Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarfel på 5 dagar gammal 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag citerar Timbuktu:

"För det ordnar sig, det gör det alltid, jo det löser sig. Så brukar allt bli, det kommer att fixa sig till slut. Det är det inget tvivel om, fast nu känns skiten sur."

Så rätt så rätt. :)
 
Jag blir tokig! En vecka har gått och de har inte ens hämtat ut paketet! De svarar inte på mina mail heller.

Nån ny kamera blir det nog knappast, förresten. Pratade med Dustin och de pratade med Canon som sa att om man har lämnat in den för reparation så gick det inte få den utbytt, såvida den inte var FUBAR.

Jävla skit. FMX ikväll, dragrace i helgen, motocross nästa helg, men inte har jag nån kamera inte. Nejnej. För Canon kan ju inte få tummen ur och fixa skiten.

Gaaaaah!

Ursäkta för mitt humör, men kameraabstinens är inte att leka med.
 
Min erfarenhet av Dustin är att de ALLTID hänvisar till tillverkaren. Jag tror att man har rätt att reklamera hos försäljaren av varan. Det har kanske inte så stor betydelse i detta fall.
 
Det är så jävla oseriöst av ett företag att be någon med en så ny produkt skicka den på service. Jag hade en minolta dimage 7i förut och den var paj redan när jag packade upp den hemma. Tror ni jag fick en ny? Nej just det. Den skulle iväg på service och var borta i över tre veckor?!?!!?

Drabbades av samma sak för några dagar sedan när jag hade köpt ett nytt sigmaobjektiv till min D70. Objektivet fungerade inte men denna gången stog jag på mig och fick ett nytt objektiv över disk.

Mitt råd alltså. Stå på dig och kräv en ny!

MVH

Fredrik
 
MattLu skrev:
Stockholms Central Service som har cervisen på Canon har en policy/bemanning för att klara ärendena på max 14 dagar (enligt dom själva).

Pratade nyss med en person här på FS som fick vänta 6 veckor på sin 300D.

Min 300D har också gått sönder , men eftersom jag räknar med minst 8 veckors väntetid under semestern så valde jag att köpa en 20D som nytt förstahus.
 
Tycker ni att jag ska ringa till Canons support och kräva en ny, eller ska jag ringa till Servicestället? Eller nån annanstans?
 
Hej, vill bara passapå att rekomendera Hegethorns, hade själv stul med en tre dagar gammal 350, ringde upp dem och fick världens trevligaste bemötande "inga problem, skicka upp den så skickar vi en ny till dig"
Gissa var jag kommer att handla i fortsättningen...
Mvh/ Paulo
 
Godsmack skrev:
synd att jag inte handlade där då..:(

Spelar ingen roll var du handlade, du skulle bara krävt en ny och hänvisat till konsumentköplagen om dom strulat (se ovan eller KO).

Nu har du skickat den på service så det är för sent, dvs det har istället blivit ett garantiärende.
 
Jahapp. Men nu var det ju så att Dustin vägrade ge mig en ny och Canon insisterade på att jag skulle skicka in den för service. Vad skulle jag göra?

Ajja, ringer till Canon imorgon och hör vad de har att säga.
 
Godsmack skrev:
Jahapp. Men nu var det ju så att Dustin vägrade ge mig en ny och Canon insisterade på att jag skulle skicka in den för service. Vad skulle jag göra?

Ajja, ringer till Canon imorgon och hör vad de har att säga.

Om Dustin vägrade ska du hota med att anmäla dom till KO. KO har en svart lista och Dustin är så stora att dom borde sköta sig och se till att inte hamna i så dåligt sällskap. Det är inte du som gör fel, glöm inte det, du har rätten på din sida.

Dustin jobbar mest mot företag så dom är nog inte vana vid konsumenträtt.

Om Dustin fortfarande vägrar tycker jag inte att du ska handla mer från dom och att du skall avråda dom du känner från att göra samma sak. Men du ska absolut prata med KO, dom är hjälpsamma, detta är ett standardärende.

Berätta gärna här hur det gick, jag brukar handla från Dustin men trodde nog dom var lite bättre.

