Till Hasse L:
Har du då gjort jämförelsen jag beskrev? Tagit samma motiv med högklassig småbild och nedbländad optik till 8-11 samt bländat ned mellanformataren ytterligare 2 steg för att få samma skärpedjup?
I Fotografi nr 11 -93 gjordes en jämförelse mellan småbild, mellanformat och 9x12. Jag citerar härifrån "Ett småbildsnegativ på T-Max 100 är oändligt mycket skarpare än ett på Tri-X. Medan det med storformat vid en hastig blick till och med kan vara lite svårt att skilja Tri-X från T-Max 100. Nästa sak som man reagerar på är att skillnaden mellan småbild, mellanformat och storformat är så liten som den är när det sitter T-Max 100 i kamerorna." "Ett småbildsnegativ taget med T-Max 100 är skarpare än ett storformatsnegativ taget på Tri-X. Vem hade kunnat tro det?" "Med mellanformat och T-Max 100 ser man att bl 5,6 blir skarpare än bl 11." (Hasselblad och Planar 80/2,8) Med ytterligare nedbländning blir skärpan knappast bättre(min anm)
"Men när vi istället tittar på vad som händer när det sitter en T_Max 100 i kameran, blir vi överraskade. Skillnaden i upplösning blir inte lika stor! (som med Tri-X, min anm) Med objektiven nedbländade för större skärpedjup blir skillnaden nästan obefintlig! Och då har vi ändå fördelen av hela fyra steg kortare slutartid med småbildsformatet"
När man tittar på de uppförstorade delbilderna av olika kombinationer film-negativformat så blir man förbluffad. Småbildsnegativet (Zeiss Planar 50/1,4 bl 5,6 och T-Max 100) är verkligen klart skarpare än 9x12-negativet (Sironar 150/5,6 nedbländat till 22 och Tri-X). Mellanformatnegativet (Planar 80/2,8 bl 11 och Tri-X) ser skarpare ut än 9x12-ngativet men ser ngt oskarpare ut än småbild på T-Max 100 och är framför allt grovkornigare. Skillnaden mellan småbildsnegativet och mellanformatsditot med T-Max 100 är mycket liten på bilderna och jag måste titta med förstoringsglas för att säkert se skillnaden.