Dustin får mycket stryk i kedjan, och jag kan förstå det, men samtidigt har jag en viss förståelse för att Dustin inte kunde föreställa sig att det skulle ta sex - sju veckor innan Canon ens tittade på den reklamerade kameran. Min tidigare fråga i kedjan om detta är en normal tid är inte besvarad, och kanske antog de att kameran skulle återvända inom ett par-tre veckor.
Själv har jag inte varit så hårt drabbad, då det endast är ett av flera objektiv som jag fått vara utan i sommar, men efter att ha läst hur andra drabbats börjar mitt tålamod ta slut med, men jag har ingen ilska mot återförsäljaren som snabbt skickade kameran vidare (därav att jag plockat bort butikens namn i mailet nedan). För att ta reda på om Canon var medvetna om kvalitetsproblemen och servicetiderna skickade jag en fråga via kundsupport (den enda kontaktinfo jag hittar på Canon.se)
Hej,
Jag köpte ett 70 - 200/4 L runt midsommar och konstaterade snabbt att det var defekt. (Fokuserade bakom motiven och var uppenbart oskarpt i vänsterkanten). Ett 50 mm 1,8 fokuserade helt fel (långt långt framför), men att det fanns måndagsexemplar av dem hade jag räknat med. Jag köpte istället ett EF-S 60 mm Makro som fokuserar exakt rätt varje gång på min 350D, samt nyligen ett begagnat EF 300/4 L som levererar knivskarpa bilder över hela bilden med rätt fokus varje gång.
Så till frågan. Måste man testa L-objektiv ingående innan man tar dem från butiken? Jag lämnade in mitt för reklamation på Xxxxxxxx 11/7, och har sedan dess inte hört något. Är det normalt att det tar mer än 6 veckor (ingen aning om hur mycket ytterligare) att få objektiv reparerade? Hade jag inte hittat ett begagnat 300 hade ju en stor del av tiden på året då större fotogena insekter finns varit ganska spolierad ur fotosynpunkt, vilket man inte räknar med när man köper ett nytt L-objektiv...
Svar (nästa dag) från Canon:
Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.
Du behöver kontakta serviceverkstaden som objektivet lämnats till. Fråga återförsäljaren vilken det var.
Adresser, telefon- och faxnummer till våra auktoriserade serviceverkstäder finner du här:
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp
Om du inte kan lösa ditt problem med hjälp av svaret på frågan kan du skicka en ny fråga via vår hemsida (
https://self-service.canon-europe.com/se/pages/) Vänligen svara inte genom att använda "SVAR" knappen i ditt epost-program. Du kan också ringa vår kundtjänst på tel. 08 744 86 20 mellan 08.00 och 17.30. Uppge det sjusiffriga referensnumret som står i ärenderaden till det här e-postmeddelandet.
Vårt mål är att ge snabba svar på alla frågor. Det tar normalt 2 till 3 arbetsdagar att få svar (eller en arbetsdag om du skickar frågan under en helg eller helgdag).
Med Vänlig Hälsning
Canon Sverige
Man kan väl tolka svaret antingen som
att kundsupport inte förstår det generella i frågeställningen (och upplysningsdelen) och skickar mig vidare till den som har hand om just mitt objektiv
eller
att Canon i stort sett struntar i konsumentmarknaden för kameraprodukter i Sverige (vilket kanske förklarar varför Canon är måttligt kända bland icke-entusiaster här).