Canon kommer inte hjälpa dig med konsumenträtten, du har ju inte köpt kameran av dom. Du kan bara hoppas att dom är snälla.
 
Dustin måste inte följa kundens krav på byte, utan har full rätt att välja reparation. Först efter tre försök har kunden rätt att kräva omleverans eller hävning av köpet.

Att skrika byt! och att hota med konsumentombudsmannen är inte att agera seriöst som kund. Nog för att företagen ska vara lyhörda och smidiga för att behålla bra kundrelationer, men de ska knappast heller behöva ge efter för hot som en rabiat kund utan lagstöd bakom sina krav kommer med.

Dustin gör enligt konsumentköplagen helt korrekt och ska inte klandras för detta. Att Patrik fått en dålig kamera är olyckligt, men det är Canon som eventuellt ska ha en känga för detta, inte Dustin.
 
Enligt KO så gör väl Dustin fel som jag tolkar av KO's hemsida, eller?

"I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar".

Det borde alltså vara Patrik som avgör hur han vill ha det och inte Dustin eller Canon.
 
Conna skrev:
Enligt KO så gör väl Dustin fel som jag tolkar av KO's hemsida, eller?

"I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar".

Det borde alltså vara Patrik som avgör hur han vill ha det och inte Dustin eller Canon.

Om dustin ssedan inte får den trasiga kameran utbytt från Canon så uppstår det en orimlig kostnad för Dustin och därför kan dom välja att reparera varan istället.

Utdrag ur KKL (se fet stil).

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren


Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller
omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall
särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket
värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra
påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad
för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.


Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter
det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
 
Först och främst måste jag iaf ringa till Centralservice och fråga varför de inte ens har hämtat ut kameran från deras postkontor. Men sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag menar, om det nu är så att om jag har lämnat in den för rep så går det inte att få den utbytt, då är det väl bara att vänta? Iofs så har de ju inte tagit in den för service än så egentligen så är den ju i min ägo fortfarande. Men till Dustin ger det ju föga att ringa.

Jag är ruggigt grön på sånt här, så jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.
 
Enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) §27 har säljaren rätt att vidta åtgärd som strider mot den åtgärd som köparen enl §26 kan åberopa. Detta innefattar exempelvis att avhjälpa felet om det inte innebär väsentlig olägenhet för köparen eller om kostnaden för omleverans är oskäligt hög (i förhållande till avhjälpande av felet).
Det KO skriver på sin hemsida är en kraftig förenkling av lagen.
 
davidvpt skrev:
Enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) §27 har säljaren rätt att vidta åtgärd som strider mot den åtgärd som köparen enl §26 kan åberopa. Detta innefattar exempelvis att avhjälpa felet om det inte innebär väsentlig olägenhet för köparen eller om kostnaden för omleverans är oskäligt hög (i förhållande till avhjälpande av felet).
Det KO skriver på sin hemsida är en kraftig förenkling av lagen.

Så är det ju tyvärr som oftast men visst ligger det mycket i det du skriver.
 
Godsmack skrev:
Först och främst måste jag iaf ringa till Centralservice och fråga varför de inte ens har hämtat ut kameran från deras postkontor. Men sen vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Jag menar, om det nu är så att om jag har lämnat in den för rep så går det inte att få den utbytt, då är det väl bara att vänta? Iofs så har de ju inte tagit in den för service än så egentligen så är den ju i min ägo fortfarande. Men till Dustin ger det ju föga att ringa.

Jag är ruggigt grön på sånt här, så jag har ingen aning om hur jag ska gå till väga.

Det där låter lite märkligt då dom normalt får paketen utkörda till sig.

Du har väl inte begärt rekomenderat postförskott på frakten eller legkontroll på mottagaren?
 
Dajo skrev:
Det där låter lite märkligt då dom normalt får paketen utkörda till sig.

Du har väl inte begärt rekomenderat postförskott på frakten eller legkontroll på mottagaren?

Nope, inte det inte. Men jag skickade den inte direkt till Hägersten, då Canon sa att jag skulle skicka den till Centralservice i Upplandsväsby. Men jag antar att den ska skickas vidare därifrån?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar