Annons

Skillnaden på zoom-objektiv med fast eller rörlig största bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tycker jag att det är OERHÖRT irriterande när ett zoomobjektiv byter bländarvärde när jag zoomar. Och, ja, jag exponerar gärna manuellt eller med bländarstyrd tidsautomatik. Om det är snobbigt eller ej att vilja ha kontroll över skärpedjup och andra effekter av exponeringsinställningarna är å andra sidan inte upp till mej att bedöma...

/Peter (som för övrigt helst använder fasta brännvidder, exponerar manuellt och fokuserar manuellt när jag är ute i skogen och tar mina fula bilder.)
 
Jag har bara ett zoom-objektiv. Det är nån obskyr vidvinkelzoom med nån röd ring längst fram ;) Fast bländare 4 :)

Har aldrig provat att fota med zoom i studion, men afe´s resonemang känns väldigt logiskt. Jag skulle få krupp om exponeringen ändrade sig bara för att man zoomade lite.
 
Men bara för att en zoom har olika största bländare med i vidvinkel och teleläge så innebär det ju inte att bländaren måste ändra sig när man zoomar.

Om man använder bländarförval (Av) eller Manuell inställning och har ställt in ett värde motsvarande minsta största öppningen eller mindre så ändras ju inte bländaren.

Och det är ju just detta man använder när man plåtar i studio eller vill ha kontroll över skärpedjupet. Med P eller Tv så kommer ju bländaren att variera även om max bländaröppning är fast över zoomomfånget
 
Ja som jag redan skrivit så har mitt kit-objektiv största bländare 3,5-5,6, om jag vill att bländaren inte ska ändra sig när jag zoomar så ställer jag in bländaren på 5,6.

Om man inte har tillräkligt med kunskap för att klara det så är man nog lite snobbig, (typ, -"jag köper ett dyrare objektiv med fast bländare för jag vill inte lära mig") allternarivt bara korkad.

Hadde det varit totala nybörjade som klagade över att största bländaren varierade när dom zoomade så hadde jag förståt det, men nu är det ju tydligen tvärt om att det är folk som borde ha både kunskap och intresse och pengar som tycker att detta är ett problem
 
Som jag skrev tidigare är det inte ovanligt att man måste använda objektivets största bländare för att få acceptabla slutartider; t.ex. vid fotografing av sport inomhus eller när man gör fula bilder av djur i skogen.

Jag har kunskap om hur det fungerar när ett objektiv ändrar sin största bländare, och tycker det kan vara ett problem. Uppenbarligen vill du inte förstå resonemanget (vilket också kan ses som både snobbigt och lite korkat), så det är väl egentligen ingen idé att fortsätta diskussionen.
 
Har visserligen läst slarvigt men ändå:

Gömmer objektivtillverkaren en 1:1,4 (eller annan bländare större än 2,8) i vidvinkeländen av en 17-55:a med 2,8 på alla brännvidder?
 
De flesta zoomobjektiv med fast största bländaröppning, åstadkommer inte detta genom att minska den fysiska öppningen. Det har att göra med hur ljuset bryts i objektivet, och hur linserna flyttast inbördes, vilket skapar en fast optiskt bländaröppning. Det är betydligt krångligare optiskt att skapa ett objektiv med fast bländarvärde, än ett med variabel bländaröppning.

Det finns tydligen undantag, där den fysiska bländaren faktiskt stryps. Nikon 12-24/4 lär vara ett sådant, och det görs förmodligen för att behålla skärpan över hela zoomomfånget.
 
Kanske också ska tillägga att även zoomobjektiv med variabel bländare påverkas av linsernas förhållande till varandra.

Exempel:
Canon EF 70-300 f/4-5,6 IS har en ingångspupill på ungefär 53,5 mm vid 300 mm brännvidd (300/5,6). Samma ingångspupill vid 70 mm brännvidd skulle ge en ljusstyrka på ungefär f/1,3. Jag tror inte att en sådan zoom är tekniskt möjlig att konstruera, av storleks-, kostnads- eller kvalitetsskäl.
 
jag gillar objektiv med fast bländare. det är gött helt enkelt! slipper bekymra sig över att bländaren ändrar sig bara för att man zoomar in lite granna t.ex. är det dåligt med ljus så kan man ändå ändra brännvidd utan att behöva bekymra sig över att bländaren ändrar sig osv.

är jag snobb å korkad för det, så bjuder jag på det.
(sen är ju fasta objektiv skönast att fota med iallafall... :D)
 
Tror inte det har att göra med snobbighet eller att man skulle vara korkad (?) om man väljer objektiv med fast bländare. Det är nog en kvalitetsfråga. Objektiv med variabel bländare har oftast dålig (=liten) bländaröppning på telesidan ofta från f/5.6 och uppåt (undantag finns, tex bland Olympus zoomar). Liten bländaröppning ger klara nackdelar i form av dålig ljusstyrka och fult skärpesläpp. Zoombjektiv med fast bländare har ofta f/2.8 rakt igenom eller som sämst f/4. Sen är ofta den optiska konstruktionen som helhet mer avancerad på zoomar med fast bländare.....bättre bildkvalitet helt enkelt. Så jag tror att det har att gör med att man uppskattar mer flexibilitet och maximal kvalitet på sina fotoprylar. Det kanske kan kallas snobbighet i och för sig....;-)

David....har du provat många olika objektiv eftersom du kan uttala dig så kategoriskt!?

// Matti
 
Jag tycker inte att den intressanta frågan som David ställer i tråden egentligen ännu blivit besvarad!

Har en zoom med fast max bländare egentligen en gömd reserv som inte används därför att den skulle ge sämre optiskt kvalitet? Finns det en reservtank som inte används eller inte?

Visst gör det livet enklare med en fast bländare, men som många sagt, inget hindrar att man ställer objektivet på den största bländare som inte ändras och använder ännu större när behov finns.

Per.

PS: Jag måste erkänna att jag tror att det bara är marknadsföring... DS
 
perstromgren skrev:
Har en zoom med fast max bländare egentligen en gömd reserv som inte används därför att den skulle ge sämre optiskt kvalitet? Finns det en reservtank som inte används eller inte?
Förmodligen, om man accepterar extrem kantoskärpa och dito vinjettering.
 
perstromgren skrev:
Jag tycker inte att den intressanta frågan som David ställer i tråden egentligen ännu blivit besvarad!

Har en zoom med fast max bländare egentligen en gömd reserv som inte används därför att den skulle ge sämre optiskt kvalitet? Finns det en reservtank som inte används eller inte?

Jag tycker den frågan är väl besvarad, dock inte i ett enda inlägg, utan spritt över flera inlägg bland annat skrivna av mig och afe. Svaret är: Det beror på vad det är för objektiv. Vissa objektiv stryper den fysiska bländaren i vidvinkelläget (som t.ex. canons 17-40/4L), vissa har en optisk konstruktion som medför fast bländarvärde.
 
Petsan skrev:
Personligen tycker jag att det är OERHÖRT irriterande när ett zoomobjektiv byter bländarvärde när jag zoomar. Och, ja, jag exponerar gärna manuellt eller med bländarstyrd tidsautomatik. Om det är snobbigt eller ej att vilja ha kontroll över skärpedjup och andra effekter av exponeringsinställningarna är å andra sidan inte upp till mej att bedöma...

Men skärpedjupet ändras ju så fort du zoomar. Även om du har fast bländare.
 
Robin Gyllander skrev:
Men skärpedjupet ändras ju så fort du zoomar. Även om du har fast bländare.

Precis, Robin har rätt.

Du hade till och med varit behjälpt av en varierande bländare när du zoomar. Hade objektivet bländat ner automatiskt hade du behållt ditt skärpedjup lite granna.
 
JojjoGbg skrev:
Jag tror personligen att ett objektiv som är strålande skarpt på full öppning (F2,8)säljer bättre än ett som är soft (F1,4),även om det softa är lika skarpt på F2,8!
Rent ryktesmässigt klingar det högre med ett objektiv som är skarpt rakt igenom än ett som är soft på största bländare.
Är det verkligen så? Tror mer det handlar om en prisfråga. Det är inte många amatörer som köper tex Canon EF 85/1.2 L II för 20 laxar utan ett fåtal amatörer och några proffs, ändå så är det många som dreglar när de ser det objektivet. Detta trots att det inte har så höga MTF-värden vid största öppning.
 
zeugma skrev:
Precis, Robin har rätt.

Du hade till och med varit behjälpt av en varierande bländare när du zoomar. Hade objektivet bländat ner automatiskt hade du behållt ditt skärpedjup lite granna.

Ja, just det: "lite granna". Om jag kör manuellt så sabbas exponeringsvärdet när jag zoomar, om jag kör på bländarstyrd tidsautomatik så ändras slutartiden när jag zoomar. Vill jag veta exakt skärpedjup så använder jag helst nedbländningsknappen. Mer exakt än "lite granna"... Ni får gärna tycka olika, men som jag skrev tidigare så blir jag mest irriterad på zoomar med variabel största bländare PERSONLIGEN.
 
David G skrev:
Ja som jag redan skrivit så har mitt kit-objektiv största bländare 3,5-5,6, om jag vill att bländaren inte ska ändra sig när jag zoomar så ställer jag in bländaren på 5,6.

Om man inte har tillräkligt med kunskap för att klara det så är man nog lite snobbig, (typ, -"jag köper ett dyrare objektiv med fast bländare för jag vill inte lära mig") allternarivt bara korkad.

Hadde det varit totala nybörjade som klagade över att största bländaren varierade när dom zoomade så hadde jag förståt det, men nu är det ju tydligen tvärt om att det är folk som borde ha både kunskap och intresse och pengar som tycker att detta är ett problem

Är det snobberi att ha två bländarsteg tillgodo då det kan vara skillnaden mellan att missa och lyckas fånga en bild..?
Jag har tre st 1,4-gluggar och har då förutom möjligheten att slippa dra upp ISO-talet dessutom möjlighet till "lek" med skärpedjupet (skaparglädje). Detta "snobberi" ger alltså även en bredare möjlighet till bildskapande.

/K
 
keckax skrev:
Är det snobberi att ha två bländarsteg tillgodo då det kan vara skillnaden mellan att missa och lyckas fånga en bild..?
Jag har tre st 1,4-gluggar och har då förutom möjligheten att slippa dra upp ISO-talet dessutom möjlighet till "lek" med skärpedjupet (skaparglädje). Detta "snobberi" ger alltså även en bredare möjlighet till bildskapande.

/K

Öh, nä. Har nån påståt det?
Vad har du för zoomar med fast största bländare 1,4?





Det verkar vara en hel del här som inte förstod vad jag frågade och då kan man ju undra om dom förstår hur ett objketiv fungerar? Och det var ju det jag frågade efter.

Är det nån som har en länk till nån förklaring om på vilket sätt ett zoom-objektiv med fast största bländare är bättre? Om det nu är bättre?





(Snobberiet skulle väll bestå i att folk med stor plånbok köper dyra Zoom-objektiv med fast största bländare för att dom tror att det är enda sättet att kontrollera skärpe-ljupet och exponeringen.)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.