Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack

Om någon undrar hur kortet ser ut , programvaran hittar kortet automatiskt även i en miljö som i denna bild och renderar en profil , jag behöver mao inte täcka hela bilden med kortet

två blå rutor jämförs, till vänster camera raw neutral profil, till höger min egen profil tillsammans med 5dmk2

jag förstår nu varför många av mina blå himlar tillsammans med CR neutral och 5dmk2 har ett magentastick

Att blå färger går mot magenta är egentligen inte ett fel i profilen, det är ett klassiskt problem inom färghantering. Men det är anledningen varför svenska idrottsmänniskor så ofta har lila och gulgröna kläder istället för blå och gula.

Sök på Blue turns purple eller läs på www.brucelindbloom.com. Men visst ska en bra profil korrigera detta problem.

Stefan
 
Jag har visat hur mina Canon 5dmk2 uppträder med qp profilen och CR neutral, mina Nikonkameror ger inte denna magenta färgton i blå himmel även om det är samma rawkonverterare som används.
Vitsen är väl att jag skall få till mina 5dmk2 att stämma bättre .
 
Senast ändrad:
Bildexemplen Mikael presenterat stämmer väl ganska bra med mina erfarenheter av min 5DMkII. Gäller i ännu högre grad min 7D.

Då jag även använder Sonys FF-modeller har de visserligen andra hyss för sig, men är mer neutrala i ACR.

Alldeles utmärkt intressant tråd!
 
Jag har visat hur mina Canon 5dmk2 uppträder med qp profilen och CR neutral, mina Nikonkameror ger inte denna magenta färgton i blå himmel även om det är samma rawkonverterare som används.
Vitsen är väl att jag skall få till mina 5dmk2 att stämma bättre .

Nu vet jag inte om jag misstolkar, men om du försöker få dina 5D2 filer att matcha Nikon till utseende så blir det svårt - eller snarare omöjligt. Det är så mycket mer som styr; objektiv, sensorteknik/metameri etc. Nu blir jag säkert rättad av vissa här i tråden, men så här har jag uppfattat det och stämmer överens med mina egna försök att få till en konsekvent "look-and-feel" med olika kameramodeller.

Med detta inte sagt att du inte kan få dina Canon filer att renderas mer ”korrekt”. Har själv QPCard och det ger mycket bra resultat, helt klart. Rekommenderas varmt.
 
Då har du nog missuppfattat rejält, jag vill få bort vissa färgstick som mina 5dmk2 ger tillsammans med bla neutralprofilen i CR, som fotograf använder jag fler kameror än ett märke och kan jämföra

Jag har erfarenhet med qp-kort sedan det togs fram från start och har hjälpt till att utvärdera tidigare kort i en mängd olika svåra ljussituationer . Lars har jag känt sedan 1978 och jag har hjälp till med bla exempelbilder och presentationsbilder. Nu är det programvaran som jag b-testar tillsammans med 202 kortet och för Mac och jag har redan hittat några små saker som bör ändras/förbättras handhavarmässigt inför en skarp version som kommer om ett tag .
 

Bilagor

  • Hillevi02.jpg
    Hillevi02.jpg
    22.7 KB · Visningar: 850
Senast ändrad:
Om eventuellt jäv

Jag vill bara klargöra några förutsättningar så att de inte ska dyka upp i efterhand och att medlemmar i detta forum ska känna sig lurade. Jag är huvudägare i QPcard AB och den som ansvarar för driften. Det är jag som har beställt produkten QPcard 202. Till min hjälp med utvecklingsarbetet har jag bl.a. Joakim Bengtsson som ibland deltar i diskussioner på FS. Mikael Risedal är en vän sedan många år tillbaks. Stefan Olsson är en gammal kollega inom utbildning och journalistik.
Ni som känner Mikael Risedal vet att han skriver precis det han tycker, utan några omsvep. Jag har försett Mikael med färgkort för att han alltid går in med både entusiasm och iver när det gäller att utvärdera fotografiska produkter. Det var med en viss bävan som jag lät honom utvärdera QPC 202 innan produkten var helt klar.
Stefan fick ett kort och en beta-version av programmet eftersom han höll på att utvärdera kameraprofilering i största allmänhet. Jag blir så klart stolt och glad när jag läser att han valt vår profil framför de andra i sitt dagliga arbete, trots att vi inte är helt klara med vårt program än.
Det är Joakim som till stor del står för design av kort och program. Joakim kan besvara frågor här på FS när det gäller färgåtergivning och färghantering, inte bara om QPC 202 utan även i största allmänhet.
Vi är väldigt stolta över vår nya produkt och hoppas att många ska få tillfälle att dra nytta av den. Jag ska försöka få till en rabatt för medlemmar på FS.
Vi tar tacksamt emot feedback och idéer om hur vi kan utveckla mjukvaran till det nya kortet.

Lars Kjellberg
 
Lars, när du ändå är i Japan, kan du då kanske lägga in tid för ett besök även till Sonys kameraavdelning? De verkar ju definitivt börja få upp ångan nu, så det skulle vara mycket intressant. Speciellt för oss som har Sony som huvudsystem, förstås. :)
Jag har idag bett mina japanska värdar undersöka möjligheten att även träffa Sony när jag besöker Japan i början av april.
Problemet med att väcka intresse för nya idéer i Japan är den gamla regeln NIH (Not Invented Here). Om man på Canon (eller Sony) sanktionerar en sådan lösning så kan det uppfattas som att deras kamera inte är bra nog från början. Man måste gå försiktigt fram. Dessutom lär det ta väldigt lång tid. Jag talade med en kille från NIK Software i USA och han berättade om deras långa väg till fruktbart samarbete med Nikon i Japan.

Lars
 
Tackar för din positiva respons! Måhända att ni är ett litet företag, men ni verkar väldigt stora när det gäller seriositet... :)

NIH-syndromet är inte precis ett typiskt japanskt problem. Det jag har sett är att det är ett stor-företagsproblem - jag har mött syndromet i hög grad även i västerländska företag. Hade inte t.ex. Ericsson lidit av detta, så skulle jag idag ha varit ekonomiskt oberoende istället för fattig som en lus...
 
Jag vill bara klargöra några förutsättningar så att de inte ska dyka upp i efterhand och att medlemmar i detta forum ska känna sig lurade.
---
De personer som ni har valt som konsulter har vi som häckar här på Fotosidan sedan länge kunnat konstatera tillhöra den lilla gruppen av mycket kompetenta gurus, så det är nog bara jubel-idioter som skulle känna sig lurade...

Men det är förstås alltid bra att vara klar och öppen i dessa avseenden.
 
Jag har idag bett mina japanska värdar undersöka möjligheten att även träffa Sony när jag besöker Japan i början av april.
Problemet med att väcka intresse för nya idéer i Japan är den gamla regeln NIH (Not Invented Here). Om man på Canon (eller Sony) sanktionerar en sådan lösning så kan det uppfattas som att deras kamera inte är bra nog från början. Man måste gå försiktigt fram. Dessutom lär det ta väldigt lång tid. Jag talade med en kille från NIK Software i USA och han berättade om deras långa väg till fruktbart samarbete med Nikon i Japan.

Lars

Hehe, så otroligt typiskt japanskt! Jag känner igen det där från andra områden och Japan har verkligen en väldigt speciell kultur som genomsyrr allting på det sättet. Jag har under många år tränat karate och träffat en hel del japanska "senseis" och känner igen det där alltför väl.


Hursomhelst, här är en säkert korkad fråga för en som inte är så insatt, men jag fattar inte riktigt.

Måste man alltså skapa en profil för varje kameraexemplar och inte bra modell, eller tom. kombination kamera/objektiv? Eller är det vid varje fototillfälle med den specifika ljussättningen man måste använda kortet?

Jag menar om nu t.ex. Risedal gjort en profil för sin Canon 5Dmk2, funkar inte den då med alla andra Canon 5Dmk2? I så fall varför ska då alla köpa programmet och kortet och göra om proceduren? I så fall är det väl enklare att ni tar fram en profil för varje kameramodell och sen säljer profil-filen istället. Eller?


/Mats
 
Jag vill bara klargöra några förutsättningar så att de inte ska dyka upp i efterhand och att medlemmar i detta forum ska känna sig lurade. Jag är huvudägare i QPcard AB och den som ansvarar för driften.

X-Rite Color Checker Passport har 24 färgfält och ni har 35. Ökar ni noggranheten på profilerna? Joakim påpekade i en tråd att X-rite övermättar vissa färger, vilket jag också märkt. T.ex. har lila tröjor blivit väldigt överdrivna i vissa situationer.
Är det något ni kan kontrollera bättre genom fler märpunkter? Förstår att även SW påverkar profilernas utformning.

Tycker att X-rite har förenklat hanteringen av RAW filer. Med några anpassade profiler i ACR får jag hyggligt resultat med några få knapptryck.
 
Måste man alltså skapa en profil för varje kameraexemplar och inte bra modell, eller tom. kombination kamera/objektiv? Eller är det vid varje fototillfälle med den specifika ljussättningen man måste använda kortet?
/Mats

Canon har ett program som heter Picture Style Editor. Med det kan man editera profiler efter egen smak och sedan importera dem i kameran. Man kan ha flera egna profiler i kameran. Det vi vill bidra med är möjligheten att skapa färgkorrigerande profiler med vårt program och vårt nya kort, som sedan importeras i kameran. Speciellt bra för exempelvis sportfotografer i en hall med konstigt ljus. Skapa en profil för just det ljuset och aktivera profilen för jpeg i kameran. De bilder som då kommer ut som jpeg är korrigerade för ljuset och mer eller mindre direkt användbara.
Per Kagrell, bildchef på Expressen, tyckte att det var en lysande idé. Men först måste vi få reda på hur profilerna är uppbyggda.

Lars
 
X-Rite Color Checker Passport har 24 färgfält och ni har 35. Ökar ni noggranheten på profilerna?

CC 24 är 35 år gammalt. Det designades långt innan det fanns digitalkameror. Vi har valt kulörer på ett helt annat sätt. Vi har tre röda, tre gröna och tre blå lappar. Dessa ligger lite åtskilda för att vi ska få reda på var respektive filter på sensorn har sina toppar. Vidare har vi fyra grupper med tre svagt åtskilda nyanser av sekundärfärgerna för att lokalisera var kurvorna möts. Vi har även mättade ljusare toner för pasteller och hudtoner. Och slutligen en serie neutrala toner för vitbalans och linjärisering.
Det är främst våra färglappar för att mer exakt lokalisera primär- och sekundärfärgerna som gör att vi vet så mycket mer om den specifika kamerans färgegenskaper. Detta ger oss ett försprång när vi ska räkna fram korrigeringsparametrarna och skapa profiler för färgkorrigering.
Vidare korrigerar vi kulöråtergivningen (hue) i betydligt fler sektorer runt färgcirkeln än vad Xrite gör med Passport.
Slutligen så kikar vi även på färmättnaden för att undvika övermättnad, men nyanslösa färgfält som resultat.

Lars
 
Lars, går era profiler även att använda i Elements?
Camera Raw för Elements 9 är ju lite begränsad jämfört med PS, men det finns ju profilhantering och är samma motor i botten om jag har förstått det rätt.
 
I så fall varför ska då alla köpa programmet och kortet och göra om proceduren? I så fall är det väl enklare att ni tar fram en profil för varje kameramodell och sen säljer profilen istället. Eller?
/Mats

Det kan fungera en bit på vägen. Men det bästa tillfället för customprofilering är vid fotografering i "svårt" ljus. Lysrör har inget kontinuerligt färgspektra och varierar kraftigt mellan olika lysrörstyper.
Genom att först ta en bild av kortet i det specifika ljuset och med den specifika kameran så har man en mycket detaljerad analys av hur kameran registrerar färg i det ljuset. Man har även några grå fält på kortet för vit-(grå-)balansering i ACR. Börja med att öppna bilden av kortet i QPcalibrator och skapa och namnge en profil. Det tar 10 sekunder. Profilen sparas automatiskt i rätt mapp.
Öppna nu bilden av kortet i ACR (Photoshop eller Lightroom) och välj profilen som just skapades. Man behöver inte ens starta om Photoshop. Välj pipetten (i) och klicka i en av de grå rutorna för att sätta vitbalansen. Kör sedan resten av bilderna genom samma ACR-inställning.
Det man nu har, är en serie bilder som är väldigt mycket lättare att slutredigera än vad man hade fått med AWB inställt på kameran.
 
Lars, går era profiler även att använda i Elements?
Camera Raw för Elements 9 är ju lite begränsad jämfört med PS, men det finns ju profilhantering och är samma motor i botten om jag har förstått det rätt.

Vi har ännu inte testat detta, men enligt "vanligtvis välunderrättad källa" så ska det fungera även i Elements.

Lars
 
Jag har nu jämfört flera egna profiler med adobe neutral i flera situationer, bland annat blandljus, rent glödlampsljus, dagsljus och sedan visuellt jämfört med qp-kortet
Flertal fält visas med annan färnyans och mättnad , jag har tidigare visat blå himmel
ett annat exempel är gult, där adobe ger en mer gulgrön återgivning än vad mina egna profil ger och vid en visuell kontoll ses att min profil stämmer bättre vad det gäller gult fält
min profil till vänster, adobe neutral till höger , kortet fotograferat i 2800K och balanserat mot samma gråa yta och därefter är de olika profilerna testade
 

Bilagor

  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    15.5 KB · Visningar: 637
Profiler för olika vitbalans?

I colorchecker passport finns funktionen "dual illumimation" dvs att man skapar en profil för ett vitbalansintervall. Fungerar CP2 likadant eller måste man skapa en profil för "varje" temperatur?.

Sen- hur är det med olika kombinationer av kamera och objektiv?. Exempelvis Zeiss kontra originaobjektiv?
 
I colorchecker passport finns funktionen "dual illumimation" dvs att man skapar en profil för ett vitbalansintervall. Fungerar CP2 likadant eller måste man skapa en profil för "varje" temperatur?.

Sen- hur är det med olika kombinationer av kamera och objektiv?. Exempelvis Zeiss kontra originaobjektiv?

En "Normal" profil skapad med QPcalibrator fungerar också inom ett färgtemperaturintervall. Om man väljer "Sharp" profil (en finess som kommer inom kort) får man en profil som korrigerar hårdare, men som inte fungerar i andra ljus än det som den skapades för.

Kombinationer mellan kamera och objektiv kan påverka vitbalansen, men inte de karaktäristiska ljus- och kameraegenskaper som påverkar färgregistreringen. Profilen kompenserar kamerans och ljusets inverkan på färgregistrering. Vitbalans justeras separat, automatiskt eller manuellt.
Det är mycket viktigt att skilja på vitbalansering och profilering.
 
Mycket nu, men vi försöker i tur och ordning.

Stefan:
Vi är mycket överens om att verkligheten inte går att efterhärma exakt - pga många olika begränsningar i bildsystemet. Färgmättnad är ju bland annat beroende av kontrast - och medans en solig dag kan ge upp till 10-30.000:1 i kontrast mellan olika områden av målet framför dig ligger ju en bra skärm på någonstans i genomsnitt 700:1. Tryck ligger väl någonstans runt 200:1 beroende på använd teknik. Då är det svårt att klämma in verkligheten i en snävare rymd utan att kompromissa och göra vissa omräkningar. Hur man gör detta på ett för ögat acceptabelt sätt är en viktig del av hantverkskunskapen som fotograf/bildbehandlare/pre-press. För samtliga dessa är det ju dock viktigt att utgångsmaterialet är välbalanserat.

Mats:
Visst kan man använda samma färgprofil genomgående i en viss kameratyp och få ett ganska bra resultat - men detta gäller bara vid "lätta" ljus som t.ex studioblixtar och dagsljus. En av de stora fördelarna med att kalibrera själv är att du kan få så "rätt" färg som möjligt oavsett ljusförhållande. Du kan ju även påverka din profil på vissa sätt, med funktioner som inte är igångslagna i denna första beta-version.

En stor grej med färgkaliberring i kameror är att faktiskt förstå påverkan ljuset har på vilka färger kameran registrerar. Bara för att du har rätt färg i ett visst ljus med en viss profil betyder inte det att denna profil stämmer i ett annat ljus.

Prova själv att fota något som innehåller både en stark färg och ett "perfekt" neutralt gråkort under två olika belysningar. Även om du vitbalanserar efter gråkortet PERFEKT kommer färgen förändra sig mellan de två ljusförhållandena.

Vitbalansering är INTE färgkorrigering. Vit- och gråbalansering är till för just vad de låter som - att se till att neutrala toner är neutrala i fotot. Hur sedan färgerna avbildas bestämmer profilen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.