ANNONS
Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, så är det (med överskrivningar och "gamla profiler").

Om du sparar en ny profil med ett namn som redan är "upptaget" kommer den gamla profilen skrivas över. Lightroom och ACR vet inte att det är en "ny" profil, utan applicerar helt enkelt den profil som har "rätt namn". Den nya appliceras alltså automatiskt på alla bilder med denna profil.

Basen till ett litet verktygsfönster där man kan namna om / radera profiler finns redan, men är inte igångsatt eftersom jag inte haft tid att felkolla modulen.

Versionen på kalibrering är nu iom 0.96b ganska "final", så här kommer inga större förändringar efter senaste versionen. Som Lars skrev är det som tillkommer angående själva profilen (och som inte kan räknas som "funktioner" i programmet) möjligheten att påverka hur skarp man vill ha korrigeringen, samt lite "presets" där man kan påverka profilens efterkorrigeringar som t.ex "porträtt" där man samlar alla hudtoner in mot genomsnitt för att få mjukare hudtoner och lite annat sånt.

Rent praktiskt har jag själv gjort så att jag för privat bruk taggar alla mina referensbilder (nu pratar vi om LR) med "QP202" och vilket ljus som bilden är tagen med. Eftersom jag håller allt i datorn på grundspråk blir det då "sunlight", "flash", "strobe", "fluorescent", "MalmoArena", "EnighetKendo" och så vidare.

Om jag sedan vill ta en ny profil efter någon förutsättning väljer jag "visa i mapp" från LR för att få sökvägen till råfilen (drag&drop är på gång i programmet också, liksom en "öppna med" action innifrån LR).

För rent programmeringstekniska saker har jag även ett bibliotek med referensbilder från en hel massa olika kameror och olika ljus samlade i en egen mapp, så att jag lätt kan komma åt dem från mina utvecklingsverktyg. Dessa namnar jag om så att de heter vad de är, typ "Canon 5D1 direct sunlight" osv. Då är de lättare att hitta från PS. Jag använder inte Bridge, annars hade det väl blivit samma system som i LR antar jag.

Sen har jag själv ett litet system där jag namnar profiler med suffix för att hålla reda på mina testversioner. När jag är "färdig" med en betaversion raderar jag alla profiler med suffix (tillägg efter grundnamnet) och tar en profil som "bara" heter t.ex "096 sunlight".

Jag antar att de flesta har betydligt färre profiler och varianter än vad jag har (hoppas jag iaf... Mikael undantaget kanske :) - så riktigt så här komplicerat behöver det ju inte bli.

Programversion
Ljustyp
eventuell "kommentar"

-så har man hyffsad koll på sina profiler.

Jag har vid ett flertal tillfällen fått error eller att programmet delvis missar färgkartan. Vad felet beror på vet jag inte men kanske är det för att färgkartan missas helt. Det vore tråkigt om man kom hem efter en session och inser att profilbilden inte fungerar. Skulle det inte vara en bra funktion om man kunde hjälpa programmet på traven genom att manuellt peka ut var hörnen på kartan är?

lite märkligt när jag har förundrats över hur bra kalkyleringen av färgkartans position fungerar även om den är liten i bilden.
Kan du lägga upp en skärmdump där kartan finns med och där det inte fungerar, jag tror mer på att bilden har varit för underexponerad

Tack! Låter bra! Jag har en känsla av att med lite ytterligare mognad kommer detta att bli en kanonprodukt. :)

Förhoppningsvis sista dumma frågan från mig på ett tag (sen åker struten på ;-) ) men om jag fotat av kortet i ett specifikt ljus och sen tagit ett gäng bilder i exakt samma ljus, skapar en profil för det ljuset som jag lägger på bilderna, kan jag då använda de grå och vita rutorna på kortet till att vitbalansera?

/Per

Tack! Låter bra! Jag har en känsla av att med lite ytterligare mognad kommer detta att bli en kanonprodukt. :)

Förhoppningsvis sista dumma frågan från mig på ett tag (sen åker struten på ;-) ) men om jag fotat av kortet i ett specifikt ljus och sen tagit ett gäng bilder i exakt samma ljus, skapar en profil för det ljuset som jag lägger på bilderna, kan jag då använda de grå och vita rutorna på kortet till att vitbalansera?

