Annons

Slarviga fotolabb?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar skicka mina diarullar till Fuji, och häromdagen fick jag tillbaka ett dia med ett hårstå som satt fast i ramen. Tack för den...
 
Repor i film

Angående repor i filmen.

Troligtvis bryter inte labbet upp filmkasetten utan drar ut fliken ock låter filmen sedan löpa i film kasseten, då räcker det med små korn för att skada filmen.


Har själv jobbat i E6 lab där bröt jag upp alla småbilds kasseter, där jobbade man i rum med total mörker, Nu har ju alla snabblab framkalningsmaskinen på golvet och då inte möjligetr till att bryta upp kasseterna.
 
Kodak-Exclusive

Hej Göran
Jag tror att detta är ett mycket vanligt problem, jag har själv provat många olika labb och är sällan nöjd men testa Kodaks framkallning som heter Exclusive. Om du använder Apportfoto blir det inte så dyrt, 79kr/36rulle (www.apportfoto.se). Skicka flera filmer i samma fotopåse så blir portot billigare.
Apportfoto är säkert inte lika bra som proffslabben men normalt använder jag numera alltid dia, en andledning är att själv få kontroll på slutresultatet.

I senaste FOTO var det ett test på fotolab. De ansåg att ett lab i Sundsvall var bäst (kommer inte ihåg vad det hette) fast du som är Östersundare kanske inte vill använda ett Sundsvallslabb ;)

Lycka till
Jonas
 
Mjölkiga färger

Tror ni att en mjölkaktig "hinna" på färgbilderna är slarviga labbs verk också, eller är det en amatörfotografs bedrift? Jag tycker att bilderna liksom saknar det där färgglada och istället har dämpade nyanser.
Jag använder Extrafilm.
Autolevels tycker jag inte att man ska behöva använda och sedan skicka digitala bilder till labb och få dem på papper...

/Caroline
 
Jag testade faktiskt Lofoto, och fick tillbaka två av tre rullar idag. Jag måste säga att jag inte är nöjd med resultatet. Bilderna har dålig kontrast, matta färger, och ser ganska livlösa ut. Inte alls det resultat som jag är van vid.

Ja, se Sundsvallare... ;)

Jag använde Extrafilm en hel del för några år sedan (innan jag skaffade en systemkamera). Vill minnas att de också blev ganska bleka.

Jag forsätter nog att skicka bilderna till Fujilabbet via Domus. Leveranstiden är väldigt oberäknelig (eftersom de får göra om många bilder), men priset är bra, kopiorna har bra kontrast och bra studs i färgerna, och de är varsamma med negativen. Dessutom har jag någonstans där jag kan lämna tillbaka bilderna, och personalen är mycket tillmötesgående när jag lämnar tillbaka kopior med damm/repor/jack/hack/veck.

När jag klagade på dammkorn på kopiorna hos ett annat fotolabb i Östersund, fick jag svaret "Ja, det var smuts på linsen när du tog dem". I det läget var det nog tur att jag har ett mycket lugnt temperament...

Jag hämtade ut tre rullar på Domus härom dagen, som de fick skicka tillbaka, eftersom de fått in ett hårstrå i maskinen, som syntes i kanten på nästan alla bilderna. Fick också tillbaka fyra bilder som de gjort om eftersom det var damm på dem. Två av dem gick tillbaka, eftersom de lyckats få med en svart kant längs hela långsidan.

Jag kanske provar att skicka någon rulle till Kodak. Har dock ingen bra erfarenhet av Kodak-labben här i stan...
 
Jag tröttnade o börja skicka mina bilder till lofoto o har aldrig haft nåra problem sen dess,
lofoto är bara att rekommendera.Se labbtest i senaste Foto.
 
Kopior är en sak - de medföljande 10*15 kopiorna använder man ändå inte till något speciellt och förstoringar kan man ordna från bättre labb om det är nödvändigt - men hur är det med negativen/positiven i de olika labben? Skiljer det mycket mellan konsumentlabben och proffslabben? Låt oss bortse från reprisken.
 
Framkallningen av själva filmen tror jag skiljer väldigt lite från labb till labb.

När jag jobbade på Bildvårdscentralen i Ulriksfors, hade vi en framkallningsmaskin för C-41. Vi körde väldigt små volymer i den (typ någon film per dag), så det var lite svårt att hålla processen innanför de rekommenderade värdena. Dock är avvikelsen ändå inte så stor att det syns med blotta ögat. Man framkallar en testfilm, som man sedan mäter på.

Så små volymer tror jag inte några labb har, och i övrigt är ju framkallningsmaskinerna så enkla att sköta att det inte skall vara några problem.
 
När jag tar negativ film numera så begär jag bara framkallning av filmen.
Jag är så trött på alla dess sunkiga papperskopior som man får.
Filmen scannar jag in. Är det någon bild som är riktigt bra så begär jag en enskild kopia av den.
Under hårt ställda krav givetvis.

Det blir billigare i längden och så får jag bra kopior.
 
Re: Labb

gundersen skrev:
Man bör kanske lämna sina filmer dit andra proffs lämnar sitt material. Bara å ta reda på var nånstans i dina trakter.

Jag skulle också gärna vilja veta var det finns proffslabb att vända sig till. Det är jag nog inte ensam om här på Fotosidan. Om det går så skulle jag gärna se en lista här på denna tråd, men gärna en mer permanent lista på bra labb under Recensioner eller dylik mapp här på FS.
 
Mats.

Inte så stor koll, än,vill jag tillägga. Men visst borde man kunna förvänta sig ett snäpp mer proffsighet och kvalitet. Framförallt mindre repor, damm, etc.

Och vad gäller priset så behöver det inte skilja så hemskt mycket.
Ringde YFO igår, som är ett proffslab, här i Göteborg för att fråga om framkallning av dia.
60 spänn tog dom. Att jämföra med 56:-(inkl ramar iofs)-Fujipåse. + porto. (10:)

/David
 
Mats.

Jag betalar 45 för framkallning av C-41 och för det får jag inga repor samt filmen klippt 6x6 och levererad i plastficka.

På Bildstudion i M-ö.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.