Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är ganska fantastiskt med detta resultat
Kortet taget i ljuset av lågenergilampa i hallen , en enda lampa i taket och i sol , dagsljus.
Jag har sedan gjort två profiler, lågenergi och dagsljusprofil
 

Bilagor

  • lågenerg.jpg
    lågenerg.jpg
    59.3 KB · Visningar: 228
  • dagsljus.jpg
    dagsljus.jpg
    57.7 KB · Visningar: 228
Jag talade med Joakim för några timmar sedan, en ny version är på väg upp, möjligen är det därför som inte 095 går att ladda ner.
 
Märkte en liiiiten skillnad i röda nyanser med nya versionen. Lite mer tillbakahållen mättnad åt det bättre hållet. Ska prova mer i morgon.
 

Bilagor

  • PRE_3007_v0.95.jpg
    PRE_3007_v0.95.jpg
    57.7 KB · Visningar: 159
Lite personliga saker som familj och annat kom imellan mig och skärmen under ett par timmar, vilket jag måste tillåta hända då och då.

v0.96 ligger ute nu, och innehåller stöd för ett par Leicamodeller som inte funkade tidigare (fel namn i profilen), två Konica Minoltor (KM A200 och A2) och lite annat smått och gott. Men det viktigaste är nog att en liten bugg som gjorde att bilderna inte alltid svarade rätt på olika kombinationer av vitbalans och profil är åtgärdad. Jag har alltså kunnat skruva upp noggrannheten lite.

Detta innebär också att det blir lite känsligare hur man tar referenskortet, får man med reflexer i färgytorna kommer man obönhörligen få mörka och övermättade färger av profilen... Var alltså noggranna när ni tar foton av kortet - hög nogrannhet i referensen innebär bra kvalitet på profilen.

Jag sitter annars och funktionstestar .icc-profiler just nu.
 
Som vanligt när man har för bråttom slinker det med ett fel. Har du laddat ner programmet den senaste timmen eller så rekommenderar jag att du tar en ny kopia... :-/

Ber om ursäkt för besväret, men resultatet är nog värt det :)

Eftersom jag skruvat upp korrigeringen lite kan det hända att man vid vissa tillfällen upplever bilden som övermättad. Detta är egentligen inget "fel", utan beror på Adobe RGB's (jämfört med kameran) begränsade färgrymd. Oftast kommer man in i hanterbart område igen bara genom att sänka kontrasten lite - välj "linear curve" i ACR/LR så rättar det till sig.

Justeringar för detta kommer när jag slagit igång "mjuk" vs "skarp" korrigering. Den mjukare korrigeringen är då menad lite mer för "vardagsbruk" - den ger inte lika exakt korrigering, men tillräckligt nära för att vara väldigt bra. Men den kommer vara betydligt mer hanterbar för normalanvändaren som kanske inte är inne och petar i kontrastkurvorna så mycket, utan vill ha lite spelrum redan med den förvalda kontrasten.
 
Johan; För 10.4 lämnar jag inga garantier - jag har inga system att testa det på här... :) Det KAN fungera, men jag vet helt enkelt inte. 10.5.8 ska inte vara något problem dock. Hör av dig igen om du inte får igång det.
 
Inga problem med 10.5.8
jag har precis skapat en ny dagsljusprofil som jag skall jämföra med tidigare
 
Känns som att mjukvaran fortfarande utvecklas mycket (jo jag vet att det är beta) vilket gör att jag hittills mest "testat och lekt" med den. När kommer den att vara så pass färdig att vi kan sätta profilerna i produktion? 1.0? En följdfråga: om jag har lagt på en profil på ett antal bilder och sen gör en ny profil med exakt samma namn, skriver programmet bara över den gamla och kommer profilen att ligga kvar på mina bilder eller måste jag lägga dit den igen? Vi pratar Lightroom... Med andra ord; jag misstänker att även efter 1.0 kommer det ev att tillkomma funktioner och inte bara stöd för nya kameror. Hur ska jag då hantera mina profiler på bästa sätt för att slippa en massa extrajobb, dvs kunna uppdatera profiler utan att tappa redan gjort jobb? Jag är medveten om att en ny profil kan kräva nya justeringar av bilder men det känns ändå angeläget att profilen i alla fall ligger kvar.

/Per
 
Johan; För 10.4 lämnar jag inga garantier - jag har inga system att testa det på här... :) Det KAN fungera, men jag vet helt enkelt inte. 10.5.8 ska inte vara något problem dock. Hör av dig igen om du inte får igång det.

Jag lånade hustruns MacBook Pro och där fungerade det.
Det var nog min dator som strulade till det.
Tack för hjälpen!
/Johan
 
Känns som att mjukvaran fortfarande utvecklas mycket (jo jag vet att det är beta) vilket gör att jag hittills mest "testat och lekt" med den. När kommer den att vara så pass färdig att vi kan sätta profilerna i produktion? 1.0? En följdfråga: om jag har lagt på en profil på ett antal bilder och sen gör en ny profil med exakt samma namn, skriver programmet bara över den gamla och kommer profilen att ligga kvar på mina bilder eller måste jag lägga dit den igen? Vi pratar Lightroom... Med andra ord; jag misstänker att även efter 1.0 kommer det ev att tillkomma funktioner och inte bara stöd för nya kameror. Hur ska jag då hantera mina profiler på bästa sätt för att slippa en massa extrajobb, dvs kunna uppdatera profiler utan att tappa redan gjort jobb? Jag är medveten om att en ny profil kan kräva nya justeringar av bilder men det känns ändå angeläget att profilen i alla fall ligger kvar.

/Per

Profilen du skapar sparas i Adobes mapp med det namn som du döper den till. När du skapar en ny profil med samma eller motsvarande kamera och döper den till samma namn så kommer den gamla profilen att skrivas över.
I ACR väljer du vilken färgrymd som bilden ska sparas i (exvis: Adobe RGB, sRGB, ProPhotoRGB). Det är den valda färgrymden som bifogas bilden som en profil. QPcard-profilen följer inte med bilden.
Lägg till ett datum i profilnamnet så sparar du även dina äldre profiler.
Och ja, det kommer fler funktioner och möjligheter med programmet. Huvudmålet är dock att skapa profiler som återger färger så naturtroget som möjligt. Detta mål tycker vi oss ha uppnått redan nu. Det som tillkommer är möjligheter att skapa "förstörande" eller "förskönande" (beroende på tycke och smak) profiler.

Lars
 
Jo jag vet vad som händer om jag exporterar ut en bild och det är inte det jag menar utan att om jag i ACR/LR har lagt på en profil som t ex heter "dagsljus"; om jag gör om den och kallar även den nya för "dagsljus", kommer mitt profilval att ligga kvar på resp bild eller känner ACR/LR av att det är en ny profil och slår över till första profilen som den gör när man raderar en profil? Att sätta datum på en profil är en bra idé men kan samtidigt efter en tid bli ganska ohanterligt... jag vill försöka hitta ett sätt att hantera profilerna utan en massa extrajobb. Det är väl egentligen mer en ACR/LR-fråga och kanske mest en diskussionsfråga...? Idéer? Förslag? Hur gör ni? Hittills har ju detta inte varit något problem eftersom jag kört på de inbyggda men nu så... :)

/Per
 
Så här tror jag att det fungerar i LR (och ACR) men rätta gärna om jag har fel.
Sparar du en ny profil med samma namn dvs nyter profil kommer LR/ACR att använda den nya profilen eftersom den bara spara inställningarna som metadate och inte skapar nån version av bilden (bortsett från Previews).
Så har du applicerat en profil och vitbalanserat osv och byter ut profilen mot en annan så kommer LR/ACR använda den nya profilen tillsammans med den gamla vitbalansen och justeringarna.
Därför kanske det är bra att använda datum (eller kanske versions nummret på QP programmet) som tillägg.
 
OK, tack! Om det stämmer så låter det bra. Som sagt, det här med datum kan vara en bra idé, jag är bara lite orolig för den dagen jag har 5 varianter på alla profiler, listan in ACR/LR kan bli väääldigt lång med tiden... Men det är kanske ett "nödvändigt ont".

/Per
 
Jag har vid ett flertal tillfällen fått error eller att programmet delvis missar färgkartan. Vad felet beror på vet jag inte men kanske är det för att färgkartan missas helt. Det vore tråkigt om man kom hem efter en session och inser att profilbilden inte fungerar. Skulle det inte vara en bra funktion om man kunde hjälpa programmet på traven genom att manuellt peka ut var hörnen på kartan är?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.