/Per

ja, med den bild där kortet är med, du tar fram bilden i din profil och vitbalanserar sedan mot kortet förslagsvis mot näst eller tredje ljusaste grå yta och sedan kan du köra alla andra bilder med de värden du har fått

Senast ändrad:
Jag har vid ett flertal tillfällen fått error eller att programmet delvis missar färgkartan. Vad felet beror på vet jag inte men kanske är det för att färgkartan missas helt. Det vore tråkigt om man kom hem efter en session och inser att profilbilden inte fungerar. Skulle det inte vara en bra funktion om man kunde hjälpa programmet på traven genom att manuellt peka ut var hörnen på kartan är?

Jo, naturligtvis är det så. Men nästan alltid beror missen på att man hamnar för nära en av kanterna på fotot med kortet, samt att man fått lite konstig autovitbalans. Ibland kan man rädda fotot genom att öppna råfilen i PS (eller LR) och sätta rätt vitbalans - och sedan spara om filen som DNG.

Jag räknar detta som en "funktion", så det tillkommer senare. Först och främst skall jag titta på att få den automatiska sökningen att fungera även när man ställer kortet upp i en liggande bild (eller tvärtom). Det gör det inte nu. En manuell anvisning kommer inte fungera innan detta fungerar, så... :)

Är det lämpligt att inte använda auto-wb och istället välja vitbalans efter ljuset man tänker profilera?

Joakim får svara, men jag har testat kortet i de flesta olika ljussituationer och vid ett tillfälle fick jag med 5dmk2 gå över till manuell inställning av vitbalans i kameran och välja 2800K och fotograferade av kortet, av någon anledning kraschade programmet i en tidig version och med AWB värdena från 5dmk2 i det specifika ljuset.

en situation där programvaran tar kortet men beräkningen blir felaktig, stående bild och kortet utgör en liten del av bilden.Mätpunkterna läggs ut felaktigt och profilen blir obrukbar

Bilagor

• korttest1b.jpg
    korttest1b.jpg
    72.5 KB · Visningar: 206
  • korttest2b.jpg
    korttest2b.jpg
    50.4 KB · Visningar: 206
Senast ändrad:
Äter du aldrig upp din choklad Mikael? :)

jag är en stor konsument av Marabou

jag skapade inatt en ny dagsljusprofil med senaste qp programmet, Joakim har skruvat lite och visuellt blir Canonpåsen mer rätt med min profil än med Adobe standard, detta ses främst i röd/orange mättnad. Gult ligger kvar som gult och där Adobe ger gult en lite röd toning och rödblödning.Däremot så återger både min dagsprofil och även CaptureOne en ren orange färg som lite för gulaktig i jämförelse med Camera raw och Adobe Standard.
Min profil överst, Adobe standard underst

Bilagor

• _MG_6479qp.jpg
    _MG_6479qp.jpg
    78.8 KB · Visningar: 201
  • _MG_6479AS.jpg
    _MG_6479AS.jpg
    78.8 KB · Visningar: 202
Senast ändrad:
Här är ett tillfälle där Camera Raw tillsammans med Adobe Standard och 5dmk2 ger ett visuellt bättre resultat än vad jag får med min dagsljusprofil eller med CaptureOne .Adobe standard till höger. Oranga plattan under siffran 1 är mer rätt .

Bilagor

• orange.jpg
    orange.jpg
    85.5 KB · Visningar: 203
Är det lämpligt att inte använda auto-wb och istället välja vitbalans efter ljuset man tänker profilera?

Inte i normala dagsljussituationer. Skillnaden mellan 4700K och 5700K är inte så stor att den stör. Men ibland ställer det till det för programmet när man hamnar i riktigt besvärliga situationer som t.ex besvärliga energisparlampor, glödljus osv och kamerans AWB inte hänger med.

Vi måste ju räkna fram en bild FÖRST innan jag börjar söka efter kortet. En slags "provframkallning" av råfilen. Det enda jag då har att gå på är vitbalansen som kameran sparar i EXIF. Inte förrän kortet är identifierat kan jag gå in och leta upp "rätt" vitbalans - jag måste ju veta var de grå fälten är för att kunna plocka ut detta.

Men det vanligaste felen är som sagt orienteringen på kortet (kortet ska vara liggande i liggande bild osv) och att man hamnar för nära kanten. Avsökningsrutinerna behöver en liten "frigång" runt kortets alla kanter för att kunna säkerställa att det verkligen är kortet som hittats.

Bilagor

• orientation_ok.jpg
    orientation_ok.jpg
    17.3 KB · Visningar: 199
  • orientation_no.jpg
    orientation_no.jpg
    17.2 KB · Visningar: 198
  • orientation_edge.jpg
    orientation_edge.jpg
    21.9 KB · Visningar: 198
Jo, naturligtvis är det så. Men nästan alltid beror missen på att man hamnar för nära en av kanterna på fotot med kortet, samt att man fått lite konstig autovitbalans. Ibland kan man rädda fotot genom att öppna råfilen i PS (eller LR) och sätta rätt vitbalans - och sedan spara om filen som DNG.

Jag räknar detta som en "funktion", så det tillkommer senare. Först och främst skall jag titta på att få den automatiska sökningen att fungera även när man ställer kortet upp i en liggande bild (eller tvärtom). Det gör det inte nu. En manuell anvisning kommer inte fungera innan detta fungerar, så... :)

Aha! jo bilden hade rätt vitbalans och exponering men var liggande med stående qpkort. Jag ville ha ansiktet med för att kunna kolla hudfärg. Blev inte så bra pga. blandljus såg jag sen.

Bilagor

• PICT0388_fs.jpg
    PICT0388_fs.jpg
    52.8 KB · Visningar: 201
Jag installerade 0.961 (win7 32) och gjorde nya profiler. Funkar fint utom för en profil, den från idrottshallen. Den blir jätteskum! Den är gjord med hög kontrast men jag har testat med normal kontrast och det blir samma problem. Med 0.95 såg allt jättebra ut. Färgerna blir totalt överdrivna och det blir skumma konturer överallt. Jag har inte ändrat något förutom profil mellan bilderna. Bilden är inte perfekt exponerad men den ska ju ändå gå att använda. Jag har testat på ett par bilder till och det blir samma sak så det är inte bara denna bilden. Varför blir det så här?

Versionen med 0.95 är överst.

/Per

Bilagor

• 095.jpg
    095.jpg
    53.3 KB · Visningar: 174
  • 096.jpg
    096.jpg
    76.8 KB · Visningar: 176
Det handlar som jag berättade tidigare om att 0.96 är mer som den "vassa" versionen av kalibreringen. Detta betyder rent praktiskt att programmet kommer försöka kompensera för reflektioner i enstaka färgduttar i referensfotot.

Tänk då att kompenseringen går förbi varmrött (allt normalt), in förbi klar-rött (allt normalt), sedan passeras kallröd där man har en reflektion i kortet - plötsligt skall denna färg få ganska starka korrektioner. Röd-violett - tillbaka till normalt.

Naturligtvis finns gott om sådana här övergångar mellan färger med i en normal bild, och skall en enstaka spot-färg korrigeras mitt i en övergång kan man få sådana här resultat...

Ett praktiskt tips i sporthallar är att jag brukar använda en vanlig klaffstol (eller en pinnastol) och hänga kortet över ryggen på stolen med kortet vänt mot sitsen, sitsen vänd in mot planen. Om det är en klaffstol med jätteblank plast i sitsen lägger jag min handduk (som jag enligt liftarens guide till galaxens råd alltid har med mig) på sitsen så jag inte får en ljusspegling från den lätt parabolformade sittytan upp mot kortet.

Om hallen är något sånär uniformt upplyst och jag står ända inne vid planen går sedan den vita handduken sedan att ställa manuell exponering efter... :) (-"1+2/3"Ev kompensering, spotmätning rakt ner i handduken, manuell fokus om objektivet inte klarar att fokusera så nära).
..................

Det kommer snart finnas ett val under (över?) kontrastkurve-rullisten där man kan välja skarp / mjuk korrigering. Mjuk kommer vara standardförval.

Till Per , vilket rawprogram använder du? Om det är camera raw har du 0 ställt bilden, dvs valt camera raw default, börjat om att välja den nya profilen du har gjort från idrottshallen ,vitbalanserat och sedan justerat bilden så som du vill ha den ? Får du samma resultat då?

mikael, det är Lightroom 3.3 jag använder. Jag testade med att reseta, lägga på profilen samt vitbalansera. Samma resultat... Filerna är skickade.

Jag testade med att lägga på profilen på bilden av kortet, den blir inte heller bra. Frågan är helt enkelt om den här "aggressiva" versionen är för aggressiv för mig. ;-) Vad göra? Gå tillbaka till 0.95 eller vänta på nästa version?

/Per

Här är bilden av kortet tagen i hallen. Bilden är resetad... Kan tillägga att kortet ligger på en sits på läktaren (jag kunde inte gå ner på planen) och bilden är tagen rakt ovanifrån.

/Per

Bilagor

• pb_110326-3752_fotosidan.jpg
    pb_110326-3752_fotosidan.jpg
    50.9 KB · Visningar: 142
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar