Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menar alltså vitbalansen vid fotoögonblicket. Dessa två bilderna är tagna med samma exponering men med olika vitbalans i kameran. Den ena träffar och den andra missar. Man kan tycka att bilderna ser underexponerade ut men hade jag gått högre så hade färgerna börjat bränna ut, även om det vita inte gör det. Kan det bero på det spretiga spektrat i lampan?
Sen när jag öppnade bilden i ACR med qp-profilen så såg bilden mera rättexponerad ut. Jag låg fortfarande nästan lika nära utbrändhet i färgerna. Skiljde kanske 0.2 EV

Om jag inte ser fel så har inte hela kortet kommit med i den övre exponeringen. Dessutom verkar programmet inte hittat kolumnen längst till vänster, inga röda markeringar på fälten där.
 
5D mk1 är i stort sett en motpol till 5D mk2 vad det gäller vad som måste göras i profileringen, Där ettan ska dämpas ska tvåan förstärkas osv.

Rakt ur kameran, vilka är dom största skillnaderna mellan Mark1 och Mark2? Jag tycker båda delar samma karaktär med lite "smöriga" färger vilket det ju bör vara om man jobbar med fler hus i samma serie, men... samtidigt är det något visst över filerna från Mark1. Spontant verkar Mark2 blåsa på ännu mer rött, men är det några andra skillnader?
 
Jag menar alltså vitbalansen vid fotoögonblicket. Dessa två bilderna är tagna med samma exponering men med olika vitbalans i kameran. Den ena träffar och den andra missar. Man kan tycka att bilderna ser underexponerade ut men hade jag gått högre så hade färgerna börjat bränna ut, även om det vita inte gör det. Kan det bero på det spretiga spektrat i lampan?
Sen när jag öppnade bilden i ACR med qp-profilen så såg bilden mera rättexponerad ut. Jag låg fortfarande nästan lika nära utbrändhet i färgerna. Skiljde kanske 0.2 EV

Joakim får räta ut alla ?.
enda gång jag har haft problem är om kortet är underexponerat, programmet verkar då få svårigheter att beräkna och avslutas
 
Hämtade mitt kort i förmiddags och har gjort de första testerna i studio. Ljuskällorna är enbart blixt, inget annat ljus kommer in i studion.

Måste säga att jag blev glad när jag såg resultatet, men hundraprocentigt är det inte (än)

Den övre är Adobe standard och den undre med min studioprofil. Den gula flaskan är helt rätt nu, med A-standard blir den hysteriskt gul. Den röda flaskan blev inte bättre, snarare tvärtom. Den borde vara "skitigare".

Får testa vidare...
 

Bilagor

  • A_standard_400px.jpg
    A_standard_400px.jpg
    62.8 KB · Visningar: 165
  • Studiotest3_400px.jpg
    Studiotest3_400px.jpg
    65.7 KB · Visningar: 164
Rakt ur kameran, vilka är dom största skillnaderna mellan Mark1 och Mark2? Jag tycker båda delar samma karaktär med lite "smöriga" färger vilket det ju bör vara om man jobbar med fler hus i samma serie, men... samtidigt är det något visst över filerna från Mark1. Spontant verkar Mark2 blåsa på ännu mer rött, men är det några andra skillnader?

mycket beror på vilken profil du har använt och vilket rawprogrogram, för min egen del känns det som adobe har lyckats bättre med sina olika profiler till gamla 5dmk1.
Det finns även färgmässiga skilnader som ligger i bla de olika färgfiltren som sitter i den äldre jämfört med den senare 5dmk2.
 
Hämtade mitt kort i förmiddags och har gjort de första testerna i studio. Ljuskällorna är enbart blixt, inget annat ljus kommer in i studion.

Måste säga att jag blev glad när jag såg resultatet, men hundraprocentigt är det inte (än)

Den övre är Adobe standard och den undre med min studioprofil. Den gula flaskan är helt rätt nu, med A-standard blir den hysteriskt gul. Den röda flaskan blev inte bättre, snarare tvärtom. Den borde vara "skitigare".

Får testa vidare...
röd färg och nyans har jag hållt på med länge och bombat Joakim med olika bildresultat, allt från att vara lite "skitigare" mot klara eller mer dämpade.
Ta röd färg i selective color och förskut det röda mot mer cyaner eller ändra svart och kolla om det ser mer "rätt "ut
 
Senast ändrad:
Den största skillnaden mellan 5D1 och 5D2 om man tittar på hur råfilerna ser ut (hur deras färgfilter är konstruerade) är att 5D2 har en väldigt mycket mer orange röd, samt att det röda har en väldigt tydlig "dubbeltopp". 5D2 ger ett ganska starkt extratillskott till rött från området runt 540nm, vilket är nästan varmgrönt. Se exempelbilden i inlägget, här har jag flyttat deras spektralsvar in i en sRGB-representation.

Tänk på att allt är "baklänges" i en kamera - detta är vad kameran MÄTER som "klargrönt" respektive "klar-rött", så för att korrigera använder man alltså motsatsen till avvikelsen... Om 5D2 mäter en orange färg (i verkligheten) kommer den säga att den är röd. Om den mäter en blågrön färg kommer den säga att den är klargrön. 5D1 ligger på nästan motsatta hållet.
 

Bilagor

  • 5d2_5d1.jpg
    5d2_5d1.jpg
    26.8 KB · Visningar: 158
röd färg och nyans har jag hållt på med länge och bombat Joakim med olika bildresultat, allt från att vara lite "skitigare" mot klara eller mer dämpade.
Ta röd färg i selective color och förskut det röda mot mer cyaner och kolla om det ser mer "rätt "ut

Lars har skickat mina testbilder till Joakim, så vi får se hur det går. Det hade varit dejligt att slippa korrigera färger i efterhand.

Jag testar vidare så länge.
 
Färgerna ovan är alltså färgen på sensorernas filter. Om denna färg kommer IN i kameran kommer den tolkas som klargrön respektive klar-röd.

Ang. vitbalansering så används inte kamerans förinställda vitbalansering till mer än den första renderingen av bilden. Jag kan ju inte gå in i bilden och söka efter rutor om det inte finns en bild att söka i - alltså måste den framkallas en gång innan jag vet vad den verkliga vitbalansen "borde" vara. Om ljuset är extremt, dvs en riktigt dålig lågenergilampa, eller t.ex stearinljus så kan autovitbalansen i vissa bilder ställa till det en del - vilket man också ser om man öppnar bilden i PS eller LR med förvalet "as shot" i vitbalans. Vissa kombinationer av "fel" vitbalans från kameran kan alltså ställa till det för sökrutinerna. Färgerna och färgövergångarna programmet söker efter finns helt enkelt inte eftersom utgångsmaterialet är så skevt vitbalanserat när man går efter kamerans gissning.

Det borde inte resultera i fel som det Magnus har fått, men man upphör aldrig förvånas över vad som kan åstadkommas av "tillräckligt många användare". :) En oändlig mängd förutsättningar ger ju en oändlig mängd resultat, ungefär som aporna som skriver en Shakespear-pjäs bokstavsexakt efter ett par miljarder slumpmässiga nedslag på ett tangentbord...
 
Bra att Lars skickat vidare - jag tittar på det så snart jag kan.

Men... Rött, framför allt varmröda i 5D2 är lite av en slumpartad karaktär när man fotograferar syntetiska material och pigment. Kameran är helt enkelt så metameriskt dual i sin karaktär att det finns många olika (verkliga) röda färger som kameran mäter som "identiska" - och det finns också många färger vi människor ser som identiska som 5D2 ser som "helt olika"... Vad är då den bästa gissningen? :)
 
Det jag gör är att försöka se till att naturliga material, med "normala" spektralsammansättningar - som t.ex hud och annat som är ganska konstant och "godartat" i sin karaktär - blir så rätt det går, med så många kameror som möjligt. Verkligheten och att en kamera aldrig mäter EXAKT som ett mänskligt öga innebär att vissa synteter och spikiga ljus-spektran kan ge fel spotfärger i vissa extremfall, men det ingår tyvärr i den rent fysiska felmarginalen som en kamera innebär... Moder natur ville ha nåt att säga till om också.

-Fråga någon som gett sig på konst-repro... (eller produktfotografering med plastmaterial och/eller syntet-tyger) :) Man kan alltid hitta ett avvikande exempel. Tyvärr. Men man kan se till att grunden är så rätt som möjligt så att man drabbas en minimal mängd manuella korrigeringar. Kan man dessutom göra dessa manuella korrigeringar mindre i ingreppsmängd skadar man grunmaterialet i bilden mindre.
 
Det jag gör är att försöka se till att naturliga material, med "normala" spektralsammansättningar - som t.ex hud och annat som är ganska konstant och "godartat" i sin karaktär - blir så rätt det går, med så många kameror som möjligt. Verkligheten och att en kamera aldrig mäter EXAKT som ett mänskligt öga innebär att vissa synteter och spikiga ljus-spektran kan ge fel spotfärger i vissa extremfall, men det ingår tyvärr i den rent fysiska felmarginalen som en kamera innebär... Moder natur ville ha nåt att säga till om också.

-Fråga någon som gett sig på konst-repro... (eller produktfotografering med plastmaterial och/eller syntet-tyger) :) Man kan alltid hitta ett avvikande exempel. Tyvärr. Men man kan se till att grunden är så rätt som möjligt så att man drabbas en minimal mängd manuella korrigeringar. Kan man dessutom göra dessa manuella korrigeringar mindre i ingreppsmängd skadar man grunmaterialet i bilden mindre.

Ja inte är det lätt alltid med alla material och fleuroscerande färger m.m.Hade inte väntat mig perfekt resultat, men mitt första test är ett steg i rätt rikting i alla fall.
 
Bra att Lars skickat vidare - jag tittar på det så snart jag kan.

Men... Rött, framför allt varmröda i 5D2 är lite av en slumpartad karaktär när man fotograferar syntetiska material och pigment. Kameran är helt enkelt så metameriskt dual i sin karaktär att det finns många olika (verkliga) röda färger som kameran mäter som "identiska" - och det finns också många färger vi människor ser som identiska som 5D2 ser som "helt olika"... Vad är då den bästa gissningen? :)

Gjorde om profilen från samma utgångsmaterial men använde denna gång låg kontrastkurva. Resultatet blev mycket bättre!

Normal och Låg
 

Bilagor

  • Studiotest3_400px.jpg
    Studiotest3_400px.jpg
    65.7 KB · Visningar: 151
  • Lo_contrast.jpg
    Lo_contrast.jpg
    65.2 KB · Visningar: 147
Om jag inte ser fel så har inte hela kortet kommit med i den övre exponeringen. Dessutom verkar programmet inte hittat kolumnen längst till vänster, inga röda markeringar på fälten där.

Bilden är lika i båda fallen förutom att ena är med fel vitbalans i kameran. Kalibreringskortet får plats med god marginal i bilden. Att den missar en kolumn var själva poängen. Nåja, det är egentligen helt ok bara man vet om hur man bör ta kortet. Bara en reflektion över hur programmet beter sig.
 
Har testat hela dagen i olika ljus både inne i studion och ute i soldis och skugga. Som jag ser det gör profileringen mest nytta i studion när kraven är en korrekt färgåtergivning. Det är kanske en förhastad slutsats eftersom jag fick kortet i förmiddags, men jag tyckte inte vinningen var stor med utebilderna. Kanske för att man är förlåtande när man inte har en direkt referens till en verklighet, t. ex. en produkt.

En himmel, en gräsmatta, hudton etc, kan ju egentligen se ut hur som helst. En förlaga som en produkt, oljemålning etc är mer känsligt eftersom det är så lätt att jämföra.

Hursomhelst tycker jag det är skitkul och bra att man kan komma närmare verkligheten (när det behövs) genom detta enkla redskap! Bra produkt!
 
Precis som gamla adobe gurun Bruce Frazer säger , ingenting är helt rätt vad det gäller färgestimering, men det underlättar om man kommer så nära som möjligt orginalet (min egen slutsats)
Jag tycker nog att min dagsljusprofil gör mycket nytta i det stora hela jämfört med adobes och 5dmk2
 
Om man fotar produkt i studio BÖR man använda valet med flack kontrastkurva!

Anledningen är att kurvan påförs bilden medans den fortfarande är i prophoto-rymden. En ganska liten justering på kontrast här får snabbt utslag som en höjd färgmättnad och en liten tonvridning av sekundärfärgerna, framför allt i mörkare färgtoner. Till "mörkare" färgtoner räknas alt mellan klar-röd och blå-grön.

Som Mats märkt drar varmrött åt klar-rött när man ökar kontrasten i prophoto. inverkan av grönt i bilden minskar och därmed också mängden "vamtoning" av det röda. Jag antar att den röda flaskan ska vara varmröd med mycket grått i.
 
Precis som gamla adobe gurun Bruce Frazer säger , ingenting är helt rätt vad det gäller färgestimering, men det underlättar om man kommer så nära som möjligt orginalet (min egen slutsats)
Jag tycker nog att min dagsljusprofil gör mycket nytta i det stora hela jämfört med adobes och 5dmk2

Den gör säkert nytta i uteljus också, ska absolut testa mer och jag böjer mig ödmjukt om motsatsen bevisas i morgon efter lite tester i slottsparken utanför min port. Testerna i dag visade inga direkta fördelar, men annorlunda blev det. Om det blev till det bättre eller sämre är en ren smaksak som jag ser det.
 
Om man fotar produkt i studio BÖR man använda valet med flack kontrastkurva!

Anledningen är att kurvan påförs bilden medans den fortfarande är i prophoto-rymden. En ganska liten justering på kontrast här får snabbt utslag som en höjd färgmättnad och en liten tonvridning av sekundärfärgerna, framför allt i mörkare färgtoner. Till "mörkare" färgtoner räknas alt mellan klar-röd och blå-grön.

Som Mats märkt drar varmrött åt klar-rött när man ökar kontrasten i prophoto. inverkan av grönt i bilden minskar och därmed också mängden "vamtoning" av det röda. Jag antar att den röda flaskan ska vara varmröd med mycket grått i.

Ja man kan nog beskriva färgen så. Min "Bengt Grive-beskrivning" är rödbränd teracotta med några stänk oceanblått, betraktad i skymning :)

Den med låg kontrastkurva är väldigt nära rätt nyans, men i gengäld saknar den gula flaskan lite fyllighet, även om nyansen är rätt. Inte mycket att klaga på egentligen, en liten kurvjustering är allt som behövs.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar