Annons

Skillnaden på zoom-objektiv med fast eller rörlig största bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vill få en sak utredd.

Robin Gyllander skrev:
En glugg med fast bländare som ej stryper bländaren när man zoomar kan man väl inte få större bländaröppning på?

Ingen som vet något om detta?
 
Re: Re: Vill få en sak utredd.

Robin Gyllander skrev:
Ingen som vet något om detta?

Inte för att jag vet, men jag tycker nog att man kan anta att ett objektiv som optiskt håller samma ljusstyrka genom hela zoomomfånget inte går att få ljusstarkare i någon ände.

Då är det ju en annan konstruktion på objektivet, optiskt alltså.
 
En intressant frågeställning men jag blir lätt förvirrad när jag läser inläggen. För att ytterligare förvirra roade jag mig med lite räkneövningar som gav följande resultat för två objektiv jag har/har haft, 4/24-105 och 3,5-4-5/28-105

På 4/24-105 bländartal 0,914285714 vid 24mm om bländare 4 vid 105mm
eller om 4 vid 24mm 17,5 vid 105mm.

På 3,5-4,5/28-105 3,5 vid 28mm ger 13,125 vid 105mm.
Eller 1,2 vid 28mm om 4,5 vid 105mm.

(hoppas att jag räknat rätt,brännvidd / öppning = bländare)
 
MrSmith skrev:
Nej, skärpedjupet ändras inte med zoomning enbart med bländarförändring
Se exempel.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml

Så fast bländare gör livet enklare både för de som kör manuellt och de som vill ha koll på skärpedjupet.

Nu är det väl så att skärpejupet är konstant om man håller motivet lika stort. Håller du konstant avstånd ändrar sig skärpedjupet med brännvidd.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
låter som ett lite korkat argument även om det kanske stämmer..

vad hade du valt?
1: 18-50 1,4-2,8

2 18-50 2,8

allt annat lika

alt 1 är halvkass på >2,8 men alternativet finns... blända ner till 2,8 så är det precis lika bra...

Det känns väldigt teoretiskt att det skulle gå åt det hållet. Det brukar väl snarast vara typ

18-50 2,8

18-50 2,8-5,6

eftersom det väl förmodligen är dyrare och krångligare att göra ett med en större bländare på hela zoomen (1,4 brukar väl zoomarna sällan ha öht?).
 
cecber skrev:
Det känns väldigt teoretiskt att det skulle gå åt det hållet. Det brukar väl snarast vara typ

18-50 2,8

18-50 2,8-5,6

ja jag vet inte vad jag ska säga... har du läst tråden alls?


eftersom det väl förmodligen är dyrare och krångligare att göra ett med en större bländare på hela zoomen (1,4 brukar väl zoomarna sällan ha öht?).
jag vill INTE ha större bländare på hela zoomen... jag vill ha 1,4-2,8 för att jag gissar på att det är möjligt utan att ändra vare sig vikt, konstruktion eller pris... bara att 1,4 kommer ha ganska kassa egenskaper... men det är jag ju fulltändigt medveten om och kan välja om jag vill använda det...






sen till alla som stör sig på variabel bländare när man zoomar...
har du en 1,4-2,8, ställ bara in bländaren på 2,8 så har du löst problemet... kan inte vara så svårt...

over and out
 
Jag har också suttit och tänkt på det där men inte riktigt kommit fram till något. Jag tänkte starta en tråd förut men jag visste inte hur jag skulle formulera mig.

Egentligen är det ju alltså de objektiv med fast bländare som i praktiten har en variabel bländare? Ta 18-50/2,8 som exempel. Bländartalet är ju fast 2,8 genom hela omfånget men bländaröppningen måste ju variera för att kompensera för skillnaden i brännvidd. 18-50/3,5-5,6 som har ett variabelt bländartal har i realiteten en fast bländare som inte kompenserar för brännviddsförändringen.

Och precis som folk har nämnt tidigare i tråden, om objektivet kan ge 2,8 på 50mm, borde inte det bli mer än 2,8 på 18 mm då? 2,8 på 50mm ger en öppning på ca 17,85mm. Om dessa 17,85mm skulle kunna användas i vidvinkeläget skulle det motsvara en öppning på ungefär 1-1,2. Antingen är det något i den optiska konstruktionen som förhindrar detta eller så är objektivet helt enkelt "strypt".
 
