Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellanformat / småbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Både och

Poängen i det hela tycker jag är att det inte finns varken någon idealkamera eller något idealformat som alltid passar eller är bäst.

Småbildskamerans smidighet, snabbhet och höga kvalitet med finkorniga filmer gör den mycket användbar. Mellanformataren har ju andra fördelar, slarvmarginal, förstoringsmöjligheter och jämförelsevis mindre korn pga mindre förstoringsgrad etc... Kanske skillnaderna blir mer påtagliga när man plåtar i färg.

Själv har jag en liten Minolta CLE med M-optik av hög kvalitet. Den står f.n. och värmer hyllan men jag blir sugen på att stoppa in en 25 ISO S/V och göra ett litet avbrott med digitalfotograferandet.

Att byta kamera då och då tycker jag är kul. När jag läser denna tråden så blir jag sugen på mörkrummet igen. Den enda kamerautrustning som jag ångrar att jag bytt bort är mitt Mamiya 645-paket. Tung och skrymmande var den, men vilka negativ den producerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar