Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonke O skrev:
Om man disskuterar på detta vis då är det alltså lagligt att gå in på närmsta skivbutik med bärbara datorn och börja kopiera skivor då...
Man kan ju läsa lagen på olika vis tydligen...
Där har man ju bjudit ut till allmänheten för försäljning. Och enligt era disskusioner så är det fritt fram att kopiera allt som anses offentligt även om man inte betalt för det.

Jag vet inte om det är olagligt i sig att göra som du föreslår men bara för att det inte är ett brott mot upphovsrättslagen så behöver det inte innebära att det inte skulle bryta mot någon annan lag.

Det minsta du kan räkna med är nog att du blir avvisad och förbjuden att beträda butiken igen.

Varför ser vi så plastiga ut på vårat skolfoto vad har de gjort för att få oss att se ut så?

Tur man slipper ens funderar på att scanna in dagiskorten, dom är så dåliga så jag vill inte ha dom gratis ens. Köper bara gruppkortet. Som jag brukar scanna in och skriva ut och laminera så ungarna kan leka med den.

Magnus W skrev:
Däremot kan det hända att det är ett avtalsbrott. det beror lite på vilka villkor skolfotografen ställer för att du skall få låna bilden.
Det är kanske lite tveksamt hur lagligt det är att göra kopior av ett icke publicerat foto, för att slippa betala för en egen kopia.

I vilket fall som helst så är det oetiskt, och dålig stil mot dina klasskamrater som kommer att få betala mera för att täcka inkomstbortfallet för fotografen.

-- MW

Får man skriva på något innan man lånar hem?
Om inte så finns väl rimligtvis inget avtal..

Men moraliskt så anser jag det förkastligt att scanna och lämna tillbaka.

Det kan* föreligga ett så kallat konsensuellt avtal. Dvs om du väljer att ta hem bilderna för påsikt så anses du ha godtagit de villkor som fotografen satt upp. Godtar du inte villkoren så får du inte ta hen några bilder.

*OBS, kan föreligga. Jag har ingen aning om hur skolfotografernas avtal ser ut numera.

-- MW

Highbeam skrev:
Tur man slipper ens funderar på att scanna in dagiskorten, dom är så dåliga så jag vill inte ha dom gratis ens. Köper bara gruppkortet. Som jag brukar scanna in och skriva ut och laminera så ungarna kan leka med den.

Mina erfarenheter också. Både från dagis och skola är dom helt förkastliga. Tekniska fel, ingen fantasi, dålig förberedelse.

En kompis fick meddelande från sin skolfotograf att alla bilderna från ena dagen var överexponerade och allt behövdes tas om. Kan det ske med dagens teknik?

Nästa grej var en annan kompis som köade till skolfotografen en lördag från kl 11 till 15. Sen gick fotografen hem, halva kön återstod och inget hade meddelats dem som var i den bakre halvan....

Såg att våran skolfotograf i år börjat använda en 400D i stället för den tidigare analoga utrustningen, som jag gissar var nått i mellanformat. Märkte direkt att i år var de flesta ansikten i främre raden bleka, nära på uttfrätta detaljer, och bakre raden "bra" exponerad. Vet inte om det digitala(iaf inte 400D) håller måttet för den här typen av foto ännu..

PerFogelberg skrev:
Eftersom det är vanligare med att folk kopierar bilderna och skickar tillbaka originalen finns det inte budget till att köpa dyrare kameror än det billigaste.
Som om det blir dyrare att slänga en hasselblad och köpa ny,

En hasselbladare borde väl rimligen vara dyrare i drift, framkallningskostnader, service, m.m Lättare att köpa en 400D, allt går snabbare, bara trycka av o smaska in bilden i katalogen. Dagens dumma ungdomar, ser väl ändå ingen skillnad..? Dessutom verkar det i vissa kretsar(läs 13-14 åriga flickor) vara populärt att överexponera bilderna på en själv, så att typ bara munnen och ögonen syns. Krokiga näsor, finnar och dylikt är därefter inte längre nått problem. Kanske var en riktigt bra satsning, vad vet jag..

Vet någon vad skolfotografer brukar använda, vår fotograf vart sur på mig när jag närmade mig kameran så jag han aldrig se var dte var för sort.

En tanke min skola är ju en mediaskola skulle man inte då kunna lura i en elev att ta skolfotona för skolan har ju allt som behövs blixtar och studio. För min kompis porträtt på mig på fotokursen vart snyggare än det jag fick hem av skolfotografen förra året och han hade aldrig fotat porträtt tidigare så kvaliten blir ju int lidande.

De tre åren jag gick på gymnasiet i slutet av 70-talet var vi ett gäng fotointresserade killar som gjorde skolkatalogerna. Vi delade upp klasserna mellan oss och tog gruppfotona. Vi använde inte studio, utan ställde upp klasserna "där vi tyckte det var lämpligt" med tanke på ljusförhållanden. Oftast utomhus. Tog fram svartvita kopior i mörkrum, sammanställde namnlistor och lät ett tryckeri trycka katalogerna. Blev riktigt bra, om jag får säga det själv. Okej... alla bilder är kanske inte toppen direkt, men jag minns inte att nån klagade. Porträttbilder tog vi dock inte. 700-800 elever var lite väl mycket. Det räckte med att hantera beställningar och betalningar. Mycket jobb, men riktigt kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar