Annons

Filmrulle-scanner-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom fram till att det i alla fall blev bättre att skanna varje foto för sig (inte en remsa i taget). Just på dessa foto så funkade det nog bäst i alla fall. Det kan ju trots allt bero på ett rätt dåligt grundmaterial plus att de är tagna på en fest, plus färgblixt (plus fyllefaktor) så skannern hade nog lite svårt att få fram rätt skalor med alla blandade källor. Jaja, rätt kul iaf :)

Undrar hur det hade sett ut om labbet skulle skannat...
 
Senast ändrad:
Sådär...

Började skanna lite bilder nu efter att frugan gått och lagt sig 11:00. Ja ni ser ju vad klockan är... 01:12... Har fått skannat EN rulle 120-film nu...
 
Nya modellen 9000F påstås vara mycket snabbare. Om du har öppet köp kanske du ska byta?
 
Nya modellen 9000F påstås vara mycket snabbare. Om du har öppet köp kanske du ska byta?

mm, ähh - det blir nog bättre när man har kommit över första tröskeln också. En sak som jag inte får rätt på i SilverFast är att förhandsgranskningen inte överensstämmer med den färdiga skanningen. Bilderna blir cyan-färgade, men i förhandsgranskningen ser det jättebra ut, någon som vet vad jag gör för fel?
Jag har ställt in rätt film i neg-fix...
Himmel som ser blågrön ut på prescan blir lila ???
 
Hittade att man kunde ratta in Global colour correction i SF, så nu blev jag av med allt lila.

Hittade många på google som hade haft samma problem, men ingen lösning... Jaja det är väl en tröskel man skall över.

Nu kan jag till och med skanna in hela "slides" och få rätt färg på alla :)

//Björn
 
Nä, nu blir jag snart knäpp

Har fortsatt skanna lite negativ men nu också dia och polariodbilder. När jag kör "vanliga" positiv så blir färgerna helt knäppa i Lightroom. Känns som man dragit i saturationreglaget något enormt. Det gäller alltså TIF-bilder. Om jag öppnar dem i datorns andra program ser de ok ut, exempelvis med ACDCEE. Spar jag ner dem i jpeg ser de sedan ok ut i Lightroom, men i TIF blir de helt knäppa. Blir snart vansinnig. Vad är det för inställning? Är det Lightroom som ser bilderna "fel" eller vad?

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.