Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Med andra ord ska man kalibrera på högst 1/50s i konstljus och 1/16s om man sitter på ett tåg. Inte över ISO 1600 även om det riktiga kortet tas med högre. Man bör även undvika blänk samt förvara kortet fritt från smuts. Läge att göra ett passande etui att förvara kortet i. Kanske skulle vara något att skicka med för en lagom peng?
 
Man bör även undvika blänk samt förvara kortet fritt från smuts. Läge att göra ett passande etui att förvara kortet i.
Det finns ju redan i form av Colorchecker Passport. Nu har jag dessutom förstått varför Joakim inte tycker Passport-mjukvaran fungerar tillfredställande...
 
Jag har följt tråden på FS med stort intresse. Köpte kortet 202 och fick det idag. Har tankat ner programvaran QPcolorsoft 501 samt en exe fil QPmeas.exe som inte verkar göra något speciellt. Jag har en Canon 5D II och använder LR 2.7 som bl.a. RAW konverterare. Tyvärr verkar jag göra fel någon stans. Jag får inte QPcolorsoft till att läsa mina RAW-filer och det var väl ändå tanken. Vilka fel gör jag? Tacksam för all hjälp.
 
Hej Michael: det ser ut så här i mac. Jag väljer den referensbild jag vill ha av kortet med open file , exv en test tagen i lysrörsbelysning och trycker calculate, en ny ruta kommer upp och jag döper profilen till ljusror (adobe läser inte ö )
sedan kan jag välja denna profil direkt i fliken kamerarprofiler och i rawprogrammet i detta falla camera raw
 

Bilagor

  • Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    28.5 KB · Visningar: 373
  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    28.3 KB · Visningar: 372
  • Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    32.2 KB · Visningar: 374
Senast ändrad:
Använder du mjukvaran QPcolorsoft 501 eller motsvarande till Mac miljön? Jag kör windows och det är kanske en plattform som i dagsläget inte stöds?
 
jag hörde att du Michael som kör pc får vänta lite med att använda Qp programmet med det gränssnitt som jag håller på att testa.
 
jag har nu skapat ett antal profiler i de mest olika ljussituationer,visar en vinterbild från Lund tagen med 5dmk2 och sedan framkallad med en dagsljusprofil som jag har skapat och det resultat jag får med profilen Camera standard som finns att välja i CR
 

Bilagor

  • aaa.jpg
    aaa.jpg
    42 KB · Visningar: 301
Senast ändrad:
En sak som jag har lagt märke till och skrev redan i inledningen är att mina Canon 5d 5dmk2 återger himmel med ett svagt magentastick, även om bilderna är konverterade till s-rgb web så kan detta ses mer eller mindre tydligt i dessa småbilder och nu i jämförelse med flera profiler från CR och en från DPP
 
Senast ändrad:
Återkommer till Gambrobilden och lysrörsljus, jag har nu gjort ytterliggare en profil och visar resultatet
till vänster "gambro profil " till höger CR neutral. Maskinen är grönturkos. (låter som Bengt Grive när han kommenterade konståkning)
Nu är också kortet med så man se vilka skilnader som kan ses i kortets färgrutor samt maskin och andra detaljer bakom
 

Bilagor

  • gambromaskin.jpg
    gambromaskin.jpg
    29.2 KB · Visningar: 318
Senast ändrad:
En sak som jag har lagt märke till och skrev redan i inledningen är att mina Canon 5d 5dmk2 återger himmel med ett svagt magentastick, även om bilderna är konverterade till s-rgb web så kan detta ses mer eller mindre tydligt i dessa småbilder och nu i jämförelse med flera profiler från CR och en från DPP
Det var det jag reagerade på med den färgglada husbilden från Sydafrika du skickade. Den blå färgen i staketet blev väsentligt mer magentafärgad i ACR än i DPP, oavsett vilken profil jag använde.

Hoppas du får till en användbar profil för din kamera. I ett specifikt ljus borde det fungera utmärkt. De slutsatser jag dragit av mina tidigare tester är att det är nästan omöjligt att skapa en kameraprofil som fungerar i alla ljussituationer.

Jag har dock aldrig provat QP-kortet och den mjukvaran du kör med, utan använt min stora Colorchecker och profile editor. Ska bli kul och se om det finns någon väsentlig skillnad med QP-kortet i jämförelse. Jag är dock rätt skeptisk till att det skulle vara bättre på att skapa generella kameraprofiler som fungerar mer allround än andra lösningar.
 
Jag är dock rätt skeptisk till att det skulle vara bättre på att skapa generella kameraprofiler som fungerar mer allround än andra lösningar.

Vi gjorde ett intressant experiment i onsdags. Vi plåtade QPC 202 i blixt- och lysrörsljus med fyra olika kameror; två Nikon, en Canon och en Sony. Samtliga bilder framkallades med Adobe Standard samt med en profil genererad med QPCalibrate. Jag klippte sedan ut respektive kolumn med färgfält för de olika kamerorna och satte samman dessa så att man ser hur kamerorna tolkar färgerna.
Med Adobe Standard-profilen ser man tydliga avvikelser mellan kamerorna. Speciellt Sony A850 avvek ganska kraftigt färgmässigt. Canons blå uppvisar de magentastick som Mikael har skrivit om här.
Motsvarande urklipp efter korrigering med QPC-profil gjorde kamerorna, kanske inte identiska, men väldigt mycket mer lika varandra.

Vilka "andra lösningar" är det du avser? Jag är intresserad av att jämföra – såväl allround som under svåra ljusförhållanden.

Lars
 
Det var det jag reagerade på med den färgglada husbilden från Sydafrika du skickade. Den blå färgen i staketet blev väsentligt mer magentafärgad i ACR än i DPP, oavsett vilken profil jag använde.

.

DPP uppvisar också magenta i jämförelse.
se Lars svar ovan, Canon är faktiskt den enda kameran som sticker ut ordentligt vad det gäller blå färg i några av färgrutorna och går mot magenta.För mig är detta något Canonspecifikt, oavsett jag använder DPP eller CR
Min dagsljusprofil se tidigare i tråden korrigerar för det som Canon uppvisar och också med DPP.
 
Senast ändrad:
Vilka "andra lösningar" är det du avser? Jag är intresserad av att jämföra – såväl allround som under svåra ljusförhållanden.
De andra lösningarna jag syftar på är att fotografera av X-rite's gamla 24-patchers Colorchecker och använda Adobe DNG Profile Editor för att generera kameraprofilen, eller den nyare Colorchecker Passport, antingen med samma 24 rutors Colorchecker, eller den nyare passportversionen.

Jag hade en diskussion med Joakim i en annan tråd, där han uttryckte att just Passport-mjukvaran gav överdrivna färger och lätt klippte mättade färger om man inte körde fullt ut med Prophoto RGB. Som jag förstod honom skulle DNG Profile Editorn vara bättre här, men jag har ännu inte jämfört själv och jag har heller inte provat din QP-kortsversion, så jag kan överhuvudtaget inte uttala mig om din lösning.

Det enda jag säger är att jag är tveksam till att du skulle ha hittat något sorts recept, som gör att vi nu kan skapa generella allroundprofiler som håller i alla olika ljussituationer, något som X-rite och Adobe och andra gått bet på tidigare. Jag hoppas naturligtvis att de profiler din QP-kortslösning genererar är bättre, men huruvida det verkligen är så återstår att se.
 
DPP uppvisar också magenta i jämförelse.
se Lars svar ovan, Canon är faktiskt den enda kameran som sticker ut ordentligt vad det gäller blå färg i några av färgrutorna och går mot magenta.För mig är detta något Canonspecifikt, oavsett jag använder DPP eller CR
Min dagsljusprofil se tidigare i tråden korrigerar för det som Canon uppvisar och också med DPP.
Yup, blått till magenta och överdrivet röda kulörer är ett problem med Canon som säkert kan förbättras i många situationer. Jag håller tummarna för att någon hittar en generell profillösning, men jag tror ännu så länge att det bara kommer att fungera fullt ut under specifika ljusförhållanden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.