Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad evaluerande/centrumvägd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en väldigt stor skillnad.

Evaluerande mätning är s.k. flerfältsmätning där en lite processor i kameran kollar vad varje sektion i av bildytan har för ljusvärde och försöker göra en bedömning av hur den ska exponera. T.ex. "oj, det är jätteljust däruppe, det är nog himmeln, då koncentrerar vi oss på att exponera resten av bilden rätt".
Funkar oftast rätt bra så länge man håller sig till standardmotiv och ibland även med krångligare saker.

Centrumvägd mätning mäter den totala ljusstyrkan över hela bilden med mer eller mindre (beroende på kamera) tonvikt på mitten av bildytan.
Den här ger fotografen mer kontroll och gör det möjligt att kompensera för kända avvikelser i motivet. Med evauluerande mätning har man inte en aning om vilka kompensationer kameran redan kan ha gjort.
 
LeadHead skrev:
Det är en väldigt stor skillnad.

Evaluerande mätning är s.k. flerfältsmätning där en lite processor i kameran kollar vad varje sektion i av bildytan har för ljusvärde och försöker göra en bedömning av hur den ska exponera. T.ex. "oj, det är jätteljust däruppe, det är nog himmeln, då koncentrerar vi oss på att exponera resten av bilden rätt".
Funkar oftast rätt bra så länge man håller sig till standardmotiv och ibland även med krångligare saker.

En gång i tiden lanserade Nikon en modell som hette FA som i reklamen sades bilda skola i ljusmätning. Jag tror dom kallade det 'matris'-mätning. är det något i den stilen?
 
supinum skrev:
En gång i tiden lanserade Nikon en modell som hette FA som i reklamen sades bilda skola i ljusmätning. Jag tror dom kallade det 'matris'-mätning. är det något i den stilen?

Matrix-mätning heter det på Nikon, och jag litar inte ett dugg på sådana ljusmätningar. Jag använder istället spotmätning.
 
Flersegmentsmätning, matrix-mätning eller evaluerande mätning är såvitt jag förstått bara olika namn på samma sak, där kameran försöker vara "intelligent" för att exponera bilden rätt.

I stort sett brukar det vara en variant av centrumvägd mätning, med lite "dämpning" av avvikande värden (för att enskilda ljusa eller mörka partier inte ska dra resten av bilden åt skogen). Sen har väl olika tillverkare några extra små "smartheter" för olika specialfall som de vill korrigera för.
 
Många begrepp är det på dessa tekniska finesser,,,

Själv så har jag funnit att det är bäst att hålla sig till en mätning som man RIKtigt lääär känna och sedan använda sig av spotmätning vid enstaka tillfällen.

Jag vet många som varierar mätning hela tiden vid olika situationer men den tänkande tiden det tar lägger jag istället på den eventuella motivsituationen,,,,

Kanske är jag bara förlatad i tekniska finesser:-/ jaja hur som helst så fungerar det perfekt för mig:)

Mvh Niclas.
 
supinum skrev:
En gång i tiden lanserade Nikon en modell som hette FA som i reklamen sades bilda skola i ljusmätning. Jag tror dom kallade det 'matris'-mätning. är det något i den stilen?

Finns bl.a. på min F90X. Meningen är just att den skall utvärdera kombinationer av ljusstyrka och kontraster i de olika fälten och välja en bästa exponering. Om t.ex. ett av fälten har mycket mer ljus än de andra (av t.ex. en sol) så kopplas det fältet ut ur beräkningarna (eller något i den stilen). Tanken är god, men efter ett antal oförklarligt korkat exponerade bilder gick jag och köpte mig en extern mätare för infallande ljus. Nu står kameran alltid på manuellt, och blir bilden felexponerad (vilket sällan händer) så är det helt och hållet mitt fel. Full kontroll, alltså!
 
AF-sensor

AF-sensorn (den röda lilla fyrkant som visar sig när man håller ned avtryckaren halvvägs) hoppar in på olika ställen från gång till gång. Jag förstår inte logiken. Jag använder manuell inställning. Borde inte sensorn vara i mitten hela tiden. Har jag missat någon inställning? Jag har Minolta A1. Har det här nåt med flersegments, centrumvägd och spotmätning att göra?
 
Re: AF-sensor

Ola Rockberg skrev:
AF-sensorn (den röda lilla fyrkant som visar sig när man håller ned avtryckaren halvvägs) hoppar in på olika ställen från gång till gång. Jag förstår inte logiken. Jag använder manuell inställning. Borde inte sensorn vara i mitten hela tiden. Har jag missat någon inställning? Jag har Minolta A1. Har det här nåt med flersegments, centrumvägd och spotmätning att göra?

Nej, kamerans val av aktiv af-sensor har inget med ljusmätningen att göra. Jag antar att kameran väljer aktiv sensor av dem som har bäst kontrast, typ. Jag är inte riktigt säker på hur den funktionen fungerar eftersom jag aldrig använder den. Utom just i dag på prov.
Funktionen med aktiv af-punkt kan förstås skilja sig åt från olika kameror, jag har i alla fall möjlighet att välja en specifik af-punkt i sökaren. Den möjligheten borde väl finnas på en A1:a också?
 
Jag vet att canons ljusmätare lägger utsnittsmätningen vid vald fokuspunkt om man har det påslaget i custom functions på Eos 33 och uppåt. Tror säkert andra system kan ha något liknande.
 
Re: AF-sensor

Ola Rockberg skrev:
AF-sensorn (den röda lilla fyrkant som visar sig när man håller ned avtryckaren halvvägs) hoppar in på olika ställen från gång till gång. Jag förstår inte logiken. Jag använder manuell inställning. Borde inte sensorn vara i mitten hela tiden. Har jag missat någon inställning? Jag har Minolta A1. Har det här nåt med flersegments, centrumvägd och spotmätning att göra?

Min Canon EOS D60 väljer fokuspunkt beroende på om det finns några detaljer att mäta på i punkterna, och främst den punkt där den fokuserar närmast kameran.

Jag antar att din kamera gör ungefär likadant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.