Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är så jäkla skumt är ju att vissa kameror och objektiv är de så förbannat snabba på att laga, medan vissa tar flera veckor. Favorisering kanske?

Men sen så är det ju inte Canons fel att Centralservice är sega heller, så att vi får allt se hur kameran fungerar när jag får tillbaka den.
 
Update! Inte för att jag tror att någon bryr sig så mkt, men de hämtade ut kameran idag.. får väl se om den kommer hitåt inom en snar framtid kanske. :)
 
Ventileit skrev:
Det verkar vara mycket fel på Canon 300D/350D?
läst om flera som har strul med auto-focus inkl. en nära vän till mig.

Tur man valde Nikon...

Det är alltid mest raporterade fel på de kameror som för tillfället säljs mest. För nåt knappt år sen så var det Nikon D70 & innan dess så var det 300D...

//Larsa
 
Goodwill som säljare

Paulo skrev:
Hej, vill bara passapå att rekomendera Hegethorns, hade själv stul med en tre dagar gammal 350, ringde upp dem och fick världens trevligaste bemötande "inga problem, skicka upp den så skickar vi en ny till dig"
Gissa var jag kommer att handla i fortsättningen...
Mvh/ Paulo


Undrar om Dustin tänker på att missnöjda kunder är den sämsta reklamen... Vi försöker ju iallafall alltid hjälpa kunden till det bästa.

Glad sommar!

Daniel på Hegethorns
 
Jag undrar också hur de tänker, den har tråden har över 3000 visningar
och illa skötta reklamationer kan aldrig uppvägas av några andra
försäljningstrick. En väl hanterad reklamation däremot kanske tar
lite mera tid till en början men den kunden kommer garanterat tillbaka.

Fick själv otroligt bra hjälp med strulande GPS-mottagare hos en sportaffär
där jag varken behövde ha lagboken eller valiumburken med mig utan
kunde lämna butiken med nya eller tillfälligt utlånade exemplar tills det
hela hade löst sig.

Gissa vart jag går först för sportprylar allt sedan dess?
 
Re: Goodwill som säljare

Icomore skrev:
Undrar om Dustin tänker på att missnöjda kunder är den sämsta reklamen... Vi försöker ju iallafall alltid hjälpa kunden till det bästa.

Glad sommar!

Daniel på Hegethorns

Nu har jag beställt en laptop via Dustin. Jag passade på att fråga om garanti och dom sade att det är ett års garanti från leverantören (Sony).

Om man köper privat är det 3 års "garanti" (han ville inte kalla det för "garanti") i o m konsumentköplagen. 3 års regeln träder i kraft om det skulle upptäckas ngt fel på varan som har varit där från början. Konsumentköplagsgarantin gäller alltså inte tex om ett moderkort pajar efter två år.
 
Re: Re: Goodwill som säljare

iSolen.se skrev:
Nu har jag beställt en laptop via Dustin. Jag passade på att fråga om garanti och dom sade att det är ett års garanti från leverantören (Sony).

Om man köper privat är det 3 års "garanti" (han ville inte kalla det för "garanti") i o m konsumentköplagen. 3 års regeln träder i kraft om det skulle upptäckas ngt fel på varan som har varit där från början. Konsumentköplagsgarantin gäller alltså inte tex om ett moderkort pajar efter två år.

Om problemen med moderkortet beror på dålig kvalitet (allt som itne är normal förslitning) så har komponenten med den dåliga kvaliteten funntis där från början och problemet är alltså ursprungligt och kan reklameras.

Det är alltså orsaken man reklamerar och inte symptomen som märks först långt senare.
 
Re: Re: Re: Goodwill som säljare

Dajo skrev:
Om problemen med moderkortet beror på dålig kvalitet (allt som itne är normal förslitning) så har komponenten med den dåliga kvaliteten funntis där från början och problemet är alltså ursprungligt och kan reklameras.

Det är alltså orsaken man reklamerar och inte symptomen som märks först långt senare.

Nja, datorkomponenter brukar antingen paja när dom är nya eller också efter flera år.

Undantaget är just laptopar efterom de slits hårdare både direkt fysiskt och via miljöombyten tex att gå från minusgrader till kontorstemperatur och tvärt om med fuktproblem etc.

Om ett moderkort går sönder efter 2.5 år skulle inte jag klassa det som tillverkningsfel om det inte händer för väldigt många/alla kunder förstås.
 
Re: Re: Goodwill som säljare

iSolen.se skrev:
...
Om man köper privat är det 3 års "garanti" (han ville inte kalla det för "garanti") i o m konsumentköplagen. 3 års regeln träder i kraft om det skulle upptäckas ngt fel på varan som har varit där från början. Konsumentköplagsgarantin gäller alltså inte tex om ett moderkort pajar efter två år.
Du har som privatperson 3 års reklamationsrätt där du som köpare har bevisbördan när det gäller att bevisa att felet funnits redan från början. Denna reklamationsrätt är lagstadgad och går inte att avtala bort.
Garanti är däremot bara lagstadgat för de första 6 månaderna, allt utöver det är ett frivilligt åtagande från säljarens sida (eller leverantören).
 
Re: Re: Re: Re: Goodwill som säljare

iSolen.se skrev:
Nja, datorkomponenter brukar antingen paja när dom är nya eller också efter flera år.

Undantaget är just laptopar efterom de slits hårdare både direkt fysiskt och via miljöombyten tex att gå från minusgrader till kontorstemperatur och tvärt om med fuktproblem etc.

Om ett moderkort går sönder efter 2.5 år skulle inte jag klassa det som tillverkningsfel om det inte händer för väldigt många/alla kunder förstås.

Det beror på om tillverkaren anser att det är normalt att deras produkter går sönder efter 2 år.
 
Re: Re: Re: Goodwill som säljare

davidvpt skrev:
Du har som privatperson 3 års reklamationsrätt där du som köpare har bevisbördan när det gäller att bevisa att felet funnits redan från början. Denna reklamationsrätt är lagstadgad och går inte att avtala bort.
Garanti är däremot bara lagstadgat för de första 6 månaderna, allt utöver det är ett frivilligt åtagande från säljarens sida (eller leverantören).

När det gäller konsumentens bevisbörda så behöver man abra göra sannolikt att det beror på ett visst fel.
Inte några enorma beviskrav alltså utan det räcker gott med "jag har gjort som det står i bruksanvisningen och plötsligt gick den sönder av sig själv". Finns det då inte tecken på yttre våld så är reklamationen i hamn.

långt ifrån alla handlare har tillräcklig kunskap om KKL och att gå till tingsrätten är krångligt (men itne dyrt då det räknas som en del i reklamationen om man gjort sitt yttersta för att lösa tvisten på egen hand (reklamationen ska vara kostnadsfri för konsumenten enligt KKL).
Eller så kan man göra som jag brukar göra nämligen att regga en domän tex föregatetsnamnsuger.com och där skriva ingående om vad man råkat ut för.
Sedan erbjuder man butiken att köpa domännamnet mot ersättning för varan samt kostnaderna för webbhotellet/domänen.

Själv har jag haft 3 sådana sidor som alla köpts av företaget efter några veckor.
Så länge man inte skriver någonting som inte är sant så är det inte olagligt.
 
iSolen.se skrev:
En riktig klassiker! Man får hoppas artikeln skrevs av en sommarpraktikant.

Undras vad killen mäter? Man brukar väl bara byta delar till man hittar felet?

Han jobbar visst med service på Canon nuförtiden ;-)
 
Men så förbannat inkompetenta de är på Sthlm Centralservice. Det är 4 veckor sen jag skickade kameran. De har inte ens kollat på den än! Jag ringde idag och hon sa att hon kunde lägga den högre på prioritetslistan, men vafan spelar det för roll? Jag vill ju ha kameran nu, helst för 2 veckor sen! Borde man inte få nån slags ersättning för att man har varit utan kamera i över en månad? Pengar, minneskort, objektiv, båt, villa, chipspåse, vafan som helst!?

Jag är så jäävla förbannad nu, så det finns inte.
 
Näe.. hade jag vetat att det skulle ta såhär lång tid, så hade jag ju gjort det såklart..

Men nu känns det ju inte så jättevärt att be om en.. Eller, vem vet? Jag kanske blir utan i 4 veckor till.
 
Godsmack skrev:
Men så förbannat inkompetenta de är på Sthlm Centralservice. Det är 4 veckor sen jag skickade kameran. De har inte ens kollat på den än! Jag ringde idag och hon sa att hon kunde lägga den högre på prioritetslistan, men vafan spelar det för roll? Jag vill ju ha kameran nu, helst för 2 veckor sen! Borde man inte få nån slags ersättning för att man har varit utan kamera i över en månad? Pengar, minneskort, objektiv, båt, villa, chipspåse, vafan som helst!?

Jag är så jäävla förbannad nu, så det finns inte.

Nu börjar det finnas skäl til att kunna häva köpet.
Prata med din konsumentombudsman och be att dom pratar med Dustin.
 
Kan tänka mig att alla allvarliga fel, såsom 3 pixlar i felaktig färg, osv. Har skapat en vädigt dryg arbetsbelastning, och långa väntetider..

(hos camera tillverkare, lr respektive service-verkstäder)

Det har dom säkert klurat ut för länge sen, men det är nog likaväl ett faktum för det..

Känner empati för dig, hoppas framtiden må vara nådig emot din kamera...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.