Annons

Skillnad på TN och IPS-paneler gällande sRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Att en skärm med IPS-panel är helt outstanding i jämförelse med en med TN när det gäller bildbehandling och färghantering är alla överens om. Det jag undrar är dock, är inte skillnaden överhängande fokuserad på Adobe RGB när man diskuterar färgskillnader? Är det verkligen så stor skillnad när det gäller att visa sRGB?

Personligen sitter jag endast med en TN-panel för tillfället, men skall helt klart skaffa en IPS-panel innan sommaren är över. Dock redigerar jag främst bilder för web, och jag upplever inte att mina bilder mer än marginellt annorlunda i färgerna om jag tittar på dem på en IPS-panel i efterhand.

Så - hur stora är skillnaderna på en bra TN och en IPS när det gäller att visa bilder i sRGB?

Är det verkligen ingen av er 320 som läst detta som har någon aning om svaret på min frågeställning? Sitter verkligen alla och köper IPS-paneler utan att egentligen veta hur det påverkar färghanteringen av bilder för webbruk?

Om ingen vill eller hinner svara ditt inlägg under det första halvdygnet trillar ju frågan bort från förstasidan av "senaste inlägg". Sedan får den ju inte mycket uppmärksamhet.

Skillnaden? Den är enorm.

Om du bultar fast en mätapparat så att den tittar på respektive skärm från en perfekt infallsvinkel, helst med ett väldigt långt teleobjektiv så att man inte får skillnader från kant till kant på TN-skärmen - då är det ingen skillnad.

Rent färgmässigt, styrmässigt och elektriskt är det egentligen ingen större skillnad. (men IPS och VA brukar ofta ha mer påkostad styrelektronik - men detta beror inte på att det "inte går" att göra med TN, utan på att det är ganska meningslöst att lägga ner för mycket krut i tillverkningskostnader på en TN-skärm...)

I stort sett all skillnad ligger i okänslighet för betraktningsvinkel. Med TN-skärmen räcker det att du flyttar huvudet tre fyra cm i sidled för att skillnaden ska bli så stor att den hade registrerats som "undermålig" av en normal kalibreringsutrustning. Och eftersom man ofta sitter ganska nära en skärm så ser man vänsterdelen med en infallsvinkel och högerdelen med den spegelvända vinkeln... För polariserat färgat ljus kan detta göra väldigt många dE skillnad.

En annan skillnad är att TN är enormt kontrastkänsligt för vertikal vinkel. Detta ser man lättast med t.ex en laptop-skärm, om man vickar lite på den fram och tillbaka. Det kan skilja 300% kontrastvärde mellan bara ett tiotal grader i betraktningsvinkel.

Och eftersom en kontrastskillnad på 300% också innebär en färgmättnadsskillnad på 300% är det lite svårt att säga vad det är TN-skärmen egentligen är menad att visa... Bilden när man tittar "härifrån"? Eller kanske 5cm upp? Eller lite från vänster?

Men det är rätt stor skillnad på tn-skärmar har jag upptäckt när det gäller laptops. Den nuvarande HP Compaq 8510w är påtagligt bättre än de tidigare HP jag haft och använt. Visst, det gäller fortfarande att hålla näsan mitt i skärmen, men avvikelserna i kanterna är acceptabla.

Om ingen vill eller hinner svara ditt inlägg under det första halvdygnet trillar ju frågan bort från förstasidan av "senaste inlägg". Sedan får den ju inte mycket uppmärksamhet.

Skillnaden? Den är enorm.

Om du bultar fast en mätapparat så att den tittar på respektive skärm från en perfekt infallsvinkel, helst med ett väldigt långt teleobjektiv så att man inte får skillnader från kant till kant på TN-skärmen - då är det ingen skillnad.

Rent färgmässigt, styrmässigt och elektriskt är det egentligen ingen större skillnad. (men IPS och VA brukar ofta ha mer påkostad styrelektronik - men detta beror inte på att det "inte går" att göra med TN, utan på att det är ganska meningslöst att lägga ner för mycket krut i tillverkningskostnader på en TN-skärm...)

I stort sett all skillnad ligger i okänslighet för betraktningsvinkel. Med TN-skärmen räcker det att du flyttar huvudet tre fyra cm i sidled för att skillnaden ska bli så stor att den hade registrerats som "undermålig" av en normal kalibreringsutrustning. Och eftersom man ofta sitter ganska nära en skärm så ser man vänsterdelen med en infallsvinkel och högerdelen med den spegelvända vinkeln... För polariserat färgat ljus kan detta göra väldigt många dE skillnad.

En annan skillnad är att TN är enormt kontrastkänsligt för vertikal vinkel. Detta ser man lättast med t.ex en laptop-skärm, om man vickar lite på den fram och tillbaka. Det kan skilja 300% kontrastvärde mellan bara ett tiotal grader i betraktningsvinkel.

Och eftersom en kontrastskillnad på 300% också innebär en färgmättnadsskillnad på 300% är det lite svårt att säga vad det är TN-skärmen egentligen är menad att visa... Bilden när man tittar "härifrån"? Eller kanske 5cm upp? Eller lite från vänster?

Okej, jag hade aldrig tänkt på det ur den synvinkeln (pun intended).

Tack för ett, som vanligt, mycket informativt och bra svar. Så om inte för konkreta färgskillnader för direktvisning så är det alltså ett mycket säkrare arbetsverktyg för att få korrekta färger som inte påverkats av ögonens betraktningsvinkel och andra rådande faktorer under redigeringen?

Något jag märkt när jag tittat på bilder jag redigerat (på min TN) är differenser i magenta- och rödtoner. Är det färger som TN-paneler har extra svårt med (trots att vi "bara" pratar sRGB-färgrymd)?

IPS är helt överlägset TN. TN har extremt svårt att visa mörka toner i bilder men som en IPS kan visa hur lätt som helst. Betraktningsvinklarna är under all kritik. TN är rent skräp, det funkar väl till spel där uppdateringshastiget är viktigare än korrekt visning av färger.

Gillar du att titta på och redigera bilder? - Håll dig BORTA från TN.

IPS är helt överlägset TN. TN har extremt svårt att visa mörka toner i bilder men som en IPS kan visa hur lätt som helst. Betraktningsvinklarna är under all kritik. TN är rent skräp, det funkar väl till spel där uppdateringshastiget är viktigare än korrekt visning av färger.

Gillar du att titta på och redigera bilder? - Håll dig BORTA från TN.

Nu menar jag inget illa, men lite substans vore uppskattat istället för att bara smutskasta TN. Att TN-paneler inte är lika bra som IPS i redigeringssyfte tror jag inte undgått någon.

"IPS är överlägset" - "Gillar du att redigera bilder, köp IPS!" - svar som dessa ser man i varenda tråd som behandlar ämnet skärmar. Det jag ville ha var mer konkreta svar på hur stor skillnaden är, vad som skiljer o.s.v. Som tur är har jag redan fått ett bra svar av The_Suedell.

Att du poängterar att TN har svårt att visa mörka toner är dock bra info, tack för det!

Om det finns mer konkret information och detaljer så fortsätt gärna skriv i tråden gott folk.

Mycket bra fråga ställd, då jag sitter på en skärm som heter Samsung T220 och tydligen har 2ms...lämpar sig kanske bäst till spel förmodar jag och jag har haft ett intresse i att uppgradera till en annan skärm, mer lämplig för redigering.

Men det finns "billiga" skärmar som har IPS teknik, är dessa dugliga och lika överlägsna gentemot TN ?

http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-ips

Den skärmen är bra. Har den själv som andra skärm och Dell UltraSharp U3011 som huvudskärm. Båda är lika bra och visar väldigt bra färger. Priserna på IPS-skärmar är rätt bra nu och ska man ha en skärm för bildhantering kan det vara läge att skaffa en sådan nu.

Jag kan lova dig att du kommer märka stor skillnad med IPS mot TN, utan tvekan.

Den skärmen är bra. Har den själv som andra skärm och Dell UltraSharp U3011 som huvudskärm. Båda är lika bra och visar väldigt bra färger. Priserna på IPS-skärmar är rätt bra nu och ska man ha en skärm för bildhantering kan det vara läge att skaffa en sådan nu.

Jag kan lova dig att du kommer märka stor skillnad med IPS mot TN, utan tvekan.

Det blev en ny skärm som heter Eizo Foris FS2332 och som i mina ögon utklassade den gamla med hästlängder! Riktigt kul att se på sina bilder i datorn igen, bilder som faktiskt fick ett lyft.

Enligt testet nedan så är den bra kalibrerad från start och det underlättar förstås en annan som inte har kalibrerings möjligheter.

Nu är det Midsommarafton, så jag önskar er en trevlig kväll/dag.

Hej

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1319623405

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar