt han kommit i sina förhandlingar med Canon.

Det är en trist utveckling när företag (jag har erfarenhet av el-giganten i andra sammanhang) har som affärside att ge kunden telefonnumret till leverantören och sedan hoppas att kunden gör hela reklamationsjobbet.
 
Conna skrev:
Kul att det löst sig för dig Patrik, det var på tiden kan man väl säga?

Jag blev så "förbannad" inatt att jag skrev till Dsutin och förklarade vad jag tyckte om just detta fall. Påtalade även att tråden hade över 7800 visningar.

Redan i morse hade jag fått svar även om det inte sa så mycket.

Men nu var det ju iaf glada nyheter som nådde Patrik.

Mv. C

Jo, det var verkligen på tiden!

Vad svarade Dustin med då?
 
Så här:

Hej!

Tack för ditt mail.
Vi har noterat ditt klagomål och kommer att hänvisa det vidare till berörda
parter.

Med vänliga hälsningar,

[personnamn borttaget av admin]

Dustin AB
Kundservice
 
Är det kanske dags att vi alla som läst tråden skickar ett mail var till denne Rickard och förklarar att vi inte tänker handla av dem då de inte sköter om sina kunder?

Skickar man med CC till VD för Dustin så borde han bli kallad till "kvartssamtal" efter de första 1000 mailen.

Nej! Dags för bojkott av oseriösa handlare!!!
 
Aristofanes skrev:
Herregud säger man.
Dustin ska inte sända någonting vidare. Dustin har en kund och Dustin ska åtgärda felet.
Med "kommer att hänvisa det vidare till berörda parter" skulle jag tro att Dustins kundservice menar att de kommer att skicka det till den avdelning på Dustin som klagomålet gäller.

PD
 
Dustin får mycket stryk i kedjan, och jag kan förstå det, men samtidigt har jag en viss förståelse för att Dustin inte kunde föreställa sig att det skulle ta sex - sju veckor innan Canon ens tittade på den reklamerade kameran. Min tidigare fråga i kedjan om detta är en normal tid är inte besvarad, och kanske antog de att kameran skulle återvända inom ett par-tre veckor.
Själv har jag inte varit så hårt drabbad, då det endast är ett av flera objektiv som jag fått vara utan i sommar, men efter att ha läst hur andra drabbats börjar mitt tålamod ta slut med, men jag har ingen ilska mot återförsäljaren som snabbt skickade kameran vidare (därav att jag plockat bort butikens namn i mailet nedan). För att ta reda på om Canon var medvetna om kvalitetsproblemen och servicetiderna skickade jag en fråga via kundsupport (den enda kontaktinfo jag hittar på Canon.se)


*******

Hej,

Jag köpte ett 70 - 200/4 L runt midsommar och konstaterade snabbt att det var defekt. (Fokuserade bakom motiven och var uppenbart oskarpt i vänsterkanten). Ett 50 mm 1,8 fokuserade helt fel (långt långt framför), men att det fanns måndagsexemplar av dem hade jag räknat med. Jag köpte istället ett EF-S 60 mm Makro som fokuserar exakt rätt varje gång på min 350D, samt nyligen ett begagnat EF 300/4 L som levererar knivskarpa bilder över hela bilden med rätt fokus varje gång.

Så till frågan. Måste man testa L-objektiv ingående innan man tar dem från butiken? Jag lämnade in mitt för reklamation på Xxxxxxxx 11/7, och har sedan dess inte hört något. Är det normalt att det tar mer än 6 veckor (ingen aning om hur mycket ytterligare) att få objektiv reparerade? Hade jag inte hittat ett begagnat 300 hade ju en stor del av tiden på året då större fotogena insekter finns varit ganska spolierad ur fotosynpunkt, vilket man inte räknar med när man köper ett nytt L-objektiv...

*******

Svar (nästa dag) från Canon:

Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

Du behöver kontakta serviceverkstaden som objektivet lämnats till. Fråga återförsäljaren vilken det var.
Adresser, telefon- och faxnummer till våra auktoriserade serviceverkstäder finner du här:
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp

Om du inte kan lösa ditt problem med hjälp av svaret på frågan kan du skicka en ny fråga via vår hemsida (https://self-service.canon-europe.com/se/pages/) Vänligen svara inte genom att använda "SVAR" knappen i ditt epost-program. Du kan också ringa vår kundtjänst på tel. 08 744 86 20 mellan 08.00 och 17.30. Uppge det sjusiffriga referensnumret som står i ärenderaden till det här e-postmeddelandet.

Vårt mål är att ge snabba svar på alla frågor. Det tar normalt 2 till 3 arbetsdagar att få svar (eller en arbetsdag om du skickar frågan under en helg eller helgdag).

Med Vänlig Hälsning

Canon Sverige


*******

Man kan väl tolka svaret antingen som

att kundsupport inte förstår det generella i frågeställningen (och upplysningsdelen) och skickar mig vidare till den som har hand om just mitt objektiv
eller
att Canon i stort sett struntar i konsumentmarknaden för kameraprodukter i Sverige (vilket kanske förklarar varför Canon är måttligt kända bland icke-entusiaster här).
 
...Självklart skickade de bara huset och inget kit med objektiv. Smart. Jag skickade ju hela kitet till Centralservice.
 
Nu har jag skickat ett mail till Dustin och beskrivit varför jag aldrig mer ska handla där. Jag påpekade för dom att de borde kompensera på något bättre sätt än ett minneskort till dig. Det här är för bedrövligt. Ska även maila Canon om jag hittar rätt adress... Någon som vet vilken det är?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.