Om ni läser tråden ordentligt, så ser ni att det inte handlar om någon fysisk "strypning" av bländaren i de flesta fallen. Det finns några objektiv där bländaren stängs lite i vidvinkelläge - antagligen av praktiska skäl, och det handlar inte om flera bländarstegs skillnad som en del tycks tro.

Det är den optiska konstruktionen som gör att bländaren är konstant, eller att den ändras så lite som den gör på objektiv med variabel bländare.
 
För att lättare förstå hur bländarens största storlek i vidvinkelläget förhåller sig till bländarens största storlek i teleläget så är det viktigt att förstå att siffran man får fram om man tar brännvidden genom bländartalet är ingångspupillen, inte bländarens fysiska storlek. Ingångspupillen är bländarens storlek sedd genom frontlinsen. Då inser man snabbt att den storleken ändras när man zoomar, helt enkelt eftersom man ändrar objektivets brännvidd.

Sen beror det på hur objektivet är konstruerat optiskt, vilka linser/grupper som flyttar sig vid zoomning, osv.

Jag vet ett objektiv som stryper bländaren i vidvinkelläget, canons 17-40/4L. Någon har nämnt något annat objektiv. Jag tror det är mycket ovanligt med objektiv som är konstruerade på det sättet.

De allra flesta objektiv med fast största bländare är konstruerade just så att ingångspupeillen vid alla olika brännvidder är just så stor som krävs för att få ett bibelållet bländartal. Ta t.ex. ett 70-200/2.8. Det stryper inte sin bländare, utan ingångspupillen är 25mm stor i 70mm-läget, sedd genom frontlinsen, och 71.4mm stor i 200-läget, sedd genom frontlinsen, tack vare den optiska konstruktionen.
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
ja jag vet inte vad jag ska säga... har du läst tråden alls?



jag vill INTE ha större bländare på hela zoomen... jag vill ha 1,4-2,8 för att jag gissar på att det är möjligt utan att ändra vare sig vikt, konstruktion eller pris... bara att 1,4 kommer ha ganska kassa egenskaper... men det är jag ju fulltändigt medveten om och kan välja om jag vill använda det...

Tror att en zoom med med 1,4f skulle bli tung, eftersom ljustarka objektiv kräver mer(större) glas. I annat fall får man en väldigt kass zoom och tror att marknaden för den skulle vara i det närmaste noll imho.
 
hvenafoto skrev:
Tror att en zoom med med 1,4f skulle bli tung, eftersom ljustarka objektiv kräver mer(större) glas. I annat fall får man en väldigt kass zoom och tror att marknaden för den skulle vara i det närmaste noll imho.

Har du läst tråden? Det verkar inte som det iaf..

Diskussionen handlar altså om ifall det är möjligt att på vissa zoomobjektiv ha en större största bländare i vidvinkelläget. Detta på grund av att vissa zoomobjektiv helt tydligt stryper största möjliga bländare genom att fysiskt strypa bländaröppningen när man zoomar ut.

Rent teoretiskt skulle altså en 17-40/4L ge precis samma kvalitet på bländare 4 i 17mm-läget så länge som den körs på bländare 4, oavsett om man hade bländare 2.8 tillgängligt i det läget.
 
Walle skrev:
Rent teoretiskt skulle altså en 17-40/4L ge precis samma kvalitet på bländare 4 i 17mm-läget så länge som den körs på bländare 4, oavsett om man hade bländare 2.8 tillgängligt i det läget.

Detta är just ett objektiv som jag har dom aningarna på, 2.8-4 fanns ju på tidigare L objektiv, lite spännande är också att 17-40 presterar så mkt bättre från 17-24 på F/4, antagligen pga att den har största bländarenöppningen avmaskad med ett helt steg. Såg nu att du redan nämnt det jess...
 
Walle skrev:
Har du läst tråden? Det verkar inte som det iaf..

Diskussionen handlar altså om ifall det är möjligt att på vissa zoomobjektiv ha en större största bländare i vidvinkelläget. Detta på grund av att vissa zoomobjektiv helt tydligt stryper största möjliga bländare genom att fysiskt strypa bländaröppningen när man zoomar ut.

Rent teoretiskt skulle altså en 17-40/4L ge precis samma kvalitet på bländare 4 i 17mm-läget så länge som den körs på bländare 4, oavsett om man hade bländare 2.8 tillgängligt i det läget.

Hmm. Sitter och plockar lite med min Tokina 28-70... Bländarringen ser onekligen ut att ändra storlek vid zoomning, men det slår mej att det kanske är ett optiskt fenomen pga att glasbitarna rör sej? Tanken dök upp då bländaröppningen ser olika stor ut beroende från vilket håll jag tittar genom optiken, vilket naturligtvis är en illusion.

/K
 
Walle skrev:
Har du läst tråden? Det verkar inte som det iaf..

Diskussionen handlar altså om ifall det är möjligt att på vissa zoomobjektiv ha en större största bländare i vidvinkelläget. Detta på grund av att vissa zoomobjektiv helt tydligt stryper största möjliga bländare genom att fysiskt strypa bländaröppningen när man zoomar ut.

Rent teoretiskt skulle altså en 17-40/4L ge precis samma kvalitet på bländare 4 i 17mm-läget så länge som den körs på bländare 4, oavsett om man hade bländare 2.8 tillgängligt i det läget.

Ja jag har läst tråden som började med skillnaden på fast eller variabel bländare men sedan blivit frågan om det du beskriver.

Jag kommenterade ett inlägg som gällde 1,4-2,8 zoom där jag bara påpekade att om man skulle göra en sådan blir det mer glas för samma skärpa eller om man moddar en befintlig 2,8 till 1,4-2,8 kommer 1,4 se dåligt ut.

Så till ditt resonemang om 17-40/4 så skulle förmodligen, med befintligt glas, moddad till 2.8 ge samma kvalitet vid 4 och vid 2,8 mediokert resultat. Detta förutsätter att kontruktionen har betydelse för bländaren.

Tänk på att inte ifrågasätta om en person läst tråden eller inte utan argumentera eller ignorera istället för att tro hur någon annan tänkt, disskutionenrna blir trevligare och roligare.

Ha en trevlig sommarkväll.
 
JojjoGbg skrev:
Jag tror personligen att ett objektiv som är strålande skarpt på full öppning (F2,8)säljer bättre än ett som är soft (F1,4),även om det softa är lika skarpt på F2,8!
Rent ryktesmässigt klingar det högre med ett objektiv som är skarpt rakt igenom än ett som är soft på största bländare.

Om det är lika skarpt på 2,8 är det väl bättre att ha 1,4 som största öppning? Det ger ju mer ljus till sökaren.
 
hvenafoto skrev:
Ja jag har läst tråden som började med skillnaden på fast eller variabel bländare men sedan blivit frågan om det du beskriver.

Jag kommenterade ett inlägg som gällde 1,4-2,8 zoom där jag bara påpekade att om man skulle göra en sådan blir det mer glas för samma skärpa eller om man moddar en befintlig 2,8 till 1,4-2,8 kommer 1,4 se dåligt ut.

Så till ditt resonemang om 17-40/4 så skulle förmodligen, med befintligt glas, moddad till 2.8 ge samma kvalitet vid 4 och vid 2,8 mediokert resultat. Detta förutsätter att kontruktionen har betydelse för bländaren.

Tänk på att inte ifrågasätta om en person läst tråden eller inte utan argumentera eller ignorera istället för att tro hur någon annan tänkt, disskutionenrna blir trevligare och roligare.

Ha en trevlig sommarkväll.

Anledningen till att jag ifrågasatte ifall du hade läst hela tråden var att du i ditt svar gav starkt intryck av att inte ha följt diskussionen, som altså länge har handlat om huruvida det är möjligt att öka största bländaren i vidvinkelläget på vissa objektiv utan att bygga dem med mer glas = tyngre, men då acceptera det faktum att objektivet skulle prestera klart sämre på största bländare. Det var ej min mening att vara otrevlig, jag ber om ursäkt om du uppfattade mitt svar så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.