Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Är verkligen Lagtexten det enda sättet att skilja rätt från fel?
De flesta lagtexter har ju kryphål och hittar man bara det som passar så kan man göra vad som helst, eller?

Vad sägs om att använda den egna hjärnan för att fundera på vad som är riktigt handlande i diverse situationer.
T.ex. att som t.f. VD för ett företag skriva på ett styrelsebeslut att hela styrelsen ska få bonus på kassaflödet inom företaget och sedan sälja ut fasta egendomar för att öka på detsamma har ju visat sig vara helt lagligt, men är det ett riktigt handlande?

Du kan även få låna min bil för att åka till affären och handla, åker du sedan på 300 mil bilsemester så verkar det faktiskt inte vara ett brott!
( Om du dock inte frågat innan kan du åka dit på otillbörligt billån...bilstöld existerar knappt i praktiken )
Om du "stjäl" min bil som jag glömt nycklarna i så åker jag på böter enligt Lagen!
Rätt eller fel, kanske du vill förlita dig på att Lagen alltid har rätt men jag förbehåller mig rätten att tolka det hela på mitt sätt i vissa fall.

Så svaret på om det är rätt eller fel att kopiera dessa bilder kanske inte endast bör sökas i en föråldrad lagtext från 1960!
Att sedan jämföra med en bild som en person publicerat för en teoretisk publik på 6 miljarder och som ( alla bör känna till ) rent tekniskt påtvingas den som öppnar sidan den ligger på är väl som den gamla frågan om äpplen och päron.

Å andra sidan så är det på gränsen på kriminellt i mina ögon att begära pengar för en del skolfoton som håller en lägre klass än 8000 år gamla grottmålningar!

Niklas H. skrev:

Å andra sidan så är det på gränsen på kriminellt i mina ögon att begära pengar för en del skolfoton som håller en lägre klass än 8000 år gamla grottmålningar!
Nej de håller klass med mobilkameror från 2002.

Helt sant, grabben är 16 nu och jag tror jag köpt bilder 2 ggr - (faktiskt väldigt bra bilder) men det vanligaste är en rakt på bild med tonad ljusblå bakgrund. antingen ser ungen sur ut eller oxå har han ett uttryck i ansiktet som gör att man tror man fått nån annans bilder.
Personligen skulle jag hellre betala dubbelt eller tredubbelt så mycket om en fotograf med lite fantasi och vilja att ta något annat än löpande bandfoton tagit bilderna.
Kan förstå att många fotografer behöver dessa jobb för att överleva, så kanske är det upp till skolledning och föräldrar att stoppa dåliga(oinspirerade?) fotografer.För bevisligen finns det en hel del duktiga fotografer därute, vilket inte minst den här sida visar...

Sedan att man skriver på något för påseende har bara hänt mig 1 gång, bilderna kommer med posten eller hem med barnet sedan har man en viss tid att skicka tillbaka, annars är det bara snällt att betala...

Till sist är det naturligtvis moraliskt förkastligt att skanna in en bild och sedan skicka tillbaka - fast får man bilderna hem utan att ha beställt så...

ps. handen på hjärtat, hur många här har aldrig laddat hem en låt, film eller program utan att betala...

Robin Gyllander skrev:
Vilken del av meningen fattar du inte???

Jag fattar nästan ingen del av den!

Fotot av bara dig planerar du att skanna, eller?
Gruppfotot är du tvingad av någon/något att skanna av?
Du vill inte bli fotad med zoom.... nu fintade du bort mig helt och hållet!

Jag kan ju iofs förstå att du inte vill att fotografen zoomar under tiden slutaren är öppen men annars...???

Kanske din skärpa ökar av att fotografen flyttar sitt stativ men det är något iaf jag inte upplevt att det inträffat ännu med någon människa.

Pratar du skillnad i optisk kvalitet mellan zoomar och fast objektiv så skyller jag på skolornas föråldrade litteratur som inte uppdaterats på de senaste 20 åren.

Niklas H. skrev:
Jag fattar nästan ingen del av den!

Fotot av bara dig planerar du att skanna, eller?
Gruppfotot är du tvingad av någon/något att skanna av?
Du vill inte bli fotad med zoom.... nu fintade du bort mig helt och hållet!

Jag kan ju iofs förstå att du inte vill att fotografen zoomar under tiden slutaren är öppen men annars...???

Kanske din skärpa ökar av att fotografen flyttar sitt stativ men det är något iaf jag inte upplevt att det inträffat ännu med någon människa.

Pratar du skillnad i optisk kvalitet mellan zoomar och fast objektiv så skyller jag på skolornas föråldrade litteratur som inte uppdaterats på de senaste 20 åren.
Jag har inte skannat mitt gruppfoto eftersom vi såg så fördjävliga ut som plastdockor.
Så skolböckerna e föråldrade jag som fortfarande trodde att fasta är skarpare än zoomar.

Tja det gäller ju kanske inte alla objektiv men tillverkarna satsar ju hårt på zoomar så i nuläget är nog de flesta zoomarna vassare än de fastaq objektiven de erbjuder.

Kan jag kika hem till dig någon dag förresten för att fota/skanna av dina bilder, jag skulle vilja ha lite högupplösta kopior av dem?

mannbro skrev:
Jo, det är precis det lagen gör i detta avsendet. Verket görs tillgängligt för allmänheten när exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning.
Jag undrar om du inte misstolkar begreppet "allmänheten". Det står ju i 2§ mom 4: "När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten." Att en familj fått erbjudande om att köpa exemplar av bilden innebär knappast att bilden spridits till "allmänheten" och alltså i lagens mening gjorts offentlig. Och av detta kan man dra slutsatsen att det är olagligt att kopiera bilden.

Eftersom skolfotona alltid varit dåliga fyllde vi inte i blanketten för att få hem bilderna till påseende. Vi fick ett par påminnelser från skolfotografen i stil med "nu är sista chansen för att hinna få bilderna till jul". Vi ignorerade även dessa. Då får vi ändå sonens bilder. Skickar tillbaka dem (och lägger med ett inte alltför elakt meddelande) och "frankerar" med deras medföljande returetikett modell "port betalt" och tejpar fast det ordentligt. Så kommer en eftertaxering från posten att brevet saknat porto! Och ytterligare några dagar senare kommer även dotterns kort hem. Och de ligger fortfarande kvar, vill skolfotografen ha tillbaka dem får han komma och hämta dem.

Behöver jag säga att vi aldrig kommer att köpa skolfoton av den firman. Och att vi nästa år kommer att fylla i lappen om påseende av skolfoton med att "vi under inga omständigheter vill ha hem några foton".

Är det ingen som tänker på barnen?
Om mina föräldrar inte hade köpt skolfoton från när jag var liten så hade jag blivit ruskigt besviken. Jag kan också tycka att kvalitén är usel emellanåt men det är inte det viktigaste för mig när det gäller skolfoton.
Ok om man struntar i porträttbilden men gruppfotot tycker jag definitivt man ska ha. Även om jag inte skulle vilja ha det så vill troligtvis min son ha det om 20 år.

Wosp skrev:
Sedan att man skriver på något för påseende har bara hänt mig 1 gång, bilderna kommer med posten eller hem med barnet sedan har man en viss tid att skicka tillbaka, annars är det bara snällt att betala...
Negativ avtalsbildning är inte tillåtet i Sverige, så om man får något hemskickat för påseende utan att ha beställt det så har man ingen skyldighet att betala.

Niklas H. skrev:
Tja det gäller ju kanske inte alla objektiv men tillverkarna satsar ju hårt på zoomar så i nuläget är nog de flesta zoomarna vassare än de fastaq objektiven de erbjuder.

Kan jag kika hem till dig någon dag förresten för att fota/skanna av dina bilder, jag skulle vilja ha lite högupplösta kopior av dem?
Men gluggar i samma prisklass vi säjer canon ef 50 1,8 II och canon ef-s 18-55 vilket e skarpast inte kiygluggen iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar