Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Där hann Lars före, men det gör ju inte så mycket. Jag stryker inget i svaret ovan.

Erik:
Jo, det är lite enklare för mig som matematiker att korrigera "rätt" när jag har fler referensvärden att gå efter. CC24 är ett mycket bra kort, och håller mycket bra kvalitet vad det gäller färgnogrannhet osv. Men tyvärr växer felmarginalen för profilberäkningar med nästan kvadraten på avståndet mellan varje mätpunkt.

Tar man t.ex ett lysrör gör det spikiga spektra som denna ljuskälla avger att smalare avsnitt av spektrat har stor påverkan på färgåtergivningen. Se de gul-gröna hudtoner som du får i lysrörsljus även efter att ha vitbalanserat perfekt. Detta beror på saker som det är betydligt svårare att "fånga upp" om man har färre mätpunkter.

Det är fortfarande lika viktigt med kvalitet på pigment och väl avvägda spektralresponeser, men det anser jag att vi lyckats med.
 
Claes:
Elements 7 och senare ska hantera profiler rätt. Sen är det ju nåt med att inte alla kameramodeller finns med i den version av ACR som skeppas med elements, men det kan jag tyvärr inte på rak arm. Använder du Elements är det ju ganska säkert så att DIN kamera stöds av programmet iaf.. :)

Björn:
Den skillnad som finns mellan olika objektiv är (delvis) omöjlig att korrigera med en kameraprofil. Det finns två delar av denna skillnad:
1) ren filtreringsverkan, som ett färgfilter
2) färgberoende överstrålning/oskärpa

Filtreringsverkan har inte större påverkan på färgförskjutningen än den mellan 5200K och 5500K vitbalansering - dvs i stort sett ingen alls efter att man satt vitbalansen rätt.

Den färgberoende överstrålningen är betydligt allvarligare. Säg t.ex att ett objektiv har ganska mycket "haze" i blått. Detta betyder att blått ljus från ljusa delar av bilden sprider sig till mörka delar av bilden. Du får då en luminansberoende färgförskjutning - som DESSUTOM beror på avståndet från närmaste starka ljuskälla i bilden. Detta är omöjligt att korrigera med en kameraprofil. Man KAN korrigera detta med väldigt nogrannt uträknade globala skärpningsalgoritmer, men då är vi inne på ganska avancerad forensisk återskapning. Kul, men knappast praktiskt.
..........

Vi påverkar alltså inte vitbalanseringen - bara renderingen av färgerna som görs EFTER vitbalansering.
(naturligtvis påverkar vi vitbalanseringen om man ska vara RIKTIGT petig, men sällan märkbart jmf referensvärdena. Detta är i vilket fall som helst upp till användaren att justera - precis som vanligt, om man inte använder "As Shot" som inställning vid alla importer.)
 
Hur har ni tänkt paketera produkten? Gillar konceptet med CCP, skyddande fodral och yta för vitljusbalansering + referenskarta. Kan ha med "passet" i fickan eller ryggsäcken utan att vara orolig att kartorna blir defekta.
Misstänker att erat kort blir större.
Kanske ett underskattat hjälpmedel främst bland hobbyfotografer?
 
Jag har nya kortet , det är inget du tar med dig i fickan, jag har de mindre qp korten med mig i ryggsäcken när jag jobbar
 
Hur har ni tänkt paketera produkten? Gillar konceptet med CCP, skyddande fodral och yta för vitljusbalansering + referenskarta. Kan ha med "passet" i fickan eller ryggsäcken utan att vara orolig att kartorna blir defekta.
Misstänker att erat kort blir större.
Kanske ett underskattat hjälpmedel främst bland hobbyfotografer?

Vårt första kort är lite större, 27 x 17 cm, men det kommer ett betydligt mindre kort senare. Färgfälten är av högsta kvalitet, coatade med utvalda pigment, nedskurna till rätt storlek och limmade på kartong.

Lars
 
... Börja med att öppna bilden av kortet i QPcalibrator och skapa och namnge en profil. Det tar 10 sekunder. Profilen sparas automatiskt i rätt mapp.
Öppna nu bilden av kortet i ACR (Photoshop eller Lightroom) och välj profilen som just skapades. Man behöver inte ens starta om Photoshop. Välj pipetten (i) och klicka i en av de grå rutorna för att sätta vitbalansen. Kör sedan resten av bilderna genom samma ACR-inställning.
Det man nu har, är en serie bilder som är väldigt mycket lättare att slutredigera än vad man hade fått med AWB inställt på kameran.

Du menar alltså att man ska öppna RAW-bilden med QPcalibrator? Programmet måste väl därför hela tiden uppgraderas när det kommer nya kameramodeller för att kunna läsa deras RAW-filer?
Har jag rätt?
 
Du menar alltså att man ska öppna RAW-bilden med QPcalibrator? Programmet måste väl därför hela tiden uppgraderas när det kommer nya kameramodeller för att kunna läsa deras RAW-filer?
Har jag rätt?

Du har rätt. En stor del av vitsen med högkvalitativ profilering är att utföra den vid råkonverteringen. Vi kommer att erbjuda profilering av jpeg senare, men det blir inte lika bra resultat.
Vi bevakar när det kommer ut stöd för nya råformat och uppdaterar då med en liten modul på vår hemsida. Vi kommer då sannolikt även att skicka ut ett nyhetsbrev till alla som är registrerade hos oss.

Lars
 
DNG konverter från Adobe kan väl alltid användas, jag har inte alla Rawfilsformat uppdaterade i mitt Camera Raw pga programversion. Jag kan exv inte öppna d7000 NEF utan att att först göra en DNG

Finns det någon nackdel att ta en ny kameramodells rawfilsformat och konvertera till DNG och sedan använda QP kortets program?
 
Senast ändrad:
DNG konverter från Adobe kan väl användas, jag har inte alla Rawfisformat uppdaterade i mitt Camera Raw
pga Photoshop programversion. Jag kan exv inte öppna d7000 NEF utan att att först göra en DNG

Finns det någon nackdel att ta en ny kameramodells rawfilsformat och sedan konvertera till DNG och QP kortets program? (jag som just har testat utifrån 5dmk2 rawfil CR2 samt konverterat samma fill till DNG och provat båda)

DNG Converter bakar in profilen från Camera RAW tillsammans med raw-filen. Viktigt att använda senaste versionen av Camera Raw och även uppdatera/konvertera om alla raw-filer när det kommer en ny version av ACR. Till ACR6 (i PS CS5) så är det inte bara profilen som är uppgraderad, utan även själva programmets algoritmer i något som Adobe kallar Process-2010, vilket gör stor skillnad.

Om man inte konverterar om sina raw-filer igen utan kör "gamla" DNG i nya ACR så används den gamla sämre processen.

En annan nackdel är att om man konverterat till DNG så kan man inte (vad jag vet) konvertera tillbaka, dvs extrahera original raw-filen ur dng-paketet. Det gör att man sitter fast med Adobe om man senare vill byta raw-konverterare.

Jag kör Sony och där finns en drivrutin för windows så att man enkelt kan browsa sina raw-filer direkt i fotovisaren vilket är väldigt smidigt. Det kan man inte göra med DNG.

Så konvertera till DNG är inget jag vill tvingas till att göra. Dels är det ett extra besvär och så tappar man en del flexibilitet och egentligen tillförs inget speciellt, utom att xmp-filen bakas in i paketet, men det är inte lltid en fördel. Så att vara tvungen att konvertera till DNG för att använda ert program är inte en optimal lösning och, för min del iallafall, en showstopper helt enkelt.

Jag ser inga fördelar med DNG, bara massa extra krångel som inte behövs. Enda läget är väl om man uppdaterar PS och har en gammal kamera som inte längre stöds, så kan man konvertera till DNG för en gammal version och sen köra, men det är ju inte optimalt. Då är det dags att byta kamera ;-).

Nä, om ni vill ha fler och nöjdare kunder med programmet så gå inte genvägen över DNG är mitt råd.



/Mats
 
Hur lång hållbarhet är det på kalibreringskortet? Jag har erat gråkort sen länge men det upplever jag har gulnat med tiden.
 
Mats
Min fråga var , om det spelar någon roll för QP programvara att analysera en DNG fil av qp kortet istället för en specifik kameramodells rawfil som inte stödjs av Qp programvaran pga av att den nyligen kom ut , du behöver ju inte DNG:a konvertera alla andra bilder om camera raw klarar kameramodellens rawfil
 
Senast ändrad:
Hur lång hållbarhet är det på kalibreringskortet? Jag har erat gråkort sen länge men det upplever jag har gulnat med tiden.

Skicka ditt gulnade kort till mig så ska jag se om det har hänt något. Att kartongen som färgerna applicerats på gulnar är nog bara att acceptera. Men man bör byta ut dem med viss periodicitet.
Alla färger på våra kort är blandade från utvalda pigment och coatade på underlaget. Det är alltså ingen vanlig tryckmetod. Färgfilmen är ganska tjock. Offsettryck är tunt därför att man strävar efter att ljuset ska träffa det vita underlaget och reflekteras tillbaks. I vårt fall påverkar inte underlaget färgen alls. Normalt håller färgerna betydligt längre med vår metod, men kvaliteten på pigmenten varierar. Man bör inte låta korten ligga framme i UV-haltigt ljus.
Efter allt detta "svamlande" kan man alltså konstatera att jag inte vet hur länge färgerna håller utan att de förändras så mycket att bildresultatet blir lidande. Därför vore det extra intressant att mäta upp ditt gamla kort.

Jag skickar ett nytt kort till dig.

QPcard
Drottninggatan 55
25222 Helsingborg
 
Som sagt ang. DNG: när det kommer ut en ny kamera så är det frågan om vem som är först med att uppdatera mjukvara - Adobe eller vi. Är Adobe först får man ta de råfiler man vill göra profiler efter (inte några andra!) och kopiera/konvertera till DNG. Från denna DNG räknar vi fram en profil. Sedan kan man fortsätta med vilket flöde man vill in i LR/ACR, DNG eller orginal-råfil kvittar - profilen finns ju.

Är vi först kvittar ju egentligen frågan - du kan ändå inte öppna råfilen i ACR/LR utan att Adobe har stöd för kameran...

DNG påverkar för övrigt inte råfilens bilddata förutom att den använder en effektivare metod för förlustfri komprimering, och därför ger lite mindre (till utrymmet) Canon-råfiler bl.a. Det är alltså en bit-perfekt översättning av själva BILD-datan - vilket är det viktiga för mig.

Att Adobes orginalprofil (och eventuellt fler profiler också, man kan lägga in hur många dcp-profiler man vill i en DNG!) bakas in i DNG stör inte kalibreringsprocessen. De ignoreras och påverkar inte resultatet. Jag tittar bara på bild-datan, och på kameramodell.
 
Bilder tagna i lysrör.
Oj vilken skilnad mellan min lysrörsprofil och adobe neutral .
Här har profileringen lyckats ordentligt. Bilderna med prickarna är mycket nära testkartan =min skapade lysrörsprofil, bilden till vänster är Adobe neutral. Här ses en skilnad som jag kan verkligen ha nytta av, jag har under många år fotograferat Gambros dialysmaskiner i deras monteringshall , en av maskinerna är blå den andra modellen går mot grönt men återges av digitalkameran som blå pga lysrören. Jag har fått förskuta det återgivna blå mot grönt för att komma nära maskinens verkliga färg .
 

Bilagor

  • Gambro1.jpg
    Gambro1.jpg
    23.4 KB · Visningar: 442
Bild tagen i lysrörsbelysningen , adobe neutral till vänster min skapade lysrörsprofil till höger
 

Bilagor

  • Gambro2.jpg
    Gambro2.jpg
    29.6 KB · Visningar: 437
överst qp profil, lysrörsljus ovan diskbänk , Canon 35/1,4 bl 8 5dmk2 800iso

nedan . adobe neutral profil.
det är skilnad på ett antal färger/nyanser
 

Bilagor

  • _MG_0379QP.jpg
    _MG_0379QP.jpg
    60.1 KB · Visningar: 408
  • _MG_0379cr.jpg
    _MG_0379cr.jpg
    56.5 KB · Visningar: 406
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.