jpersson skrev:
Det har jag aldrig hört tidigare. Är det speciellt för den modellen eller är det något som kommer med yrket?
Du har rätt, stryk det där med ”välkänt”.
Sök dock gärna efter tidigare inlägg.
Det är dock ingenting jag hittar på, de äldre varianterna av Hasselbladsmagasinen var ökända för dålig filmplanhållning och det märktes tydligt om man lät filmen ligga framdragen ett antal timmar att skärpan blev sämre på bilderna.
Alla mellanformatskameror lider av att filmen buktar mer en tid efter framdragning.
Det är bara att prova själv.
Jag minns för femton år sedan när jag pratade om det på en fotoklubb och flera sade ”
det har jag aldrig märkt” En replik som får mig att ta på mig Jan Guillou-leendet och fråga om de har gjort jämförelser.
Jag gav dem i uppdrag att prova, mata fram en ruta och exponera den nästa dag, mata fram en ny (vänta en minut så att filmen hinner stanna i magasinet) och exponera igen.
Självklart med stativ och uppfälld spegel.
Sedan granskade vi de framkallade filmerna en annan dag på ljusbordet och resultatet blev ”OJDÅ!”.
Det märktes en skillnad. Det är alltså ingen jätteskillnad men den finns där tillräckligt för att synas på en större förstoring om man jämför.