Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
DÅLIGT DUSTEN+CANON

det är dåligt av Dustin och Canon att inte ge dig ny kamera men du kunde häva köpet om det är så kort tid från att du fick den, man har 14 dagar på sig minst så du kunde köpa annan kamera på annat ställe Canon eller annta märke.
Nu vet man i alla falla att Dustin är ett företag som man inte ska handla på.

Godsmack skrev:
Postpaket

Jag vet inte om postpaket omfattar utkörning eller om Canon får en avi att hämta när dom har tid.

Många serviceställen/företag kräver att alla paket ska köras ut och befattar sig inte med paket som måste hämtas någonstans.
Jag skickar alltid med företagspaket där utkörning ingår.

Det är bara att ringa Canon och fråga...

Re: DÅLIGT DUSTEN+CANON

Joi skrev:
det är dåligt av Dustin och Canon att inte ge dig ny kamera men du kunde häva köpet om det är så kort tid från att du fick den, man har 14 dagar på sig minst så du kunde köpa annan kamera på annat ställe Canon eller annta märke.

Någon returrätt på varor som börjat användas finns inte om man inte uttryckligen avtalat om det.
dustin (och många andra företag) tar inte tillbaka någonting som används).

Jag antar att du tänker på Distansavtalslagen.
Då får man bryta förpackningen och testa/undersöka innehållet utan att bryta plomberingar på programvaror och förbrukningsmaterial (batterier osv).

Re: DÅLIGT DUSTEN+CANON

Joi skrev:

Dustin har inte på något sätt agerat i strid med gällande lag. De har åtagit sig att avhjälpa felet och detta är helt i sin ordning. Att de inte föreslår Patrik att han ska häva köpet och istället köpa sin kamera i någon annan butik är väl heller inte så konstigt. Jag har handlat en hel del från dustin, både som företagare och privatperson och detta har aldrig någonsin strulat. De har till och med bytat saker som gått sönder efter garantitidens utgång och deras leveranser är så vitt jag erfarit alltid snabba och korrekta.

Om Centralservice inte hanterar posten korrekt (under semestertider eller annars) är inget som Dustin kan klandras för.

Själv skulle jag inte låta detta avskräcka mig från att handla från Dustin iaf.

om man köper DSLR för ca 10000kr med tillhörande program då måste man instalera mjukvaran och testa annars går det inte att använda kameran.Utgår från att det är köpt via postorder och då har man minst 14 dagar på sig, vissa har 30 dagar öppet köp oxå.

Dajo skrev:
Jag vet inte om postpaket omfattar utkörning eller om Canon får en avi att hämta när dom har tid.

Många serviceställen/företag kräver att alla paket ska köras ut och befattar sig inte med paket som måste hämtas någonstans.
Jag skickar alltid med företagspaket där utkörning ingår.

Det är bara att ringa Canon och fråga...

Jo, jag ska göra det. Antingen får de pallra sig dit och hämta ut det eller så får fixa fram en ny kamera.

Hej

Jag har också handlat från Dustin ett par ggr utan några problem men det innebär ju inte att jag tycker det är ok att de behandlar andra kunder på detta vis.

Är kameran trasig från typ första början så tycker jag att man byter ut den just för att slippa en massa skriverier.

Jag tänker iaf inte handla från Dustin mer.

Joi skrev:
om man köper DSLR för ca 10000kr med tillhörande program då måste man instalera mjukvaran och testa annars går det inte att använda kameran.Utgår från att det är köpt via postorder och då har man minst 14 dagar på sig, vissa har 30 dagar öppet köp oxå.
Något sådant undantag finns inte i Distansavtalslagen utan det står helt tydligt att man inte får bryta plomberingar (man får inte använda dom ens om plombering saknas) på programvaror (vilket även omfattar drivrutiner och liknande).

Avtalar man om öppet köp så är det det avtalet som gäller.
Vissa såsom SIBA/EL-Giganten tillåter att varan varit använd bara den är i samma skick som när du köpte den.
Detta är dock väldigt ovanligt och det är inte så mågna som använder sig av detta.

Dessutom måste man inte installera någon programvara för att kunna använda kameran...
Skulle man mot förmodan vara tvungen att göra det har man ingen returrätt enligt distansavtalslagen som för övrigt inte tar hänsyn till om varan kostar 1 krona eller en miljon.

Dessutom måste man inte installera någon programvara för att kunna använda kameran...
Skulle man mot förmodan vara tvungen att göra det har man ingen returrätt enligt distansavtalslagen som för övrigt inte tar hänsyn till om varan kostar 1 krona eller en miljon.

Köpte en digtal kamare från Komplett ca 2001 och den krevet att man instalerade program men den funkade inte på winxp så jag hävde köpet och det var inga problem.
Om man inte kan prova grejerna som man köper då är det värdelöst att köpa via postorder.

Joi skrev:

Köpte en digtal kamare från Komplett ca 2001 och den krevet att man instalerade program men den funkade inte på winxp så jag hävde köpet och det var inga problem.
Om man inte kan prova grejerna som man köper då är det värdelöst att köpa via postorder.

Det är en helt annan situation.

Köper du en vara som inte fungerar och det inte går att "laga" den så har du sedan rätt till att häva köpet.

Det har inget med returrätten att göra utan är en normal reklamation och saknar helt relevans i denna diskussion.

Snubben som hade hand om postgrejorna på Centralservice var sjuk, så att nån ersättare skulle hoppa in på måndag. Jahapp, då är väl kameran minst 14 dagar bort då. Fanfanfan.

De har inte hämtat ut paketet än! Ringde dit och de sa nåt om att de höll på att flytta ihop två verkstäder och att de "troooligtviiiis skulle hinna hämta den idag" Oh. Vilken service. Den har ju bara legat där i två veckor snart!

jasi, livet är orättvist. Jag kan nästan lova att det kommer att ta minst en vecka till, sen när jag får tillbaka skiten kommer det säkert att uppstå nåt nytt fel.

Någon som vet hur det är med frakten som jag betalade? Får jag igen pengarna eller är de borta för alltid?

Godsmack skrev:
De har inte hämtat ut paketet än! Ringde dit och de sa nåt om att de höll på att flytta ihop två verkstäder och att de "troooligtviiiis skulle hinna hämta den idag" Oh. Vilken service. Den har ju bara legat där i två veckor snart!

jasi, livet är orättvist. Jag kan nästan lova att det kommer att ta minst en vecka till, sen när jag får tillbaka skiten kommer det säkert att uppstå nåt nytt fel.

Någon som vet hur det är med frakten som jag betalade? Får jag igen pengarna eller är de borta för alltid?

Frakten står säljaren för dvs Dustin enligt KKL.
Maila dom och tala om till vilket kontonummer dom ska sätta in pengarna.

Drar det ut mycket på tiden (typ 2 veckor till) kan du ha fog för ett krav på ny kamera då sommaren hinner gå innan du får din kamera vilket alltså är en stor olägenhet för dig.

Det verkar vara mycket fel på Canon 300D/350D?
läst om flera som har strul med auto-focus inkl. en nära vän till mig.

Tur man valde Nikon...

Tro mig..tanken att gå över till Nikon har slagit mig. Får väl se hur väl de lyckas att laga kameran.

Godsmack skrev:
Tro mig..tanken att gå över till Nikon har slagit mig. Får väl se hur väl de lyckas att laga kameran.

Tilläggas bör att min bekante skickade in sin Canon EOS 300D för reparation och efter ett antal veckor utan att höra ett knyst drog hon dit och tog tillbaks kameran, för att hon behövde densamma till något speciellt ... otroligt dåligt att det skall ta flera flera veckor utan att det händer något.

Kanske skall nämna att kameran då inte var repad. när hon hämtade den.

Nej du, byt till Nikon =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar